Gå til innhold

Brukt mine 3 års skolegang!

BMWCoupeFtw

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg gikk 2 år på yrkesfag (TiP/PiT) men valgte og gå studiespesialiserende siden jeg ikke trivdes med slik arbeid (Var alt for slapt for meg, selv på Aker solutions). Men jeg har egentlig alltid hatt lyst og bli tømrer/snekker. Desverre er det vist slik at siden jeg har brukt opp alle årene mine, så får jeg ikke gått på Bygg & Anlegg. Stemmer dette?

Kjenner folk som har skifta linje utallige ganger så ser ikke helt den...

Hovedsakelig er jeg veldig intressert i bil og motor generelt men og design/arkitektur(har fått kommentar på at jeg er god til og tegne). Er forresten veldig glad i og reise, så 100% kontor jobb er uaktuelt!

Hvilke retninger kan dere anbefale?

Takker for hjelp! H

Har desverre fått dårlig undervisning når det gjelder utdanning.... hehehe

Beklager skriveleifer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Du har ikke mistet skolegangen, men du har brukt opp dine år der du har krav på skolegang.

Du vil fortsatt ha sjanse å komme inn, men du får ikke de "bonuspoengene" en som har rett til skolegang har.

Virker som om du er usikker på hva du ønsker å bli når du har vært innom så mange fag. Har du vurdert å snakke med en rådgiver?

Lenke til kommentar

Heisann!

Du har ikke mistet skolegangen, men du har brukt opp dine år der du har krav på skolegang.

Du vil fortsatt ha sjanse å komme inn, men du får ikke de "bonuspoengene" en som har rett til skolegang har.

Virker som om du er usikker på hva du ønsker å bli når du har vært innom så mange fag. Har du vurdert å snakke med en rådgiver?

Så det betyr jeg kan søke på Bygg & anlegg? hmm, rart rådgiveren gir "feil" informasjon da.

Hehe jeg sliter litt med og velge ja. Hadde det vært mulig skulle jeg gjerne blitt som macgyver for og si det sånn!

Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i arkitektur så kan du jo bli arkitekt. Ikke mye reising, men det er vel noe hvis du får oppdrag på forskjellige plasser?

Du har vel ikke brukt opp årene dine på videregående (hvor gammel er du?), kjenner en som er 24 år og går 1. året restaurant og matfag. Dog, siden du ikke har "rett" til studieplass (de kommer så å si rett fra ungdomsskolen har førsterett på skoleplasser) så kan det bli vanskelig å komme inn på en skole i f.eks store byer. Du kan jo også prøve voksenopplæring.

Studiespesialisering ville vært en ting å anbefale, men siden du trenger generell studiekompetanse for å bli arkitekt så kan du gå hvilken som helst retning, så lenge du tar 3P (påbygg til generell studiekompetanse) tredjeåret. Det er jo også egne, spesielle krav for enkelte skoler for arkitekt, i følge utdanning.no. Men med studiespesialisering kan du for eksempel ta realfagene å få spesiell studiekompetanse. Er du over 25 kan du søke til arkitektskolen ved å ha realkompetanse.

Lenke til kommentar

Kjenner flere som har brukt opp sine år der man har rett til skolegang, man kan fortsatt søke skole selv om man får mindre sjanse til å komme inn om det er en populær linje.

Rådgivere nevner mye rart som nødvendigvis ikke stemmer.

En rådgiver sa fks til meg at sjansen for at jeg en gang fikk begynne innen Rov er svært liten, og nå tre år etterpå har jeg vært på intervju 2 ganger. Det jeg mener med dette er at man ikke skal ta alt rådgivere sier for godtroende og at det er absolutt.

Jeg ville anbefalt deg å tenke nøye gjennom hva du vil bli, slik at du slipper å velge om igjen.

Er bare å sende meg en pm om du vil diskutere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...