Gå til innhold

Se hva Apple stjeler fra Android

Anbefalte innlegg

Apple hermet etter symbian da de lanserte sine ikonbaserte menyer. Dere tror Apple oppfant dette, men det er uvitenhet.

Stregt tatt ingen av dem som "oppfant" dette. De hadde eksistert i et par/tre tiår, bare ikke på mobiler. Jeg husker jeg laget en applikasjon - vi kalte det programmer den gangen - når jeg studerte, med nettopp ikon-menyer, og fikk kjeft av foreleseren fordi jeg hadde brukt tid på det og ikke bare kopierte nedtrekksmenyene fra Mac'en...

Grensesnitt er evolusjon, og bare unntaksvis revolusjon. Den første Mac'en var en revolusjon, selv om de ikke hadde funnet opp elementene i grensesnittet selv, men kjøpt det av Xerox.

Geir :)

Du har selvfølgelig helt rett, men når det gjelder å trykke på et ikon på en trykkfølsom skjerm, på en mobiltelefon, var symbian på markedet lenge før Apple overhodet tenkte på å lage sin iPhone.

Men hvordan kunne Macen være en revolusjon, når det var Xerox som hadde skapt revolusjonen? Apple gjorde vel slik de bestandig gjør; pakker om noe som andre har funnet opp, og presenterer det som sin oppfinnelse. Xerox stod bak revolusjonen, Apple kjøpte retten til å bruke den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac'en kunne være en revolusjon fordi Steve Jobs skjønte hva han skulle bruke det til. Det gjorde ikke Xerox, og derfor ble det ingen revolusjon.

Det gjelder alle revolusjoner, det er når teorien omsettes i praksis at den blir en revolusjon. Det var Lenin som laget revolusjon i Russland, selv om det var Marx som laget teorien. Mobiltelefonen ble en revolusjon først når den fikk en formfaktor som fikk plass i lomma. Før det var den forbehold de spesielt interesserte, og priset deretter.

Førstemann som tegnet en sirkel rundt en akse var kanskje genial (eller kanskje det var et lykketreff), men transportrevolusjonen kom når noen laget en sirkel i tre og satte det på en vogn. Og så videre...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at det fantes en datamaskin med mus før macen kom? Det mener jeg bestemt at jeg har lest en eller annen plass. Maskinen var vel mer en prototype, men den eksisterte før både apple og microsoft tenkte i de baner. Du vet sikkert dette, så du kan gjerne avkrefte eller bekrefte?

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at det fantes en datamaskin med mus før macen kom? Det mener jeg bestemt at jeg har lest en eller annen plass. Maskinen var vel mer en prototype, men den eksisterte før både apple og microsoft tenkte i de baner. Du vet sikkert dette, så du kan gjerne avkrefte eller bekrefte?

Ja, det fantes datamaskin med mus før mac kom.

AtW

Lenke til kommentar

Edit: Hvis du har god tid, her er starten på den lange demoen det klippet ble hentet fra.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
Du har selvfølgelig helt rett, men når det gjelder å trykke på et ikon på en trykkfølsom skjerm, på en mobiltelefon, var symbian på markedet lenge før Apple overhodet tenkte på å lage sin iPhone.

Symbian gjorde da ikke annet enn å kopiere det som andre hadde funnet opp. Ikonbaserte grensesnitt på trykkfølsomme skjermer eksisterte f.eks på PDA-enheter lenge før Symbian eksisterte.

Men hvordan kunne Macen være en revolusjon, når det var Xerox som hadde skapt revolusjonen? Apple gjorde vel slik de bestandig gjør; pakker om noe som andre har funnet opp, og presenterer det som sin oppfinnelse. Xerox stod bak revolusjonen, Apple kjøpte retten til å bruke den.

