Gå til innhold

Bård Hoksrud (FRP) nesten tatt med buksene nede

214 stemmer

1. 1. Bør loven som forbyr kjøp av seksuelle tjenester oppheves?

• Ja, den bør oppheves
      169
    • Nei, den bør bestå slik den er
      46

Anbefalte innlegg

Hva er rette forutsetninger i dine øyne? Her snakker vi å akseptere menneskekjøtt på lik linje med alt annet kjøtt. Jeg kunne ikke spist menneskekjøtt selv om det var lov, akseptert, til og med oppfordret til å gjøre dette.

Les et par sider tilbake, så ser du forutsetningene. Kjøtt er jo kjøtt - hvorfor skal det gå til spille egentlig? Slik vi mennesker driver rovdrift og øker levealdere mm og ressursene blir færre og færre, så kan dette bli en realitet etterhvert uansett.

Jeg kan desverre ikke si at jeg tror på denne historien din. Jeg kan si at jeg kjenner prostituerte som angrer bittert valget de gjorde for mange år siden.

Selvfølgelig er du fri til å tro hva du vil. Solskinnshistorie og noe som svært sjelden skjer tror jeg, men også de 2 andre jeg kjente valgte å spe på sin inntekt via dette. De var ikke nødt ingen av de, men valgte det selv og ja, de hadde hørt om historiene man hører man sliter med i ettertid /under. Jeg tror mange er minst like klar over disse risikoene som du og jeg er - de er ikke dumme hvis du tror det (en og annen er vel det der også - lik resten av befolkning). Men du har nok rett i at det er mange som angrer - men jeg tror også det er medvirkende hvordan samfunnet ser på ei hore.

Det er forskjell på å bli sykemeldt eller slutte på jobben, og det å ha en overrepresentert risiko for traume. Noen prøver heroin en gang, og det blir med det. Noen prøver villa farris en gang og det blir med det. Forskjellen ligger i konsekvensene de negative erfaringene gir på en samfunnsøkonomisk skala.

Mye av traumen ligger i samfunnet syn på de. De er IKKE tatt inn i varmen som en vilken som helst jobb der de blir respektert. De må jobbe i skjul og ha dobbeltliv mm - det skulle bare mangle at de etter en tid merker dette mentalt og ikke kan snakke eller nevne hva de jobber med osv .... Denne tunge mentale belastningen er ikke selve jobbens feil, det er samfunnet og disse dømmende og kritiske meningene og det at man ser ned på de sin skyld. Kanskje samfunnet skal ta sitt ansvar bevist istedet for kun å tenke på økonomien? - da tar de skatt også fra de og legaliserer bordeller og sørger for at det VIRKELIG problemet bortimot forsvinner med å legalisere bordeller (på en skikkelig måte og kontroller)

Finner du mange politi eller brannmenn som har samme mening om sin jobb?

Spørs hvem man spør, for hvis du har fulgt med på hva de sier de som jobber MED de prostituerte her i Norge, så vil jeg påstå de tegner et annet bilde (dårlig med kilder, jeg har bare hørt uttalelser på tv)

Se på hvor mange som slutter som politi og går over i privat sektor - de er møkkleie av å være sosialarbeidere mange av de. Forholdene blir verre og verre og de blir spyttet på, slått og 0 respekt og det til liten lønn - noe rart de forsvinner og syns politiyrket er tungt mentalt å takle? Men selvfølgelig har de respekt og er inne i varmen hva samfunnet gjelder om å ha en respektfull jobb, så de kan gå med hevet hodet og ikke skjule seg som de prostituerte må.

Edit: Forøvrig har jeg selv jobbet innen helsevesenet (PU) og det var veldig tungt mentalt å se at brukerne ble behandlet som et objekt/arbeid og ikke som mennesker. Å se og være med på å gjøre ting man er helt imot av medmenneskelige hensyn tok såpass på meg at jeg måtte slutte rett og slett - nå 20 år etter sitter fortsatt mye av dette igjen og kjenner jeg blir frustrert bare jeg tenker på det. Jeg kjenner også flere som f.eks har sluttet som hjemmehjelp pga de bryr seg om menneskene - de klarte ikke bare å gi dem medisin og ikke nødvendig hjelp før de måtte halse videre til neste pasient - for dem var det såpass mentalt tungt å ikke ha tid til å gi medmenneskelig omsorg og en av grunnene til at de valgte yrket, så de har også skiftet jobb. De har også sagt i etterkant at de fortsatt tenker og sørger over hvordan samfunnet egentlig gir f og kun tenker økonomi - de sørger over de gamle og deres lite verdige alderdom. Klart slikt sliter mentalt og kanskje noe ingen av oss var forberedt på når vi tok jobben

Endret av kandasa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk får hiv, ved blodoverføring også!

