Gå til innhold

Bård Hoksrud (FRP) nesten tatt med buksene nede

214 stemmer

1. 1. Bør loven som forbyr kjøp av seksuelle tjenester oppheves?

• Ja, den bør oppheves
      169
    • Nei, den bør bestå slik den er
      46

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo det som er poenget, det skal ikke ha noen større konsekvenser enn at du blir noen hundrelapper fattigere. Moralpoliti er gammeldags og avleggs her til lands. Dessuten, at du tror at etterspørselen vil falle er en utopi. Hvis du er en fyr som trenger å få lettet på trykket av og til for å fungere optimalt, og du ikke har noen som er behjelpelig med dette uten å ta betalt - så må du bare betale da..

Støttekontakter hjelper folk som ikke har noen til å hjelpe seg i hverdagslige ting, og det er helt greit, de får tilogmed godtgjørelse av staten. Hvorfor går ikke prostituerte innunder samme regler?

Vel tror du etterspørselen etter prostituerte hadde vært stor hvis straffen hadde vært 10 år i fengsel? Jeg prøver ikke å si at ønske om å kjøpe sex vil forsvinne, men at det vil reduseres hvis ett slikt kjøp vil medføre uønskede konsekvenser.

Tror du fremdeles folk ville skaffet seg alkohol hvis det ble straffet med 10 år i fengsel? Kanskje andre lyter er mer realistisk, hva med å kjøpe/bruke narkotika, tror du etterspørsel av narkotika ville vert stor hvis straffen for å lage eller innføre den var 10 år i fengsel?

Nei forresten, straffen for tilvirkning, innførsel, utførsel, erverv, oppbevaring, sending og overdraging kan medføre inntil 21 år fengsel i Norge. Det er vel derfor det er så liten etterspørsel? :roll:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er du ikke allerede inne på en slags offer-retorikk der?

Det er irrelevant om "pressen får nok en skalp i beltet"; det er dette som er oppgaven til pressen - å rapportere fra virkeligheten, uansett hvem det måtte støte. Dessverre for høyreraddiser går ikke alltid virkeligheten i deres favør - eller for å sitere komikeren Stephen Colbert: "Reality has a well-known liberal bias."

Kan så være. Men det er en smule underlig at en person som feier over en mindreårig blir anonymisert, mens en person som kjøper sex av en voksen person navngies. Kall det gjerne en poengtering av hykleriet i norsk samfunnsliv. Pressen rapporterer ergo ikke "sannheten" i saken der en ordfører synes barn/unge er en fin mulighet til å dele ut godterier.

Det er et aldri så lite poeng at denne ordføreren på det nåværende tidspunkt bare er siktet, og nekter straffeskyld. Saken er også såpass fersk at pressen foreløpig neppe vet særlig mye om grunnlaget for siktelsen. Altså må media forholde seg til at det er en viss sannsynlighet for at saken koker bort til ingenting, og da er det naturlig å være forsiktig med pressedekningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Uff: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10038830

Vedder for at dette også er en FrP'er. Har sagt det før og sier det igjen; det er mange idioter i FrP.

Vedder for at dette er en som deg, FlinkeFreddy. Har sagt det før og sier det igjen; det er mange idioter på diskusjon.no

Haha... hva ?

Du kommer med en ubegrunnet og synsebasert påstand med dertil synsebasert "fakta". Det har jeg også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vel tror du etterspørselen etter prostituerte hadde vært stor hvis straffen hadde vært 10 år i fengsel?

Strafferammen skal stå i forhold til forbrytelse, så dette blir bare en fantasi - en 'hvis om'

Har selv kjøpt sex en gang, men det endte med at vi lå og prata istedet, for det ga meg ingenting. Var full og ville prøve, men fant fort ut at dette ikke var noe for meg - dama må nyte det reelt og ikke skuespill og dermed ble det turn-off for meg. Joda, vi lå og prata og hygget oss med te og kaffe istedet vi ^^

Hu hadde ingen bakmenn og valgte selv denne jobben (utenom sin 100% stilling i omsorgssektoren i kommunen) Vi ble gode venner i ettertid uten at det ble noe mer enn det - hun flyttet til annen kant av landet og vi mistet kontakten

Jeg var singel da dette hendte.

