Zuzu Petals Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Jeg har ikke så mye kunnskaper om nettverk. Det jeg lurer på er om jeg kan installere linux på en gammel pc (pentium 266 mmx, tror jeg) og bruke den som brannmur mellom en sdsl-kobling og et LAN? Jeg regner med at jeg må ha to nettverkskort i maskinen. Har noen av dere erfaring med slikt. Er dette mulig? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Joda, dette er fullt mulig ! Bruker dette selv på en P200 m/92MB ram. Jeg bruker ClarkConnect som fungerer ypperlig til dette. Setter den da opp som gateway. Last ned fra www.clarkconnect.org En annen distro er Smoothwall > www.smoothwall.org - Dette er en ren firewall/gateway-løsning. Personlig liker jeg ClarkConnect siden det er en vanlig Linux-distro som du også kan kjøre vanlige Linux-applikasjoner på. Du får også med web-, ftp-, print- og mail-server i ClarkConnect hvis det skulle være interessant Begge er like enkle å sette opp (ca 15-20 min.) så lenge du bruker nettverkskort som blir funnet automatisk av distro'en. De fleste PCI-kort går det greit med. ISA-kort kan det fort bli værre med, men f.eks endel av 3com's ISA-kort blir funnet automatisk. Lenke til kommentar
Zuzu Petals Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Tusen takk for svar. Vil se nærmere på distribusjonene i helgen. God helg! 8) Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Lunix rellaterte poster skal postes i LINUX kategorien. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Flyttes til Linux. Btw: Selv mener jeg at Smootwall er meget enkel og installere Lenke til kommentar
Zuzu Petals Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Sorry, ikke meningen å poste i feil forum. Tenkte Nettverk/Internett var naturlig ettersom jeg søkte etter en firewall-løsning. Beklager. :oops: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå