larsvegaz Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hei. Nå er det 3år siden sist man handlet ny pc. Føler det på tide med noe nytt, pga noen bluescreens som dukker opp her og der. Dagens pc funker greit til det meste, men nå kommer det så mye nye spill på markede som man gleder seg som en unge, at da må bare alt være 100% ! Prøvd og lese meg litt opp om det som er nytt. Lurte på og vente til 2012 på Ivy Bridge, men da er jeg redd litt barnesykdommer som den kan komme med. Tenkte og kjøpe den ferdig testet, orker ikke bygge selv lengere. Så handler vel på komplett eller netshop. Gjort dette før og syns det gikk fint. Ønsker en spill pc som ikke bråker for mye, med grei og fin kjørling, på sikt ser jeg for meg og kjøpe et skjermkort til/SLI. Prosessor: Intel Core i5 2500K Quad Prosessor 1 550,- Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 1 295,- Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl 845,- Strøm/PSU Corsair strømforsyning, HX850W 1 295,- Litt usikker. Hardisk: OCZ RevoDrive 240GB SSD PCI-E 4x 2 995,- vil ha 240GB,er den grei ? Ellers har jeg hardisker nok. Minne/RAM: DDR3 1600Mhz ? Tar i mot anbefaler som passer bra til resten. Skjermkort: ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA. 2 595,- Så ut som et greit kort ? kanksje 2stk av denne på sikt. Så langt har jeg kommet. + noen småting som nytt tastatur, går på smak og behag. Tenkte jeg skulle handle noen eksta 140 vifter til kabinette, 3-4stk. Når jeg først er i gang så tenkte jeg og kanskje erstatte CPU vifta. Her tar jeg i mot forslag, det på passe greit i kabinette og bråke minimalt. Hvis det er noe jeg har glemt så setter jeg pris på all tilbakemelding. Mvh Lars Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Mitt tips til AMD oppsett som jeg tror er en del bedre. 617631 AMD Phenom II X6 1100T Black Edition Socket-AM3, Six Core, 3,3GHZ/3,7GHz Turbo, 9MB, 125W, Boxed Varenr.:617631 Lagerstatus:100+ stk. på lager. 1550.00 1550.00 637650 Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+ ATX, 990FX+SB950, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW Varenr.:637650 Lagerstatus:100+ stk. på lager. 1049.00 1049.00 499164 Corsair Dominator DDR3 1600MHz 12GB CL8 Kit w/6x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.65V, for Intel i7, 240pin Varenr.:499164 Lagerstatus:6 stk. på lager. 1759.00 1759.00 620247 ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.1, "DirectCU", 2xDVI-I, HDMI, 2xDisplayPort Varenr.:620247 Lagerstatus:Ikke på lager. 5 stk. Ubekreftet 27.sep.2011 1350.00 2700.00 639424 Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, SandForce® SF-2281 Varenr.:639424 Lagerstatus:100+ stk. på lager. 1295.00 2590.00 632257 Fractal Design Define R3 Black Pearl + extra 120mm fan Varenr.:632257 Lagerstatus:Ikke på lager. 100+ stk. Ubekreftet 3.okt.2011 497261 Cooler Master Silent Pro M1000 1000W ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modulær, 6x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 135mm Varenr.:497261 Lagerstatus:61 stk. på lager. 1398.00 899.00 899.00 Totalt: 11.945,00 Du kjører da SSDdiskene i RAID 0 , og får da en lynrask disk på 240GB. I tillegg kjører du 2 x ASUS Radeon HD 6870 1GB i crossfire. Phenom II X6 prosessoren er en sterk prosessor til spill. Snart kommer Buldozer som skal passe på AM3+ sokkelen så da kan du kunne sette inn den senere hvis du vil. Jeg tror du kommer best ut av det med AMD når det er snakk om ytelse pr. krone. Og fortsett tanken med mange vifter da varme vil være en faktor her. Endret 22. september 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Siste oppsettet er bare tull.. Sorry. AMD har ikke noe å gjøre i et spill oppsett i denne prisklassen. Her er det 2500k/2600k som gjelder. Alt annet blir bare dumt. Sandy Bridge yter langt bedre pr. MHz enn noen AMD prosessor. 6 kjerner er bortkastet i spill. Veldig få spill som bruker mer enn 3 kjerner, og de aller fleste bruker kun 2 uansett. Videre er minnet du har valt bare dustete.... 1750kr for minne i dag? Du har i tillegg klart å velge et 12 gb sett med 3 moduler beregnet på Socket 1366. Bytt til 2x 4GB Kingston HyperX eller Corsair XMS/Vengeance. Du får disse til 400-500kr, og de vil passe bedre inn i oppsettet da du får kjørt de i dual channel slik prosessoren og HK er laget for. Videre tar jeg heller enkelt 570 over hvilket som helst CF/SLI oppsett med 2 svakere kort. CF/SLI gir god ytelse på papiret, og i spill som ikke krever raske reaksjoner så du kan aktivere Vsync er det veldig fint, men til FPS, spill som krever kjappe reaksjoner o.l er det noe tull. Du vil slite med microstutter, dårlig optimaliserte titler ved realse etc. Microstutter kan fikses ved å bruke Vsync og ha instillinger der oppsettet klarer å lage flere bilder enn det skjermen klarer å vise, (60Hz skjermer klarer 60 bilder, så 60 fps eller mer+ vsync så blir det bra) men vsync skaper inputlag, og det skal ikke mye til før du merker at bildet henger etter bevegelsene dine, noe som er uakseptabelt i FPS f.eks. Mitt råd, styr unna med mindre du er heldig som meg, og får kort nr.2 til skampris (600kr, lol) og bare er gira på å teste det ut. 1000w PSU er også overkill, og coolermasteren er heller ikke blandt de beste 1kw PSUene på markedet. Sats heller på HX 850 som du har valgt, men du vil kjøre oppsettet helt fint på en TX/HX 650w også. Jeg har faktisk kjørt et GTX 580 på mitt oppsett i et par dager på en 3-4år gammel HX 520w, og den viste ingen tegn på problemer, uten at jeg fikk tatt noen måligner på hva den dro fra veggen. Liten Edit: Om du er gira på å ha en skikkelig PSU du virkelig kan ha lenge annbefaler jeg deg HX/AX 750/850. Personlig så vil jeg si at skjermkort og PCer idag har nådd det området der du ikke lenger kan øke strømforbruket og varmeutviklingen nevneverdig uten at det blir problematisk. Ja, det finnes quad SLI oppsett o.l, men dette representerer en promille av alle gaming PCer, og er langt mer en techdemo enn noe som er praktisk å bruke til daglig. Enkeltkort kan rett og slett ikke bli serlig varmere da du vil få problemer med å kvitte deg med all varmen. Sånnsett så har vel utviklingen på den fronten stagnert mer eller mindre siden 8800 serien, med unntak av GTX 480 som trekker langt mer enn noe annet singlekort i dag. Huff det ble mye rot. TL;DR, kjøper du en skikkelig 650/750w PSU idag kan du mer eller mindre forvente at den holder i "all evighet", dersom du ikke skal kjøre tilsvarende 2x 6990 e.l. Kjøper du en HX/AX 850w, kan du nok trekke alle SLI/CF oppsett som kommer intill den dør. Selv ting som 2x590/6990 skal ikke være noe problem for disse. på SSD siden annbefaler jeg heller en "vanlig" 2.5" SSD slik som Crucial M4 enn RevoDrive. til SSD annbefaler jeg Crucial M4. Er ikke så mye å legge til der. Kjølingsmessig kan jeg ikke annbefale noe annet en Noctua NH-D14. Endret 22. september 2011 av SWAT dude... Lenke til kommentar
larsvegaz Skrevet 23. september 2011 Forfatter Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Jeg kommer ikke til og anskaffe meg noe AMD. Holder meg til det jeg kjenner best og har vært mest fornøyd med. Men takk for innspill. Prosessor: Intel Core i5 2500K Quad Prosessor 1 550,- Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 1 295,- Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl 845,- Strøm/PSU Corsair strømforsyning, HX850W 1 295 Dette er vel ganske bankers. Vet pent lite om hovedkortet, men ser ut til at det skal vært bra. Ram ? Skjermkort ? SSD ? 3 ting jeg er litt usikker på. Du nevner at jeg burde gå for Crucial m4 SSD 2,5" 256GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/175MB/s. Jeg tittet på OCZ 240 GB SSD PCI-E 4x MLC RevoDrive, Read/Write 540/530MBsec Kjenner ikke mye til disse men etter det jeg kan se har OCZ kjappere read/write Mvh Lars Endret 23. september 2011 av larsvegaz Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Siste oppsettet er bare tull.. Sorry. AMD har ikke noe å gjøre i et spill oppsett i denne prisklassen. Her er det 2500k/2600k som gjelder. Alt annet blir bare dumt. Sandy Bridge yter langt bedre pr. MHz enn noen AMD prosessor. 6 kjerner er bortkastet i spill. Veldig få spill som bruker mer enn 3 kjerner, og de aller fleste bruker kun 2 uansett. Vel. Bare tull er vel bare tull. Sorry. Minne var kansje ikke optimalt , men du ser hvor mye penger man kan bruke på minne. Gikk litt fort, men ville vise et alternativ. At et grafikkoppsett med 2 x 6870 til 2700,- ikke yter bedre en et 570 til samme pris er tull??. 2 x 6870 ligger mer likt med et 580 kort faktisk over. Men som du sier ikke i alle tilfeller. Men etter min erfaring så er det avhengig av spillet og hvilken patch + driveren til kortene. Og ikke minst HKet. Jeg syntes også et rent AMD oppsett fungerer bedre en Intel AMD miks slik du har. Ikke alltid den siste driveren er best. ER også mange som slurver med å fjerne gammel driver før ny og får problemer med b.l.a. CF p.g.a. dette eller at de har feil instillinger. Enig med deg at et kraftig kort er bedre en 2 svake men som sagt 2 x 6870 er mye bedre en 1 x 570. Test 2 x 6870 CF mot 1 x 570 :http://www.anandtech.com/bench/Product/301?vs=306 Test 2 x 6870 CF mot 1 x 580 : http://www.anandtech.com/bench/Product/301?vs=305 At Phenom X6 ikke einer seg til spilloppsett i denne prisklassen er jo feil. i5 2500K og Phenom X6 1100BE er ganske like i ytelse. Neste AMD prosessor : Buldozer som kommer snart vil nok bli relativt kraftig i forhold til Phenom serien og vil passe på HK med AM3+ socet. Tror ikke Intels neste prosessor passer på 1155. Nå er jeg litt AMD tilvendt og etter min erfaring så yter Intels prosessorer og Nvidias kort langt bedre enn AMDs, men AMD er såpass mye rimeligere at det "lønner" å bruke dem. Etter 10 år har en med AMD byttet ut deler 4 ganger kansje mens Intel har byttet 2 . Så man får det man betaler for helt enkelt. Men som TS sier så vil han uansett ha Intel og det er bra det. Og da anbefaler jeg å bruke Nvidia sammen med det. AMD = Fiat Intel= Ferarri Og hvorfor ikke et SSD oppsett i Raid0 ? Vet det er litt risiko men har man en vanlig HD til lagring av bilder og annet man vil ha så er det vel et bra oppsett til en rask PC ? Endret 23. september 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=288 amd 1100T blir jo knust av 2500k på alle områder. hva med en vertex 3 ssd? skal være raskere en m4 hvertfall. http://www.dustinhome.no/ocz-vertex-3-25-240gb-ssd-sata-600-mlc/product/5010585264 240 gb http://www.dustinhome.no/ocz-vertex-3-25-120gb-ssd-sata-600-mlc/product/5010579654 120 gb vet ikke hvordan revodrive er, kanskje det blir noen problemer med at den må sitte på hovedkortet? ram: bare velg en billig 8 gb 1600mhz, til rundt 400 kr når det gjelder skjermkort ville jeg valgt et gtx 580, eller 2 i sli (skal få sli til 15k). Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Vel. Bare tull er vel bare tull. Sorry. Minne var kansje ikke optimalt , men du ser hvor mye penger man kan bruke på minne. Gikk litt fort, men ville vise et alternativ. Nei, dette er også bare tull. Det minnet du valgte er ikke et alternativ. Det er dyrere, mindre, og fordi du ikke får kjørt i dual channel mister du også båndbredde. Du kan kjøpe 16GB ram til under halve prisen, og det vil være minst like kjapt, og i de fleste tilfeller kjappere da du faktisk kjører minnet i riktig konfigurasjon. At et grafikkoppsett med 2 x 6870 til 2700,- ikke yter bedre en et 570 til samme pris er tull??. 2 x 6870 ligger mer likt med et 580 kort faktisk over. Men som du sier ikke i alle tilfeller. At 2 svakere skjermkort kan ha høyere teoretisk ytelse enn et enkeltkort er det ingen tvil om, og dersom du først får der til å fungere skikkelig er det ingen ting i veien med det. Du har kanskje lagt merke til at jeg selv kjører CF med 2 kort som er like gode, hvis ikke bedre enn 6870. Som jeg skrev, grunnen til at jeg heller ville valgt et enkelt top-kort istede for 2 svakere kort i SLI/CF er ikke bare pga dårlige drivere og dårlig skalering, men aller mest pga problemene 2 kort har med å synkronisere bildeproduksjonen, slik at du ender opp med microstutter. Eneste måten du kan bli kvitt microstutter er vsync, og dersom du noensinne har rørt et FPS spill så vet du at vsync ikke er en instilling du kan leve med i disse spillene. Kort oppsumert er microstutter manglende evne hos skjermkortene til å produsere bilder med jevne mellomrom. Du kan ha 50 FPS, men spillet vil føles som om du spiller med nermere 20 fordi bildene kommer med tilfeldig "avstand" fra hverandre. Du kan ha 2 bilder som kommer med 1ms mellomrom, mens du da må vente 3ms før du igjen får et nytt bilde. Dette gjelder alle CF/SLI oppsett, og også dual GPU-kort slik som 6990, GTX 590 og selv ASUS GTX 580 ROG Ares. Det er noe du ikke kommer unna. Jeg syntes også et rent AMD oppsett fungerer bedre en Intel AMD miks slik du har. Nå har du lagt igjen fakta og fornuft og begynt med synsing. Tar dette mot slutten. Men etter min erfaring så er det avhengig av spillet og hvilken patch + driveren til kortene. Microstutter er ikke noe du kan bli kvitt med en patch. Du kan riktig nok få høyere skalering ved nye drivere og patcher, men problemet er at disse ikke alltid er tilgjengelige ved launch, og du da kan bli tvunget til å deaktivere et kort for å få spillet til å kjøre overhode. Da sitter du der med lavere ytelse enn det du hadde hatt dersom du hadde valgt et enkelt, kraftigere kort til å begynne med. Og ikke minst HKet. Om HK kommer med CF/SLI støtte, så skal det fungere like bra som noe annet HK med CF/SLI støtte. Det du tenker på her er sikkert forskjelden mellom 16x og 8x PCI-e spor, og hvordan dette påvirker ytelsen. Kort svar: Det har ingen invirkning med mindre du kjører 6990/590 i SLI. Ingen andre kort klarer å stresse båndbredden nok til at det får noe utfall. Test 2 x 6870 CF mot 1 x 570 :http://www.anandtech...duct/301?vs=306 Test 2 x 6870 CF mot 1 x 580 : http://www.anandtech...duct/301?vs=305 Igjen, ja, CF/SLI har god teoretisk ytelse. Den faktiske opplevelsen kan derimot være noe helt annet. At Phenom X6 ikke einer seg til spilloppsett i denne prisklassen er jo feil. Phenom X6 klarer helt fint å kjøre spill, det er ikke det det går på. Det det går på er at den er langt svakere på