Gå til innhold

Kollektivt eller bil ?


2new

Kollektivt eller bil ?  

35 stemmer

  1. 1. Hva gjør du og hva ville du gjort ?

    • Reiser kollektivt i dag - ville fortsatt å reise kollektivt
    • Reiser kollektivt i dag - ville kjørt bil
    • Kjører bil i dag - ville kjørt fortsatt å bil
    • Kjører bil i dag - ville kjørt kollektivt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om TS ikke har svart på overnevnte spørsmål slenger jeg inn et kjapt svar. I utgangspunktet baserer det seg egentlig på elementer som miljø, tid og økonomi for min del.

 

Som hovedregel er jeg veldig positiv til å kjøre kollektivt (buss eller tog) og gjør dette ofte. Skulle jeg f.eks. til Oslo (fra Gjøvik) ville jeg antakelig tatt toget dersom det ikke var noen spesielle grunner til å bruke bil (sparer jo også styr med parkering, hærverk osv).

 

Men selvsagt er det jo ofte kronglete hvis man baserer seg på kollektiv transport, og det går jo mest i forhold til tid og avstand til f.eks. busstopp. En har rutetider å forholde seg til som kanskje ikke sammenfaller så bra med øvrig program, en kan ende opp med å bruke 30 min e.l. per sted i kun venting på videre transport. Skal en hente eller handle noe tungt/mye et sted kan dette være tungvint å få med seg via kollektivt. Det er jo heller ikke alle steder det går kollektiv transport.

 

Jeg er såpass miljøhore at jeg nok i utgangspunktet ikke ville ha brukt bil unødig der kollektivt går greit. Samtidig er det en del situasjoner hvor bil blir mye mer hensiktsmessig alt i alt.

 

Hvis man driter i alt som har med penger, miljø osv. å gjøre er det jo klart at bil er mest fleksibelt.

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Nei.. Ja, takk, begge deler? Kjører bil til togstasjonen, litt over ei mil.. Så toget i fem kvarter til jobben. Her foretrekker jeg kollektivt, selv om jeg forbanner NSB hver gang det er forsinkelser. Jeg sover i det minste på toget.

 

 

Men ellers til nesten all annen kjøring foretrekker jeg bil. Her på bygda finnes det i grunn ikke noe kollektivt å basere seg på. Buss en gang om dagen osv. Skal jeg på tur blir det bil :p

Men når jeg bodde i Oslo, da var ikke bil et alternativ engang, siden det kollektive var brukbart. Deilig å slippe å styre med bil da.

 

 

 

Lenke til kommentar

Bil selvsagt, satt på en buss som kalles 71 som går hver halvtime og senere en time. Men tok den kl 2, og bare ifra byen var den så full at stundene på skolen som den kjørte forbi måtte vente på neste buss. Som sikkert er enda fullere. Bussen hadde vel over 30 grader, og alt for mange i den. Idiotisk, lukter svette. Endte med vi 20 bak i bussen skrek at han ikke skulle ta med flere og flere var enige så endte med at vi kjørte forbi flere på veien. Ble for trangt og for dårlig luft.

 

Som sagt, folk lukter, prater høy, høy musikk osv. Bare å kjøre bil til meg tar under 15 min men MED buss tar det over 40 min! Idiotisk sier jeg! Pluss 75 bussen som er ekspress buss til Asker fra Drammen går bare ti på halv fem og seks. Iditoisk også, også har de heller ikke satt inn skole buss når det er mange som slutter på bussen som ender med overfulte busser med masse klaging osv.

 

De busssjåførene kjører som idioter, bremser hardt og det er sannsynligvis over 40% feil med den bussen du sitter på. Sitter på alt 10 busser og 6 har vært feil. Dører, AC/klima anlegg defekt(Typisk den dagen det er var varmt og mange på bussen som ble sikkert ifra 30 til 40 grader til slutt...) motor havari som gjør at bussen gikk i nødprogram. HEIA!

 

Du kan ALDRI stole på om BUSSEN tar med deg heller, er den full så kjører den. Tid? Joda, jeg orker ikke å bruke over en halvtime til å komme meg hjem ifra Drammen til og med når det er kø bruker jeg mindre tid ifra sentrum og ut til der jeg bor. Bussen er ALLTID forsinket også!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da ville jeg garantert kjøpt meg bil og brukt denne så mye som mulig.

Bor sentralt i Oslo og bruker kun kollektive reisemåter per dags dato (trikk, buss, t-bane, tog og båt). Hovedgrunnen til det ligger i økonomi, da kostnaden per år er under 10% av kostnaden for å holde en nyere bil. Med ubegrenset dyp lommebok hadde jeg definitivt valgt anderledes.

 

For kollektivtrafikken i Oslo er ikke all verden å skryte hjem om.

Riktignok ser det bra ut på papiret med mange linjer og hyppige avganger i rutetabellene. Men i praksis er det noe helt annet da over halvparten av avgangene er forsinket (mer enn 3 minutter), så smekk fullt at man i 8 av 10 reiser må stå hele veien, trikkene er 30 år gamle og uten klimaanlegg, daglig surr med valideringsautomatene, bussjåførene kjører som de har stjålet bussen, osv, osv.

Nei, takke seg til å ha egen bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...