Gå til innhold

Bård Hoksrud (FRP) nesten tatt med buksene nede

214 stemmer

1. 1. Bør loven som forbyr kjøp av seksuelle tjenester oppheves?

• Ja, den bør oppheves
      169
    • Nei, den bør bestå slik den er
      46

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bare har Frp for lengst dradd fram offerkortet, men nå formelig bader de i offerrollen:

http://www.frp.no/no/Mot_oss/Blogg/Kandidater_2011/Sogn_og_Fjordane/Frank_Willy_Djuvik/Den+objektive+journalistikken.d25-TMtrQ2E.ips

Nok en gang er det "the liberal media" som har skylden. Og Frp er som vanlig offer for en "heksejakt".

Jeg tror nok FRP bare kommer til å tape på å dra fram offerkortet nok en gang. Velgerne begynner å bli rimelig lei av skandalene i partiet og ikke minst at det aldri tas ett oppgjør med slik oppførsel innad i partiet. Isteden dyrkes offerrollen som forlengst er gjennomskuet selv av den jevne FRP velger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem gir et flyvende knull om hvilke politikere som stikker tissen sin i hva? For meg kunne Bård Hoksrud forgrepet seg på klementiner, sauer eller hamstere, uten at det ville vært av den minste interesse. Hater at folk skal gjøre billige politiske poeng ut av irrelevante bagateller. Dette har verken noe med politikk eller fremskrittspartiet å gjøre.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror nok FRP bare kommer til å tape på å dra fram offerkortet nok en gang. Velgerne begynner å bli rimelig lei av skandalene i partiet og ikke minst at det aldri tas ett oppgjør med slik oppførsel innad i partiet. Isteden dyrkes offerrollen som forlengst er gjennomskuet selv av den jevne FRP velger.

Denne saken beviser ut over all tvil den utrolige anti-Frp agendaen det er i norsk venstremedia.

At en Frp-er har gjort noe som er forbudt i Norge i utlandet slås gigantisk opp, men at en annen politiker fra et annet parti har forgrepet seg på en mindreårig dysses helt ned.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er som kjent, og som antydet i min signatur, ingen moralist. Jeg er ikke prinsipielt mot kjøp og salg av sex, mellom frivillige parter. Frivilligheten kan selvsagt problematiseres, men det i seg selv rettferdiggjør ikke forbud.

Som alle ikke-freppere får jeg et lite øyeblikks barnslig fryd over at en av dem tråkker i salaten igjen, men så tenker jeg meg om og så kommer jeg på at jeg er liberal, og synes ikke salattråkking burde være forbudt.

Og aller mest synes jeg at gravende journalistikk burde grave i korrupsjon og lignende, ikke i folks underbukser.

Jeg får lyst til å vise en liten Bill Maher-snutt her, som handler om forskjellen på amerikanere og franskmenn: "They have weird ideas about privacy: They think it should be private." (ca. 2:30)

http://www.youtube.com/watch?v=yKS0yISz6xQ

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Syns det er sin-sykt at Norske lover gjelder i utlandet! Hvor mange nordmenn drar ikke til Nederland for å røyke hasj? Cecilia Brækhus reiser til utlandet for å bokse, er dette også ulovlig? Hva med alle de som drar til Las Vegas for å gamble?

Man kunne også gjort disse aktivitetene ulovlige i utlandet med akkurat samme rasjonale: er man blitt introdusert for hasj, kampsport eller gambling i land der det er lovlig, så er det sannsynlig at man vil ha en mer liberal holdning til dette når man kommer hjem og dermed begå "kriminelle" handlinger. Det samme kan sies om å kjøre i 170km på autobahn, kjøpe sprit som 18-åring, drikke offentlig, og så videre.

Jeg kunne i grunn håpet at man innførte lignende forbud på alt dette, så ville det kanskje gått opp for fler hvor utdaterte norske lover er og ført til en motreaksjon. Selv et muslimsk land som Tyrkia har mer liberale lover ift alkohol og prostitusjon. De eneste europeike landene utenom Norge og Sverige som har forbud mot sistnevnte er Albania, Ukraina og Romania, så her er vi i godt selskap med de mest bakstreverske landene på kontinentet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Syns det er sin-sykt at Norske lover gjelder i utlandet! Hvor mange nordmenn drar ikke til Nederland for å røyke hasj? Cecilia Brækhus reiser til utlandet for å bokse, er dette også ulovlig? Hva med alle de som drar til Las Vegas for å gamble?

Man kunne også gjort disse aktivitetene ulovlige i utlandet med akkurat samme rasjonale: er man blitt introdusert for hasj, kampsport eller gambling i land der det er lovlig, så er det sannsynlig at man vil ha en mer liberal holdning til dette når man kommer hjem og dermed begå "kriminelle" handlinger. Det samme kan sies om å kjøre i 170km på autobahn, kjøpe sprit som 18-åring, drikke offentlig, og så videre.

Jeg kunne i grunn håpet at man innførte lignende forbud på alt dette, så ville det kanskje gått opp for fler hvor utdaterte norske lover er og ført til en motreaksjon. Selv et muslimsk land som Tyrkia har mer liberale lover ift alkohol og prostitusjon. De eneste europeike landene utenom Norge og Sverige som har forbud mot sistnevnte er Albania, Ukraina og Romania, så her er vi i godt selskap med de mest bakstreverske landene på kontinentet.

Men Norge er -eneste- land i verden som setter sine egne morallover over andre lands lover i utlandet.

Lenke til kommentar
Men Norge er -eneste- land i verden som setter sine egne morallover over andre lands lover i utlandet.

Nesten. Du glemmer Israel. Mossad er kjent for å gi blanke i nasjonal suverenitet og arrestere mennesker på fremmed jord som er kriminelle etter israelsk lov. Dette er også skjedd i Norge og norsk politi hadde ingenting å stille opp med. Kanskje et tankekors i denne sammenheng; det er mange lovverk der ute som vi ikke vil skal gjelde på norsk jord. Men igjen; selv Israel er mer liberale på prostitusjon. :roll:

Lenke til kommentar

Norge er ikke første land som har forbud mot sexkjøp, og det er opptil hvert enkelt land i verden hva slags lov de vil ha på det punktet

Norge er første og eneste land i verden som pålegger innbyggere å følge landets lover også i utlandet - selv om handlingen er lovlig i landet man er i.

Noe lignende finnes ikke. Loven er ugyldig. Man kan ikke sette sine egne lover over et annet lands lover.

Nå farer du med løgn. Amerikanske turister har ikke lov å røyke kubanske sigarer i utlandet, selv om sigarene er lovlige (som de er i Norge).

Don't believe me?

http://scienceblogs.com/dispatches/2007/06/no_cuban_cigars_abroad_too_1.php

"The Regulations prohibit persons subject to the jurisdiction of the United States from purchasing, transporting, importing, or otherwise dealing in or engaging in any transactions with respect to any merchandise outside the United States if such merchandise (1) is of Cuban origin; or (2) is or has been located in or transported from or through Cuba; or (3) is made or derived in whole or in part of any article which is the growth, produce or manufacture of Cuba."

Lenke til kommentar

Huff, du fortsetter enda altså i samme sporet. Men en amerikaner som røyker en kubansk sigar i Norge, eller andre steder i verden kan altså med brask og bravur dra tilbake uten frykt for straffereaksjon?

§ 515.410 Dealing abroad in Cuban origin commodities.

Section 515.204 prohibits, unless licensed, the importation of commodities of Cuban origin. It also prohibits, unless licensed, persons subject to the jurisdiction of the United States from purchasing, transporting or otherwise dealing in commodities of Cuban origin which are outside the United States.

Lenke til kommentar

Synes ikke dette er spesielt komplisert.

Loven er loven, uansett hva man måtte mene om den, inkludert hvor den måtte gjelde.

Man kan så klart velge å droppe å forholde seg til den fordi man ikke liker den, eller synes man har god grunn til å se bort fra den akkurat da, eller har lyst. Det er jo dette som skjer i absolutt alle lovbrudd, fra fartsovertredelser til folkemord.