dette området enn en 2500k. MHz for MHz har ikke Phenom noe de skulle sagt på Sandy Bridge, og dersom du i tillegg overklokker begge prosessorene kan jeg nermest garantere deg at Phenom stopper før 4GHz, mens de aller fleste kan dra en 2500k opp til 4,5GHz, om ikke mer på en god luftkjøler. Det er mao ikke snakk om at X6 ikke klarer å kjøre spill, det er snakk om at det rett og slett ikke er noe poeng i å kjøpe den. Den er såpass mye svakere enn 2500k i spill at det rett og slett ikke finnes noen grunn til å velge noe annet enn 2500k. i5 2500K og Phenom X6 1100BE er ganske like i ytelse. Kort svar: nei Langt svar: neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei X6 kan nå opp til 2500k i applikasjoner der alle kjernene utnyttes, men dersom du drar overklokking og SB sin langt mer effektive arkitektur så ligger de også her ganske jevnt. Neste AMD prosessor : Buldozer som kommer snart vil nok bli relativt kraftig i forhold til Phenom serien og vil passe på HK med AM3+ socet.Tror ikke Intels neste prosessor passer på 1155. Ingen som vet hvor godt Bulldozer vil yte, og hvor kraftig den blir i forhold til Phenom (en 7 år gammel arkitektur) er irrelevant. Det som er relevant er hvor kraftig den blir i forhold til Sandy Bridge, og sist men ikke minst Ivy Bridge og det Intel måtte komme med videre. At Bulldozer kan bruke AM3+ bryr nok de aller fleste midt i ræva for å si det rett ut. Ja, det seg kanskje ut som om det er fordi de "tenker på forbrukerene" osv, men nå må man huske at Bulldozer er første gang AMD har laget en helt ny arkitektur siden AMD64 prosessorene, mens Intel har vert innom Core 2/Core Quad ( som forøverig også brukte LGA775, samme som Pentium 4 brukte) og igjen hadde en helt ny arkitektur med Nehalem. Nå er jeg litt AMD tilvendt og etter min erfaring så yter Intels prosessorer og Nvidias kort langt bedre enn AMDs, men AMD er såpass mye rimeligere at det "lønner" å bruke dem. Plukker opp denne fra tidligere og kommenter begge samtidig: Jeg syntes også et rent AMD oppsett fungerer bedre en Intel AMD miks slik du har. "Jeg syntes". Det beskriver vel egentlig hele innlegget ditt. Disse 2 påstandene er så bunnløse at det får meg til å spy. Beklager å måtte si det, men det er så latterlig lite gjennomtenkt at det er såvidt jeg overhode gidder å kommentere det... Men siden jeg tross alt skriver her for å veilede, så føler jeg ikke at jeg kan stå over. Det har overhode ingenting å si om du kombinerer AMD prosessor med Nvidia skjermkort, Intel prosessor med AMD skjermkort. Eller om du kombinerer ASUS HK med MSI eller Gigabyte Skjermkort, Antec kabinett med Corsair strømforsyning, Samsung skjerm med en DVI kabel som kom med en pakke fra Eizo. Ser du hvor jeg vil hen? AMD er heller ikke så mye billigere at det "Lønner seg" å bruke det. Dette er bare tull. Du får langt minde ytelse i spill pr. krone med en Phenom X6 til 1400kr enn en i5 2500k til 1600kr. Når det kommer til skjermkort så koster GTX 570 og HD 6970 ca det samme, og de yter også relativt likt. Det er ingenting å tjene på å kjøpe AMD oppsettet. Spessielt dersom du skal ha CF, da dette vil dra så mye effekt at du vil bruke de 200kr du sparte på ekstra strøm regninga uansett. Etter 10 år har en med AMD byttet ut deler 4 ganger kansje mens Intel har byttet 2 . Så man får det man betaler for helt enkelt. Jeg har lest igjennom denne flere ganger, men jeg klarer fortsatt ikke se hva det er du skal frem til her. Mener du at du må bytte AMD deler dobbelt så ofte som Intel? i såfall har du jo slått hull på din egen teori om at AMD