Kaizerlol Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Hei. Jeg har et sett Cerwin Vega XLS-215 og en Yamaha RX v800 RDS. Etter at forsterkern har kortsluttet et par ganger hvis jeg skrur veldig opp så bestemte jeg meg for å investere i en brukt NAD C375BEE. Jeg lurer på om det er mulig å bruke begge forsterkerne samtidig eller "brokoble" dem sånn at jeg utnytte kraften begge kan gi. PS: Jeg er grønn på dette. Endret 22. september 2011 av Kaizerlol Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Niks, nei, njet, nope. Hvis du tenker deg volumknappen som en klokke så skal du aldri overstige klokken 1 på en forsterker. Det eneste du oppnår ved å skru høyere er at lyden forvrenger og at du brenner komponenter i forsterker og høytaler. CV er veldig glad i store forsterkere, og det er mye sunnere og ha en overdimensjonert forsterker kontra en svak med tanke på belastning av høytalerne. Jeg vil si at den NAD forsterkeren bør klare og drive de høytalerne rimelig greit hvis du ikke skrur for høyt, og ikke spiller høyt for lenge av gangen. Det ideelle hadde vært noe ala min forsterker til de høytalerne, den leverer 396watt i 8 ohm. Hifiklubben har flere forsterkere som er godt egnet som f.eks CXA-8 parret med en grei forforsterker. Lenke til kommentar
Kaizerlol Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Så jeg kan ikke bruke Yamahaen som effektforsterker? Har sett på en CV CXA-10 men skal prøve med kun NADen først og se hva jeg føler jeg har behov for. Hvis jeg da skal selge Yamaha forsterkern, hvor mye tror du jeg kan få for den på bruktmarkedet? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Ingen anelse for hva slags pris du kan få desverre. CXA-8 eller 10 vil begge fungere utmerket til de høytalerne. Husk at du trenger en forforsterker også. Lenke til kommentar
Kaizerlol Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Men vil ikke NAD'en bli forforsterker da? Har prøvd å lese meg litt inn på dette temaet men er relativt fersk Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 NAD C375BEE er en integrert forsterker. Til CXA-8 og 10 som er det vi kaller effektforsterkere må du ha en forforsterker for å kunne bruke dem. Forskjellen er at en integrert forsterker er en alt i ett boks mens effekt og forforsterker er en delt løsning hvor den ene ikke virker uten den andre. Det finnes også noe som kalles Monoblokker som da er en separat effektforsterker til hver høytaler, men dette blir da en mye dyrere løsning siden du trenger 2 monoblokker. Lenke til kommentar
Kaizerlol Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Ok, så hvis jeg skaffer en CXA-8 eller 10 så må jeg ha en forforsterker. Hvor dyr er en grei forforsterker til dette oppsettet? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 NAD C165BEE koster 3998kr. Lenke til kommentar
Kaizerlol Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Ok, tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Med en slik forsterker pakke på slike høytalere så må du faktisk være litt forsiktig da lydtrykket kan sprekke vinduer og annet, for ikke å snakke om øra dine. Lenke til kommentar
Kaizerlol Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Ja, jeg tenkte før at slikt skjer ikke med stuehøyttalere, men har sendt noen bilder i bakken og alt på pianoet bare rister av hvis jeg spiller greit høyt så har skjønt at jeg må være forsiktig Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Vi arrangerte fest i et stort lokale under bakkenivå for mange år siden hvor vi hadde en tilsvarende forsterker parret med 2 CV 15/15 høytalere. Enden på visa var at vi måtte bytte 6 vinduer som sprakk pga lydtrykket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå