Gå til innhold

Kjøp avgaming pc, evt Bygge en. ( 4 K )

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter en pc som er god til og spille spill på. Om jeg skal kjøpe skal jeg kjøpe meg en laptopp, men jeg har også litt lyst til og bygge en gaming pc ( stasjonær ). Her har jeg ett budsjett på 4 k, kan kanskje tøye det til 5k. Jeg er litt usikker på hva jeg trenger når jeg skal kjøpe deler til en pc. :ermm::hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur ikke du får noen pc til 5000kr du kan spille dem spilla på. Strekker du deg til 7-8000kr så skal vi heller finne en til deg da :)

Jeg kan dessverre ikke det :( Men jeg kunne tenkt meg en pc som kan spille dem spilla uten lagg og at det henger igjen, en jeg kan spille og tåler litt, ikke sånn at den fryser når jeg åper "Downloads" mappen min :roll: har max 5 k som jeg kan bruke :hrm: ellers hadde jeg kjøpt meg en Alienware til 7 k :p

Kan jo evt, oppgradere den pcen jeg har, men den er ganske utdatert og er 8 år gammel så må vel bytte ut det meste? :(

Edit: Foreldra mine har pc til 4 k som funker bra på dem spilla;)

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar

Her er en maskin i deler til 4187 hos Amentio, inkl. Windows 7. Langt fra verdens beste maskin, men den bør takle nyere spill om du ikke er veldig kresen på grafikkinstillinger. Mangler dog DVD-drev, så hvis du trenger det må du plusse på et sted mellom 100-200 kr.

Uten skjerm.

edit: Her ser du oversikt over totalpris hos ulike butikker. Merk at Amentio ikke har alt på lager for øyeblikket. (edit2: gjorde en endring, og Amentio har nå alle delene på lager :) )

Forøvrig er også Windows 8 Developer lansert. En bekjent av meg har testet det ut hele uken siden lanseringsdato, og har foreløpig ikke opplevd noen problemer med det. Kan kanskje være et alternativ til å bruke penger på OS, men jeg kan ikke stå inne for hvor stabilt det er, hvorvidt spill fungerer på det, eller hvor lenge det er tilgjengelig før det ikke lenger kan brukes.

Imidlertid ville jeg egentlig anbefale deg å kjøpe brukt maskin. Da får du nok litt bedre maskinvare, kanskje en "skikkelig" strømforsyning etc. til omtrent samme pris - hvis du vet hva du leter etter.

edit3: Måtte bytte PSU da den jeg la til manglet kabler.

Forresten kan du trolig bruke enkelte saker og ting fra maskinen du har fra før. Kabinett kan brukes hvis det er ATX - dog, "ferdigmaskinprodusenter" så som Fujitsu Siemens, HP, Dell osv. har ofte sine egne standarder slik at ATX-hovedkort ikke passer. Har du ca 450W strømforsyning eller mer kan du trolig også bruke denne. DVD-drev kan nok brukes, og sikkert også harddisk. Windows-lisensen følger normalt hovedkortet og kan ikke gjenbrukes, men om du har installasjonsplaten kan det være mulig å få låst denne opp ved å ringe Microsoft, og dermed bruke den på nytt i en ny maskin. Regner dog med det er Windows XP det er snakk om ettersom maskinen er så gammel, og det er begrenset hva Windows XP støtter i dag.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Her er en maskin i deler til 4187 hos Amentio, inkl. Windows 7. Langt fra verdens beste maskin, men den bør takle nyere spill om du ikke er veldig kresen på grafikkinstillinger. Mangler dog DVD-drev, så hvis du trenger det må du plusse på et sted mellom 100-200 kr.