La oss nå si at fantasien din på 10 år hadde vært aktuell - syns du virkelig det er grunn til å fengsle meg på et slikt grunnlag? Jeg var full, singel og kåt - hu frista og tilbød denne tjenesten. Begge var i en vinn/vinn situasjon - hu ville ha mer penger og jeg en utløsning. (endte bare med at hu fikk penger, men men ...)

Endret av kandasa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strafferammen skal stå i forhold til forbrytelse, så dette blir bare en fantasi - en 'hvis om'

Har selv kjøpt sex en gang, men det endte med at vi lå og prata istedet, for det ga meg ingenting. Var full og ville prøve, men fant fort ut at dette ikke var noe for meg - dama må nyte det reelt og ikke skuespill og dermed ble det turn-off for meg. Joda, vi lå og prata og hygget oss med te og kaffe istedet vi ^^

Hu hadde ingen bakmenn og valgte selv denne jobben (utenom sin 100% stilling i omsorgssektoren i kommunen) Vi ble gode venner i ettertid uten at det ble noe mer enn det - hun flyttet til annen kant av landet og vi mistet kontakten

Jeg var singel da dette hendte.

La oss nå si at fantasien din på 10 år hadde vært aktuell - syns du virkelig det er grunn til å fengsle meg på et slikt grunnlag? Jeg var full, singel og kåt - hu frista og tilbød denne tjenesten. Begge var i en vinn/vinn situasjon - hu ville ha mer penger og jeg en utløsning. (endte bare med at hu fikk penger, men men ...)

Finnes massevis av "solskinns-eksempler" hvor prostitusjon ikke er noe negativt og jeg er som sagt for prostitusjon hvor trafficking og hallikvirksomhet ikke er tilstede. Statlig regulerte bordeller kunne sikkert funket. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vedder for at dette også er en FrP'er. Har sagt det før og sier det igjen; det er mange idioter i FrP.

Vedder for at dette er en som deg, FlinkeFreddy. Har sagt det før og sier det igjen; det er mange idioter på diskusjon.no

Haha... hva ?

Du kommer med en ubegrunnet og synsebasert påstand med dertil synsebasert "fakta". Det har jeg også.

Nope. Jeg, som faktisk er FrP'er, sier at jeg tipper dette er en FrP'er, ettersom de fleste overgrep begått av politisk aktive personer begås av nettopp FrP'ere. Det er et kjempeproblem, og det blir blåst opp i media hver gang.

Det DU gjør er personangrep ;)

Dropper dette nå...

Lenke til kommentar

Tror du fremdeles folk ville skaffet seg alkohol hvis det ble straffet med 10 år i fengsel?

Nei. Vet derimot at jeg hadde droppet det. Og da er nok ikke jeg den eneste.

Kanskje prosentvis like mange som skaffer seg ulovlig narkotika eller kjøper ulovlige prostituerte nå? Du ser vel sammenhengen?

Noen har lyst på noe som allmennheten ikke synes er noe stas, det blir forbudt så noen faller av eller klarer å slutte. Det blir dyrt og vanskelig å få tak i, og mange må ty til mer kriminalitet for å skaffe til veie midler for å holde på med sin lyte.

Men det forsvinner ikke så lenge folk har lyst eller trenger å holde på med det av avhengighet.

Lenke til kommentar

Haha... hva ?

Nope. Jeg, som faktisk er FrP'er, sier at jeg tipper dette er en FrP'er, ettersom de fleste overgrep begått av politisk aktive personer begås av nettopp FrP'ere. Det er et kjempeproblem, og det blir blåst opp i media hver gang.

