Gå til innhold

BK: Hav og lys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig flotte farger og en fin stemning i bildet.

Selv om jeg også er enig i at det gjerne kunne vært litt mindre hav i forgrunnen, så synes jeg også at det ble fint med fargen fra himmelen som hentes opp i forgrunnen.

Men det jeg ikke skjønner helt, er hvorfor du har brukt en så liten blenderåpning?

Her kunne du med fordel brukt en større blenderåpning og fått en del kortere eksponeringstid

Lenke til kommentar

Utrolig flotte farger og en fin stemning i bildet.

Selv om jeg også er enig i at det gjerne kunne vært litt mindre hav i forgrunnen, så synes jeg også at det ble fint med fargen fra himmelen som hentes opp i forgrunnen.

Men det jeg ikke skjønner helt, er hvorfor du har brukt en så liten blenderåpning?

Her kunne du med fordel brukt en større blenderåpning og fått en del kortere eksponeringstid

Lenke til kommentar

Flotte farger og en herlig utsikt du har :)

Kan virke noe uskarpt, og de røde skyene er litt sammensmeltet.

Tror jeg ville gått litt ned på eksponeringa på slike bilder kan man godt unne seg litt "fill-light"), kjørt blender mellom 18 og 22. Med såpass liten brennvidde og med slik avstand til forgrunnen kan man godt sette fokuset på Håja.

Tror jeg ville prioritert mere himmel enn hav :)

Lenke til kommentar

Flotte farger og en herlig utsikt du har :)

Kan virke noe uskarpt, og de røde skyene er litt sammensmeltet.

Tror jeg ville gått litt ned på eksponeringa på slike bilder kan man godt unne seg litt "fill-light"), kjørt blender mellom 18 og 22. Med såpass liten brennvidde og med slik avstand til forgrunnen kan man godt sette fokuset på Håja.

Tror jeg ville prioritert mere himmel enn hav :)

Lenke til kommentar

Det ble mye frem og tilbake med blender her. Større blender gir mindre dybdeskarphet. Jeg mener valget er OK her, men du burde hatt lenger lukkertid for å få bildet noe lysere. Dette fordrer selvfølgelig stativ eller noe annet å støtte kameraet på. Det burde være standard utstyr ved landskapsfotografering. Min erfaring er at det lønner seg å gjøre bildene så lyse som mulig, dvs så langt til høyre på histogrammet som mulig. Det er mye enklere å justere mot venstre enn høyre i etterbehandlingen. Du unngår f. eks støy.

Lenke til kommentar

Ser at det er ulike meningen om blenderåpningen du har brukt her :)

Jeg er selvsagt klar over at et slikt motiv som dette i utgangspunktet tilsier en liten blenderåpning.

Men så langt jeg kan se, er det ingne ting i forgrunnen her som skulle tilsi at du må ha en liten blenderåpning. Og siden jeg regner med at bildet er tatt håndhold, mener jeg at det er rene risikosporten å opperere med en så lang eksponeringstid som du har gjort

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...