Uten skjerm.

edit: Her ser du oversikt over totalpris hos ulike butikker. Merk at Amentio ikke har alt på lager for øyeblikket. (edit2: gjorde en endring, og Amentio har nå alle delene på lager :) )

Forøvrig er også Windows 8 Developer lansert. En bekjent av meg har testet det ut hele uken siden lanseringsdato, og har foreløpig ikke opplevd noen problemer med det. Kan kanskje være et alternativ til å bruke penger på OS, men jeg kan ikke stå inne for hvor stabilt det er, hvorvidt spill fungerer på det, eller hvor lenge det er tilgjengelig før det ikke lenger kan brukes.

Imidlertid ville jeg egentlig anbefale deg å kjøpe brukt maskin. Da får du nok litt bedre maskinvare, kanskje en "skikkelig" strømforsyning etc. til omtrent samme pris - hvis du vet hva du leter etter.

edit3: Måtte bytte PSU da den jeg la til manglet kabler.

Forresten kan du trolig bruke enkelte saker og ting fra maskinen du har fra før. Kabinett kan brukes hvis det er ATX - dog, "ferdigmaskinprodusenter" så som Fujitsu Siemens, HP, Dell osv. har ofte sine egne standarder slik at ATX-hovedkort ikke passer. Har du ca 450W strømforsyning eller mer kan du trolig også bruke denne. DVD-drev kan nok brukes, og sikkert også harddisk. Windows-lisensen følger normalt hovedkortet og kan ikke gjenbrukes, men om du har installasjonsplaten kan det være mulig å få låst denne opp ved å ringe Microsoft, og dermed bruke den på nytt i en ny maskin. Regner dog med det er Windows XP det er snakk om ettersom maskinen er så gammel, og det er begrenset hva Windows XP støtter i dag.

Tusen takk:) Men jeg tror nok jeg ser hva andre kommer med innen laptopper ellers bestiller jeg dette;)

Lenke til kommentar

Det finnes ikke laptoper i denne prisklassen (nypris vel å merke) som kan måle seg med dette. Ikke at dette er speccs som er så fryktelig mye å skryte av, men en for ca tilsvarende laptop må du fort opp i omtrent det dobbelte.

Husk også at forslaget mitt kun er selve maskinen, og inkluderer verken skjerm, mus, tastatur etc. Slike ting er jo integrert i en laptop, og dermed fordyrende elementer dersom du har dem fra før. Samtidig vil den lille plassen man har i en laptop medføre at komponentene blir svakere, ettersom de er fysisk mindre og har dårligere ventilasjon og dermed høyere varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke laptoper i denne prisklassen (nypris vel å merke) som kan måle seg med dette. Ikke at dette er speccs som er så fryktelig mye å skryte av, men en for ca tilsvarende laptop må du fort opp i omtrent det dobbelte.

Husk også at forslaget mitt kun er selve maskinen, og inkluderer verken skjerm, mus, tastatur etc. Slike ting er jo integrert i en laptop, og dermed fordyrende elementer dersom du har dem fra før. Samtidig vil den lille plassen man har i en laptop medføre at komponentene blir svakere, ettersom de er fysisk mindre og har dårligere ventilasjon og dermed høyere varmeutvikling.

Jaja, da skal jeg nok kjøpe dette du fant fram;) Jeg har en viss peiling på hva man trenger, men ikke hva som er bra av data deler:P

så tusen takk nok en gang;)

Lenke til kommentar

Her er også en fin brukt maskin til 4000 kr. Spesifikasjonsmessig er den egentlig ganske lik. Den har et littegrann bedre skjermkort, mens prosessoren er et bittelite hakk svakere - ikke at det har allverden å si. Følger med bluray-spiller, og et svært godt kabinett som fint kan følge deg i videre oppgraderinger i fremtiden, hvis det ikke bærer mye preg av slitasje. Kabinettet er en bestselger, jeg har det faktisk selv, og er svært enkelt å bygge i. Dessuten har den dobbel lagringskapasitet.

Rent ytelsesmessig vil denne maskinen være omtrent lik, men bluray og kabinett trekker litt opp - og ikke minst det at den er ferdig montert. Jeg ville ikke satt i gang med noe byggeprosjekt hvis du ikke vet hva du driver med, eller kan få hjelp av noen som vet. Ikke at det er fryktelig vanskelig eller farlig, men det er fort gjort å gjøre feil om man er uerfaren, og det er surt å måtte gi opp på et "kit" som koster over 4000 kr.

Pass på før du evt. kjøper noe brukt at Windows medfølger ferdig installert.

edit: Her er en annen, rimeligere maskin. Den er noe svakere, slik prisen tilsier, men takler til en viss grad nyere spill.

Denne kan også være interessant hvis vi får vite mer om hvilket skjermkort som står i.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Denne maskinen er noe så sjeldent som et kupp på finn.no. Den har faktisk toppmodellen blant prosessorer på forbrukermarkedet i dag (jaok, med unntak av 990X og denslags), og leverer nok strøm til at du kan sette inn et skikkelig heftig skjermkort neste gang du måtte finne på å oppgradere. Skjermkortet som følger med er også ganske ålreit til nyere spill, og det medfølger både SSD og Windows 7. Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så på den også. Jeg holder på å sette opp en liste over aktuelle maskiner på Finn, men den forrige jeg linket til er faktisk et virkelig godt kjøp.

Denne maskinen er noe så sjeldent som et kupp på finn.no. Den har faktisk toppmodellen blant prosessorer på forbrukermarkedet i dag (jaok, med unntak av 990X og denslags), og leverer nok strøm til at du kan sette inn et skikkelig heftig skjermkort neste gang du måtte finne på å oppgradere. Skjermkortet som følger med er også ganske ålreit til nyere spill, og det medfølger både SSD og Windows 7.

Så jeg må oppgradere skjermkorte på den om jeg evt. skal kjøpe den? :)

Så det at den hadde god prosessor og ram:) Men jeg er ganske "noob" når det gjelder pc-deler som prosessor, harddisk, ram og hovedkort:)

EDIT:

Jeg så på den også. Jeg holder på å sette opp en liste over aktuelle maskiner på Finn, men den forrige jeg linket til er faktisk et virkelig godt kjøp.

Det er jo bra:) Jeg trenger skjerm i tillegg for tror ikke denne gråe boksen her kan ta HD :p xP

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar

Denne maskinen er noe så sjeldent som et kupp på finn.no. Den har faktisk toppmodellen blant prosessorer på forbrukermarkedet i dag (jaok, med unntak av 990X og denslags), og leverer nok strøm til at du kan sette inn et skikkelig heftig skjermkort neste gang du måtte finne på å oppgradere. Skjermkortet som følger med er også ganske ålreit til nyere spill, og det medfølger både SSD og Windows 7.

Så jeg må oppgradere skjermkorte på den om jeg evt. skal kjøpe den? :)

Så det at den hadde god prosessor og ram:) Men jeg er ganske "noob" når det gjelder pc-deler som prosessor, harddisk, ram og hovedkort:)

Nei, det trenger du ikke med det første. Skjermkortet er kanskje ikke av "ypperste klasse" lenger, men det er fremdeles et lite hakk bedre enn det i delelisten jeg satte opp til deg. Casen er at resten av maskinen er såpass up-to-date at om du om to år legger en 1000-1500 kr i skjermkort, så har du maskin enda en stund (edit: jeg snakker her selvsagt om en maskin som takler nyere spill bra, også om to års tid, om ikke lenger). Skjermkortet er nok flaskehalsen i denne maskinen, men det betyr slett ikke at det er noe dårlig skjermkort, og poenget mitt er at strømforsyningen allerede leverer nok strøm til et betydelig kraftigere skjermkort.