Ikke siden tidlig 90-tall, etter omleggingen av testprosedyrer og utsiling av blodgivere. Men hvis du tror noe annet så, for all del.

Ellers er veilederen for tranfusjonstjenesten her

Jeg skal ikke påstå at du har feil, men mener det for få år siden var nye tilfelle også her i Norge. Og nordmenn får blodoverføreing over hele verden.

Testprosedyrer innen helsesektoren sier meg lite, få foretak har flere alvorlige feil. Min mening er, at det er større sjanse for å bli feilopperert/feilmedinisert og påført sykdommer på norske sykehus, enn å få HIV via en tilfeldig sprekt kondom. Så bruk av kondom er relativt sikket!

Da er det jo lett da, siden det er så mange feil i helsesektoren. Overføring av HIV i blodbankene burde være lett å få tak i. Hva din mening er, er faktisk lite relevant. Harde fakta derimot. Dessuten, alle operasjoner og overføring av kroppsvæsker medfører en risiko.

Argumentasjonsrekken din har dog tatt en bisarr retning.

HIV-smitte gjennom blodoverføring har i praksis og teori blitt "utryddet" i den vestlige verden. Hep B er langt mer farlig i så måte (rent smittemessig), og det har med måleteknikk og tiden til serokonversjon. Dog sjansen er liten grunnet høy følsomhet på hiv-testene som brukes i dag, og at man lager leukocyttfattig blod som senker smitterisikoen enda mer. Men man har valget hvis det skulle være aktuelt, om man mener helsesektoren er en gjeng døgnnikter, du kan jo nekte å ta i mot blod. Du dør sannsynlig, men skitt au, du har da iallefall ikke en statistisk sjanse til å få hiv.

Så, statistisk er det nok større smittefare ved brist på kondom enn blodtransfusjon i dag. En kan gjerne være for prostitusjon, men det er ingen vits å bagatellisere risikoen. For de eksisterer, og det ser man på SOI-statistikken for sexarbeidere her i landet.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

In one study, 67% of the law enforcement officials that CATW interviewed expressed the opinion that women did not enter prostitution voluntarily. 72% of the social service providers that CATW interviewed did not believe that women voluntarily choose to enter the sex industry (Raymond and Hughes: 2001).

Det er jo flotte tall. Hva med å spørre de prostituerte selv neste gang?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er rette forutsetninger i dine øyne? Her snakker vi å akseptere menneskekjøtt på lik linje med alt annet kjøtt. Jeg kunne ikke spist menneskekjøtt selv om det var lov, akseptert, til og med oppfordret til å gjøre dette.

Les et par sider tilbake, så ser du forutsetningene. Kjøtt er jo kjøtt - hvorfor skal det gå til spille egentlig? Slik vi mennesker driver rovdrift og øker levealdere mm og ressursene blir færre og færre, så kan dette bli en realitet etterhvert uansett.

Jeg kan desverre ikke si at jeg tror på denne historien din. Jeg kan si at jeg kjenner prostituerte som angrer bittert valget de gjorde for mange år siden.

Selvfølgelig er du fri til å tro hva du vil. Solskinnshistorie og noe som svært sjelden skjer tror jeg, men også de 2 andre jeg kjente valgte å spe på sin inntekt via dette. De var ikke nødt ingen av de, men valgte det selv og ja, de hadde hørt om historiene man hører man sliter med i ettertid /under. Jeg tror mange er minst like klar over disse risikoene som du og jeg er - de er ikke dumme hvis du tror det (en og annen er vel det der også - lik resten av befolkning). Men du har nok rett i at det er mange som angrer - men jeg tror også det er medvirkende hvordan samfunnet ser på ei hore.

Det er forskjell på å bli sykemeldt eller slutte på jobben, og det å ha en overrepresentert risiko for traume. Noen prøver heroin en gang, og det blir med det. Noen prøver villa farris en gang og det blir med det. Forskjellen ligger i konsekvensene de negative erfaringene gir på en samfunnsøkonomisk skala.

Mye av traumen ligger i samfunnet syn på de. De er IKKE tatt inn i varmen som en vilken som helst jobb der de blir respektert. De må jobbe i skjul og ha dobbeltliv mm - det skulle bare mangle at de etter en tid merker dette mentalt og ikke kan snakke eller nevne hva de jobber med osv .... Denne tunge mentale belastningen er ikke selve jobbens feil, det er samfunnet og disse dømmende og kritiske meningene og det at man ser ned på de sin skyld. Kanskje samfunnet skal ta sitt ansvar bevist istedet for kun å tenke på økonomien? - da tar de skatt også fra de og legaliserer bordeller og sørger for at det VIRKELIG problemet bortimot forsvinner med å legalisere bordeller (på en skikkelig måte og kontroller)

Du har mange bra poeng som uansett ville forbedret situasjonen slik den er i dag for en god del. Når jeg snakker om traumer så mener jeg først og fremst den samme følelsen som en person som har blitt voldtatt går med. Det er her jeg mener at de fleste (med kilde i tidligere postet artikkel) føler seg brukt, ydmyket, rett og slett voldtatt da de ikke var i stand til å speile hvordan dette ville påvirke psyken deres i ettertid.