Men da bør man være voksen nok til å ikke bli overrasket over dette: hvis du blir tatt, vil rettsstaten påføre deg sanksjoner.

Man kan så klart velge å ikke forholde seg til dèt prinsippet heller, og framstille seg som et offer for rettsstaten. Da bør man ikke bli overrasket om man ikke blir sett på som voksen.

I det hele tatt, det er dette jeg synes er det største problemet, mer enn hva Hoksrud har eller ikke har gjort: det å se hvordan feks Per Sandberg (denne gangen) og menigheten forholder seg til ting som dette, antyder noe om holdninger. Jeg har aldri sett, noen gang i historien tror jeg, at noen i FrP eller menigheten har framstilt en lovbryter som et offer for mediene eller en eller annen kampanje eller konspirasjon, hvis han tilhørte noen som helst annen gruppe enn FrP. Samtidig som det er den totalt forutsigbare knerefleksen hver gang en FrP'er blir tatt i ett eller annet.

Det minner om en filmscene, beklager om jeg ikke husker dette helt ordrett:

David Frost: Are you really saying someone from FrP can do something illegal?

Richard Nixon: I'm saying that when someone from FrP does it, it's not illegal!

David Frost: ...I'm sorry?

Jeg synes evne til ansvar og likhet for loven er noe av det viktigste en politiker kan utvise. Når voksne folk som ligger an til å skulle ta ansvar for hele landet sliter med enkle ting som dette, er det ikke bare flaut å se på, det er direkte nifst!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mener at narkotikaloven gjelder i utlandet ja.

Straffeloven

§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:

3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen

a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den

b) er en forbrytelse eller forseelse mot den norske stat eller norsk statsmyndighet,

c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,

d) er foretatt overfor EFTA-domstolen og hører blant dem som omhandles i denne lov § 163 jf § 167 og § 165 eller domstolloven §§ 205 til 207,

e) er straffbar etter lov 6 mai 1994 nr 10 om gjennomføring av kjemivåpenkonvensjonen § 5,

f) skal være straffbar i henhold til FNs havrettskonvensjon 10 desember 1982 artikkel 113 (skade på undersjøiske kabler og rørledninger),

g) er straffbar etter lov 17. juli 1998 nr. 54 om gjennomføring av Konvensjonen om forbud mot bruk, lagring, produksjon og overføring av antipersonellminer og om ødeleggelse av slike miner § 5,

h) er straffbar etter lov 15. desember 1995 nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse,1 eller

i) er straffbar etter lov 15. mai 2009 nr. 28 om gjennomføring av Konvensjonen om klaseammunisjon § 3.

Ved nærmere ettersyn sier ikke dette at §162 (narkotikaloven) er gjeldende i utlandet. Hmm. Kanskje noen jurister vet mer?

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å røyke hasj i utlandet...ennå. Man skal ikke se bort ifra at et slikt forbud kan komme fra sosialistisk side, iom mange blir introdusert for hasj i Nederland, og da har man ikke lyst til å slutte bare fordi det er forbudt i Norge.

Edit: Etter å ha lest posten over (det går så fort her) kan det hende at jeg tar feil og at det faktisk er ulovlig å røyke hasj i utlandet.

Man kan også stusse over relevansen av en lov som krever at man har både tystere og et hemmelig kamerateam for å håndheves. Det eneste den kan brukes til er å skape Se og Hør-stoff.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

USA har en idiotlov, så derfor er norske idiotlover greit?

Men legg merke til at jeg skrev "morallov". USA har ikke noe mot sigarer, kun varer fra Cuba. Det har ingenting med moral å gjøre.

Forbud mot frivillig sex, homofili, analsex osv - DET er morallover.

Usas forbud mot kubanske varer er like mye en morallov som renovasjonsloven i Norge. Eller mener du noen er skadelidende om en amerikansk borger skulle kjøpt en vare fra en gateselger som tilfeldigvis selger varer produsert i Kuba, eller har vesentlig komponenter fra Kuba?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...