Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta med en eldre datamaskin i deler til Storbritannia - Vil jeg få trøbbel med toll?

Gavekort

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg flytter til Storbritannia i morgen, og har pakket alle mine PC-deler (en komplett datamaskin med unntak av kabinett) i en koffert og i en eske. Alt skal ombord i flyet, og jeg hadde ingen planer om å gå gjennom fortollingen. Datamaskinen er ikke av det nyeste slaget, man kan tydelig se at den er brukt, og antatt pris kan umulig være mer enn 4000-5000kr.

Kan jeg møte på problemer i tollen? Skal jeg gå inn på fortollings-avdelingen og vise frem hva jeg har?

Det viktigste er at jeg ikke blir stoppet for smugling eller noe, men det som også er viktig, er at jeg slipper å pakke opp en veldig organisert eske som jeg har planer om å teipe godt sammen, samt er veldig sårbart for feilbehandling.

Vennligst ikke kom med antakelser, da jeg ikke vil gjøre noe feil, og heller ikke vil oppleve unødvendige ulemper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan jeg bevise at jeg ikke har varer over det, og er det ny-pris som teller?

Ting av verdi:

Mobiltelefon: HTC HD2 (Nypris ~4000kr, brukt kanskje 500-800kr)

Hovedkort + CPU (nypris 2000-4000kr, brukt kan umulig være mer enn 500kr)

Harddisker: Eldre disker på 320GB og 500GB, en SSD (nypris ~1500kr, brukt ~700kr for SSD)

Minne: DDR2 moduler (Nypris 500kr, brukt kanskje 100kr)

Skjermkort: HD6870 (nypris 1200kr, brukt ~1000kr)

Klær: Usikker på verdi, men har en del klær.

Netbook: Asus 1101ha (nypris 2000kr, brukt 500kr

Skjerm: Samsung 2450h (nypris 2000kr, bruk ~500kr)

+ en haug av småtteri, slik som kabler, mus, tastatur, bøker, briller, toalettutstyr, kalkulator

Er jeg dømt til å fortolle dette?

Lenke til kommentar

Slapp litt av. Ingen fortoller brukte vanlige personlige eiendeler, og du er etter alt å dømme ikke den mest velbeslåtte som ankommer UK i morgen. ;) Ble stoppet en gang av UK toll, det de spurte etter var forbudte gjenstander, stoff og våpen og sånt.

Lenke til kommentar

Det skal ikke svares toll eller merverdiavgift av flyttegods etter norske regler. For UK gjelder Value Added Tax Act, som setter som betingelse for at VAT skal ilegges at det foreligger 'acquisition' (altså en transaksjon der noe som er VAT-pliktig blir utvekslet mot noe annet). Flyttegods vil ikke være noen 'acquisition' (VAT Act 1994 Section 11). Jeg vil anta at det samme gjelder toll.

Lenke til kommentar

Ett potensielt problem:

"Elektronisk utstyr" er ikke tillatt i insjekket bagasje hos SAS.

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Bagasje/Farlig-gods/

Innsjekket bagasje kan ikke inneholde følgende artikler: ... verdifulle gjenstander som PC-utstyr...

http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/bagasje/uakseptabel-bagasje/

Jeg vil gjette på at dette bare er så de kan nekte erstatning hvis de ødelegger noe. Men selv da kan det kanskje gi en toller eller sikkerhetsvakt grunn til å undersøke nærmere, noe som kan ta tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...