Om jeg hadde spurt deg hvor mye du skulle tatt betalt for å la en annen mann for eksempel ha analsex med deg. Prisen ville sikkert vært skyhøy? Om du nå befant deg i en situasjon hvor du ikke kunne betale for mat eller varme, du sultet, hadde barn å ta vare på osv, og jeg hadde spurt deg samme spørsmål igjen, ville prisen da vært betydelig lavere. Den første prisen din ville representert et friere valg, den lavere prisen din ville vært et valg i mangel på andre alternativer og der de resterende alternativene er uaktuelle, og da ville det ikke lenger være et fritt valg, selv om du samtykket til hendelsen. For de fleste prostituerte så kan de ikke selv bestemme pris etter behag, da etterspørselen ville forsvinne. Derfor for å kunne livnære seg på dette må prisen ned mens konsekvensen vil være den samme.

La oss si at Per svarer at han hvertfall måtte fått 1 000 000 kroner for at en tilfeldig mann skulle hatt analsex med han. Pluteslig en dag finner Per ut at han ikke har tilgang på primærbehovene sine som varme og mat grunnet pengemangel. Per drar til et distrikt der prostitusjon foregår for å selge seg. Ingen ville betalt 1 000 000 kroner for Per der, ingen ville betalt 100 000 kroner, ingen ville betalt 10 000 kroner. La oss si at noen betaler 1 600 kroner slik som i Hoksruds tilfelle. Per har verdisatt sin egen kropp og verdighet til 1 000 000 kroner men må nøye seg med 1 600 kroner. Per samtykket jo til handlingen og det var da et fritt valg?

Det jeg oversatte for deg tidligere gir også samme holdning, og det er over 140 intervjuer med prostituerte.

Finner du mange politi eller brannmenn som har samme mening om sin jobb?

Spørs hvem man spør, for hvis du har fulgt med på hva de sier de som jobber MED de prostituerte her i Norge, så vil jeg påstå de tegner et annet bilde (dårlig med kilder, jeg har bare hørt uttalelser på tv)

Se på hvor mange som slutter som politi og går over i privat sektor - de er møkkleie av å være sosialarbeidere mange av de. Forholdene blir verre og verre og de blir spyttet på, slått og 0 respekt og det til liten lønn - noe rart de forsvinner og syns politiyrket er tungt mentalt å takle? Men selvfølgelig har de respekt og er inne i varmen hva samfunnet gjelder om å ha en respektfull jobb, så de kan gå med hevet hodet og ikke skjule seg som de prostituerte må.

Hvem jobber med de prostituerte? omsorg eller halliker du sikter til?

Har du kilder på at politiet forsvinner fra jobbene sine?

In one study, 67% of the law enforcement officials that CATW interviewed expressed the opinion that women did not enter prostitution voluntarily. 72% of the social service providers that CATW interviewed did not believe that women voluntarily choose to enter the sex industry (Raymond and Hughes: 2001).

Det er jo flotte tall. Hva med å spørre de prostituerte selv neste gang?

Les videre så ser du at de også ble spurt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg hadde spurt deg hvor mye du skulle tatt betalt for å la en annen mann for eksempel ha analsex med deg. Prisen ville sikkert vært skyhøy? Om du nå befant deg i en situasjon hvor du ikke kunne betale for mat eller varme, du sultet, hadde barn å ta vare på osv, og jeg hadde spurt deg samme spørsmål igjen, ville prisen da vært betydelig lavere. Den første prisen din ville representert et friere valg, den lavere prisen din ville vært et valg i mangel på andre alternativer og der de resterende alternativene er uaktuelle, og da ville det ikke lenger være et fritt valg, selv om du samtykket til hendelsen. For de fleste prostituerte så kan de ikke selv bestemme pris etter behag, da etterspørselen ville forsvinne. Derfor for å kunne livnære seg på dette må prisen ned mens konsekvensen vil være den samme.

