Gå til innhold

Agentspoon trenger hjelp til kjøp av bærbar!


Anbefalte innlegg

Jeg har vært i militæret de siste 5 ukene og våger dermed å påstå at datakunnskapen min er klassisk og gammeldags. Jeg søker hjelp hos de enkelte, spesielt de som gjennomsøker markedet jevnlig. :)

 

Kjennskap til siste skrik er viktigere enn detaljoversikt, da jeg først og fremst er ute etter reelle forslag. Et par forenklende krav stiller jeg likevel.

 

  1. 15" skjerm
  2. Skjermkvalitet skal være i toppsjiktet (TN er greit, pga. mangel på IPS til bærbare)
  3. Spilling på medium bør kunne håndteres (1920x1080)
  4. Verken høyt støynivå eller overoppheting
  5. Billigere enn 10 000,-

For litt over en måned siden ville valget stått mellom Dell XPS 15 og Multicom Compal PBL21. Jeg har sett IRL at Dell XPS har en knallgod skjerm. For Multicom har jeg bare hørt omtale som fastslår at den har et godt panel. Er det noen som har erfaring med og sammenlingingsgrunnlag på disse to modellene?

 

dell-xps-15-01.jpg

Fortsatt kongen på haugen??

 

Det tredje alternativet vil eventuelt ha oppstått i løpet av dødtiden min. Finnes det en ny konge på haugen som har fått omtale som tilsier at den har markedets beste skjerm? Er det ellers skjedd noen nyvinninger som kan være interessant for en som meg?hmm.gif

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hørt stort om Multicom Compal PBL21's skjerm noe sted. Til gjengjeld har jeg lest mye skryt av Multicom Xishan W150//170's, og Kunshan W155/P150/170's skjerm. Den matte, vel og merke. Den glossy og den matte er to forskjellige paneler, det er ikke samme skjerm, bare med forskjellige ytre sjikt.

Så vidt jeg vet, så er det fremdeles Dell XPS' 1920x1080 R+GB skjerm og Multicom Kunshan's 1920x1080 matte skjerm som er kongen på haugen når det gjelder TN-paneler i bærbare. Så vidt jeg forstår er det også snakk om akkurat samme paneler i de to, bortsett fra glossy/matt overflate.

Multicom Compal'ens skjerm er jeg usikker på, da den maskinen er konstruert og produsert av en annen produsent enn Xishan/Kunshan, og kan ha et helt annet panel.

Både Dell's og Kunshan's paneler fås også i versjoner med utvidete fargerom, for de som driver med "seriøst" bilde/grafikkarbeide. De skal visstnok være av samme kvalitet som de med normalt fargerom.

På høyde med f.eks. HP's "Dreamcolor 2" IPS-paneler, vil de jo ikke bli.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...