Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber - avstand til sentral?

Anbefalte innlegg

Kommunen jeg bor i har satt igang med graving der jeg bor, og etter hva jeg har skjønt så skal det legges opp nytt ledningsnett med strøm og fiberkabel til samtlige eneboliger i området.

1. Avstanden til nærmeste sentral er ifølge KAPAKS 1796 meter, som er altfor langt for noe raskere enn ADSL2+. Men gjelder de samme reglene for fiber, eller har fiber en helt annen...hva skal jeg si...holdbarhet på forbindelsen mellom sentral og abonnent?

2. En annen ting jeg ikke skjønner, er hvordan kommunen kan legge opp fiber (i samarbeid med Telenor/Canal Digital og Hafslund) uten å informere abonnentene på forhånd. Er det slik at når fiber legges opp, så vil fiberkabelen erstatte den gamle kobberkabelen? Eller kjører de på med både fiber og kobber?

3. Telenors etableringskostnader for fiber er 5000,-. Må man betale dette når kommunen selv legger opp fiberen?

Endret av HHalling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Er noe helt annet..

2.Fiberen er laget av glass/plast så det funker dårlig å sende strøm via fiber...Det er lys som går igjennom fiberen..

3.Du må nesten høre med di som skal levere fiberen til stuttkunden(deg) om pris..feks di som leverer Altibox her tar 2400kr i etablering.

Lenke til kommentar

1. Fiberoptisk kabel har mulighet for mye lengre rekkevidde og mye høyere hastigheter. Så lenge fiberkabel faktisk legges inn til ditt område så er avstanden inn til sentralen skjeldent noen faktor for hvilken hastighet som kan leveres - og normalt kan utstyret teknisk takle opp mot en gigabit for den typen utstyr som brukes i dag. Det er kort sagt noe helt annet enn nett over kobberkabel.

2. Fiber erstatter ikke kobberkabelen nei. Du vil fortsatt ha kobberkabelen din til huset for bruk til f.eks. vanlig hustelefon (dog du kan jo switche over til IPtelefon om du installerer fiberlinje, dersom leverandøren tilbyr det eller du velger en tredjeparts leverandør).

3. Med all sansynlighet må du selv betale isntallasjonskostnaden (som regel noe tusen avhengig av bindingstider osv.). At kommunen legger opp fiberutbyggingen innebærer nok bare trekking av kabler ut til fordelingspunkter så du må nok regne med å betale installasjonen inn til huset. Som sagt kan prisen på det variere fra selskap til selskap og være avhengig av hvor lenge du binder deg. Siden denne kostanden ofte er relativt høy for fiber så sponser ofte selskapet det ved å gi rabatt på installasjonen mot å binde seg i f.eks. 2år

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...