Chillin123 Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg og en venn diskuterte akkurat dette, han mente at karakterer sier noe om hvor smart man er, men jeg sier det heller viser hvor mye man gidder å jobbe. Hva mener dere? Sorry visst dette ikke er riktig sted for denne tråden. Lenke til kommentar
LFL Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hva legger du egentlig i ordet smart? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Til en viss grad kan produktet av arbeidsinnsats og tildelte evner kalles smarthet. Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Hva legger du egentlig i ordet smart? Kan og vet mye. Finner lett ut svaret på problemtstillinger osv. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg tror det har noe med karakterene å gjøre ja. Er du smart (i den forstand jeg tolker ordet smart) så tar du ting lettere, du forstår ting fort, og vil derfor kunne oppnå relativt gode karakterer uten å jobbe mye. En generelt smart person vil kanskje oppnå firere i alle fag uten å ha gjort lekser et helt år, fordi denne personen gjør det bra på prøver likevel. En annen person som er "mindre smart" vil kanskje ikke klare å lære noe i timene uten egenjobbing i tillegg, og etter et år uten lekser vil denne kanskje få bunnkarakterer. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Karakterer viser noen av dine kunnskaper og evner, men det er svært innsnevret og dekker ikke andre områder man kan være smart på. Selv om man er dårlig i f.eks matte, så kan man fortsatt være et musikalsk geni eller kjempegod i kinesisk. Jeg vil konkludere med at karakterer viser din evne til å kunne tenke logisk, studieteknikker og hukommelse, men viser ikke på noen måte hvor smart du er. Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Karakterer viser noen av dine kunnskaper og evner, men det er svært innsnevret og dekker ikke andre områder man kan være smart på. Selv om man er dårlig i f.eks matte, så kan man fortsatt være et musikalsk geni eller kjempegod i kinesisk. Jeg vil konkludere med at karakterer viser din evne til å kunne tenke logisk, studieteknikker og hukommelse, men viser ikke på noen måte hvor smart du er. Fordi jeg går TIP og han går studie, sier han at han er smartere enn meg, jeg gikk ut med 3.4 i snitt uten å gjøre en dritt lekser eller noe, han gikk ut med 5 i snitt, da satt han kanskje 1,5 hverdag med lekser.. Jeg sier man blir smart på mange andre områder av å gå TIP, men han tror ikke det. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Karakterer viser noen av dine kunnskaper og evner, men det er svært innsnevret og dekker ikke andre områder man kan være smart på. Selv om man er dårlig i f.eks matte, så kan man fortsatt være et musikalsk geni eller kjempegod i kinesisk. Jeg vil konkludere med at karakterer viser din evne til å kunne tenke logisk, studieteknikker og hukommelse, men viser ikke på noen måte hvor smart du er. Fordi jeg går TIP og han går studie, sier han at han er smartere enn meg, jeg gikk ut med 3.4 i snitt uten å gjøre en dritt lekser eller noe, han gikk ut med 5 i snitt, da satt han kanskje 1,5 hverdag med lekser.. Jeg sier man blir smart på mange andre områder av å gå TIP, men han tror ikke det. Det er en typisk overlegenhet man kun finner hos personer som går allmen ovenfor personer som går på yrkesfaglig. Om du får 3,4 i snitt uten å gjøre noe utenfor skolen, burde du kanskje gjøre litt mer utenfor skolen ... jeg vil si at karakter er en blanding av studieteknikker og hvor smart en er. Har hørt om personer som pugger til prøver, får 6-ere uten å egentlig forstå sammenhengen, så det er nok meget blandet. Lenke til kommentar
