Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Om ordet "neger"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det har noe å si hva du kaller dem for

 

Uenig..

 

Neger er blitt ett negativt ladet ord, uavhengig om man liker det eller ikke. Å bruke det om en person er dermed det samme som å si noe negativt om personen (så lenge det ikke er med et glimt i øyet, hvor man allerde vet at alle parter ikke legger noe i det).

 

Ja, jeg synes også det er litt tåpelig at vi legger så mye i ett ord, men det er nå en gang sånn at språket utvikler seg, og noen ganger i det jeg vil si er en dårlig retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ord som neger, pakkis og guling har faktisk blitt mindre negativt ladet blandt folk på min vgs. Vi er alle oppvokst med utvandrere og vi (hvertfall jeg) ser ikke på de som en gruppe svartinger, jeg ser på de som deler av gruppa med en annen hudfarge. Bestekompisen min er pakkis, og når vi snakker om norsk eller pakistansk kultur bruker han alltid potet og jeg alltid pakkis, uten at noen av oss har noe som helst i mot det. Jeg tror slike ord kommer til å bli mer og mer akseptert med min generasjon, ettersom vi har er vokst opp med utlendinger. Jeg tror samfunnet kommer til å endre seg fra å se på disse som en gruppe mennesker med annen hudfarge, til å se på de som deler av en eksisterende gruppe vi alle er i, med en annen hudfarge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ord som neger, pakkis og guling har faktisk blitt mindre negativt ladet blandt folk på min vgs. Vi er alle oppvokst med utvandrere og vi (hvertfall jeg) ser ikke på de som en gruppe svartinger, jeg ser på de som deler av gruppa med en annen hudfarge. Bestekompisen min er pakkis, og når vi snakker om norsk eller pakistansk kultur bruker han alltid potet og jeg alltid pakkis, uten at noen av oss har noe som helst i mot det. Jeg tror slike ord kommer til å bli mer og mer akseptert med min generasjon, ettersom vi har er vokst opp med utlendinger. Jeg tror samfunnet kommer til å endre seg fra å se på disse som en gruppe mennesker med annen hudfarge, til å se på de som deler av en eksisterende gruppe vi alle er i, med en annen hudfarge.

 

Enig i at negativiteten i ordet er døende med generasjonsskifte, nettopp av årsakene du nevner. Ordet blir like ladet som du gjør det til. Jeg sier selv neger, eventuelt asiater om dem er fra Asia. Jeg for min del bruker det ikke for å sette en gruppe mennesker i bås, men for å utpeke en ting som er eget for rasen. Hadde jeg vert i Afrika hadde ikke jeg reagert på om fork kallte meg hviting eller potet for den del. Der er det jeg som er i mindretall og er lettest å utpeke ved å referere til hudfarge. For meg er det like negativt som å utpeke en mann av 100 som har hatt som "han med hatten".

 

For å vise hvor foskjellig folk reagerer på dette kan jeg f.eks nevne en episode som skjedde på jobb nylig.

- Daglg leder hos oss er Venstrepolitiker og står på valglistene så dette er ikke noe han overhodet legger skjul på. Hos oss har vi en ansatt som er fra Sierra Leone og kom hit som flyktning i svert ung alder. En god kollega og venn. Han satt tvers over bordet for meg når jeg i en diskusjon med daglig leder på et personalmøte referete til han som "negern". Daglig leder satte et par dype svarte øyne i meg mens min venn på andre siden av bordet satt å lo. Det ble samtidig stille i salen. Jeg visste ikke om jeg skulle ele med negern eller grine av daglig leder. Jeg valgte å le.

 

Samtidig er jeg en av dem som bruker "faenfitteneger" som et ord jeg slenger ut i luften når jeg for eksempel har slått meg. Jeg ser at det kan tolkes feil, men jeg kunne sikkert sagt "steinsakspapir" med like mye negativitet ladet i setningen og det hadde betydd like lite/mye for meg. Gjør det meg til en hykler eller rasist?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dei er negera, om dei lika det eller ikkje er for meg heilt likgyldig.

 

Du bryr deg med andre ord ikke om du støter andre? Du hadde ikke hatt noe problem med å kalle en feit person for feit? Eller en stygg person for stygg?

 

Jeg har faktisk aldri vært i en situasjon hvor jeg har trengt å beskrive en svart person fremfor en, men jeg tror jeg ville vurdert ordvalget utifra situasjonen. Til vanlig, rundt 'hvitinger', bruker jeg ordet neger, rent deskriptivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dei er negera, om dei lika det eller ikkje er for meg heilt likgyldig.

 

Du bryr deg med andre ord ikke om du støter andre? Du hadde ikke hatt noe problem med å kalle en feit person for feit? Eller en stygg person for stygg?

 

Jeg har faktisk aldri vært i en situasjon hvor jeg har trengt å beskrive en svart person fremfor en, men jeg tror jeg ville vurdert ordvalget utifra situasjonen. Til vanlig, rundt 'hvitinger', bruker jeg ordet neger, rent deskriptivt.

 

 

Joda, feite personer er feite, tynne personer er tynne, stygger personer er stygge, det er adjektiv, neger er eit adjektiv som alle andre adjektiv.

 

Så lenge det er et beskrivade ord så kjem eg til å seie neger.

eg kjeme til å kalle feite folk for feite, stygge folk for stygge.

Men skjøl så er jo dei 2 siste augets om ser, men folk skal være usansynlig stygge eller feite før eg kaller dei det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...