Xerox baserte seg også på det som andre hadde funnet opp. Musen ble f.eks oppfunnet av Douglas Engelbart ved SRI på 60-tallet, og gruppen til Engelbart sto også bak utviklingen av flere andre grunnleggende forutsetninger for det Xerox og andre gjorde senere (bl.a bit-mappede skjermer, hypertext, og forløpere til GUI). Xerox videreutviklet det andre hadde påbegynt - Apple videreutviklet det Xerox hadde påbegynt. Apple utviklet hardware til en brøkdel av prisen av en Xerox arbeidsstasjon, slik at GUI-baserte datamaskiner for første gang i historien ble tilgjengelige for folk flest, og oppfant flere GUI-element og konsept som du i dag bruker i ditt GUI på din PC. Ingen enkeltperson eller enkeltmiljø er alene ansvarlig for PC-revolusjonen - Engelbart, SRI, Xerox, Apple og mange andre har gitt sine unike og viktige bidrag.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Kan sikkert være slik at ikonbasert ui med trykkfølsom skjerm fantes før symbian på pda enheter. Kunne du kanskje linke til en? Men uansett så er ikke en pda en mobiltelefon, og dermed var symbian en revolusjon innen mobiltelefoni da de lanserte et ui som var ikonbasert og beregnet på trykkfølsomme skjermer.

Lenke til kommentar

Telefunken hadde den aller første maskinen med mus. Endog en kulemus. Skjønt det var terminaler til regnemaskiner, så vidt jeg vet.

0789b6a48275d5ce.jpg

Telefunken synes ikke dette var noen viktig sak, så de brød seg aldri om å patentere det. Det gjorde Engelbart, som strengt tatt hadde en enklere konstruksjon med to hjul.

Den første frittstående maskinen med mus var Xerox Star. Men som sagt skjønte ingen hvilken potensiell revolusjon de satt på. Så når Mac'en kom satt fortsatt ekspertene rundt om og sa at "pek og klikk" var noe tull, og at dette aldri kom til å bli noen suksess.

Og det skiller visjonærene fra teknologene.

Lenke til kommentar

... og dermed var symbian en revolusjon innen mobiltelefoni da de lanserte et ui som var ikonbasert og beregnet på trykkfølsomme skjermer.

Symbians problem var nok at de var litt forut for sin tid. Det tok tid før utviklingen av telefonene gjorde dette nyttig.

Tror heller at de som testet telefoner da Ericsson R380 kom var litt forutinntatt. Det var Nokia som var i skuddet, og alt annet ble sett på med argusøyne, og man fokuserte på begrensningene heller enn på fordelene. Det føler jeg ikke at pressen gjør når de i dag tester den siste iPhone. Der blir begrensningene gjemt godt unna, og man fokuserer på det som er positivt.

R380 er vel den første telefonen som kom med et ikonbasert trykkfølsomt UI.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er vel at Apple (Jobs) hadde kontrollen over både hardware og OS. Det gjorde at de kunne designe et OS og en telefon som passet. R380 hadde trykkfølsomt display, men ingen, inklusive produsenten, trodde at det var den beste måten å gjøre ting på, så den kom med et flipplokk med taster som 90% av brukerne benyttet både til å ringe og tekste. Samme gjorde jeg på min P900, enda da begynte skjermen å få akseptabel størrelse.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det eneste jeg ærlig talt ser på som en kopi og ikke en naturlig utvikling er varslingssenteret. Kan vel ikke akkurat si at Android har vært først ute med alle disse funksjonene heller. Det jeg synes er litt interessant er når det viser seg i ettertid at f.eks. når Google "kopierer" funksjoner fra Apple og motsatt har de ofte konsepttegninger og ideer som stammer fra før konkurrenten lanserte den aktuelle funksjonen.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg ærlig talt ser på som en kopi og ikke en naturlig utvikling er varslingssenteret. Kan vel ikke akkurat si at Android har vært først ute med alle disse funksjonene heller. Det jeg synes er litt interessant er når det viser seg i ettertid at f.eks. når Google "kopierer" funksjoner fra Apple og motsatt har de ofte konsepttegninger og ideer som stammer fra før konkurrenten lanserte den aktuelle funksjonen.