er så vanvittig mye billigere Å ja, du får hva du betaler for. Derfor jeg ikke kan sitte å se på at folk annbefaler så lite gjennomtenkte oppsett som det du her presterte å legge frem. Men som TS sier så vil han uansett ha Intel og det er bra det. Og da anbefaler jeg å bruke Nvidia sammen med det. AMD = Fiat Intel= Ferarri Så hvorfor kjøpe Fiat når det koster 200kr mer for en Ferrari? Og hvorfor ikke et SSD oppsett i Raid0 ? Vet det er litt risiko men har man en vanlig HD til lagring av bilder og annet man vil ha så er det vel et bra oppsett til en rask PC ? Jeg har ikke noe imot Raid0. Jeg ser bare ikke poenget. Dagens SSD disker er så raske at det er skjelden du noensinne kommer til å merke at du faktisk har Raid i forhold til en enkelt SSD. Jeg kommer ikke til og anskaffe meg noe AMD. Holder meg til det jeg kjenner best og har vært mest fornøyd med. Men takk for innspill. Prosessor: Intel Core i5 2500K Quad Prosessor 1 550,- Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 1 295,- Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl 845,- Strøm/PSU Corsair strømforsyning, HX850W 1 295 Dette er vel ganske bankers. Vet pent lite om hovedkortet, men ser ut til at det skal vært bra. Ram ? Skjermkort ? SSD ? 3 ting jeg er litt usikker på. Du nevner at jeg burde gå for Crucial m4 SSD 2,5" 256GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/175MB/s. Jeg tittet på OCZ 240 GB SSD PCI-E 4x MLC RevoDrive, Read/Write 540/530MBsec Kjenner ikke mye til disse men etter det jeg kan se har OCZ kjappere read/write Mvh Lars Revodriven du har valgt er første gen RevoDrive. RevoDrive fungerer ved at du plasserer flere kontrollere på et kretskort. Problemene med disse, og spessielt første generasjons som du har valgt (RevoDrive x3 finnes jo i dag) er mangel av støtte for TRIM og andre viktige funksjoner som lar SSDen ta vare på seg selv. I tillegg tar den opp en PCI-e x4 slot på HK, uten at du noensinne vil få bruk for den uansett. Resten av komponentene ser veldig bra ut Når det kommer til minne annbefaler jeg Kingston HyperX 1600MHz eller Corsair Vengeance/Corsair XMS3. Bare velg det billigste. CL8 eller CL9 er irrelevant. Vær obs på at Vengeance kommer i høy, og lav profil versjoner, og de høye kan krasje med store CPU kjølere som Noctua NH-14D o.l. hva med en vertex 3 ssd? skal være raskere en m4 hvertfall. http://www.dustinhome.no/ocz-vertex-3-25-240gb-ssd-sata-600-mlc/product/5010585264 240 gb http://www.dustinhome.no/ocz-vertex-3-25-120gb-ssd-sata-600-mlc/product/5010579654 120 gb Annbefaler ikke SSDer basert på SandForce 2281 kontrollere av pga hauger med problemer med alle SSDer basert på denne. Jeg har en selv, og selv om min fungerer feilfritt så er det en veldig høy anndel av diskene som har problemer med mye krasj og heng. Det er uansett ikke rå lese/skrive ytelse de aller fleste vil ha bruk for, men responsen disse diskene leverer. Wall of text :| Endret 23. september 2011 av SWAT dude... 2 Lenke til kommentar
Fredrik7le86 Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Hei. Nå er det 3år siden sist man handlet ny pc. Føler det på tide med noe nytt, pga noen bluescreens som dukker opp her og der. Dagens pc funker greit til det meste, men nå kommer det så mye nye spill på markede som man gleder seg som en unge, at da må bare alt være 100% ! Prøvd og lese meg litt opp om det som er nytt. Lurte på og vente til 2012 på Ivy Bridge, men da er jeg redd litt barnesykdommer som den kan komme med. Tenkte og kjøpe den ferdig testet, orker ikke bygge selv lengere. Så handler vel på komplett