Gå til innhold

Vertikalt jordbruk

Anbefalte innlegg

Vertikalt jordbruk: Hva mener forumets vismenn?

Ideen er enkel nok: Skyskrapere av glass og planter dyrkes innenfor vinduene. Maks bruk av sollys, og man kan bruke speil og lignende for å spre og fordele det.

Mål:

-Mindre arealer trengs for dyrking, fordi man kan gjøre det i høyden.

-Mindre transportkostnader både økonomisk, tidsmessig og miljømessig, fordi man kan gjøre det inne i byer og maten serveres til nærmiljøet. Svært effektivt altså.

-Bedre kvalitet på maten, på grunn av mindre transport er det mer praktisk med økologisk og fersk mat.

-Mer grønne vekster i byene, positivt for bymiljøet.

Hindringer? Hvordan kan det gjennomføres i praksis? kjør debatt! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pris: Det er ikke en gang lønnsomt å bygge skyskrapere for å leie ut som boliger eller hotell - langt mindre for å dyrke på, dyrking krever store arealer, og når kvadratmeterprisen overstiger 50 000kr (som det vil gjøre i en stor skyskraper) så er det ingen som ville ha råd til denne maten.

Det blir heller ikke mye lys inn på en skyskraper i forhold til hva plantene trenger, og spesielt ikke ned mellom andre hus.

For ikke å snakke om det enorme kloakkanlegget man hadde trengt for å håndtere de store mengdene med gjødsel og mineraler som skylles ut med vannet når man vanner.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Det er massive områder som ikke er brukt til jordbruk ennå. Bare gå på google maps og se på hvor store områder i Russland som ikke er dyrket. Trenger vi mer jordbruk, så er det mange områder man kan utvide til.

Tja. Nå er det ganske langt i fra optimale jorbruksforhold på disse stedene, det er tross alt en grunn til at de ikke er dyrket. I Norge ligger vi på litt over 3% av landarealet, og du behøver ikke være agronom for å forstå hvorfor.

Nå vil det nok uansett være mye mer konstnadseffektivt å finne på noe i disse landområdene enn å begynne å bygge ut matproduskjon i skyskrapere. Det nærmeste du kommer i dag er nok de store drivhusene i byer som Shanghai i Kina.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Den beste måte å øke matvareproduksjonen på er heller ved å optimalisere forholda, slik at plantene blir større eller meir næringsrike. Noko av det viktigaste i dag vile eg tru er å øke næringsinnhaldet i maten slik at vi ikkje lenger treng å ete like mykje for å overleve.

Lenke til kommentar

Den beste måte å øke matvareproduksjonen på er heller ved å optimalisere forholda, slik at plantene blir større eller meir næringsrike. Noko av det viktigaste i dag vile eg tru er å øke næringsinnhaldet i maten slik at vi ikkje lenger treng å ete like mykje for å overleve.

Det har vært planter og dyr som kunne gi stor avling på lite arealet, men som den protestantiske tankegangen som vi i vår verden hadde for litt over 100 år siden så kvittet vi oss med alle planter og dyr som ga stor avkasting. Følgen av dette ble store arealer satt under vann, andre steder ble omgjort til store ørkener, slik at vi bare skulle spise mors og planter som hadde liten næringsverdi.Derfor er landbruk i dag gjort ulønnsomt å drive uten store støtteordninger fra staten. Derfor virker det rart for meg at noen prøver å finne nye måter å drive landbruk på. Men hadde husene vært bygget mere solidere enn i dag så kunne en hatt matgjord på taket og dyrket feks.poteter til eget forbruk.

Lenke til kommentar

Det har vært planter og dyr som kunne gi stor avling på lite arealet, men som den protestantiske tankegangen som vi i vår verden hadde for litt over 100 år siden så kvittet vi oss med alle planter og dyr som ga stor avkasting.

...og de plantene og dyrene heter ?

Lenke til kommentar

Det har vært planter og dyr som kunne gi stor avling på lite arealet, men som den protestantiske tankegangen som vi i vår verden hadde for litt over 100 år siden så kvittet vi oss med alle planter og dyr som ga stor avkasting.

...og de plantene og dyrene heter ?

I hovedsak gulleple se http://gullepler.blogg.no/?c=1317026065

I tillegg til det det så finnes det korn og planter som gir mye større avlinger enn de vi bruker i dag.

Det finnes også trær som gir spiselige frukter hele året.

Alt dette kommer tilbake om ikke så lenge ca 1 år til.

Av dyr så blir det en mengde arter spesielt fugler som i dag befinner seg i land utenfor de forente nasjoner. Det er et kraftbelte og et stort minefelt som hindrer disse dyrene å komme hit.

Endret av Beena
Lenke til kommentar

Eg tror vi heller sier røykte, enn spiste. Og det var nok ikke noe som ligner på epler.

Men du kan kanskje forklare mer om disse gulleplene? Om de ikke har klorofyll, som planter bruker til å ta til seg energi fra sollys, hvor får disse plantene næring/energi fra?

Og kan du forklare og evnt begrunne hvorfor denne mirakelplanten ikke er nevnt andre steder enn i et par forumposter med minst like lite dokumentasjon som du kommer med her? Og hvorfor er den ikke mer utbredt siden den kurerer sykdom, forhindrer aldring, sult og andre elendigheter?

Lenke til kommentar

Eg tror vi heller sier røykte, enn spiste. Og det var nok ikke noe som ligner på epler.

Men du kan kanskje forklare mer om disse gulleplene? Om de ikke har klorofyll, som planter bruker til å ta til seg energi fra sollys, hvor får disse plantene næring/energi fra?

Og kan du forklare og evnt begrunne hvorfor denne mirakelplanten ikke er nevnt andre steder enn i et par forumposter med minst like lite dokumentasjon som du kommer med her? Og hvorfor er den ikke mer utbredt siden den kurerer sykdom, forhindrer aldring, sult og andre elendigheter?

Vi har en veldig sterk protestantisk trosretning her i landet, som gjør at alt som er bra blir forkastet som føde.

Gulleple danner som kjent ikke klorofyll, men henter opp de nærings stoffer fra jorda, grunnen til at jeg nevner dette nå er fordi vi får de tilbake til landet vårt snart.

Men når det gjelder vertikalt jordbruk så mener jeg at hvis en eier en sydvendt fjellvegg så kan en lage en terrasse oppover veggen. Da kan en vinne inn en del arealet.

Men den må bygges i betong og må tåle vann.

Men det blir likevel et dyrt prosjekt og jeg tviler på om myndighetene gir deg tilatelse til det.

Lenke til kommentar

Vi har en veldig sterk protestantisk trosretning her i landet, som gjør at alt som er bra blir forkastet som føde.

Gulleple danner som kjent ikke klorofyll, men henter opp de nærings stoffer fra jorda, grunnen til at jeg nevner dette nå er fordi vi får de tilbake til landet vårt snart.

Hva er gulleple? Jeg finner ikke ut av det. Har du kilder?

Lenke til kommentar

Loving it. Gullepler er konge. Jeg vil ha en hage med slike epler som ikke er epler, men mer orkideer. Disse skal henge på vestveggen på huset mitt. Antar selve planten er hvit - grønn er den iallefall ikke uten klorofyll.

Det som vi kan kalle bladene er svakt grønne med oransje striper,stilken er gråsvart. Det som vi kunne kalle rota er kalkhvitt som er fylt med en slags kjøttfarget substans inni.

Hvis gulleple dør så kan en finne kalkrør på tykkelse med en finger og mindre.

Fra tid til annen så hender det av og til at folk finner slike kalkrør i leirejord som de gjerne har stått fram i media med fordi ingen har vist hva det var.

Men det finnes mange arter av disse og med forskjellige størrelse på "fruktene" de kan være på størrelse med blåbær opp til en stor tomats størrelse.

Men de som drister seg til å ha gullepler i haven, vil oppleve et drama med mange dyr som sloss om gulleplene.

Lenke til kommentar

Siden du åpenbart er eksperten på dette området (sannsynligvis eneste kjente eksperten i landet, for ikke å si verden), kan du slenge ut et bilde av en sak dekket av media?

Jeg tenker da på en av disse sakene hvor folk ikke skjønner hva det er, og stiller opp i media med "kalkrøret".

Forøvrig et problem med disse dyrene. Så noen hos naboen når han hadde noe som kan minne om gullepler i hagen. Her er en kjapp skisse på hvordan seansen så ut (vedlagt)

post-8559-0-33688700-1317042504_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Loving it. Gullepler er konge. Jeg vil ha en hage med slike epler som ikke er epler, men mer orkideer. Disse skal henge på vestveggen på huset mitt. Antar selve planten er hvit - grønn er den iallefall ikke uten klorofyll.

Det som vi kan kalle bladene er svakt grønne med oransje striper,stilken er gråsvart. Det som vi kunne kalle rota er kalkhvitt som er fylt med en slags kjøttfarget substans inni.

Hvis gulleple dør så kan en finne kalkrør på tykkelse med en finger og mindre.

Fra tid til annen så hender det av og til at folk finner slike kalkrør i leirejord som de gjerne har stått fram i media med fordi ingen har vist hva det var.

Men det finnes mange arter av disse og med forskjellige størrelse på "fruktene" de kan være på størrelse med blåbær opp til en stor tomats størrelse.

Men de som drister seg til å ha gullepler i haven, vil oppleve et drama med mange dyr som sloss om gulleplene.

Kilde/bilde!. Hvis ikke rapporter jeg som troll ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...