Men det er jo ikke det samme, konkurrentene har også konsepttegninger og ideer, det er ikke akkurat som man får en ide, og har et produkt dagen etterpå.

AtW

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke det samme, konkurrentene har også konsepttegninger og ideer, det er ikke akkurat som man får en ide, og har et produkt dagen etterpå.

AtW

Jeg dro bare inn Android og iOS her fordi det handlet om de to. Grunnen til at jeg nevner det er at jeg ble litt overrasket over hvor tidlig de er i idéfasen begge to og at slike funksjoner sjeldent er ren kopi av ideene. Verken den ene eller andre veien. Slo meg først når det kom fram at Apple faktisk hadde planlagt iPad for så å begynne på planleggingen av iPhone. Ideen om en iPad førte til lansering av iPhone selv om vi kanskje tror det var motsatt.

Lenke til kommentar

(Til journalist)

Wow! første gangen jeg har lest mobilen.no, og nå skjønner jeg hvorfor!

Journalisten burde nok ha litt mere bakgrunnsinformasjon før han skriver artikkelen.

For det første har ikke Apple lansert noe som helst som heter Widgets i iOS5. Apple tok i bruk Widget i Mac OS Tiger lenge før Vista og Android ble introdusert med widgets. I tillegg har journalisten klarte og legge ved et bilde av nofication center på iOS med en musikk-"widget", som ikke er en del av iOS men en jailbreak tweak. Au..

Wifi sync har man kun som tredjeparts apps i Android, og dermed ikke en del av Android OS. igjen. tabbe! (dermed er iOS ute med wifi-sync før Android)

Wifi sync har man uansett hatt som tredjeparts programvare på iPhone som en jailbreak tweak før det kom wifi sync som tredjeparts app til android...

Okei, Google har hatt lagring i skyene i lang tid. Men du nevner ingen alternativ til iCloud. Bare at de har apps i skyene? Du kunne i det minste vært konkret nok til å nevne Google Sync. Som fortsatt var i beta i 2009. iCloud er en videreføring av mobileMe som ble introdusert i 2008, og fra da støttet mobileMe iPhone. MobileMe er igjen en videreføring av iTools som kom i år 2000. Altså så har Apple hatt nettsky løsning i 12 år... ouch. Det var 3 av 5 punktene dine det.

Skriv ny artikkel du...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du blander mobil og maskin. Dette er en artikkel som dreier seg om mobil os og ikke hva apple har hatt på sine maskiner. Og det å dra paralleller til hva en jailbrake telefon kan mot det en orginal telefon kan, blir rett og slett for dumt. Jeg kan nevne at jeg surfet på nett via wifi med min sep910 lenge før wifi kom på telefoner, men det blir helt feil å si at telefonen hadde mulighet for wifi tilkobling, ettersom det krevde stor innsats med knoting via blåtann for å få det til å virke.

Det er ingen som helst tvil, apple stjeler som ravner, akkurat som de andre gjør.

Lenke til kommentar

Sier ikke at Apple ikke stjeler, akkurat som de andre gjør.

Men det er faktisk relevant hva Apple har hatt på OSX og hva av det de viderefører til iOS, å si noe annet er bare benekting.

Det kan jeg faktisk være enig i, men det er jo mange som bruker akkurat det argumentet om iphones nyvinnigner også, det meste på iphone har jo vært gjort før på en eller annen plattform, argumentet som ofte brukes er at det er nyskapende å ha det i en pakke på en telefon.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener. Men det er ikke snakk om "en eller annen" plattform, men selskapets egne plattformer. Vil ikke si at å videreføre noe fra OSX til iOS er kopiering fra andre uavhengige OS.

Like lite som features fra Windows som blir ført over til Windows Phone er kopiering av noe annet, selv om f.eks android muligens har en liknende feature fra før som ligner på windows sin løsning.

Men ja, det nok mange som kommer med lite objektive argumenter, fra alle sider av menigheten.

Endret av laserlars
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...