Gå til innhold

Forslag på en PRAKTISK jobb?

Anbefalte innlegg

Jeg er jente og 18 år og jobber i frisørsalong som ryddehjelp akkurat nå mens jeg har friår, for å finne ut hva jeg har lyst til å gjøre videre.

Jeg har tenkt på at jeg vil gjøre noe praktisk.. Alt fra industrimekaniker, og der man har noe å gjøre hver dag, og ikke sitte ved et kontor hver dag, kunne vært interessant.

Liker "putlearbeid", og ikke ikke redd for å bli skitten. Har studiespesialisering som eneste utdannelse.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ambulansesjåfør

Støtter dette forslaget, selv om yrkestittelen er Ambulansearbeider. ;)

Overtid får du helt sikkert, fleksible arbeidstider, og en uforutsigbar, krevende og ikke minst spennende hverdag. Synet av blod er nok en tilvenningssak, og hva du legger i en stressende situasjon er opp til deg selv, men vit at jo mer kunnskap du har, jo mer sikker vil du være i din sak.

Endret av Stereotypisk bergenser
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

tavlebygger av noe slag. elektro. bygge styreskap og fordelingskap til de som trenger det. fiber terminering er noe veldig omfintelig arbeid og pitlearbeid. terminering av mangekordelet cat 7 kabler er noe som ikke passer for meg. terminering/kobling kan vere pittlearbeid innenfor elektro. samme gjelder elektronikk. koblingen kan vere alt fra 0,25 mm2 og opp til 240 mm2. høyere tall, jo vanskeligere. elektro yrker er noe som krever nøyatihet og fargesyn m.a. selv liker jeg å jobb med de større kablene. det å bøye store kabler og lage fine svinger med hendene er noe jeg liker. da har jeg faren med at skapet kan eksplodere ved en kortslutning. service elektriker er ofte på service for et produkt å skal godkjenne dette utstyret i bruk. kan må de ofte lage til interne kabling også. dette er ofte små tversnitt.

Lenke til kommentar

totalt av utdanning er 4,5 år. her inngår 2 år i vgs og 2,5 år i lære gjennom bedrift. det er mulig å gå som hjelpearbeider i 5 år hvis en ønsker det.

jeg forstår ikke hvorfor personer som har elektrofag på vgs som så går 3 året på allmenfag for å få den studiespesialiserende fagene. totalt bortkastet år og pine seg på skolebenken for ingenting. elektrikere går fint inn på ingenør studiene uten problem. de trenger bare et sommerkurs med matte og diverse manglende fag. det viser seg at elektrikere gjør det bedre enn personer uten den elektro erfaring.

du kan jo bli elektro ingeniør. men det er kontorjobb med litt spasering på arbeidsplassen kanskje.

kan ikke helt si at elektrofag var vanskelig på skolen. men det er jo lett å si det når man er ferddig med det. jeg kan si at man skal ha ca 60% praktisk og 40% teori. det hjelper på med slitsom teori. selv om jeg mistet teori jeg ønsker i dag på første året elektrofag så står jeg som veldig sterk konkurrent blandt mine elektrikere i norge. selv om jeg ble mobbet på skolen fra 2 klasse til siste året på vgs så kom jeg ut med 5 i elektrofagene + følge av mobberne gjennom alle årene. men når jeg treffer igjen mobberne og andre elever i klassen så sitter de i kasse på spar eller sitter heime. jeg treffer og polakker, svensker og nordmenn med mye mer erfaring enn meg, som gjør samme jobb som meg. disse kan jobbe trippelt så mye for å få mi lønn på 2 veker. da hadde jeg hatt fagbrev i ca 3 veker. svenskene var oppe i 50-60 åra.

elektrikerne i norge er blitt egoistike, late og krever altfor mye. vi klager på alt. dette har gjort at vi har el og it forbundet i ryggen. vi kan sitte på ræva å få lønn for det. såkalt ventelønn som er den samme lønna som ordinær lønn. på reisejobber så går kontoen bare i pluss. vi trenger ikke å betale noe. vi får en hel drøss med tillegg som vi egentlig ikke trenger. med tillegg er vi nesten på offshorelønn. dagpenger får man i tillegg til lønn. kommer man inn i elektro yrket så skal man ikke klage. skal du gjøre en jobb privat så får man rabattene til firmaet på grossistene. kjøper firmaet ditt i store kvanta så øker rabattene. et overspenningsvern koster nesten 1000kr jeg fikk 81% rabatt. fordi firmaet mitt bygger b.a. fordelingskap som krever masse med automatsikringer og annet materiell innenfor denne produktypen. man kan og reise til utlandet å bare oppgradere software på et skip for en gigantlønn. så får man jo oppleve mye og får masse tillegg. man får og med seg mye slumområde. de som ikke eier skjorta engang. liten drøm jeg har hatt var å bygge ut strøm til land som ikke har det. endre holdningene til strømtyver og andre. strømtyver skal ikke bli overasket om de en dag ser seg selv fra himmelen liggende på senga ssom aske. mangen blir brent ihel pga elendig elektrisk anlegg. såmme kan skje med de som leker elektriker i norske hjem.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar! Finmekaniker har jeg tenkt på. Men er litt kjipt å ta VGS 1 og 2 om igjen da. Pluss matte er absolutt ikke en av mine sterkeste sider. Har tenkt litt på flygeleder, men er liten sjanse for å komme inn der. Så må tenke på et annet alternativ også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...