Gå til innhold

LM317 regulatrkrets


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg driver å skal lage meg en krets som tar 14,8volt (bilbatteri) inn og 6 volt (max 1,5A) ut til laderen til helikopeteret mitt. Laderen trekker riktignok antageligvis max 700mah ettersom dette er valget på ladestrøm til batteriet. Men AC adapteret som følger med er max 1,5A så greit å være på den sikre siden.

 

Jeg har kjøpt inn en LM117 HV og koplet det som på bildet;

post-99509-0-83767400-1316677579_thumb.jpg

 

Men med R1 på 263 ohm og R2 på 1K ohm. I følge mine beregninger (med den enkle formelen på bildet) komme omtrent 6 volt ut.

 

 

Men når jeg kjører omtrent 14,8 volt inn måler jeg ca 12,77 ut!

Dette er ikke koplet opp med noen last annet enn multimeteret på.

 

Er LM317 avhengig av at det skal gå en hvis mengde strøm før den fungerer som den skal?

 

Har ikke veldig lyst til å prøve den rett på laderen hvis den fremdeles da holder 12volt ut! :)

Endret av fredstian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt rart at du har fått såpass høy spenning ut. Men ja, de fleste regulatorer er avhengige å bli belastet med en minimum mengde strøm for at de skal regulere skikkelig. For en LM317 tror jeg det er ca. 7 mA. Jeg ser du har valgt en motstand på 260 Ohm for R1, og R2 på 1k, så dermed blir den totale motstanden til jord 1260 Ohm, som igjen vil tilsvare en strøm tl jord på 4,7 mA (6V / 1260 Ohm).

Det du bør gjøre er å senke R1 til ca 150 Ohm og dermed blir det også en annen verdi på R2 (R1 og R2 utgjør spenningsdeler).

Nå finnes det kalkulatorer på nett for spenningsregulatorer som LM317, som gjør det til en lek å finne ut verdien på R2.

 

http://www.reuk.co.uk/LM317-Voltage-Calculator.htm

 

For 6 Volt ut og R1 på 150 Ohm, blir verdien på R2 570 Ohm, hvilket ikke er en standardverdi, men du kan seriekoble en 560 og en på 10 Ohm hvis du da ikke er så heldig at 560 Ohms motstanden måler 570 Ohm. Det enkleste er egentlig å bruke et 1k trimmepotensiometer.

Lenke til kommentar

Takk for et knallsvar, kaffeslask!

 

Ikke mer enn 7mA altså? Da burde det jo kunne testes med en lysdiode faktisk!

Men i databladet står det noe om minimum operating current, som så tvilsomt høyt ut...

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/icLM117HV-LM317HV_e.pdf

Eller:

post-99509-0-12420400-1316802363_thumb.jpg

 

.....eller forresten, nå ser jeg at det står mA! :) Og da er det enda mindre enn hva du trodde, 1,2-1,5mA ved 6volts forskjell på inn og ut!

 

 

Da skal jeg prøve å bytte ut motstandene etter å ha testet med en last for å se om det fungerer bedre da! :)

 

 

Men har du noen formening om hvor mye strøm/effekt som går over motstandene? Hvor kraftige de må være?

Stemmer det med 6volt og 1,260k ohm så blir det jo 2,82 watt over begge motstandene, med andre ord har jeg tatt KRAFTIG i når jeg kjøpte 5 og 11 watts motstander! :)

Jeg leste nemlig at det kom til å gå ca 5 watt gjennom IC'en, så jeg tok i litt for å være sikker!

Lenke til kommentar

Takk for et knallsvar, kaffeslask!

 

Ikke mer enn 7mA altså? Da burde det jo kunne testes med en lysdiode faktisk!

Men i databladet står det noe om minimum operating current, som så tvilsomt høyt ut...

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/icLM117HV-LM317HV_e.pdf

Eller:

post-99509-0-12420400-1316802363_thumb.jpg

 

.....eller forresten, nå ser jeg at det står mA! :) Og da er det enda mindre enn hva du trodde, 1,2-1,5mA ved 6volts forskjell på inn og ut!