La oss si at Per svarer at han hvertfall måtte fått 1 000 000 kroner for at en tilfeldig mann skulle hatt analsex med han. Pluteslig en dag finner Per ut at han ikke har tilgang på primærbehovene sine som varme og mat grunnet pengemangel. Per drar til et distrikt der prostitusjon foregår for å selge seg. Ingen ville betalt 1 000 000 kroner for Per der, ingen ville betalt 100 000 kroner, ingen ville betalt 10 000 kroner. La oss si at noen betaler 1 600 kroner slik som i Hoksruds tilfelle. Per har verdisatt sin egen kropp og verdighet til 1 000 000 kroner men må nøye seg med 1 600 kroner. Per samtykket jo til handlingen og det var da et fritt valg?

Tilbud og etterspørsel... Per gjør et valg og bestemmer selv hva han vil gjøre... Om han ønsker å lodde ut ræva si på bingokvelden eller om han vil ha 10.000 kr er helt og holdent hans avgjørelse... Om han sliter med dette etterpå, gå hjem til mamma å grin der, jeg gidder ikke høre på...

Stå for valget ditt og ta deg sammen og gå videre...

Jeg skjønner virkelig ikke hva du holder på med... Det er faktisk forskjell på folk...

Noen kjører forresten ferarri også.. En skulle ikke tro at noen gadd å betale 2 millioner for en bil, men det er visst noen av dem på veien likevel... Noen må jo nøye seg med en Porshe, men noen har faktisk også 1000 ganger så mye lønn som deg...

Vil du si at deres verdi som menneske er høyere enn til eksempel en vaskehjelp på Rimi??

Det er nemlig den eneste logiske slutningen jeg kan komme til ut i fra din tankerekke...

Lenke til kommentar
Når jeg snakker om traumer så mener jeg først og fremst den samme følelsen som en person som har blitt voldtatt går med. Det er her jeg mener at de fleste (med kilde i tidligere postet artikkel) føler seg brukt, ydmyket, rett og slett voldtatt da de ikke var i stand til å speile hvordan dette ville påvirke psyken deres i ettertid.

Joda, men man kan lett selektere hvem man vil ta med svarene fra, så det spørs egentlig hvem som vil ha fram et poeng mange ganger - jeg sier ikke at det ER gjort her, men det er blant annet linket til de som jobber MED de prostituerte her i Norge (husker ikke navnet på organisasjonen) og der har jeg ikke hørt en eneste gang slike uttalelser som at de føler seg voldtatt - ikke de jeg vet av som prostituerte seg og heller ikke f.eks hun som laget en veldig god blogg om sitt arbeid og tanker rundt det på VGB. Så det virker som det er noen som kun får fra de negative sidene og andre motsatt - PRO (ja, der tror jeg jeg husket navnet på org) er mye mer jordnær og ser det fra begge sider. De var blant annet imot loven og også de fleste av deres 'medlemmer' slik jeg har forstått det.

Samtidig er jo dette ganske så kjent og når man vet faremomentene og selv velger å begynne å jobbe med det. (likt politi, utenlandsoppdrag, brann, ambulanse osv) så må jo folk få velge fritt selv - selv om endel i ettertid kanskje får bivirkninger.

Ja, her beskriver du bare samme problem som de lavtlønte har i omsorgsyrket f.eks. De må av og til ta ekstrajobb for å få inn mer penger, eller skifte jobb fra det de liker til en annen som de kanskje ikke liker, men for bare å tjene nok til livets opphold. Forøvrig ER det et fritt valg i norge - vil man ikke velge det, så har man sosialen - man MÅ ikke gjøre noenting i Norge for å overleve økonomisk. Man står helt fritt til å få penger man har krav på fra stat eller fritt velge å selge seg - ettersom det uansett er svart fordi samfunn ikke vil respektere deres jobb, så kan de i tillegg få penger av stat OG spe på med prostitusjon - hvis de vil naturligvis. (trenger ikke sosialen heller, for man er fri til å ha en vanlig jobb også naturligvis)

Jeg ville ikke tatt småpenger for en vanlig jobb med f.eks å rydde og rengjøre etter likrester og der personer har gått i oppløsning - da hadde jeg heller funnet annen jobb eller gått på sosialen

Samme med å selge meg - har det vært dårlig marked og småpenger, så hadde jeg funnet en annen jobb eller gått på sosialen. Det er de færreste som tar jobber der lønna er møkkdårlig - da finner de seg en bedre lønnet jobb eller får hjelp av samfunnet

Hvem jobber med de prostituerte? omsorg eller halliker du sikter til?

Har du kilder på at politiet forsvinner fra jobbene sine?

Det var de som hjelper og respekterer de jeg mente - PRO senteret het de blant annet var det vel jeg fant ut ^^.

Nei, dårlig med kilder, bare sett uttalelser der også, så kan godt glemme den. Samme med de som har vært i det store utland - vært endel i media om disse også. Bare ta omsorgssektoren der jeg selv er eksempel nok, sammen med flere jeg kjenner/kjente.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Noen kjører forresten ferarri også.. En skulle ikke tro at noen gadd å betale 2 millioner for en bil, men det er visst noen av dem på veien likevel... Noen må jo nøye seg med en Porshe, men noen har faktisk også 1000 ganger så mye lønn som deg...

Vil du si at deres verdi som menneske er høyere enn til eksempel en vaskehjelp på Rimi??

Hadde du lest noe av det jeg linket noen poster lenger opp så hadde du sett at de fleste prostituerte ikke syns at jobben er verdt pengene, men at alternativene går utover primærbehovene og må til en hver tid dekkes.

Hvor mye skulle du hatt for å klippe av deg håret akkurat nå? La oss si at du plutselig står lut fattig uten jobb og sulter, og jeg tilbyr deg 200 kroner for håret ditt. Da gir du meg håret ditt for 200 kroner i stede for å sulte eller å fryse.

Du kan på ingen måte ha det bra i verden om dine primærbehov ikke er dekket, og dermed gjør du alt for å dekke disse. Det du kan tilby kan du ikke gjøre noe med, men kunden kan gjøre noe med prisen. Dette resulterer i en situasjon der det er overhengende sjanse for at du vil bli utnyttet. Det er kunden som utnytter den prostituerte og derfor er det ulovlig å kjøpe sex etter norsk lov.

Edit:

en skala vil da gå fra 0% frivillig, der du har voldtekt ("ha sex med meg ellers dreper jeg deg" type handlinger) til 100% frivillighet der "jeg ønsker sex med deg" og summen tilsvarer en reel verdsettelse fra den prostituerte etter en reflektert og konsekvensanalytisk bevissthet. Intrykket fra artikkelen jeg linket til er at de aller fleste vil ligge langt nede på skala'n, men at for eksempel i kassa på rimi så står arbeidet i forhold til prisen sett med samme kritiske blikk av arbeidstaker og vil toppe skala'n. Dette vil da være samfunnsøkonomisk effektivt i kassa på rimi sitt tilfelle.

Endret av traveldag
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@traveldag: Tror du bør skille på prostitusjon i et fattig land uten standard på sosiale standarder som de har kontra hva vi har i Norge. Tror det er stor forskjell på en husmor som selger seg frivillig her i landet kontra i et fattig land uten særlige støteordninger for de som har det vanskelig. Primærbehov har alle i norge rett på, dette gjelder ikke alle land (JEG har snakket om Norge og hva man bør tillate og respektere, samt hvordan vi kan best mulig forhindre bakmenn som utnytter folk og trafficking her i landet)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Hadde du lest noe av det jeg linket noen poster lenger opp så hadde du sett at de fleste prostituerte ikke syns at jobben er verdt pengene, men at alternativene går utover primærbehovene og må til en hver tid dekkes.

Og?? hva skulle det endre? De velger de fortsatt selv... Liker de det ikke så kan de finne på noe annet... synes faktisk synd på dem.. Ikke fordi de er mindre verd, men fordi de pålagt seg selv et mindreverdighetskompleks... Er sikkert millioner av andre mennesker som synes at jobben de gjør suger, get over it..

Er forresten ganske mange fedre som aldri ser familien sin for at disse primærbehovene skal dekkes... Jeg ble til eksempel dratt rundt i hele verden som håndbagasje mens jeg var liten på grunn av dine såkalte primærbehov...

Når jeg omsider måtte gå på skole var det kun mamma jeg så det meste av tiden.. Jeg kommer riktignok fra en familie med mer enn gjennomsnittet rent økonomisk sett, men vi er likefullt slaver for et system som tærer på det rent menneskelige..

Vil ike engang begynne å snakke om depresjoner i dette landet... tror du virkelig det kun er prostituerte som sliter for å få endene til å møtes...

De tar en snarvei for å få det de vil ha.. de velger det selv.. slutt å babl om at det er så synd på dem..

Det du kan tilby kan du ikke gjøre noe med, men kunden kan gjøre noe med prisen. Dette resulterer i en situasjon der det er overhengende sjanse for at du vil bli utnyttet. Det er kunden som utnytter den prostituerte og derfor er det ulovlig å kjøpe sex etter norsk lov.

Noen raner banker for å få dette primærbehovet dekket...

Om jeg tilbyr en tjeneste så mener jeg at det er illrelevant hva prisen er så lenge begge parter er enige..

Hva har prisen med saken å gjøre egentlig??

Ville det vært greit om jeg solgte meg for 1 mill pr. kveld?

Ville det vært innenfor det moralskt aksepterte spekteret eller hvor går sperregrensen fra det er umoralskt da?

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

@traveldag: Tror du bør skille på prostitusjon i et fattig land uten standard på sosiale standarder som de har kontra hva vi har i Norge. Tror det er stor forskjell på en husmor som selger seg frivillig her i landet kontra i et fattig land uten særlige støteordninger for de som har det vanskelig

Som igjen kanskje er tilfellet for Riga der den orginale handlingen fant sted. Og kanskje dette er grunnen at denne loven strekker seg lenger enn norges grenser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og?? hva skulle det endre? De velger de fortsatt selv... Liker de det ikke så kan de finne på noe annet... synes faktisk synd på dem.. Ikke fordi de er mindre verd, men fordi de pålagt seg selv et mindreverdighetskompleks... Er sikkert millioner av andre mennesker som synes at jobben de gjør suger, get over it..

Nei, de kan ikke finne på noe annet.

Er forresten ganske mange fedre som aldri ser familien sin for at disse primærbehovene skal dekkes... Jeg ble til eksempel dratt rundt i hele verden som håndbagasje mens jeg var liten på grunn av dine såkalte primærbehov...

Å se sin datter regnes ikke som primærbehov. Primærbehov er behov som er så viktige at om et av de ikke er til stede er du ikke i stand til å fungere. Mat, Varme og sikkerhet.

Når jeg omsider måtte gå på skole var det kun mamma jeg så det meste av tiden.. Jeg kommer riktignok fra en familie med mer enn gjennomsnittet rent økonomisk sett, men vi er likefullt slaver for et system som tærer på det rent menneskelige..

Det at du syns at det er tungt å ikke få tilfredstillt et sekundærbehov burde ikke gjøre deg annet en åpen for hvor hardt det er å ikke ha et primærbehov tilfredstillt.

Vil ike engang begynne å snakke om depresjoner i dette landet... tror du virkelig det kun er prostituerte som sliter for å få endene til å møtes...

Og hvis personer som hoksrud virkelig ville hjelpe disse personene så kunne han bare a gitt den prostituerte 1600 kroner og gått.

De tar en snarvei for å få det de vil ha.. de velger det selv.. slutt å babl om at det er så synd på dem..

igjen er du ute av stand til å forstå fri vilje. Fri vilje betyr ikke ja/nei, det ligger i begrepet at det må være en form for handlingsfrihet der alternativene også faktisk er reelle alternativer.

Noen raner banker for å få dette primærbehovet dekket...

De som raner for å få primærbehovene dekket er like desperate som de som selger kroppen sin for samme behov. Ser ikke hvordan det skal være noe poeng å dra fram en ulovlig handling for å forsvare prostitusjon

Om jeg tilbyr en tjeneste så mener jeg at det er illrelevant hva prisen er så lenge begge parter er enige..

Ville det vært greit om jeg solgte meg for 1 mill pr. kveld?

Ville det vært innenfor det moralskt aksepterte spekteret eller hvor går sperregrensen fra det er umoralskt da?

Hvis du, med en full forståelse for alle konsekvenser både fysisk og psykisk verdsatte din egen kropp til 1 000 000 kroner pr kunde, som igjen tilsier at vis jeg ringte akkurat nå og ønsket en sexuell tjeneste av deg for 1 000 000 så ville du takket ja, uansett om du trenger pengene eller ei, så ville det vært noe annet i min bok, ja. Hvis du verdestter din egen kropp til 1 000 000 kroner, hvorfor skal jentene i Riga måtte gjøre det for 1 600 kroner? Fordi ingen er villige til å betale så mye, og det eneste kompromisset må skje på deres side? da er de per definisjon utnyttet og det er jeg sterkt imot.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skrevet et annet sted av meg, tatt fra denne boken;

Videre har den noen artige dataer der de spør om hvordan de selv ser på helsen. De spør både kvinnelige og mannlige sexarbeidere, samt ikkesexarbeidere. Kvinnene er marginalt litt under i forhold til sexarbeider/ikkesexarbeider, mens mannlige sexarbeidere ligger skyhøyt over (side 204, tabell 13.8 og 13.9). Dataene bryter også tallene ned til mental helse, generell helse og energi/vitalitet. Her er det to forskjeller, der på den generelle helsen (altså det fysiske) så er sexarbeiderene (både menn og kvinner) bedre enn befolkningen generelt, mens på mental helse ligger sexarbeiderene under. På energi og vitalitet så er de omtrent jevnbyrdige. Dog, signifikansintervallet er slik at tallene er ikke avskrekkende forskjellige. Og tallene jevner seg ut jo eldre man er.
Lenke til kommentar
Som igjen kanskje er tilfellet for Riga der den orginale handlingen fant sted. Og kanskje dette er grunnen at denne loven strekker seg lenger enn norges grenser.

Joda, jeg tror nok det er langt verre der og også i andre land der de har legaliserte bordeller også. Det mangler god nok kontroll osv slik at bakmenn og trafficking dessverre fortsatt er gjeldende tror jeg. Skal man først ha bordeller, så MÅ man gjøre dette skikkelig, for ellers utnyttes også dette - som alt annet.

Men loven er uansett feil - norge bør ikke tre over andre lands suverenitet og bestemme hva man har lov til der. Dette er det hvert enkelt land som må styre med selv. Rette vei å gå hvis man vil ha endringer der er å gjøre dette via diplomati og dialog.

Ting som ER lovlig der bør og skal man ikke kunne bli straffet for i Norge. Likhet for loven heter det - da må de isåfall straffe oss for å kjøre fortere enn norsk lov, selv om det er lov i landet man er osv ...

Selv tror jeg ikke de har lov til til dette - hadde vært morsomt å sett hvis en slik sak har blitt tatt videre av prinsipp og lovlighet (blir vel Geneve elns man måtte tatt saken elns?)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Penger gjør at en gjør ting en ikke vil. Det perfekte ville vært å ha et yrke en ønsket å gjøre helt uavhengig av om det lå en økonomisk kompensasjon bak eller ikke. Det betyr: at en hadde fortsatt i jobben selv om en vant f.eks 100 millioner. Jo Nesbø f.eks har ikke sluttet som forfatter enda han har tjent nok penger til å slutte å skrive bøker.

Endret av festen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Penger gjør at en gjør ting en ikke vil. Det perfekte ville vært å ha et yrke en ønsket å gjøre helt uavhengig av om det lå en økonomisk kompensasjon bak eller ikke. Det betyr: at en hadde fortsatt i jobben selv om en vant f.eks 100 millioner.

Men alle jobber dreier seg om penger - man vurderer om det er verdt det og handler deretter. Hadde man vunnet 100 mill, så tror jeg de færreste ville prostituert seg, men jeg tror heller ikke det er mange som ville vasket og ryddet etter lik som jobb (eller andre kanskje mindre attraktive jobber for de fleste)

Lenke til kommentar

Men loven er uansett feil - norge bør ikke tre over andre lands suverenitet og bestemme hva man har lov til der. Dette er det hvert enkelt land som må styre med selv. Rette vei å gå hvis man vil ha endringer der er å gjøre dette via diplomati og dialog.

Ting som ER lovlig der bør og skal man ikke kunne bli straffet for i Norge. Likhet for loven heter det - da må de isåfall straffe oss for å kjøre fortere enn norsk lov, selv om det er lov i landet man er osv ...

Selv tror jeg ikke de har lov til til dette - hadde vært morsomt å sett hvis en slik sak har blitt tatt videre av prinsipp og lovlighet (blir vel Geneve elns man måtte tatt saken elns?)

Likhet for loven betyr bare at den samme loven skal gjelde likt for alle. Angående hastigheter så sier loven at hastigheten skal avpasses etter fastsatt fartsgrense, som da vil være gjeldende fartsgrense i det landet.

Du må gjerne dra til Amsterdam for en hyggestund i red light district for så å komme hjem å prøve loven for menneskeretten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Penger gjør at en gjør ting en ikke vil. Det perfekte ville vært å ha et yrke en ønsket å gjøre helt uavhengig av om det lå en økonomisk kompensasjon bak eller ikke. Det betyr: at en hadde fortsatt i jobben selv om en vant f.eks 100 millioner.

Men alle jobber dreier seg om penger - man vurderer om det er verdt det og handler deretter. Hadde man vunnet 100 mill, så tror jeg de færreste ville prostituert seg, men jeg tror heller ikke det er mange som ville vasket og ryddet etter lik som jobb (eller andre kanskje mindre attraktive jobber for de fleste)

Det er kanskje ikke alle som har evner som den personen jeg dro frem, men for mange er det mulig å realisere seg selv. Å da heller holde på med aktiviteter de ville sluttet med på dagen om de fikk 100 millioner betyr at disse aktivitetene er feil. De burde heller jobbe mot målet om å realisere seg selv og sine evner.

Lenke til kommentar
Likhet for loven betyr bare at den samme loven skal gjelde likt for alle. Angående hastigheter så sier loven at hastigheten skal avpasses etter fastsatt fartsgrense, som da vil være gjeldende fartsgrense i det landet.