Det DU gjør er personangrep ;)

Dropper dette nå...

Jeg synes det er upassende å komme med sånne kommentarer når det ikke er kjent hverken gjerningsmann eller straffeskyld, så ser du hvor upassende det er selv. For alt vi vet kan det være en prest og krf-ordfører som har forgrepet seg på et dåpsbarn.

Det som er et problem er at det blir blåst opp i media hver gang som du sier, men bare hver gang en FrPer gjør et overtramp. Det er det som er et kjempeproblem.

Når Stoltenberg og resten av regjeringen driver med innsidehandel, skatte og pensjonssvindel, utnyttelse av sin politiske posisjon til egen vinning og annet snusk så ofres det ikke spalteplass, men om det er en fyr som er andre vara i et opposisjonspartis lokallag slås det opp med fete typer i de AP-kontrollerte skandalemedia.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare har Frp for lengst dradd fram offerkortet, men nå formelig bader de i offerrollen:

http://www.frp.no/no/Mot_oss/Blogg/Kandidater_2011/Sogn_og_Fjordane/Frank_Willy_Djuvik/Den+objektive+journalistikken.d25-TMtrQ2E.ips

Nok en gang er det "the liberal media" som har skylden. Og Frp er som vanlig offer for en "heksejakt".

Det interessante er at det ganske sikkert er noen i FrP som har tipset TV2. Altså er dette mer et uttrykk for en intern maktkamp i partiet enn en jakt på FrP.

Det at TV2 har fått dette tipset på forhånd betyr forøvrig også at bordell-besøket var planlagt i god tid i forveien. Hvis dette hadde vært et øyeblikks innskytelse på nachspiel ville ikke TV2 rukket å få et kamerateam til Riga. Hoksrud må allerede før avreisen til Riga ha snakket med andre om at "øy, gutter, når vi er i Riga må vi ta oss en tur på horehus dere".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare har Frp for lengst dradd fram offerkortet, men nå formelig bader de i offerrollen:

http://www.frp.no/no/Mot_oss/Blogg/Kandidater_2011/Sogn_og_Fjordane/Frank_Willy_Djuvik/Den+objektive+journalistikken.d25-TMtrQ2E.ips

Nok en gang er det "the liberal media" som har skylden. Og Frp er som vanlig offer for en "heksejakt".

Det interessante er at det ganske sikkert er noen i FrP som har tipset TV2. Altså er dette mer et uttrykk for en intern maktkamp i partiet enn en jakt på FrP.

Det at TV2 har fått dette tipset på forhånd betyr forøvrig også at bordell-besøket var planlagt i god tid i forveien. Hvis dette hadde vært et øyeblikks innskytelse på nachspiel ville ikke TV2 rukket å få et kamerateam til Riga. Hoksrud må allerede før avreisen til Riga ha snakket med andre om at "øy, gutter, når vi er i Riga må vi ta oss en tur på horehus dere".

Hvis det virkelig er snakk om en intern maktkamp, må i så fall den eller de som står bak være fullstendig blåst i hodet, for dette showet gjør nok stor skade på partiet. Det begynner å bli temmelig mange skandaler i Frp etterhvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Finnes massevis av "solskinns-eksempler" hvor prostitusjon ikke er noe negativt og jeg er som sagt for prostitusjon hvor trafficking og hallikvirksomhet ikke er tilstede. Statlig regulerte bordeller kunne sikkert funket. :)

Hmmm, ja, jeg ser vi er ganske enige etter å ha lest flere av dine innlegg nå og mitt forrige innlegg stemmer vel ganske godt med hva du mener kan det virke som. Reagerte bare på strafferammen og syntes det hørtes helt vilt ut. Etter mitt syn er det også kunden som er offeret - denne blir fristet og kanskje denne er full og dømmekraften sterkt redusert sammen med drifter som er utrolig sterke når de slår skikkelig til - det fins også de som ikke nesten får seg noe uten å betale for det og noen som rett og slett ikke passer sammen med en partner - De skal straffes, mens bakmennene og de som driver trafficking oftes går fri. De er godt organisert og gjør få tabber takket være god erfaring med lovverk og hvordan de unngår å bli tatt, mens ola i gata gjør en liten tabbe pga drifter og som er den som kun blir straffet - sykt.