 

Det er litt forskjell fra fabrikkant til fabrikkant. Mange pleier å legge seg på 10mA for å være sikker. Men, hvis du skal koble på et batteri blir strømmen til jord helt sikkert høyere enn nødvendig uansett, så det spiller jo egentlig ingen rolle, hvis du da ikke har tenkt til å bruke kretsen på ting som bruker MINDRE enn den nødvendige stabiliseringsstrømmen.

 

 

Men har du noen formening om hvor mye strøm/effekt som går over motstandene? Hvor kraftige de må være?

Siden man kan se bort ifra de usle 50uA som går igjennom ''adjust'' terminalen, blir selvfølgelig strømmen igjennom begge motstandene lik, nemlig 8.3mA (med R1 og R2 som jeg foreslo).

Så da blir det ca 10 milli-Watt gjennom R1 og 40 milli-Watt gjennom R2, som igjen tilsier at helt vanlige og billige kullmotstander på 1/4 watt holder i massevis.

 

Stemmer det med 6volt og 1,260k ohm så blir det jo 2,82 watt over begge motstandene, med andre ord har jeg tatt KRAFTIG i når jeg kjøpte 5 og 11 watts motstander! :)

Jeg leste nemlig at det kom til å gå ca 5 watt gjennom IC'en, så jeg tok i litt for å være sikker!

WOW :ohmy: Jaja, du har jo sikkret deg da ja :yes:, Ja, det det blir endel tap over regulatoren ja (kan kanskje sammenlignes med en variabel motstand), så det er den som trenger kjøling. 5 Volt inn, minus 6 Volt ut, tilsier ett spenningstap over regulatoren på ca 9 Volt. Og 9 ganger 0.75 Ampere er ca. 6,8 Watt.

M.a.o. Sørg for GOD kjøling!!

Lenke til kommentar

Har kun planer om å bruke kretsen til å lade heli batteriet, som trekker 700mA konstant så tror ikke det skal bli no problem.

 

Ah! Er det sånn man beregner strøm gjennom motstanden og da effekten over den! Så utrolig logisk nå når du forklarte det! :)

Da lurer jeg på om ikke jeg skal lodde mesteparten fra hverandre og ta det på et kort som blir omtrent 1/4 av størrelsen, etter å ha testet på testkortet, noe jeg ikke gadd sist!

11 Watts motstand er store greier! :) hehe

 

Omtrent det jeg beregnet meg frem til mtp. kjøling og effekttap også. Men han på elfa mente jeg ikke trengte mer enn denne saken; https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=75-604-42&toc=20476

Jeg hadde funnet en som var litt større (du vet... overdimensjonere osv... thumbup: ), men den hadde de ikke på lager så det ble denne her. Får se om den holder eller ikke.

Lenke til kommentar

Har kun planer om å bruke kretsen til å lade heli batteriet, som trekker 700mA konstant så tror ikke det skal bli no problem.

Et batteri under lading vil aldri trekke konstant strøm. Det vil dra høy strøm ved begynnelsen av ladingen og vil deretter avta ettersom cellespenningen øker. Det er faktiskt derfor det ofte blir brukt billige transformatorer med likeretter, fordi transformatorer flest ikke greier å levere en ''stiv'' strøm OG spenning samtidig. Dermed får man en slags selvregulerende strømbegrensning, slik at man ikke skader batteriet.

Siden en spenningsregulator som lm317, ikke regulerer selve strømmen i stor grad, vil jeg derfor anbefale at du heller setter inn et potmeter slik at du også kan kontrollere strømmen. Og for all del, pass på å bruke et amperemeter mellom batteriet og strømforsyningen.

 

Ah! Er det sånn man beregner strøm gjennom motstanden og da effekten over den! Så utrolig logisk nå når du forklarte det! :)

Da lurer jeg på om ikke jeg skal lodde mesteparten fra hverandre og ta det på et kort som blir omtrent 1/4 av størrelsen, etter å ha testet på testkortet, noe jeg ikke gadd sist!

11 Watts motstand er store greier! :) hehe

Det er 1,25 Volt over R1, og 4,75 Volt over R2. Og, det går 8,3 mA gennom begge, som nevnt før. Bruker man så Ohms lov for effekt, Volt X Ampere, så kan man selv regne ut.

 

Omtrent det jeg beregnet meg frem til mtp. kjøling og effekttap også. Men han på elfa mente jeg ikke trengte mer enn denne saken; https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=75-604-42&toc=20476

Jeg hadde funnet en som var litt større (du vet... overdimensjonere osv... thumbup: ), men den hadde de ikke på lager så det ble denne her. Får se om den holder eller ikke.

Jeg vil påstå at den der er litt liten.

Lenke til kommentar

Okay, jeg har ordlagt meg litt feil! Jeg skal altså bruke denne for å få 6 volt inn på laderen til batteriet, ikke direkte på batteriet! :)

Og laderen vet jeg trekker 0, et eller annet (gjorde ikke noe utslag på lab-poweret på jobben) når den ikke lader, eller 700mAh så lenge den lader.

 

Takk for knallbra svar, kaffeslask! Kan jeg spørre hvorfor du kan såpass mye om det her? :)

Jeg holder tråden informert når jeg har mekket den sammen på nytt!

Lenke til kommentar

Okay, jeg har ordlagt meg litt feil! Jeg skal altså bruke denne for å få 6 volt inn på laderen til batteriet, ikke direkte på batteriet! :)

Og laderen vet jeg trekker 0, et eller annet (gjorde ikke noe utslag på lab-poweret på jobben) når den ikke lader, eller 700mAh så lenge den lader.

Aha, jeg forstår. Det er vel heller jeg som ikke har lest startposten din nøye nok.

 

Takk for knallbra svar, kaffeslask! Kan jeg spørre hvorfor du kan såpass mye om det her? :)

Jeg holder tråden informert når jeg har mekket den sammen på nytt!

Ikke noe annet enn tonnevis med eksperimentering og en del lesing opp igjennom noen år. Er ingen ekspert overhodet.

Alltid hyggelig å få vite hvordan ting utarter seg videre for deg ang. strømforsyningen. :)

Endret av Kaffeslask
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Okay, jeg har ordlagt meg litt feil! Jeg skal altså bruke denne for å få 6 volt inn på laderen til batteriet, ikke direkte på batteriet! :)

Og laderen vet jeg trekker 0, et eller annet (gjorde ikke noe utslag på lab-poweret på jobben) når den ikke lader, eller 700mAh så lenge den lader.

Aha, jeg forstår. Det er vel heller jeg som ikke har lest startposten din nøye nok.

 

Takk for knallbra svar, kaffeslask! Kan jeg spørre hvorfor du kan såpass mye om det her? :)

Jeg holder tråden informert når jeg har mekket den sammen på nytt!

Ikke noe annet enn tonnevis med eksperimentering og en del lesing opp igjennom noen år. Er ingen ekspert overhodet.

Alltid hyggelig å få vite hvordan ting utarter seg videre for deg ang. strømforsyningen. :)

 

Da har jeg fått laget med en ny enhet.

Kjøpte meg en større kjøleribbe og trengte da å bygge om litt så jeg loddet like greit en ny.

Da fungerte den fremdeles ikke så jeg kjøpte inn en ny LM317, og nå fungerer det!

 

Men jeg lurte litt på hvordan en LM317 egentlig fungerer?

Jeg trodde den holdt spenningen ut så å si konstant nesten uavhengig av hva du putter av spenning inn? Altså hvis du varierer fra 14,8-12volt så skal ikke ut spenningen endres?

Eller er det kun sånn at den holder ut spenningen konstant så lenge inn spenningen er konstant?

For jeg skal jo bruke denne i bilen hvor spenningen kan variere littegrann....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...