Gå til innhold

Linser på digitale kamera


Anbefalte innlegg

Ser at linsa på G5 er 7,2 til 28,8 mm tilsvarer 35-140mm

 

Tenker litt på EOS 10D. Hvordan er det om man har en vanlig USM 28-105mm. Hva vil dette tilsvare en på vanlig 35mm kamera?

 

Vil det si at på min Eos 100 med 28-105 og setter denne linsa på Eos10D så får man minste 135 mm?

Dette kan jo ikke stemme.

 

Hørt at det er en faktor 1,6?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10D har en crop-faktor på 1,6 dvs. at man må gange

linsas mm med 1,6.

En linse på 24mm vil på 10D være 38,4mm.

En linse på 300mm vil være 480mm osv.

Skal man få skikkelig vidvinkel på 10D må man nok ha en 14mm,

som tilsvarer 22,4mm på et vanlig slr.

 

Jeg må innrømme at jeg sikler endel etter et 10D, men det må

vente til prisene går litt ned.

 

http://www.pbase.com/frode

Lenke til kommentar

Takker. Litt rart at speilrefleks og vanlig kompaktkamera kjører helt forskjellig. At 7,2 mm er 35 mens på speil så er det faktor 1,6. Har det noe med den fysiske størrelsen på bildet?

 

Den linken du la med her. Mange bilder var tatt med Canon G3. Disse nærbildene av fluene er de tatt med noe ekstra linse? Må da være en telelinse? Eller er nærgrensen på macro så bra som man ser at man ikke trenger noe.

 

Hva med vanndråpene. Er det noe som drypper eller ligger de på en plate.

 

Tror i første omgang det blir en Canon G5 på meg. Ser flere og flere kommer med 10X zoom. Når kommer Canon med dette? Egentlig så bruker jeg ikke så mye ekstrem zoom. Savner mest vidvinkelen. Rundt 17-20 mm på 35 mm format er nyttig.

 

Noen som vet hva vidvinkel og tele til Canon G5 koster og finnes det noe uorginalt som er like bra?

Er canons linser lke bra som Carl Size (Feil skrevet) som Sony bruker?

(Har i de siste årene drevet mest med video, der er Sony langt fremme)

Lenke til kommentar
Takker. Litt rart at speilrefleks og vanlig kompaktkamera kjører helt forskjellig. At 7,2 mm er 35 mens på speil så er det faktor 1,6. Har det noe med den fysiske størrelsen på bildet?

 

Den linken du la med her. Mange bilder var tatt med Canon G3. Disse nærbildene av fluene er de tatt med noe ekstra linse? Må da være en telelinse? Eller er nærgrensen på macro så bra som man ser at man ikke trenger noe.

 

Hva med vanndråpene. Er det noe som drypper eller ligger de på en plate.

 

Tror i første omgang det blir en Canon G5 på meg. Ser flere og flere kommer med 10X zoom. Når kommer Canon med dette? Egentlig så bruker jeg ikke så mye ekstrem zoom. Savner mest vidvinkelen. Rundt 17-20 mm på 35 mm format er nyttig.

 

Noen som vet hva vidvinkel og tele til Canon G5 koster og finnes det noe uorginalt som er like bra?

Er canons linser lke bra som Carl Size (Feil skrevet) som Sony bruker?  

(Har i de siste årene drevet mest med video, der er Sony langt fremme)

Hei.

Hvorfor ting er forskjellig fra slr og digitalkamera vet ikke jeg så mye om,

men det har nok med lagrigsmediet, som er film kontra CCD-brikke.

Prisen på tele og vidvinkel + adapter ligger på ca. 2700,- (+frakt)

Med vidvinkelen på får du ca.24,5mm i slr-mål og med telelinsa får du

ca.245mm i slr-mål.