Joda, men jeg mener de ikke kan si at en lov skal gjelde over landegrensen, mens alle andre ikke skal gjelde. Kjøp av sex er ikke lov i norge og de lar den gå utover grensen, selv om gjeldende ulovlig kjøp ikke gjelder der(landets lover), dermed må og bør samme sak gjelde der. Ellers må de endre loven for fart og også si det samme der. Skal man følge regler I Norge og gjeldende regler her, så må de overføre samme for alt.

Du må gjerne dra til Amsterdam for en hyggestund i red light district for så å komme hjem å prøve loven for menneskeretten.

Hadde jeg hatt behov for å kjøpe sex, så hadde jeg nok gjort det både her i landet og utland. Men heller her i landet til ei norsk ei der jeg først har prøvd å blitt så sikker som mulig på at hun selv har valgt yrket og ikke har bakmenn. (for jeg må ærlig innrømme at jeg bryter lover jeg syns er rav ruskende feil og der ingen er skadelidende) Utlandet er verre, for jeg vil være sikker som mulig på at de ikke er utnyttet - men kunne jo ha betalt uten sex og bare komet ut igjen og latt tv2 filmet. Hadde ikke gjort meg noe det nei.(betviler de ville filmet noen som ikke har gitt slik mediaomtale da men)

Det er kanskje ikke alle som har evner som den personen jeg dro frem, men for mange er det mulig å realisere seg selv. Å da heller holde på med aktiviteter de ville sluttet med på dagen om de fikk 100 millioner betyr at disse aktivitetene er feil. De burde heller jobbe mot målet om å realisere seg selv og sine evner.

Jeg tror nok de fleste (mange) ville endret hva de har holdt på med i jobb-sammenheng. Mange ville f.eks reist i flere mnd og startet med sin 'hobby' og interesse. Jeg tror det er få som har sin interesse som jobb(100%). Mange har vel delvis det de liker å holde på med, men ikke perfekt. Bare tenkt på alle innen omsorgssektor som det jobber masse mennesker - man har ikke tid til omsorg nesten, bare nødvendige ting. Det betyr ikke nødvendigvis at yrkesvalget er feil, men at yrket ikke ble slik de hadde tenkt - altså genuint å hjelpe folk og vise omsorg. Da hadde de kanskje hatt råd til å starte eget og ikke tatt betaling, men på frivillig basis kommet og besøkt personer som hadde trengt litt medmenneskelighet og omsorg og omsider HATT tid til akkurat det.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Ja, jeg anser det som uanstendig for en familiemann å kjøpe sex hos horer i Øst-Europa. Men dette er kun relevant for å sannsynlighetsberegne hva som er sant og ikke sant, fordi det sier mye om hans karakter.

Din moral hører hjemme helt andre plasser enn i de norske lover.

Å kriminalisere mennesker med denne loven for å forsøke å ødelegge for de som bedriver menneskehandel er å bomme stygt. Menneskehandel fortsetter sannsynligvis som før og kundene våger ikke å si noe om de ser at noe er galt, fordi de selv er blitt kriminelle.

Nei sex med andre er ingen menneskerett selvfølgelig, men å bestemme hva du selv som voksen ønsker å bruke kroppen din til burde vær en menneskerett, men det er det tydeligvis ikke, det bestemmer staten.

Støtter Spartapus sitt forslag om å innføre et statelig bordell slik noen andre land allerede har innført.

Jeg kan ikke se å ha hevdet at min moral har noen plass i lovverket - faktisk skrev jeg at hans uanstendighet "kun [er] relevant for å sannsynlighetsberegne hva som er sant og ikke sant, fordi det sier mye om hans karakter." Jeg bedømmer en persons karakter ut fra enkelte moralske karakteristika som f.eks. hvorvidt han er villig til å svike folk han er glad i for å skaffe seg kortvarig seksuell tilfredsstillelse. Det vitner enten om svak viljestyrke, dårlig impulskontroll eller lite empati. At en slik person også har en lav terskel for å lyge for å redde sitt eget skinn er nesten underforstått.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du forklare koblingen kannibalisme-sex?

Nå begynner det virkelig å bli et patetisk nivå på argumentene dine.

Hvordan oppfatter du kanibalisme som forskjellig fra det å spise andre dyr, om personen var død i utgangspunktet?

bør det være lov å spise andre mennesker om disse samtykker? Det er jo et fritt valg.

Jeg begynner å mistenke at du rett og slett ikke er ved dine fulle fem. Du sammenligner altså det å ha sex med å spise andre mennesker.

Du er nok ikke helt tilregnelig, og det er jo greit å slå fast at folk som støtter denne loven ikke er mentalt oppegående.

Men siden du først drar denne sammeligningen, så kan jeg jo nevne at det faktisk ikke er noen lov mot kannibalisme.

Så selv denne sinnsyke parodien på et argument er ugyldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...