Gå til innhold

Hva er "normal" tempratur på AMC prosessorer?


thommyam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*kranglemodus on*

Hva er en AMC-prosessor?

*kranglemodus off*

 

Temperatur avhenger også veldig av hvilken core det er..

Min Barton 2500+ holder ca 40 grader, mens forgjengeren throughbred er litt varmere. Regner med det er denne du har?

Tipper at den burde holde 45-50 grader.

Husk dog at temp på CPU avhenger veldig av temp inne i kassa, og temp inne i kassa blir aldri bedre en temp i rommet den står i ;)

Lenke til kommentar

Har en XP2000+ (Palomino) selv, som ligger på ca. 50 °C ved lav/"ingen" load - ved full load ca. 60°, skjelden høyere... er jo ikke akkurat kjent for å være den kaldeste prosessoren i flokken, men synes det nivået den ligger på nå er greit. Slike ting er jo veldig sesongavhengig da, siden romtemperaturen er relativt mye lavere om høsten og vinteren!

Lenke til kommentar

For AMD bør man ligge under 60 for å ikke miste ytelse og under 70 for å ikke ha mulighet for å skade CPUen. Understreker at dette kun er en enkel huskeregel, og ikke fungerer på desimalen i praksis.

 

Min XP2400+(Th.B) med Glaciatech Igloo Silent Breeze 19dB, lå på ca 58 idle og 66-68 full load. Så gjorde jeg tre småting:

 

1. Slipte bort lakklaget under kjøleren til jeg kom ned til kobberet.

2. Fant fram en gammmel kabinettvifte (som kjører på 5v), som jeg satt i front av kabinettet til å blåse kald luft inn (lydløs).

3. Og en Papst 12dB til å blåse varm luft ut i bakkant av kabinettet.

 

Nå ligger idle-temp mellom 40 og 50 grader et sted, og full load fra 57-62. (aldri mer enn 60grader i løpet av en spillerunde).

Lenke til kommentar
Kan forresten legge til at MB-temperaturen sank drastisk etter at jeg fikk inn kabinettviftene. Fra ca 42 idle og 47 full load, til 29 idle og 37 full load.

 

Mhm :yes: Satte nylig inn 4 x Papst 80mm 12dB i kabinettet mitt (2 foran som trekker inn, 2 bak som blåser ut), og dette har hatt stor effekt på temperaturen på stort sett alle komponentene mine!

Lenke til kommentar

hadde en lang mailrunde med AMD om dette temaet for litt siden. mine to, 3000+, AMD cpuer står på samme type hvedkort, i samme type kabinett, med samme viftene osv osv osv, kort fortalt to identiske pc'er... tempen på de to er langt fra like. den ene når 77 grader ved 100% load, mens den andre når knappe 70. dette er helt normalt sier amd. det kommer helt an på hvilken wafer de kommer fra. etter å ha diskutert temp, spenning og kjøleribbe, termisk pasta osv med AMD har jeg fått vite at arctic silver ikke er anbefalt av de, men derimot en phase change termisk løsning. eeeh, javel..hvor i hel***e får jeg fatt i det?

 

det ble litt av en avsporing, men alt under 80 grader funker på AMD. Still inn biosen, eller hva du enn bruker til å rapportere tempen, ti grader under max temp på cpu'en.. for å finne din cpu's maxtemp gå til amd sin side og les litt tekniske ting.. :x

Lenke til kommentar

Eg har lite peiling på AMC prosessorer....

 

men når det kommer til AMD!

 

Eg har XP2400 på 2.175Mhz. Idle ligger den på 40 grader og mellom 40-50 i load. Volcano 9 vifta står på eit rolig nivå (rundt 3-4000 rpm) og så har eg 4 kabinettvifter. Da eg slo av alle kabinettviftene steg temperaturen med 10-15 grader :yes: Så kabinettvifter kan anbefales.

 

Jo høgere temperatur CPUen har jo kortere er levetida. Du bør prøve å halde deg under 60 grader, sjølv om AMD prosessorene skal klare seg på 90 grader så kan ikkje det anbefales :lol:

Lenke til kommentar
Jeg har amd 2400+ med swiftech kjøler og 37 db paps vifte .. har 30 grader idle og 36 grader full load .. så det vil si at amd behøver ikke å være varme :):woot:

 

Men med 37dB vifte så får man et værre problem, spør du meg. Er man overklokker er det jo greit med et beist av en vifte, men til vanlig bruk er det bedre å ha CPU på 55grader og 19dB "støy", enn 35 grader og 37dB.

Med mindre man har PCen i et eget rom eller lignende selvføgelig....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...