eller netshop. Gjort dette før og syns det gikk fint. Ønsker en spill pc som ikke bråker for mye, med grei og fin kjørling, på sikt ser jeg for meg og kjøpe et skjermkort til/SLI. Prosessor: Intel Core i5 2500K Quad Prosessor 1 550,- Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 1 295,- Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl 845,- Strøm/PSU Corsair strømforsyning, HX850W 1 295,- Litt usikker. Hardisk: OCZ RevoDrive 240GB SSD PCI-E 4x 2 995,- vil ha 240GB,er den grei ? Ellers har jeg hardisker nok. Minne/RAM: DDR3 1600Mhz ? Tar i mot anbefaler som passer bra til resten. Skjermkort: ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA. 2 595,- Så ut som et greit kort ? kanksje 2stk av denne på sikt. Så langt har jeg kommet. + noen småting som nytt tastatur, går på smak og behag. Tenkte jeg skulle handle noen eksta 140 vifter til kabinette, 3-4stk. Når jeg først er i gang så tenkte jeg og kanskje erstatte CPU vifta. Her tar jeg i mot forslag, det på passe greit i kabinette og bråke minimalt. Hvis det er noe jeg har glemt så setter jeg pris på all tilbakemelding. Mvh Lars Jeg synes dette opsetett ser flott ut. eneste jeg skulle forandret på er å velge en 120gb ssd istede for 240gb (du behøver virkelig ikke mer till os) till mindre en halve priset og valgt en gtx 580 gpu istede og muligens en hx 1000w så kan du kjøre 2x gtx 580 i fremtiden. så kan du heller legge till en till 120gb ssd senere om du føler att du trenger mere ssd plass. ram minne: corsair vengeance 8gb cl9 1600mhz (2x4gb). Endret 23. september 2011 av Fredrik7le86 Lenke til kommentar
Atald Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Ikke velg Vertex 3 over m4. m4 er mye mer stabil, og mange har rapportert om problemer med Vertex 3. Lenke til kommentar
larsvegaz Skrevet 23. september 2011 Forfatter Del Skrevet 23. september 2011 (endret) For og oppsummere litt. Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103SJ Spinpoint F3 425,- ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI 1 295,- Intel Core i5 2500K Quad Prosessor 3.3GHz, 6MB, BOXED Sandybridge 1 550,- ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, "DirectCU II", GDDR5 2 595,- Corsair strømforsyning, AX850W 140mm vifte, modulære kabler 1 399,- SteelSeries 6G v2 Nordisk Professional gaming keyboard 595,- LiteOn Blu-ray spiller SATA Retail Sort 4xBDROM 8xDVD ROM 32xCDROM 495,- Fractal Design vifte, Silent Series 140x140x25mm, 66m³/time, 9 dB(A) x4 716,- Crucial m4 SSD 2,5" 256GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/175MB/s 3 089,- Fractal Design Define R3 Black Pearl USB3, ATX, mITX m/støydemp. Varenr: 49773 845,- Corsair Vengeance 8 GB DDR3 1600MHz CL9 Kit w/2x 4GB, CL9, 1.5V, 240 pin, Blue 495,- Totalt ink. mva: 13 499,- Dette er oppsette jeg har kommet meg fram til en så lenge. Velger en litt større SSD disk pga, jeg tenkte og ha et par spill på disken, merklig nok tar de mye plass =) Stabilitet er viktig, men jeg har ikke helt overbevist meg selv om at denne SSD disken er bedre, med endel lavere read/write. Tar med 4ekstra vifter for luft er noe som kommer godt med. Satser på at minne jeg har satt opp skal funke greit. Strøm tror jeg at det vil holde med 850, selv om jeg vurderer SLi i framtiden ? Ser jeg kan velge HX850 eller AX850 noen grunn til og velge den ene fram for den andre ? Skjermkort tror jeg selv dette vil holde en stund. Hvordan ser dette oppsette ut ? Planen er at jeg vil ha en rask og grei spill PC. Endret 23. september 2011 av larsvegaz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå