Gå til innhold

Bård Hoksrud (FRP) nesten tatt med buksene nede

214 stemmer

1. 1. Bør loven som forbyr kjøp av seksuelle tjenester oppheves?

• Ja, den bør oppheves
      169
    • Nei, den bør bestå slik den er
      46

Anbefalte innlegg

men det er da ingen menneskerett å kjøpe sex. Du kan fortsatt dra til Riga å finne deg ei pen jente på byen og kose deg med helt gratis. skru på sjarmen 2xjohn, dette klarer du!

Jo, frivillig sex mellom to voksne mennesker er en menneskerett.

men det klassifiseres ikke lenger som frivillig når du gjør en tjenste for penger. Du jobber ikke frivillig på jobben din heller, da hadde du ikke fått betalt.

Det er også et brudd på menneskerettighetene at et land innbiller seg at innbyggerne er statens eiendom.

Skulle likt å se listen din over menneskerettigheter. Poenget med at loven gjelder utenlands er at de fleste tilfeller gjelder dette mafiavirksomhet og trafficing, og da gjelder denne loven slik at nordmenn ikke skal bli et ledd i et kirminelt nettverk. Vi verner våre borgere mot dette ved lov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men det klassifiseres ikke lenger som frivillig når du gjør en tjenste for penger. Du jobber ikke frivillig på jobben din heller, da hadde du ikke fått betalt.

Så man jobber ikke frivillig når man mottar penger? Stopp pressen, hele landet er slaver uten å vite om det!

Skulle likt å se listen din over menneskerettigheter. Poenget med at loven gjelder utenlands er at de fleste tilfeller gjelder dette mafiavirksomhet og trafficing, og da gjelder denne loven slik at nordmenn ikke skal bli et ledd i et kirminelt nettverk. Vi verner våre borgere mot dette ved lov.

HAHA, den var god. Den mest kreative forklaringen jeg så langt har lest.

Har du kilde på at FN har overnasjonal myndighet, og ikke bare et rådgivende organ?

Herregud. FN har da grepet inn militært ørten ganger.

Har du ikke hørt om FN-tropper? For eksempel i Libanon og Jugoslavia?

Endret av 2xjohn
Lenke til kommentar

Så man jobber ikke frivillig når man mottar penger? Stopp pressen, hele landet er slaver uten å vite om det!

Du kan jo prøve å melde deg opp for frivillig arbeid, for så å kreve lønn i ettertid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du kilde på at FN har overnasjonal myndighet, og ikke bare er et rådgivende organ? Hvis FN har overnasjonal myndighet, hvorfor griper ikke FN inn i land som bryter menneskerettighetene (som Iran)?

For det kreves enighet i Sikkerhetsrådet, og det skal litt til. Russland har f.eks. interesser i Iran.

Du kan jo prøve å melde deg opp for frivillig arbeid, for så å kreve lønn i ettertid.

Det er en interessant påstand at hele landet er slaver. De fleste innbiller seg vel at de jobber på arbeidsplassen sin frivillig, men du vet altså bedre.

Dette er nesten enda bedre enn sammenligningen mellom sex og kannibalisme.

Lenke til kommentar

Joda, det er de som får betalt for ting de uansett ville gjort gratis. Jeg har gjort mye arbeid frivillig jeg og fått betalt. Jeg har montert gelender, fjernet dørstokker, og generelt hjelpemidler for eldre/funksjonshemmede. Måkket inngangsparti, klipt plener osv ..

Ofte fått penger eller annet for det, selv om det har vært frivillig. Har også tatt oppdrag der 'lønn' har blitt avtalt på forhånd, selv om jeg jeg har sagt klart ifra at dette ikke er nødvendig. Mener du altså at jeg ikke gjør det frivillig bare for at jeg mottar penger for det?

Lenke til kommentar

Det er en interessant påstand at hele landet er slaver. De fleste innbiller seg vel at de jobber på arbeidsplassen sin frivillig, men du vet altså bedre.

Dette er nesten enda bedre enn sammenligningen mellom sex og kannibalisme.

Hvis meg et sted jeg skriver at vi er slaver. Du arbeider ikke frivillig på arbeidsplassen din, du arbeider etter avtale om lønn.

fra wiki:

Slaveri eller trelldom er når et menneske innehar juridisk eiendomsrett til et annet menneske. Dette gjelder også retten til å styre over en annens arbeidskraft og til å selge den andre personen videre. Disse rettighetene vil ofte være knyttet sammen med andre rettigheter, som for eksempel retten til å mishandle slaven uten straffeansvar.

i din verden ville ikke begrepet "frivillig arbeid" eksistert, fordi alt arbeid er frivillig.

Er du slave når du blir satt i fengsel fordi du ikke frivillig ville dit?

Joda, det er de som får betalt for ting de uansett ville gjort gratis. Jeg har gjort mye arbeid frivillig jeg og fått betalt. Jeg har montert gelender, fjernet dørstokker, og generelt hjelpemidler for eldre/funksjonshemmede. Måkket inngangsparti, klipt plener osv ..

Ofte fått penger eller annet for det, selv om det har vært frivillig. Har også tatt oppdrag der 'lønn' har blitt avtalt på forhånd, selv om jeg jeg har sagt klart ifra at dette ikke er nødvendig. Mener du altså at jeg ikke gjør det frivillig bare for at jeg mottar penger for det?

spørs om hora til Hoksrud hadde gjort det gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis meg et sted jeg skriver at vi er slaver. Du arbeider ikke frivillig på arbeidsplassen din, du arbeider etter avtale om lønn.

Du mener altså at frivillig=jobbe gratis? Det stemmer ikke og jeg tror faktisk ikke er så dum at du ikke skjønner det selv. Frivillig vil si at man gjør noe av fri vilje. Det ligger i ordet. Man kan gjøre noe av fri vilje gratis eller mot betaling.

HAr du aldri hatt en jobb? Du har vel kanskje ikke det. Det er jo tydeligvis noe alvorlig galt med deg.

Men hvis du har hatt en jobb- var ikke det frivillig? Var det noen som tvang deg?

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at de har overnasjonal myndighet. En nasjon kan selv velge å følge FNs råd. Det er mulig for en nasjon å melde seg ut av FN. Det er derimot ikke mulig for å et enkeltindivid å melde seg ut av staten.

Hvis du ikke regner det å gripe inn militært for å tvinge gjennom sin vilje som overnasjonal myndighet, da lurer jeg virkelig på hva du legger i overnasjonal myndighet.

Meg bekjent har man også full anledning til å skifte statsborgerskap. Hva nå enn det har med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke regner det å gripe inn militært for å tvinge gjennom sin vilje som overnasjonal myndighet, da lurer jeg virkelig på hva du legger i overnasjonal myndighet.

Spørsmålet er om de har loven i hånd eller ikke. Gjelder det som FN vedtar automatisk som lover i medlemslandene, eller er det bare rådgivende retningslinjer?

Endret av Gerridae
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om de har loven i hånd eller ikke. Gjelder det som FN vedtar automatisk som lover i medlemslandene, eller er det bare rådgivende retningslinjer?

FN er i utgangspunktet en rådgivende myndighet. Men de har altså anledning til å gripe inn militært for å tvinge igjennom vedtak.

Så svaret er både og.

Lenke til kommentar

At mennesker som er lade eller kanskje ser stygge ut eller er delvis handikappede eller av andre grunner ikke skal få lov til å kjøpe sex når noen frivillig er villige til å selge sex, er jeg prinsipielt i mot. Sett utifra den prostituerte sin side er dette en veldig lett måte å få seg en inntekt på. Lave utgifter og potensielt god lønn, smart.

Og?? hva skulle det endre? De velger de fortsatt selv... Liker de det ikke så kan de finne på noe annet... synes faktisk synd på dem.. Ikke fordi de er mindre verd, men fordi de pålagt seg selv et mindreverdighetskompleks... Er sikkert millioner av andre mennesker som synes at jobben de gjør suger, get over it..

Nei, de kan ikke finne på noe annet.

Ja det er denne gruppen av de prostituerte som ikke har noen alternativ du snakker om. Men hvordan vil et forbud mot sex-kjøp hjelpe disse? Viss de ikke hadde noen valg fra før som du sier, hvor dukket det opp et bedre alternativ til de etter at Norge innførte forbudet mot sex-kjøp? Problemet er at disse menneskene ikke plutselig får noen nye bedre alternativer etter at denne loven er innført, hva skal de finne på, stjele penger eller fortsette akkurat som før, å selge sex? Selvfølgelig fortsetter de som før.

Og så har vi den siste gruppen du snakker om, de som er et offer for menneskehandel. Dette er kanskje det verste med prostitusjon, at det finnes mennesker som skal tjene penger ved å tvinga mennesker å selge sex mot deres egen vilje. Her vil heller ikke forbud mot sex-kjøp hjelpe (tror jeg) , fordi før sex-kjøpsloven ble innført var det strengt forbud å drive med dette. Disse menneskene var svært kriminelle før sex-kjøpsloven ble innført og de bryr seg sannsynligvis ikke en dritt om det har kommet en lov som sier at det er forbudt å kjøpe sex.

For å prøve å bli kvitt menneskehandel hvorfor tror du et forbud mot sex-kjøp er bedre ennet statelig bordell? Med statelig bordell så kan samfunnet se de prostituerte sin livssituasjon bedre, istedenfor har loven mot sex-kjøp som du forsvarer heller gjort at dette er en virksomhet som må skjules for det offentlige.

For min del betyr det ingenting om loven står som i dag, men jeg irriterer meg litt over loven på samme måte som jeg irritere meg over det norske forbudet mot vannscootere, jeg kommer aldri til å kjøpe vannscooter, men loven er fortsatt feil.

Lenke til kommentar

Du mener altså at frivillig=jobbe gratis? Det stemmer ikke og jeg tror faktisk ikke er så dum at du ikke skjønner det selv. Frivillig vil si at man gjør noe av fri vilje. Det ligger i ordet. Man kan gjøre noe av fri vilje gratis eller mot betaling.

HAr du aldri hatt en jobb? Du har vel kanskje ikke det. Det er jo tydeligvis noe alvorlig galt med deg.

Men hvis du har hatt en jobb- var ikke det frivillig? Var det noen som tvang deg?

Handlingene du gjør i jobben er under avtale, ikke tvang. En avtale om sex mot penger vil ikke være frivillig da pengene er faktoren som avgjør aksept. Ingen penger ingen sex, kan du således si. Ved å gjøre arbeid er arbeidsgiver rettslig tvunget til å betale deg for denne jobben så lenge handlingen er utført i henhold til rammeverket.

For min egen del er jeg revisor og et vært oppdrag jeg påtar meg har jeg et krav på betaling som svar. Jeg vil (og under revisjon kan) ikke gjøre oppdraget om jeg ikke får penger for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Handlingene du gjør i jobben er under avtale, ikke tvang. En avtale om sex mot penger vil ikke være frivillig da pengene er faktoren som avgjør aksept. Ingen penger ingen sex, kan du således si. Ved å gjøre arbeid er arbeidsgiver rettslig tvunget til å betale deg for denne jobben så lenge handlingen er utført i henhold til rammeverket.

For min egen del er jeg revisor og et vært oppdrag jeg påtar meg har jeg et krav på betaling som svar. Jeg vil (og under revisjon kan) ikke gjøre oppdraget om jeg ikke får penger for det.

Din definsjon på hva som er frivillig er helt absurd.

Frivillig = noe som gjøres av fri vilje. Man kan gjøre noe av fri vilje gratis eller mot betaling. Du arbeider som revisor av fri vilje og for betaling. Fint for deg det.

En prostituert har sex av fri vilje mot betaling. Flott det. Ikke alltid, forresten. I Danmark ga de prostituerte vekk gratis sex som en protest mot at danske myndigheter diskuterte muligheten for en tilsvarende ordning som i Norge og Sverige.

http://www.dagbladet.no/2009/12/04/nyheter/prostitusjon/sexhandel/klimatoppmotet_2009/9341787/

Men jeg regner med at hva de prostituerte selv synes ikke er gyldig så lenge det ikke kan tas til inntekt for ditt eget syn.

Edit: For øvrig helt patetisk å gi seg selv en tommel for hvert innlegg.

Endret av 2xjohn
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror nok de fleste er innforstått med intensjonen til loven, ikke ulikt det du beskriver her.

Men det forandrer altså ikke det prinsipielle. Skal vi overstyre andre lands lover og straffe egne statsborgere og fastboende for ting de har gjort lovlig i andre land? Skal vi ta førerkortet til de som har kjørt i 200km/t på Autobahn? For det er prinsipielt samme sak. Skal vi ikke også la andre lands lover være gyldige i Norge på samme måte som vi påtvinger våre lover på andre land? Bør vi ikke returnere Iranske asylsøkere til hjemlandet som kriminelle fordi de praktiserer homoseksulitet eller har kovertert fra Islam til kristendom.

Like sikkert som det eksisterer traffiking knyttet til prostitusjon så finnes også de som gjør dette frivillig for penger. Dermed er det feil å si at all sexhandel handler om missbrukte minderårige som er stjålet fra foreldrene sine. Det faktum endres ikke uansett hvor mye Politi og enkelte feminister forsøker å demonisere sexhandelen.

Så igjen er spørsmålet om det er rett å straffe nordmenn for hva de kan gjøre lovlig i andre land. Fortsetter vi med det må vi også akseptere at Iran straffer sine, også de som bare er der på besøk der etter å ha fått oppholdstilatelse i Norge. Kanskje vi også skal tillate andre nasjoner i å komme hit for å hente sine egne? Eller skal vi tillate utlevering i henhold til avtale når slike saker kommer opp? Altså der en utlending har gjort noe helt lovlig i Norge men som ikke er lovlig i deres eget land?

Lenke til kommentar
Handlingene du gjør i jobben er under avtale, ikke tvang.

Hvis du spør meg om jeg vil tilfredsstille deg og hvordan, så bestemmer jeg hvor mye og hva jeg vil gjøre for en viss sum. Dette avtaler vi på forhånd. Ingen av oss er tvunget til noe.

og da er det per definisjon prostitusjon, sex mot betaling, som er ulovlig. Ved å avtale dette gjør du meg rettslig bundet til å betale deg, noe jeg ikke ville vært om det var frivillig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Din definsjon på hva som er frivillig er helt absurd.

Frivillig = noe som gjøres av fri vilje. Man kan gjøre noe av fri vilje gratis eller mot betaling. Du arbeider som revisor av fri vilje og for betaling. Fint for deg det.

En prostituert har sex av fri vilje mot betaling. Flott det. Ikke alltid, forresten. I Danmark ga de prostituerte vekk gratis sex som en protest mot at danske myndigheter diskuterte muligheten for en tilsvarende ordning som i Norge og Sverige.

http://www.dagbladet.no/2009/12/04/nyheter/prostitusjon/sexhandel/klimatoppmotet_2009/9341787/

Men jeg regner med at hva de prostituerte selv synes ikke er gyldig så lenge det ikke kan tas til inntekt for ditt eget syn.

At enkelte gjør dette ut av ren nytelse og lyst, frivillig er det helt sikkert, men hvordan skal loven gjelde for noen? Med så mange mennesker som er inne i dette miljøet mot sin vilje, så var det dette som var det vinnende argumentet for at loven også skal gjelde i utlandet. Mange mennesker klarer helt sikkert å jobbe 14 timer i strekk hver dag også, men av hensyn til at flertallet ville hatt problemer med dette har vi aribeidsmiljøloven.

En avtale er rettslig bindene, du står ikke fri til å bryte denne.

Edit: For øvrig helt patetisk å gi seg selv en tommel for hvert innlegg.

Jeg får vel en tommel opp for at noen støtter mine synspunkter

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...