Det er jo bra:) Jeg trenger skjerm i tillegg for tror ikke denne gråe boksen her kan ta HD :p xP

Hehe, men husk at jo større oppløsning du skal spille på, jo mer krever det av skjermkortet ;)

Uansett, du får en ny 24" skjerm i dag fra ca en tusenlapp. Jeg ville heller lagt skjermkjøp til siden dersom du virkelig ikke kan strekke budsjettet ut over 5000 helt enda. Skjerm kan du alltids bytte ut når du har råd :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar
edit: jeg snakker her selvsagt om en maskin som takler nyere spill bra, også om to års tid). Skjermkortet er nok flaskehalsen i denne maskinen, men det betyr slett ikke at det er noe dårlig skjermkort, og poenget mitt er at strømforsyningen allerede leverer nok strøm til et betydelig kraftigere skjermkort.

Den er grei:)

Uansett, du får en ny 24" skjerm i dag fra ca en tusenlapp. Jeg ville heller lagt skjermkjøp til siden dersom du virkelig ikke kan strekke budsjettet ut over 5000 helt enda. Skjerm kan du alltids bytte ut når du har råd

Jaja sant det. :) Jeg vil bare ha en pc som er god nok til og spille spill og takler det meste og som kan kjøre spillene uten noe problemer så skjermen er ikke det største must :p

Lenke til kommentar

Uten å ha lett på finn selv må jeg si meg enig at denne virker som et svært godt kjøp, også med tanke på langt liv.

Lenke til kommentar

Her er en liste over maskiner som for meg fremstår som aktuelle i prissjiktet 2500-5000 kr. Jeg har bare skummet litt over spesifikasjonene og sammenlignet med pris. Noen av disse er bedre kjøp enn andre.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30118007

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30747541

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30540490

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29718416

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30646093

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30352573

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30303801

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29917029

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30651303

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30548653

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30077927

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29982721

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29874336

Fremdeles står jeg ved at denne maskinen er det beste kjøpet så langt, men også denne, denne, denne, denne og denne fremstår som helt greie maskiner til sin pris.

Jeg har IKKE sjekket for hver enkelt maskin at alt du trenger (også OS) medfølger.

edit: For å sammenlikne skjermkort opp mot hverandre kan du bruke denne hierarkilisten. Skjermkortene er gruppert i ulike "segmenter" i hierarkiet, og jo høyere opp i listen, jo bedre skjermkort, enkelt sagt. Det er en forholdsvis overfladisk gruppering, og også internt i gruppene kan det være ytelsesforskjeller mellom kortene.

Tilsvarende kan du bruke denne hierarkilisten for prosessorer.

Det er selvsagt også andre ting som spiller inn, som mengde RAM, medfølgende ekstrautstyr etc. I enkelte tilfeller kan det også være verdt å merke seg eventuelle fremtidige oppgraderingsmuligheter. Denne maskinen har den nyeste socket 1155 fra Intel, og dersom det kommer flere prosessorer til denne socketen vil du få mulighet til å oppgradere i fremtiden. Denne maskinen derimot, som forøvrig også er en rimelig ålreit maskin, har den gamle socket 1156 som det ikke lenger kommer nye prosessormodeller til. Du kan oppgradere til en i5-760 eller i7-860 på denne, men det vil ikke være verdt det.

Oppgraderingsmuligheter har også en viss verdi.

edit2: På maskinen med i7-2600k vil du forøvrig neppe trenge å oppgradere til bedre prosessor før resten av maskinen blir utdatert og må byttes uansett - en del år frem i tid. Men oppgraderingsmuligheter beror også på mengde strøm strømforsyningen gir (en svak strømforsyning klarer ikke dra kraftige skjermkort etc) og hvilken minneteknologi RAM-brikkene bruker. Dersom minnebrikkene er av den gamle DDR2-typen, som f.eks. på denne maskinen, støtter sannsynligvis ikke hovedkortet nyere type DDR3. For det første er DDR3 raskere i seg selv, men det er også billigere i innkjøp ved oppgradering, og hovedkort som støtter DDR3 har som oftest en større maksgrense på minnemengde enn hovedkort som støtter DDR2.

Ja, det er mye å tenke på ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...