Det er andre linser å få tak i, spesielt fra USA/Japan som gir fra 2x til opptil 8x zoom. Om man skal ta mye zoom-bilder er et stativ noe som

absolutt må være med i budskjettet ved kamerakjøp, hvis ikke blir

ikke bildene noe særlig :cry:

Vidvinkel-linser får man ned til 0,4x, men Canon's linser er regnet som

noen av de beste (om pris regnes med , nok best) og som har minst

forstyrrelser i bildet og vignettering.

 

Du bør absolutt ta en tur innom dette nettstedet, som tar for seg alt som

rører seg innen digitalfoto. Spesielt forumene er enormt lærerike om man

lurer på alt fra hvilket CF-kort man bør kjøpe, til hvilke lukkertider man kan bruke for nattfoto osv. http://www.dpreview.com

 

Så til mine bilder.

De fleste av macrobildene mine er tatt med Canon's 250D(+4diopter) og 2 closeup-linser foran (en +3 og en +4 diopter) og til endel av dem igjen

har jeg hatt telelinsa til Canon foran der igjen (det er ikke alle som vil

sitte rolig med ei svær linse 5cm fra seg :wink: )

Noen av bildene har jeg brukt reverserte 50mm linser til. Jeg har et 52mm adapter som jeg bruker til det.

Vanndråpene er dråper som drypper fra springen, men med forskjellig bakgrunn (juicekartong, bordbrikke, svart perm osv.)

De er ikke gjort noe annet med enn å justert fargene og kontrasten litegrann + at de er "resized" ned i et format som funker for trege linjer :-? (mister endel kvalitet, menmen)

 

Håper dette var til litt hjelp (jeg vet at linken kommer til å bli det).

 

http://www.pbase.com/frode

Lenke til kommentar

PS:

Canon's linser er på henholdsvis 0,7x og 1,75x.

 

Med den råeste telelinsa på 8x får man en tele på 1120mm :woot: , og det verste av alt er at den ikke koster mer enn 2-2,500,- inkl. frakt/moms/toll til Norge. Er nok ikke lenge til det kommer en slik inn i mitt hus.

 

 

Til slutt: Er du sikker på å kjøpe G5? G3 har faktisk bedre billedkvalitet, og man kan uten problem forstørre opp til 30x40cm.

G5 har en tendens til å få en lillafarge i bildene ved sterkt sollys og det er mer støy i bildene fra storebror G5.

En ting til du bør tenke på å presse pengepungen til, er å anskaffe en Speedlite 420EX. Da er røde øyne en saga blott og innebildene blir noe helt annet enn hva man har vært vant til. Med E-TTL trenger man ikke tenke på blitzen i det hele tatt, men familiemedlemmene/vennene el.l. med sine innebygde blitzer skjærer nok tenner av å se bildene tatt med ekstern blitz.

http://www.pbase.com/frode

Lenke til kommentar

Skikkelig fine bilder du hadde, Åkken Bom. Fluebildene var lekre. Men det går faktisk an å komme nærme svina. Fluebildene jeg la ut på min side (www.manskow.nu/kameratest) ble tatt på minsteavstand med mitt C-750, altså 3 cm. Og den satt faktisk stille mens jeg fyrte av en 4-5 bilder. Nærbilder er gøy.

Lenke til kommentar
Skikkelig fine bilder du hadde, Åkken Bom. Fluebildene var lekre. Men det går faktisk an å komme nærme svina. Fluebildene jeg la ut på min side (www.manskow.nu/kameratest) ble tatt på minsteavstand med mitt C-750, altså 3 cm. Og den satt faktisk stille mens jeg fyrte av en 4-5 bilder. Nærbilder er gøy.

 

Foto i det hele er svinaktig morsomt :woot:

 

Jeg har brukt lørdagskvelden på å teste ut mer om bilder av vanndråper med forskjellige bakrunner og belysning, og jeg håper du (dere alle for den del :wink: ) tar en titt på hva jeg har bedrevet kvelden med. De nye bildene starter på side 4 (linken peker dit), men for de som ikke har sett de andre er det bare å ta en titt.

http://www.pbase.com/frode/waterdrops&page=4

Lenke til kommentar

Brennvidden til et objektiv er en fysisk egenskap til objektivet. Et objektiv med en brennvidde på 100mm med en relativ zoomfaktor 2x i forhold til et med brennvidde på 50mm.

 

Men det forteller ingenting om hvor mye bildet blir forstørret i forhold til hva vi ser. Dette avhenger av filmplanet som filmen sendes inn mot. Dersom dette planet er mindre enn en vanlig film vil bare den midtre delen av bildet tas opp. Dermed får vi en forstørrelse. Dette kalles en crop-faktor. På 10D er crop-faktoren 1,6. Dvs at et 100mm objektiv på 10D vil virke som et 160mm objektiv på et vanlig 35mm filkamera.

 

Kompakte digitalkamera har svært små sensorer (filmplan), så der har objektivene svært korte brennvidder.

 

For å skjønne dette med crop-faktor: Ta ditt favorittbilde inn i ditt favoritt- billedbehandlingsprogram og ta et utsnitt av midten. Blås dette opp til den originale størrelsen. Slik virker crop-faktoren.

Lenke til kommentar

Så til mine bilder.

De fleste av macrobildene mine er tatt med Canon's 250D(+4diopter) og 2 closeup-linser foran (en +3 og en +4 diopter) og til endel av dem igjen

har jeg hatt telelinsa til Canon foran der igjen (det er ikke alle som vil

sitte rolig med ei svær linse 5cm fra seg :wink: )

Noen av bildene har jeg brukt reverserte 50mm linser til. Jeg har et 52mm adapter som jeg bruker til det.

Vanndråpene er dråper som drypper fra springen, men med forskjellig bakgrunn (juicekartong, bordbrikke, svart perm osv.)

De er ikke gjort noe annet med enn å justert fargene og kontrasten litegrann + at de er "resized" ned i et format som funker for trege linjer :-? (mister endel kvalitet, menmen)

Håper dette var til litt hjelp (jeg vet at linken kommer til å bli det).http://www.pbase.com/frode

 

 

Hadde vært fint om du hadde noen sider eller bilder av hvilket tillbehør du har brukt av linser. Så et bilde der du hadde satt sammen en adopter med en 50mm. Det blir ikke for tungt for kameraet da å ha så mye på?

Lenke til kommentar

 

 

Vet ikke om denne siter greiene ble riktig. Første gang jeg bruker det.

Hadde vært fint om du hadde noen sider eller bilder av hvilket tillbehør du har brukt av linser. Så et bilde der du hadde satt sammen en adopter med en 50mm. Det blir ikke for tungt for kameraet da å ha så mye på?

 

Tyngden er ikke noe problem, da kameraet er lagd for å kunne bruke

ekstra linser. Her er et bilde av mitt G3 med 3stk dioptere (Canon 250D, Hoya +4 og Hoya+3)med telelinsa i front. Helt til venstre på bildet en 50mm F1,8 linse som jeg har plukket ren for alt unødvendig, og som er festet på et 52mm adapter

med gaffatape :lol: (yepp, det funker helt flott). Deretter et 50mm F1,4

som ingenting er gjort med. Foran den igjen ligger det et sirkulært

polariseringsfilter, og til høyre for den igjen et UV-filter.

På toppen av kameraet er det en Speedlite 420EX.

19760694.Mycamera.jpg

Lenke til kommentar

Disse diopterne er det det samme som close up filtre? Så telelinsa foran der. Stjeler ikke dette utrolig mye lys? Blir det ikke noe vignetering i kantene? Når jeg kjørte et +10closeup filter foran en 300 mm på canon Eos 100. Så var det nesten umulig å få skarpt med blender 32 og 15-30 sek lukker. Dybleskarpheten var så liten. Forstørrelsen mener jeg å huske var ca 1:1. Selv med solid stativ og med speilet opp 2 sek før gardinen åpnet seg. Ble ikke helt bra nei.