Populært innlegg bögfisk Skrevet 22. september 2011 Populært innlegg Del Skrevet 22. september 2011 Jeg tror det er en større sammenheng mellom karakterer og selvdisiplin, enn karakterer og intelligens. 16 Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Karakterer viser noen av dine kunnskaper og evner, men det er svært innsnevret og dekker ikke andre områder man kan være smart på. Selv om man er dårlig i f.eks matte, så kan man fortsatt være et musikalsk geni eller kjempegod i kinesisk. Jeg vil konkludere med at karakterer viser din evne til å kunne tenke logisk, studieteknikker og hukommelse, men viser ikke på noen måte hvor smart du er. Fordi jeg går TIP og han går studie, sier han at han er smartere enn meg, jeg gikk ut med 3.4 i snitt uten å gjøre en dritt lekser eller noe, han gikk ut med 5 i snitt, da satt han kanskje 1,5 hverdag med lekser.. Jeg sier man blir smart på mange andre områder av å gå TIP, men han tror ikke det. Det er en typisk overlegenhet man kun finner hos personer som går allmen ovenfor personer som går på yrkesfaglig. Om du får 3,4 i snitt uten å gjøre noe utenfor skolen, burde du kanskje gjøre litt mer utenfor skolen ... jeg vil si at karakter er en blanding av studieteknikker og hvor smart en er. Har hørt om personer som pugger til prøver, får 6-ere uten å egentlig forstå sammenhengen, så det er nok meget blandet. Har allerede begynt å skjerpe meg, hadde kartlegnings prøve i matte, og der fikk jeg 5. Vil ikke si akkurat at dette er dårlig? + Jeg lærer å fikse ting, som han aldri kommer til å klare. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg har en i klassen: Han har 6 i R-matte, han har også toppkarakterer i alle fag bortsett fra gym. Han er utrolig smart, han tar mine vanskligste matte stykker (p-matte) i hodet. Derimot har han ikke noe liv, det eneste han gjør er å spille minecraft..og han elsker drager o.l så smartheten er som en professor, og resten er som en treåring (minecraft er awsome, men til en viss grad). Så han vil nok aldri bli en form for leder, derimot kan han bli forsker (jeg tror det er det han vil bli). Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Jeg tror det er en større sammenheng mellom karakterer og selvdisiplin, enn karakterer og intelligens. Jeg tror det samme, man trenger ikke være smart for å få 6. på en prøve, visst man pugger så du kan alt utenatt.. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Det har vel litt med om det er praktisk eller teorietisk? Altså jeg har 123 IQ (Testet hos psykologer), men jeg fikk 2,9 i snitt... Og 123 er vel en del over gjennomsnittet? Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Jeg har en i klassen: Han har 6 i R-matte, han har også toppkarakterer i alle fag bortsett fra gym. Han er utrolig smart, han tar mine vanskligste matte stykker (p-matte) i hodet. Derimot har han ikke noe liv, det eneste han gjør er å spille minecraft..og han elsker drager o.l så smartheten er som en professor, og resten er som en treåring (minecraft er awsome, men til en viss grad). Så han vil nok aldri bli en form for leder, derimot kan han bli forsker (jeg tror det er det han vil bli). Så det er en "forskjell" på praktisk kunnskap/smarthet og teoretisk kunnskap/smarthet? Det har vel litt med om det er praktisk eller teorietisk? Altså jeg har 123 IQ (Testet hos psykologer), men jeg fikk 2,9 i snitt... Og 123 er vel en del over gjennomsnittet? Gjennomsnittet er vell under 100?? :O Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Gjennomsnittet er vell under 100?? :O Wohoo! Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Gjennomsnittet er vell under 100?? :O Wohoo! Ca 20% av befolkningen i norge har over 120 i IQ Btw, noen bra IQ tester på nett? 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Gjennomsnittet er vell under 100?? :O Wohoo! Ca 20% av befolkningen i norge har over 120 i IQ Btw, noen bra IQ tester på nett? Åsåm haha http://www.iqtest.com/ http://www.mensa.no/olavtesten/index_2.html Veit ikke hvor bra denne er, men dette (tror jeg) er hvertfall en av de man slipper å betale for på slutten! ganske obvious nettadresse haha EDIT: La til MENSA sin Hjemmetest Endret 22. september 2011 av MilKman' Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Karakterer på skolen forteller deg om opplært arbeidsinnsats, opplært selvdisiplin, ens selvbilde og litt om ens foreldre, og bittelitt om ens intelligens. etter at jeg studerte selvdisiplin, som fenomen, er jeg overbevist om at ens foreldre og deres opplæring av deg er avgjørende for hvor godt du gjør det på skolen. selvsikkerhet, trygghet på egne evner og arbeidsvilje kommer av at man som barn ble oppmuntret til å gjøre godt arbeid; strenge men rettferdige foreldre som oppmuntrer barna til å arbeide ved å belønne dem for arbeidet med skryt eller andre belønninger. i motsatt ende har man barn som har blitt lært opp til å unngå konflikter med foreldrene, som har lært seg opp til å ignorere kritikk fordi foreldrene var urimelige og lite støttende. Disse har liten tro på egne evner og bruker mye tid på å unngå konflikter med autoritetspersoner, samtidig som at de ikke arbeider med lekser - uten at foreldrene gjør noe annet enn å kjefte (som blir ignorert av barna som ikke kjenner til belønning for godt arbeid) foreldre og oppveksten generelt har mye å si for hvordan du gjør det på skolen. iq-tester forteller mer om hvor smart du er innen bestemte problemløsningsscenarier. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Jeg tror det er en større sammenheng mellom karakterer og selvdisiplin, enn karakterer og intelligens. Jeg legger meg på denne. På en IQ-test jeg tok for tre år siden fikk jeg 108 i score. Så jeg er ikke akkurat eksepsjonelt smart på IQ-tester. Samme året fikk jeg likevel 5,6 i snitt på skolen. Nå ligger jeg vel an til å få rundt 5,2 når jeg slutter på vgs. En av bestevennene mine har vel rundt 140-150 i IQ, og han får bare litt bedre resultater enn meg. Dessuten vil jeg si at den eneste grunnen til at mange av vennene mine ikke gjør det like bra som meg er at de feilprioriterer og har manglende viljestyrke og disiplin. Når du begynner å øve på prøver to dager i forveien, jobber jevnt og trutt og ikke utsetter ting til absolutt siste stund, så kan karakterene heves minst ett hakk opp. Endret 22. september 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
Romis Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hvis man skal måle hvor smart man er i forhold til karakterer gitt på en skole, blir det fort umulig å gjøre noen form for konklusjon på akkurat det spørsmålet. Hvorfor? Jo, fordi skolesystemet i Norge er ødelagt. Karakterer blir gitt på grunnlag av dette:* - Arbeidsinnsats - Ditt eget forhold til læreren din (Smisking faller under dette) - Hvordan du ter deg i klassen - Levering av prøver og annet skolemateriell og hvor bra dette er gjennomført - Hvorvidt læreren din oppdager deg når du gjør en feil. Man kan lett få en karakter bedre enn det du egentlig skulle ha fått, hvis du klarer å skjule feil du gjør i skolearbeidet eller i praksis. - Hvordan du løser oppgaver og hvor bra disse er løst. - Hvilken lærer du har. - Hvilket kjønn du er i forhold til læreren. - Hvilken skole du går på. - Hvilken linje du går på. Så det er ikke lenger hvor smart du er, det er bygd opp av flere faktorer som bestemmer din karakter. Det er umulig å måle hvor smart en person er, fordi det finnes så umåtelig mange måter å oppnå, lagre og bruke informasjon og kunnskap i dagliglivet. Hvordan du viser kunnskapen din er også veldig viktig, man kan late som man er dum, eller rett og slett undervurdere seg selv, og det gjør det nærmest umulig å kunne foreta en beslutning på hvor smart en person er, i hvertfall ikke i form av karakterer. Det er nå min mening, men det er slik jeg har opplevd skolegangen min. * Dette er basert på egne opplevelser gjennom min skolelang, og det kan godt hende det er helt annerledes i andre samfunn og miljøer. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå