Gå til innhold

Innkjøp gjort av ansatte i AS


Anbefalte innlegg

Hvis en ansatt i et AS, gjør innkjøp av utstyr som skal brukes i jobb for så å kreve beløpet refundert fra arbeidsgiveren (selvfølgelig med kvittering), vil da bedriften kunne regnskapsføre dette ?

Hvis ja, vil bedriften også kunne kreve fradrag for MVA ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja på begge spørsmål, så lenge bokføringsforskriften §5-5, 3.ledd følges.

 

Ved kjøp som er lagt ut av en ansatt i den bokføringspliktige virksomheten gjelder ikke beløpsgrensen som nevnt i annet ledd. I slike tilfeller skal den ansatte utarbeide og signere en datert oppstilling som viser hvilke kjøp som er foretatt og formålet eller bruksområdet for varene og tjenestene.
Lenke til kommentar

Hvis du følger lenken til forskriften, så ser du det forklart der. Det er vanligvis krav om at firmanavn på kjøper må stå på kvitteringen ved alle kontantinnkjøp over 1000kr (noe forenklet forklart); det er denne som ikke gjelder, slik at det altså ved slike utlegg ikke trenger å stå oppført hvem som er kjøper.

Lenke til kommentar

"Litt" tungt stoff disse lovene :-)

 

Et eksempel.

 

En ansatt får lov til å kjøpe den mobilen vedkommende vil ha (6.000,-), for så å legge frem kvittering til firma og får dekket sine utgifter. Dette er da ok ?

 

Hos oss ville den ihvertfall blitt dekket. Men så vil du jo deretter bli fordelsbeskattet p.g.a. telefon i fra arbeidsgiver. Er vel 4000,- + i inntekt på selvangivelsen. Men da er all bruk med.

 

Les her : http://www.skatteetaten.no/Artikler/Arbeidsgiverfinansiert-elektronisk-kommunikasjon/

Lenke til kommentar

Grunnen til spørsmålet, er at betingelsene for kjøp mellom private og profesjonelle er mye bedre (garanti, returrett, bevisbyrde ved tvister), enn mellom to profesjonelle parter. Så hvis jeg ønsker å kjøpe noen til firmaet mitt, så kan jeg kjøpe det privat, for så å levere kvitteringen til firmaet. Da får jeg som forbruker bedre betingelser og firmaet får alle fradrag.

 

Noen som har kommentarer på dette ?

 

 

Skatten rammer meg allerede hardt, også luksusskatten for mobil betalt av arbeidsgiver (meg selv).

Lenke til kommentar

Grunnen til spørsmålet, er at betingelsene for kjøp mellom private og profesjonelle er mye bedre (garanti, returrett, bevisbyrde ved tvister), enn mellom to profesjonelle parter. Så hvis jeg ønsker å kjøpe noen til firmaet mitt, så kan jeg kjøpe det privat, for så å levere kvitteringen til firmaet. Da får jeg som forbruker bedre betingelser og firmaet får alle fradrag.

 

Noen som har kommentarer på dette ?

 

 

Skatten rammer meg allerede hardt, også luksusskatten for mobil betalt av arbeidsgiver (meg selv).

 

For å svare deg enkelt så : JA løp å kjøp.

Jeg eier og jobber i eget AS selv og kjøper moblier, Pcer, GPSer o.l. privat på f,eks. Eljøp som brukes av firmaet. Jeg skriver da et kontantoppgjør som jeg leverer sammen med lønnsoppgaven min.

Legger da ved kvitering.

På kontatoppgjøret står :

- Dato for innkjøp

- Sted for innkjøp (eks. Elkjøp Bergen)

- Type vare (eks. Diesel , verktøy , PC)

 

Firmaet får da igjen MVA på de tingene som man kan få det tilbake på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du har endel potensielle problemer her:

 

- Alle varekjøp med beløp over 1000kr skal stiles til firmaet

- Forbrukerkjøpte varer, som brukes kommersielt / i firma er ikke dekket av forbrukerkjøpsloven i utgangspunktet

Lenke til kommentar

- Alle varekjøp med beløp over 1000kr skal stiles til firmaet

- Forbrukerkjøpte varer, som brukes kommersielt / i firma er ikke dekket av forbrukerkjøpsloven i utgangspunktet

 

Det siste er forsåvidt korrekt, du kan ikke påberope deg forbrukerkjøpsloven når realiteten er at innkjøpet brukes i næringsvirksomhet, selv om innkjøpet tilsynelatende er gjort av en privatperson.

Hvor stor sjanse det er for å faktisk bli oppdaget er en annen sak...

 

Hva gjelder det første, så står det klart i bokføringsforskriftens §5-5, 3.ledd, som jeg tidligere har lenket til, at beløpsgrensa på 1000kr i §5-5, 2.ledd ikke gjelder når innkjøpet er lagt ut av en ansatt i virksomheten. Derimot må den ansatte følge den prosedyren som gis i forskriftens 3.ledd, altså "utarbeide og signere en datert oppstilling...".

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

- Alle varekjøp med beløp over 1000kr skal stiles til firmaet

- Forbrukerkjøpte varer, som brukes kommersielt / i firma er ikke dekket av forbrukerkjøpsloven i utgangspunktet

 

Det siste er forsåvidt korrekt, du kan ikke påberope deg forbrukerkjøpsloven når realiteten er at innkjøpet brukes i næringsvirksomhet, selv om innkjøpet tilsynelatende er gjort av en privatperson.

Hvor stor sjanse det er for å faktisk bli oppdaget er en annen sak...

 

Hva gjelder det første, så står det klart i bokføringsforskriftens §5-5, 3.ledd, som jeg tidligere har lenket til, at beløpsgrensa på 1000kr i §5-5, 2.ledd ikke gjelder når innkjøpet er lagt ut av en ansatt i virksomheten. Derimot må den ansatte følge den prosedyren som gis i forskriftens 3.ledd, altså "utarbeide og signere en datert oppstilling...".

 

Så dersom kjøpet da er et utlegg for firma, så er kjøpet et kjøp i næringsvirksomhet, og dermed vil ikke fobrukerkjøpsloven gjelde. Så man kan ikke "utnytte" dette 100% lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...