Gavekort Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hei! Jeg flytter til Storbritannia i morgen, og har pakket alle mine PC-deler (en komplett datamaskin med unntak av kabinett) i en koffert og i en eske. Alt skal ombord i flyet, og jeg hadde ingen planer om å gå gjennom fortollingen. Datamaskinen er ikke av det nyeste slaget, man kan tydelig se at den er brukt, og antatt pris kan umulig være mer enn 4000-5000kr. Kan jeg møte på problemer i tollen? Skal jeg gå inn på fortollings-avdelingen og vise frem hva jeg har? Det viktigste er at jeg ikke blir stoppet for smugling eller noe, men det som også er viktig, er at jeg slipper å pakke opp en veldig organisert eske som jeg har planer om å teipe godt sammen, samt er veldig sårbart for feilbehandling. Vennligst ikke kom med antakelser, da jeg ikke vil gjøre noe feil, og heller ikke vil oppleve unødvendige ulemper. Lenke til kommentar
Morro Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Varer for opp til £390 er fritt. http://www.hmrc.gov.uk/customs/arriving/arrivingnoneu.htm Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Hvordan kan jeg bevise at jeg ikke har varer over det, og er det ny-pris som teller? Ting av verdi: Mobiltelefon: HTC HD2 (Nypris ~4000kr, brukt kanskje 500-800kr) Hovedkort + CPU (nypris 2000-4000kr, brukt kan umulig være mer enn 500kr) Harddisker: Eldre disker på 320GB og 500GB, en SSD (nypris ~1500kr, brukt ~700kr for SSD) Minne: DDR2 moduler (Nypris 500kr, brukt kanskje 100kr) Skjermkort: HD6870 (nypris 1200kr, brukt ~1000kr) Klær: Usikker på verdi, men har en del klær. Netbook: Asus 1101ha (nypris 2000kr, brukt 500kr Skjerm: Samsung 2450h (nypris 2000kr, bruk ~500kr) + en haug av småtteri, slik som kabler, mus, tastatur, bøker, briller, toalettutstyr, kalkulator Er jeg dømt til å fortolle dette? Lenke til kommentar
Morro Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Slapp litt av. Ingen fortoller brukte vanlige personlige eiendeler, og du er etter alt å dømme ikke den mest velbeslåtte som ankommer UK i morgen. Ble stoppet en gang av UK toll, det de spurte etter var forbudte gjenstander, stoff og våpen og sånt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Jeg er veldig nervøs og reisesyk, så jeg tenker alltid så negativt som overhode mulig! Alt er personlige eiendeler ja, men jeg har ikke lyst til å bli stoppet, miste toget mitt eller betale avgifter/bøter. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Det skal ikke svares toll eller merverdiavgift av flyttegods etter norske regler. For UK gjelder Value Added Tax Act, som setter som betingelse for at VAT skal ilegges at det foreligger 'acquisition' (altså en transaksjon der noe som er VAT-pliktig blir utvekslet mot noe annet). Flyttegods vil ikke være noen 'acquisition' (VAT Act 1994 Section 11). Jeg vil anta at det samme gjelder toll. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Kjempeflott! Tusen takk Krikkert, og alle dere andre! Men hvor går marginen mellom import/smugling og flyttegods? Er dette et veldig subjektivt område, og er prisanslagene også subjektive? Lenke til kommentar
sLR Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hvor i storbritania skal du flytte? : ) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Vestkysten av Wales! *Peke på signaturen min* Endret 22. september 2011 av Gavekort Lenke til kommentar
sLR Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Uuuuh, fancy! : ] Jeg fikk tilsendt PCen min rundt juletider i fjor, og det eneste problemet jeg hadde med toll var pga det var Fjordlands juleribbe og pepperkaker i pakken. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Jeg har heldigvis ikke noe juleribbe eller pepperkaker i mine pakker/kofferter, så jeg tror faktisk at jeg har ting under kontroll nå! Lenke til kommentar
sLR Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Jepp, bør gå rimelig greit da. : > Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Ett potensielt problem: "Elektronisk utstyr" er ikke tillatt i insjekket bagasje hos SAS. http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Bagasje/Farlig-gods/ Innsjekket bagasje kan ikke inneholde følgende artikler: ... verdifulle gjenstander som PC-utstyr... http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/bagasje/uakseptabel-bagasje/ Jeg vil gjette på at dette bare er så de kan nekte erstatning hvis de ødelegger noe. Men selv da kan det kanskje gi en toller eller sikkerhetsvakt grunn til å undersøke nærmere, noe som kan ta tid. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Jeg vil bare informere om at alt gikk bra, og at det ikke var folk i tollen engang! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå