pr3cis Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Jobber i en midlertidig jobb mens jeg går på skole. Har ca. 1 uke skole og 4 uker jobb, osv.. Jobben er på Byggtorget, (samme som monter, byggmax osv..) som "altmuligmann" Jeg har fått en lønn på 160 kr timen, som ikke er så galt for en jobb som ikke krever noe utdanning eller fagbrev. Men har lagt merke til at på min første og eneste lønning jeg har fått (har ikke jobbet der så lenge), at det ikke er overtidsbetaling. Arbeidsdagen min er hovedsakelig fra 07.30 til 16.00, og kommer til å bli til 17.00 når jeg kommer litt inn i det, slik at det da er meg som stenger butikken. Det jeg lurer på; skal ikke alt over 7,5 timer, som er en ordinær arbeidsdag, være overtidsbetalt? Hva er reglene for dette, og er det mulig at bedriften selv kan bestemme dette, eventuelt snike seg unna disse reglene? Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Det jeg lurer på; skal ikke alt over 7,5 timer, som er en ordinær arbeidsdag, være overtidsbetalt? Hva er reglene for dette, og er det mulig at bedriften selv kan bestemme dette, eventuelt snike seg unna disse reglene? Nei, alt over 40 timar pr veke (evt 160 timar pr fire veker om arbeidsavtalen har eit punkt om gjennomsnittsrekning av arbeidstida eller ein lovtilvising til regelverket om dette) skal lønast som overtid. Betre vilkår enn det er ei avtalesak. Hugs og at pausar skal vera trekte frå før ein kjem til 40 timar/160 timar. Lenke til kommentar
pr3cis Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Det jeg lurer på; skal ikke alt over 7,5 timer, som er en ordinær arbeidsdag, være overtidsbetalt? Hva er reglene for dette, og er det mulig at bedriften selv kan bestemme dette, eventuelt snike seg unna disse reglene? Nei, alt over 40 timar pr veke (evt 160 timar pr fire veker om arbeidsavtalen har eit punkt om gjennomsnittsrekning av arbeidstida eller ein lovtilvising til regelverket om dette) skal lønast som overtid. Betre vilkår enn det er ei avtalesak. Hugs og at pausar skal vera trekte frå før ein kjem til 40 timar/160 timar. Takk skal du ha Fant ut på lovdata.no at man minimun skal utbetale 40 % overtid. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Fant ut på lovdata.no at man minimun skal utbetale 40 % overtid. Stemmer - skulle nemna det, men gløymde det i farten. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger/artikler/overtid-og-overtidsbetaling-hvilke-regler-gjelder/ Du må huske på at når du tar opp saker som dette så kan det hende at arbeidsgiver/arbeidsmiljøloven nekter deg å jobbe mer enn 7,5 timer. "Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det" Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Skulle kanskje og nemnt at nokre verksemnder prøver å omgå overtid for folk som har låseoppgåve med å kalla dei leiar, slik at dei kan reknast som unnatekne frå arbeidsmiljølova sine reglar om overtidsløn. DET held ikkje. Ein "leiar" etter arbeidsmiljølova sine reglar og domstolane sine tolkningar av henne kan anten påverka kor mange som er på vakt ved avdelinga direkte, eller kan ta seg fri ein halv time om arbeidet tillet det (ikkje kundar nett no, til dømes, i ein butikk) utan konsekvensar. Kan ein ikkje slikt, nyttar det ikkje at det står "leiar" i tittelen, reglane for overtid gjeld likevel. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 "Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det" Det er heilt rett, men det føreset AT det ligg føre ei "avtala arbeidstid". Gjer det ikkje, er "avtala" arbeidstid kva eg nemnde, 40 timar pr veke/160 timar pr fire veker. Men heilt rett, ein kan ikkje "planleggja med overtid", til dømes planleggja at ein og same person skal ha arbeidstid 0730-17, fem dagar i veka. Ikkje så lenge denne personen ikkje er (reell) leiar. Lenke til kommentar
pr3cis Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger/artikler/overtid-og-overtidsbetaling-hvilke-regler-gjelder/ Du må huske på at når du tar opp saker som dette så kan det hende at arbeidsgiver/arbeidsmiljøloven nekter deg å jobbe mer enn 7,5 timer. "Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det" Synes nesten det er bedre å ta det opp, en å bare holde kjeft om det hvertfall. Et av kravene for å få jobben var at jeg etterhvert skal jobbe til 17.00, slik at de andre kan få fri litt tidligere, og det blir meg som stenger butikken. Hva synes dere jeg skal gjøre? Jeg burde vel si ifra om dette? Selv om de er veldig snille med meg og lar meg få fri til denne skolen innimellom, så synes jeg det er for galt å ikke få overtidsbetaling. Lenke til kommentar
pr3cis Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Og en annen ting; har man krav på f. eks. arbeidsbukse og arbeidssko? Akkurat nå bruker jeg min egen private arbeidsbukse og mine egne private sko. Dette er jo en bagatell da, men uansett! Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Jobber du i deltidsstilling? Mulig at bedriften utbetaler overtid for innværende mnd i neste lønning? Lenke til kommentar
pr3cis Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Jobber du i deltidsstilling? Mulig at bedriften utbetaler overtid for innværende mnd i neste lønning? Mja, vil ikke helt kalle det deltidsstilling heller, men får fri ca. 4 uker i halvvåret. Har ikke skrevet under på arbeidsavtale enda, så blir spennende å se hva "tittelen" min blir.. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Du bør få fortgang i arbeidsavtalen, han SKAL etter lova vera på plass etter ei veke, og det er båe partar si åbyrgd (ansvar) at det skjer. Du bør nok få med i arbeidsavtalen (eller tillegg til han) at du skal ha fri slik og slik, ellers kan nok DET verta eit problem og, den dagen du treng det - men firmaet og treng deg. Har firmaet tenkt å halda det punktet, har dei ikkje noko problem med å skriva det heller, men dei treng kanskje minnast på saka. Arbeidsklede er avtalesak, ikkje noko lova krev. Trur likevel det er ganske vanleg i slike butikkar, men altså avtalesak. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. Men så, dette blir også brukt en del i arbeidslivet: § 10-5. Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid (1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#map010 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. Men så, dette blir også brukt en del i arbeidslivet: § 10-5. Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid (1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#map010 Joda, men snittberegning hjelper ikke når arbeidsdagen er 9,5 timer. TS: Det er ikke lov å planlegge vakter som er lengre enn 9 timer (det vil si, man kan vel ha turnus/skiftordning men da skal fagforbundet være involvert så vidt jeg vet), så jeg ville vurdert å ta det opp. Det sagt, jo mer erstattelig man er, jo større risiko løper man ved å ta opp ubehagelige ting med sjefen. I teorien er en jo ganske godt beskyttet. I praksis, not so much.. 1 Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Du bør få fortgang i arbeidsavtalen, han SKAL etter lova vera på plass etter ei veke, og det er båe partar si åbyrgd (ansvar) at det skjer. Uke? § 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale (1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen. (2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte. (3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå