Gå til innhold

Vil oppgradering av skjermkort kraftig forbedre pcen min?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en ferdigbygget pc som jeg lurer på å oppgradere skjermkortet på. Vil pcen kunne yte mye bedre i mange spill ved å bytte mitt nåværende gt 420 mot f.eks et hd6870? Andre skjermkort til rundt samme pris?

Spesifikasjonene til pcen min finnes i linken nedenfor:

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=153481&cookie_test=true

Så en del sammenlikninger hvor gt 420'en ble knust av 6870'en, så mitt spørsmål er om de andre komponentene i pcen har lenger levetid enn mitt nåværende skjermkort og om det ville være en fornuftig løsning å oppgradere skjermkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det vil gi bedre ytelse i spill, men siden det er en branded maskin så bør du sjekke at kortet faktisk vil passe i maskinen da branded maskiner som regel har noen sære løsninger og sjelden følger industristandard.

Fysisk lengde kan være et potensielt problem så sjekk at kortet ikke blir for langt.

Powersupply kan også være en felle da slike maskiner ofte har power spesialtilpasset den eksisterende innmaten og ikke klarer å levere nok strøm til en komponent som krever mer strøm.

Lenke til kommentar

Skjermkortet er nok det svakeste leddet i maskinen til spillbruk ja. GT 420 er ikke akkurat noe jeg ville brukt til å spille for å si det sånn...

Resten av maskinen virker ok. CPUen er ikke fantastisk, men den er ok, og med et greit skjermkort bør den holde greit nok til de fleste spill egentlig. Hvis du har kunnskapen til det så er det gjerne verdt å overklokke den konservativt. På Intel hovedkort er det rimelig smertefritt å gjøre og kan gi deg 20-30% mer ytelse på den selv med standard kjøler. Koblet med et skikkelig skjermkort så kommer den ekstra CPUkraften godt med i mange spill.

HD 6870 er et fint valg ja. Nvidias alternativ i samme prisklasse vil jeg si er GTX 560 Ti (obs - ikke forveksle med GTX 560 uten Ti da denne yter betydelig lavere og er et dårligere kjøp IMO selv om prisen er lavere). GTX 560 Ti er ca 200kr over i priklasse i forhold til HD 6870 men yter også et lite hakk bedre. Omtrent samme ytelse-pr-krone på de to så det kommer mest opp til hvilken produsent du foretrekker egentlig - eller om en av produsentene har et overtak i et spesifikt spill du spiller veldig mye.

Jeg lette frem en link for deg som sammenligner disse to i flere tester så du kan vudere dem opp mot hverandre:

http://www.anandtech.com/bench/Product/290?vs=330

Det var værre å finne frem tester for GT 420 kortet for sammenligning da dette ikke er noe man typisk kjøper for å spille på. La oss bare si at dette ligger i et heeelt annet ytelses-segment og er knapt nok sterkere enn de integrerte skjermkortene på de nye CPUene i dag.

Det beste jeg fannt for sammenligning var dette:

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Det er en røff sammenligning, men du ser liksom forskjellen vi snakker om :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...