 

Men den 50mm linsa som er teipet på bak frem. Den virker interessant. Har det ingen påvirkning hvordan fokusringen er innstilt? Hvordan vet man at man har fått satt dette 100% riktig sammen? Eller har ikke det så mye å si heller. Tenkte på om det ble 1 grad skeft. Må man ta av noe for at det skal funke?

Hvordan blir det å snu en 28-105 eller en 100-300mm bakfrem?

Lenke til kommentar
Disse diopterne er det det samme som close up filtre? Så telelinsa foran der. Stjeler ikke dette utrolig mye lys? Blir det ikke noe vignetering i kantene? Når jeg kjørte et +10closeup filter foran en 300 mm på canon Eos 100. Så var det nesten umulig å få skarpt med blender 32 og 15-30 sek lukker. Dybleskarpheten var så liten. Forstørrelsen mener jeg å huske var ca 1:1. Selv med solid stativ og med speilet opp 2 sek før gardinen åpnet seg. Ble ikke helt bra nei.

 

Men den 50mm linsa som er teipet på bak frem. Den virker interessant. Har det ingen påvirkning hvordan fokusringen er innstilt? Hvordan vet man at man har fått satt dette 100% riktig sammen? Eller har ikke det så mye å si heller. Tenkte på om det ble 1 grad skeft. Må man ta av noe for at det skal funke?

Hvordan blir det å snu en 28-105 eller en 100-300mm bakfrem?

 

Vignettering vil man få om man ikke bruker zoom, men det er jo derfor jeg har den der. Den linsa som er tapet fast i adapteret har samme diameter i front som adapteret, og blir derfor 100% rett. Jeg setter 50mm linsa på full åpning (for å unngå vignettering) og kan bruke enten manuell eller auto-focus akkurat som før. Den linsa som du ser på adapteret er strippet for alt annet enn selve objektivet, dette for å slippe til mer lys. Dette er ei gammel linse som aldri skal brukes på noe slr, men man bør nok ikke gjøre slikt med gode linser.(F1,4-linsa er ikke strippet som du kan se)

Focus-innstillingene går fra kameraet og linsa har ikke noe med det å gjøre.

 

En 50mm linse gir ca.+20 diopter, 25mm linse gir ca.+40 diopter, og en linse på 100mm gir ca +10diopter.

Jeg foretrekker å bruke closeup-filterene fremfor 50mm pga. dybdeskarpheten er tynn som et løvblad når man kommer opp i +20 diopter, og dessuten slipper mine 58mm closeup-linser inn mye mer lys enn en reversert 50mm. Til foto av stillestående objekter er en reversert 50mm helt flott, men så snart objektet rører på seg får man store problemer med å sette focus.

 

Har nå bestillt et closeup-filter til på +4 (får da +15 tilsammen), vidvinkellinsa fra Canon og 2 adaptere. Å ha ett adapter til hver linse sparer først og fremst en masse tid ved linsebytte, men sparer jo også gjengene for slitasje. Da kan jeg bytte fra telelinse til vidvinkel eller closeup-filter på ca.10 sek¨, mye enklere enn å skulle skru av og på linser/filter hver gang man bytter motiv.

 

Jeg bruker stort sett alltid blender F8 (minste blenderåpning på G3) og lukkertider på 1/60s og under til macrofoto.. Utenom til meget raske objekter, slik som vanndråper i fart o.l, hvor jeg bruker Tv-mode for å bestemme lukkertiden , mens kameraet regner seg til blenderåpningen.

 

Husk at macrofotografens største utfordring er dybdeskarpheten og ikke minst vind!

 

Håper dette ikke ble alt for rotete og at noe av det ble forståelig.

 

http://www.pbase.com/frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...