hvakrg Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Har ett Gigabyte GA-880GMA-USB3 hovedkort i TV-serveren min, og har likt det veldig godt siden det har to interne FireWire-porter, noe som er flott da jeg bruker FloppyDTV TV-kort, men er i ferd med å installere opp igjen serveren nå, og noe virker å være feil. Hvilke programmer bruker dere for å teste om hovedkort/annen hardware er ok eller om det begynner å bli defekt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Først og fremst Memtest86. http://en.wikipedia.org/wiki/Memtest86 Tror ikke det finnes noe program som tester hele HK. For i det hele tatt å kunne kjøre en test så er det jo en forutsetning at mesteparten fungerer. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Eg brukar synet mitt for å sjekke buling på kondensatorer. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Finnes også forskjellig diagnosterings verktøy å få kjøpt. Foreksempel denne: http://www.dealextreme.com/p/pc-motherboard-repair-troubleshoot-diagnostic-pci-card-6-digit-codes-37707 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Den er bare for å vise POST kode. Så den har null nytteverdi for et kort som kommer forbi POST. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Vel, dette er jo et høys interresant tema. Sitter selv med et HK der Truecrypl forårsaker BSOD i tide og utide. Kan self nevne at både disker (HDtune), RAM (Memtest86+) og psu (3Dmark, ja faktisk) er testet ok. Dette er ikke tema i tråden, bare ment som et eksempel. Når det gjelder rare feil som kokes ned til hovedkort etter at alle standard-tester er blitt gjennomførte (jf. listen ovenfor), så viser det seg at det er noen ting som går igjen. Det som oftest forårsaker ustabilt system har etter min erfaring vist seg å være en eller flere av følgende: Feil/Bug med chipset-driverne Bug i bios (oppgradér til nyere eller eldre versjon) Mismatch mellom driver. Gjelder særlig dersom to HK har nesten samme navn Ødelagte kondensatorer. Les mer her for bilder og forklaring. Andre tilfeller som gir feilsymptomer som man ofte skylder på hovedkort: Feil på nettverkskort eller dårlige drivere Feil på lydkort og/eller driverfeil. Oppleves som ustabilitet (random bsod/hang) i "alle" spill. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 25. september 2011 Forfatter Del Skrevet 25. september 2011 Takk skal dere ha, skal ta en nermere titt på disse tingene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå