Mannen med ljåen Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Hei! Jeg har en bror som fikk skole-PC med Vista for lenge siden. Når skoleårene var over kjøpte han mac, og den gamle PCen hans ble stue-PC. I forbindelse med en softwarefeil, fikk vi en lovlig nedlastingslink til Win7, såvidt innenfor garantiens gyldighet. Windows 7 ble lastet ned og brent på CD, og PCen med treg Vista ble installert med Win7. Den gjorde det mye bedre som stue-PC enn Vista, men er fortsatt treg. Men broren min er ikke den eneste som fornyer PCen sin... Jeg har kjøpt ny, og har en gammel en som er mye bedre enn min brors gamle. Den er også gammel, men har mer RAM og bedre prosessor. I tillegg er batteriet bra. Den også er levert med Vista. Denne har jeg ikke Win7 til. Jeg vil altså kvitte meg med den eldste PCen, men beholde den lovlige Windows-lisensen, for å bruke på den andre PCen. Hvordan vet jeg om det er lov å kvitte seg med min brors PC, og installere Win7 på den andre? Kan man beholde Win7-lisensen når man bytter PC? Jeg orker ikke finlese hele EULA'en. Jeg bare lurer på om jeg kan bytte stue-PC uten å gå tilbake til Vista. Orker ingen feilmeldinger eller PCer som beskylder meg for piratkopiering. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Sannsynligvis har du fått en OEM-lisens som ikke kan byttes på fra pc til pc, men det skal nok la seg installere uten at du skal få mas om piratkopiering fordet. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Men hvordan vet jeg det? Står det noe sted på operativsystemet om det er OEM? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Nei, det gjør det ikke. OEM og Vanlig er helt lik ellers, bare ikke lisensen. Men alle lisenser som kommer ferdiginstallert i maskiner er OEM. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Men alle lisenser som kommer ferdiginstallert i maskiner er OEM. Men denne Win7'en fulgte ikke med ferdiginstallert... Vi fikk en link til å laste den ned. Jeg vet ikke hva lisensen er, men de kan ha vært snill og gitt oss en bedre lisens. Endret 21. september 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Ja, men det må du finne ut selv. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Er du heldig så var det en oppgraderingslisens du fikk, og den kan flyttes fra en pc til en annen. Mye betalte dere for den lisensen? Var den gratis, så er det nok en Vista upgrade lisens, og det er en oppgraderingslisens. Kan være at du kan få svar fra Microsoft om du ringer og gir dem nøkkelen du fikk. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Klikk på Start, høyreklikk på Datamaskin, velg Egenskaper. Står det OEM i kolonne nummer to for Produkt ID så kan du ikke flytte den til en ny maskin. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Klikk på Start, høyreklikk på Datamaskin, velg Egenskaper. Står det OEM i kolonne nummer to for Produkt ID så kan du ikke flytte den til en ny maskin. Jeg gjorde som du sa. Min nye Asus har en product-ID som ser ut som 99999-OEM-9999999-99999, der jeg har erstattet sifrene med 9-tall for forumet sin del. Akkurat som ventet, da den ble levert med Win7. Men: Lisensen til maskinen jeg spør om har ikke OEM som en del av product ID. Den ser mer ut som dette: 99999-999-9999999-99999 Jeg spurte eieren av maskinen og fikk vite hvorfor vi fikk oppgradere til Win7 gratis. Den ble levert med Vista, men etter noen skoleår ble den treg og måtte reinstalleres. Den forseglede Vista-plata viste seg å ha en produksjonsfeil, og klikket under installasjonen. Det var fortsatt såvidt gyldig skole-PC-garanti med support. Vi fikk ny Win7 i stedet for ny Vista, gratis. Lovlig nedlastningslink som vi selv måtte brenne. Såvidt jeg husker var Vista på dette tidspunkt helt ødelagt, og plata virka ikke. Win7-plata vi fikk fungerte selvstendig, med formatering og alt. Det var ikke en sånn som bygget videre på Vista. Er det helt trygt og lovlig å legge denne Win7-lisensen over på nen annen maskin, sålenge jeg først sletter det fra min brors gamle skole-PC? Endret 24. september 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Ja da har du trolig fått en oppgraderingslisens eller en fullversjon, og begge disse typene kan flyttes fra en maskin til en annen. Kan være du må bruke denne hacken for å få aktivert om det er en oppgraderingslisens: http://samfunn.myhken.com/?p=939 Men det skal ikke være noe større problem. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Det kan vel ikke være en oppgraderingslisens? Vi fikk jo denne Win7'en fordi PCen klikket halvveis i en reinstall av Vista. Altså hadde vi ingen Vista å oppgradere fra. Men hvordan er det med Office-pakken? Den er også lovlig kjøpt i forbindelse med at det er en skole-PC. Den må også brukes på den andre PCen. Endret 24. september 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Er dere skikkelig heldige så har dere fått med en fullversjon, men det finner du jo fort ut når du prøver å installere den på den nye pcen. Enten får du aktivert uten problemer, eller ikke. Når det gjelder Office pakken, så har du samme prinsippet der med OEM og fullversjon pakker. Er det en OEM lisens, så er den låst mot pcen den ble aktivert på første gang. Siden den er kjøpt til en skole pc, er det lite trolig at det er kjøpt en "familie" versjon med mulighet for tre pc installasjoner. Og full versjonen koster jo mer enn pcen, så det hadde du visst om du hadde betalt så mye. Så også her vil det nok stoppe opp. Igjen, du kan være heldig, og få aktivert på den nye pcen, men ikke regn med det, og det vil uansett bryte mot EULA betingelsene til Microsoft. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. september 2011 Forfatter Del Skrevet 25. september 2011 (endret) men det finner du jo fort ut når du prøver å installere den på den nye pcen. Enten får du aktivert uten problemer, eller ikke. Er det virkelig så enkelt at hvis det er lov, så vil aktiveringen godtas, og hvis det er ulovlig, så gir Windows beskjed om det umiddelbart? For jeg ønsker ikke en maskin som ser ut til å funke, men plutselig en dag senere urettmessig beskylder meg for å være pirat, og låser seg. Hva om begge maskinene kjører samme lisens av Windows i en overgangsperiode, mens jeg overfører filer? Office får vi forresten billig på jobben. Endret 25. september 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Nei det er ikke så enkelt. Bruker du en OEM lisensen som allerede er brukt, risikerer du alltid at den blir merket som piratkopi på ett eller annet tidspunkt. Men får du aktivert så er sjansen liten. Men i henhold til EULA betingelsene til Microsoft er du da en pirat, på lik linje som de som laster ned programvaren ulovlig. Trikset om du ønsker Windows 7 på to pcer på samme tid (om du skal vente på en lisens eller noe) er å IKKE skrive inn noen lisens på pc nr 2. Du kan fint installere Windows 7 uten å måtte skrive inn en lisens. Da fungerer den i 30 dager før du må aktivere. Dette kan forlenges med -rearm funksjonen (søk på google) som alt i alt kan la deg kjøre en pc med Windows7 i hele 120 dager uten at du aktiverer/skriver inn noen lisens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå