Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurdering av bilskade, hva tror dere?


FenrisC0de

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har altså ikke sett gjennom nok avtalevilkår, altså. :)

 

Regnes ny i disse forskriftene som fabrikksny eller ny for brukeren? Slik jeg leser det (tilsvarende årgang), betyr det at de vil prøve å få tak i en 2011-modell for å slippe billigst mulig unna.

 

Det står "fabrikkny bil".. Så det blir 2012 :)

Lenke til kommentar
Kan faktisk ha betydning' date=' om det er kollisjon mellom to biler så vil ansvaret bli plassert hos et av forsikringselskaper. Det har også hendt at skylda har blitt delt mellom to selskaper. Som regel vil motpartens selskap betale minst mulig.

 

Nå kjenner jeg ikke til denne saken men alt er mulig.[/quote']

Jada, det er forsåvidt et fair poeng det Jarmo, at alt er mulig. Det er lite som er hugget i sten når det gjelder bilskade og oppgjør, og det kan feks også variere med hvilket selskap du har og hvilket verksted bilen står på, hvorvidt den blir kondemnert eller ikke. Selv om begge selskap operer med "60% regelen", og under samme vilkår.

 

Så alt er mulig, og problematikken du nevner står i alle fall som et godt eksempel på hvorfor kasko er en bra ting å ha!

Når du har kasko så sender normalt verkstedet sin takst (og eventuelt siden sitt krav) til ditt selskap, og de behandler din sak. Ditt selskap står siden også for "utpressing" av det andre selskapet, dersom det er motparts skyld. Slik er det ikke alltid hvis man kun har ansvar, og man risikerer å sitte med hele saken selv, og sloss mot motparts selskap. (Og det kan jo være skikkelig moro, dersom det feks er et utenlandsk selskap... :whistle: )

 

Jeg bør vel moderer meg til å si det normalt og vanligvis er som jeg sa i en sak som denne, skyldspørsmål ikke avgjørende for hvorvidt bilen blir kondemnert. Men skal gi deg rett i at det kan finnes unntak, og også komplekse eller "tvistfulle" saker, uten helt innlysende løsninger og svar. :)

 

 

 

 

Jeg tror takstmannen kommer for å vurdere listeprisen på bilen og litt sånn forskjellig. Har ikke helt klart for meg akkurat hva han skal gjøre men det er vel en slags kontroll av skadesenterets jobb tenker jeg.

 

Men jeg har ihvertfall papirer på alt, men ser ut til at jeg har mistet vognkort del 2 i flytteprosessen, og det skulle visstnok IF ha tak i.. Hvordan går jeg frem for å skaffe nytt?

 

Det kan nok stemme. Verkstedet gjør i utgangspunktet ikke en verdivurdering av bilen, og de er ei heller saksbehandlere. De vurderer bare skaden og reparasjon. Så det er ikke uvanlig at selskapet siden sender sin mann, eller en tredjepart, bla for å verdivurdere bilen med tanke på ditt oppgjør. Eller av og til også for å sjekke at taksten de har fått henger på greip.

 

Del2 (eierbeviset) bør man passe godt på i dag, og uten det får du ingen penger/ny bil. Det vanlige er at du må fremskaffe /levere del-2, levere inn alle nøkler, osv. (Vanligvis også hjulsett, men det kan nok variere litt med oppgjørsform). Du får melde tap av del-2, som andre har forklart her, så løser det seg nok greit.

 

 

Uansett, gratulerer med vraking!

(Hehe, hvis det går an å si det, du skjønner hva jeg mener! :D )

Lenke til kommentar

Takk takk!

 

Nå ble jeg nettopp oppringt fra skadesenteret som sa at IF vil kontakte meg med et tilbud i løpet av dagen. Men han sa videre at jeg nok ikke får ny bil fordi den gamle var bruktimport. (Bavaria i Oslo kjøpte den inn fra Tyskland og solgte den videre til meg). Dette virker utrolig uholdbart, stemmer virkelig dette? Finner ingenting i forsikringskontrakten om noe slikt. Da er jo vitsen med Super Forskringen så å si borte hvis tilnærmet ingen biler du kjøper fra eksempelvis Bavaria dekkes fullt. Føler i så fall jeg har betalt for en tjeneste jeg ikke får. :S

 

Tar gjerne i mot noen inspill slik at jeg har noe å si til IF hvis de prøver å påstå dette!

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Ja, jeg betalte jo akkurat like mye som jeg ville gjort om bilen ikke var importert. Jeg prøver å finne fullversjonen av forsikringskontrakten for å se om det står nevnt noe sted, men jeg finner den tilsynelatende ikke på IF sine sider.

 

Men ja, jeg har en forventning om at det burde stått klart og tydelig hvis det var noen nevneverdig unntak fra regelen som sier:

 

Er bilen under tre år gammel, får du fabrikkny bil. Er den tre år eller mer, økes erstatningsbeløpet med inntil 15 prosent
.

 

Og når de sier fabrikkny bil så menes det ny bil av samme type, ikke nødvendigvis årsmodell. Det sier seg jo selv at hvis du har en 3 år gammel bil kan man ikke få tilsvarende årsmodell fra fabrikken. Blir jo spennende å se hva IF sier, men jeg blir mildere sjokkert om de skal påstå at jeg som forbruker har en såpass stor ulempe når forhandleren har valgt å importere bilen fra Tyskland.

Lenke til kommentar

Du bør nok kontakte forhandleren din og konfrontere dem med mistanken de får slengt etter seg fra forsikringsselskapet. Når du har handlet hos en norsk merkeforhandler og betalt full pris, ikke egenimport, ikke forhandler utenfor BMW, skal det ha null betydning.

 

Takk for tips! Har allerede varslet Bavaria og de sa kort og godt "Dette ordner vi". Kan nesten ikke tenke meg at det skal kunne være noe problem, men takstmannen på skadesenteret virket så bestemt på det ikke ville gå veien til ny bil, men vi får se. Jeg kan ihvertfall ikke komme på noe rasjonale bak et slikt unntak.

Lenke til kommentar

Ang. type, så er det ikke noe spørsmål, fordi det er definert som følger:

 

Selskapet

på skadedagen å anskaffe fabrikkny motorvogn av

samme merke og bilmodell og med det

fabrikkmonterte tilbehør som ble levert med

motorvognen.

 

Altså, snakker vi her om en BMW 1-serie, så skal det skaffes en BMW 1-serie som er fabrikkny, og har alt det utstyret som medfulgte den forrige, ikke noe unntak der.

 

Kan du ikke bare kontakte If for å få dete oppklart?

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Kan ikke gi deg noe godt svar da jeg ikke kjenner den siden av systemet godt nok, så vil bare understreke siste tipset fra GXI. Aner jo ingenting om skadesenteret du nevner, men verkstedet/takst-senter er som nevnt ikke saksbehandlere, (selv om noen liker å late som de er det, og mange kunder tror de er det).

Jeg ville diskutert minst mulig med dem, ta alt med din saksbehandler i IF.

 

 

Det er jo greit å være forberedt på at du kan måtte ta en diskusjon, men jeg ville ikke satt himmel og jord i bevegelse før du har fått et svar du ikke liker gjennom rette kanaler. (IF).

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

En liten oppdatering.

 

Bilen ble altså kondemnert, og i dag fikk jeg tilbud fra IF. Ordningen om fabrikkny bil sto ikke nevnt med et ord. Jeg ringte saksbehandleren som sa at hun bare hadde satt opp et tilbud basert på taksten fra takstmannen og at dette med fabrikkny bil var noe jeg måtte ta med han. Så jeg ringte takstmannen og han sa at dette er noe saksbehandleren må ta seg av, men at siden bilen er bruktimport så gjelder i utgangspunktet ikke punktet om fabrikkny bil.. hvorfor vet jeg ikke, og han nevnte noe om at hvis dokumentasjon av det første kjøpet, altså vedkommende i Tyskland som kjøpte bilen fra BMW, blir oppdrevet, så kan det kanskje la seg gjøre. Jeg ringte da tilbake til saksbehandleren som fort og greit sa: "Dette er ikke noe vi tar over telefonen, men jeg skal snakke med de fagkyndige her og komme tilbake til deg"..

 

Så da venter jeg fortsatt på svar fra IF.. Synes det høres utrolig rart ut at bare fordi Bavaria i Oslo har importert bilen fra Tyskland så skal det plutselig ikke være noe vits med SuperPlus forsikring. Har jeg aldri blitt fortalt og finner ikke noe i vilkårene som tilsier dette heller, selv om IF hevder det står i noe reglement for kondemnasjon, som jeg ikke klarer å finne noe sted :S

Lenke til kommentar

Skrev et svar igår, men glemte å trykke på "post".

 

Jeg kikket litt på forsikringsvilkårene til den forsikringen, og jeg kan ikke se at det står noe sted at det er begrensninger om bilen er bruktimportert.

 

Kjøpte du forsikringen gjennom Bavaria?

I så fall ville jeg kontaktet de og forklart problemet, eventuelt om du er NAF-medlem så kan du også få noe hjelp fra det holdet.

Lenke til kommentar

Har nå snakket nok en gang med saksbehandler som prøver å kaste meg til takstmannen, mens takstmannen er vrien og kaster meg til saksbehandleren. Når har jeg fått sendt inn kjøpskontrakten og venter på "svar" fra IF. Litt tregt og litt frustrerende at de tilsynelatende ikke helt er på nett hva gjelder forsikringsvilkårene sine.

Lenke til kommentar

En skuffende og litt merkelig utvikling i denne saken syns jeg.

 

De fullstendige vilkårene, og altså alt med liten skrift, må man tydeligvis be om å få tilsendt hvis man vil lese. (Jeg finner det i alle fall ikke på nett). Men ut fra beskrivelsen av superforsikring, og inkludert "sammendraget av de fullstendige vilkår" er det vanskelig å se hva de driver med, eller noe som svekker din sak.

 

Siden jeg ikke har tilgang til fullstendige vilkår kan jeg ikke si så mye utover at jeg tipper det er en god del som går på et "godt tilbud" om en ny bruktbil, så du får bare kjøre på og ikke gi deg. At saksbehandler driver å henviser tilbake til takstmann virker helt bak mål, men tyder vel muligens på at intensjonen ikke er å gi deg en fabrikksny bil, men finne en sum som står i stil med det eksemplaret du hadde. Ellers er det vel irrelevant hva takstmannen mener, så lenge man uansett har krav på fabrikksny bil kun basert på alder...

 

Håper det løser seg, og fortsett gjerne å holde oss oppdatert. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...