Lenke til kommentar

Hvis det virkelig er snakk om en intern maktkamp, må i så fall den eller de som står bak være fullstendig blåst i hodet, for dette showet gjør nok stor skade på partiet. Det begynner å bli temmelig mange skandaler i Frp etterhvert.

Det er ikke 100% sikkert at dette er intern maktkamp, men det er vanskelig å se hva annet det er. Tipseren må nødvendigvis ha visst om det planlagte bordellbesøket. Og han/hun må også ha hatt god nok informasjon om det til å overbevise TV2 om at tipset var verdt å følge opp. Det kan vel hende at Hoksrud har sittet i Stortingskantinen og planlagt bordellbesøket, og snakket høyt nok til at SVere ved bordet ved siden av hørte hva han sa. Eventuelt er det kanskje velkjent utenfor FrP at Hoksrud har for vane å besøke bordeller når han er utenlands. Men det virker ikke særlig sannsynlig.

Og jeg tror ikke at denne saken er så veldig skadelig for FrP. Forbudet mot sexkjøp har ganske sikkert liten oppslutning blant FrPs kjernevelgere. Altså er det få FrP-velgere som blir skremt vekk av denne saken. Saken kan nok medføre at folk som allerede misliker FrP rister enda mer oppgitt på hodet, men den skremmer neppe vekk særlig mange som i utgangspunktet er vennlig innstilt til FrP.

På den annen side har FrP lenge dyrket et image som "forfulgt". Som du var inne på gir saken FrP en ny mulighet til å innta den offerrollen som de er så glad i. Slik sett har den en oppside også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1 - Han var da ikke i Norge, så da kan vell ikke Norsk lov gjelde?

2 - Hva "noen" synes om prostitusjon er knekkende likegyldig. Det er den prostituerte selv som må bestemme om hun vil selge sex. Det er HENNES kropp, og den norske stat har ingenting med å bestemme over den.

Prostitusjon er på ingen måte forskjellig på annet kroppsarbeid, som feks en masør, eller en snekker. Eneste forskjellen er at samfunnet har bestemt at det er galt, og at man da blir utstat for stigmatisering og får problemer.

1. Menneskerettighetene som er inkorperert i norsk lov, er ikke slik i alle land. Jeg tror du vil ha problemer med å anse at du ikke er bundet av den i de landene. Norsk lov gjelder for norske statsborgere i jussen. Jurisdikasjon kan dog effektueres/utføres på norsk territorium, så hvis Hoksrud hadde blitt værende i Riga så ville ikke Latvia straffet Hoksrud på bakgrunn av norske lover.

2. Kvinner, menn og transer. Husk alle.

1 - Så, dersom jeg kjører i fartsgrensen på Svenske E-6 (110) eller i 190 på Autobahn i tyskland, så kan jeg i norge bli tiltalt for råkjøring, utstedt bot og fenglset for dette?

Jeg hadde inntrykk av at norske lover gjaldt norsk på terretorium, men jeg er ikke overasket over at den norkse stat anser min kropp som dens terretorium.

Om man tenker på noen som helst annen måte vil det jo få latterlige konsekvenser. Dersom jeg besøker et land skal jeg da stå i fare for å bli straffet for å ha gjort ting som er helt lovlig i det landet jeg utførte handlingen i?

2 - Denne saken gjaldt kvinner. Vurderte å gå tilbake etterpå å redigere til h*n men orket ikke :)

Lenke til kommentar

1 - Han var da ikke i Norge, så da kan vell ikke Norsk lov gjelde?

2 - Hva "noen" synes om prostitusjon er knekkende likegyldig. Det er den prostituerte selv som må bestemme om hun vil selge sex. Det er HENNES kropp, og den norske stat har ingenting med å bestemme over den.

Prostitusjon er på ingen måte forskjellig på annet kroppsarbeid, som feks en masør, eller en snekker. Eneste forskjellen er at samfunnet har bestemt at det er galt, og at man da blir utstat for stigmatisering og får problemer.

1. Menneskerettighetene som er inkorperert i norsk lov, er ikke slik i alle land. Jeg tror du vil ha problemer med å anse at du ikke er bundet av den i de landene. Norsk lov gjelder for norske statsborgere i jussen. Jurisdikasjon kan dog effektueres/utføres på norsk territorium, så hvis Hoksrud hadde blitt værende i Riga så ville ikke Latvia straffet Hoksrud på bakgrunn av norske lover.

2. Kvinner, menn og transer. Husk alle.

1 - Så, dersom jeg kjører i fartsgrensen på Svenske E-6 (110) eller i 190 på Autobahn i tyskland, så kan jeg i norge bli tiltalt for råkjøring, utstedt bot og fenglset for dette?

Jeg hadde inntrykk av at norske lover gjaldt norsk på terretorium, men jeg er ikke overasket over at den norkse stat anser min kropp som dens terretorium.

Om man tenker på noen som helst annen måte vil det jo få latterlige konsekvenser. Dersom jeg besøker et land skal jeg da stå i fare for å bli straffet for å ha gjort ting som er helt lovlig i det landet jeg utførte handlingen i?

2 - Denne saken gjaldt kvinner. Vurderte å gå tilbake etterpå å redigere til h*n men orket ikke :)

Straffeloven §12 viser deg hva som er ulvolig for deg som norsk statsborger å gjøre i utlandet. Det er ikke et uvanlig fenomen i det juridiske rundt omkring i verden.

Det er et aldri så lite poeng at denne ordføreren på det nåværende tidspunkt bare er siktet, og nekter straffeskyld. Saken er også såpass fersk at pressen foreløpig neppe vet særlig mye om grunnlaget for siktelsen. Altså må media forholde seg til at det er en viss sannsynlighet for at saken koker bort til ingenting, og da er det naturlig å være forsiktig med pressedekningen.

Hoksrud kan også kjennes uskyldig. Tilståelse har ingen juridisk verdi før det avsies en dom over den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fun fact: i Latvia er prostitusjon ikke bare lovlig, det er en helt legitim virksomhet som betaler moms/skatter til den latviske stat!

Om vi nå sier at Bård betalte 5000 kr (realiteten er vel heller 1000-2000 kr), så har den latviske stat tjent 1000 kr på den transasksjonen! Hvorfor i alle dager skal Norge tjene 25000 kr på det?

Og hva blir det neste? Forbudt for nordmenn å kjøre i 160 på Autobahn i Tyskland? Norske 17-åringer på ferie i Danmark straffes for å kjøpe drikkevarer som har 20-årsgrense i Norge, men 16-årsgrense i Danmark?

Lurer på hva Norge hadde sagt om Saudi-Arabia hadde hengt innbyggerne sine som hadde drukket øl på ferie i USA..

Jeg syns det blir helt feil å påstå at norske lover er overlegne de lovene som gjelder i utlandet..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vi ikke heller bare slå fast at du har et sykelig behov for å legge deg opp i andres sexliv, og finner masse vikarierende, selvmotsigende argumenter for å begrunne det?

Er det en spesiell grunn til at du føler slikt ett behov for å tillegge meg masse egenskaper og meninger? Jeg bryr meg som sagt ingenting om folk sexliv. Jeg bryr meg om at sexsalg drar med seg hallik- og trafficking-virksomhet.

Javel. Så hvorfor er du ikke i for et forbud mot sexsalg da? Nok en gang skifter du posisjon.

Grunnen til at jeg avslører meningene dine er at jeg hater moralister.

Endret av 2xjohn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...