Gå til innhold

Spørmål om en NAD og en Yamaha forsterker.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et sett Cerwin Vega XLS-215 og en Yamaha RX v800 RDS. Etter at forsterkern har kortsluttet et par ganger hvis jeg skrur veldig opp så bestemte jeg meg for å investere i en brukt NAD C375BEE. Jeg lurer på om det er mulig å bruke begge forsterkerne samtidig eller "brokoble" dem sånn at jeg utnytte kraften begge kan gi.

PS: Jeg er grønn på dette.

Endret av Kaizerlol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Niks, nei, njet, nope.

Hvis du tenker deg volumknappen som en klokke så skal du aldri overstige klokken 1 på en forsterker. Det eneste du oppnår ved å skru høyere er at lyden forvrenger og at du brenner komponenter i forsterker og høytaler.

CV er veldig glad i store forsterkere, og det er mye sunnere og ha en overdimensjonert forsterker kontra en svak med tanke på belastning av høytalerne.

Jeg vil si at den NAD forsterkeren bør klare og drive de høytalerne rimelig greit hvis du ikke skrur for høyt, og ikke spiller høyt for lenge av gangen.

Det ideelle hadde vært noe ala min forsterker til de høytalerne, den leverer 396watt i 8 ohm.

Hifiklubben har flere forsterkere som er godt egnet som f.eks CXA-8 parret med en grei forforsterker.

Lenke til kommentar

NAD C375BEE er en integrert forsterker. Til CXA-8 og 10 som er det vi kaller effektforsterkere må du ha en forforsterker for å kunne bruke dem.

Forskjellen er at en integrert forsterker er en alt i ett boks mens effekt og forforsterker er en delt løsning hvor den ene ikke virker uten den andre.

Det finnes også noe som kalles Monoblokker som da er en separat effektforsterker til hver høytaler, men dette blir da en mye dyrere løsning siden du trenger 2 monoblokker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...