Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurdering av bilskade, hva tror dere?


FenrisC0de

Anbefalte innlegg

Du skal jo ikke ha pris basert på hva bilen er verdt, men hva det koster å ankaffe en ny bil, så jeg ser ikke relevansen der. De skal jo da basre finne ut hva slags utstyr den har, og dermed sette opp basert på offisiell prisliste fra importør vil nå jeg tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror takstmannen kommer for å vurdere listeprisen på bilen og litt sånn forskjellig. Har ikke helt klart for meg akkurat hva han skal gjøre men det er vel en slags kontroll av skadesenterets jobb tenker jeg.

 

Men jeg har ihvertfall papirer på alt, men ser ut til at jeg har mistet vognkort del 2 i flytteprosessen, og det skulle visstnok IF ha tak i.. Hvordan går jeg frem for å skaffe nytt?

Lenke til kommentar

Det er ikke opplagt at du må kjøpe en ny 1-serie, det har forsikringselskapet heller ingenting med. Det du får i utbetaling er helt sikkert mye høyere sammenlignet med hva du ville fått i innbyttepris, så om du planla å kjøpe ny bil uansett taper du ingenting til tross for bonustapet.

Lenke til kommentar

Det er ikke opplagt at du må kjøpe en ny 1-serie, det har forsikringselskapet heller ingenting med. Det du får i utbetaling er helt sikkert mye høyere sammenlignet med hva du ville fått i innbyttepris, så om du planla å kjøpe ny bil uansett taper du ingenting til tross for bonustapet.

 

Slik jeg forstår det så kan jeg velge. Enten kan jeg få utbetalt bilens listepris og da bruke pengene på det jeg vil, eller så kan jeg kjøpe en tilsvarende bil jeg hadde fra fabrikk (altså ny, 2012-modell) med tilsvarende utstyr. Sånn verdimessig er det jo ikke tvil om at det er det mest gunstige alternativet. Jeg har jo knapt eid bilen et år, så hadde ingen planer om å kjøpe en ny bil og kan ikke tenke meg en bil som passer meg bedre enn BMW sin 1-serie for øyeblikket. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke opplagt at du må kjøpe en ny 1-serie, det har forsikringselskapet heller ingenting med. Det du får i utbetaling er helt sikkert mye høyere sammenlignet med hva du ville fått i innbyttepris, så om du planla å kjøpe ny bil uansett taper du ingenting til tross for bonustapet.

 

Slik jeg forstår det så kan jeg velge. Enten kan jeg få utbetalt bilens listepris og da bruke pengene på det jeg vil, eller så kan jeg kjøpe en tilsvarende bil jeg hadde fra fabrikk (altså ny, 2012-modell) med tilsvarende utstyr. Sånn verdimessig er det jo ikke tvil om at det er det mest gunstige alternativet. Jeg har jo knapt eid bilen et år, så hadde ingen planer om å kjøpe en ny bil og kan ikke tenke meg en bil som passer meg bedre enn BMW sin 1-serie for øyeblikket. :)

 

Enig i det. Heller identisk utstyrt 2012, sammenlignet med bilen sin listepris, for det holder ikke til ny 2012. Det spørs om du fortsatt liker BMW 1-serie.

Lenke til kommentar

Er særdeles fornøyd med 1-serien, og etter å ha sjekket 2012-modellen så ser jeg at stort sett alle mine ankepunkter er tatt hånd om, så det blir stas! Nå skal det sies at til prisen for en 1-serie 2012-modell kunne jeg fått en X1 2010-modell på Finn, men det siste jeg skal gjøre hvis jeg finner meg i en 116d 2012 er å klage. Først og fremst er jeg takknemmelig for at jeg kom unna ulykken uten en skramme (unntatt brannsåret etter airbag'en)

Lenke til kommentar

Jeg tror takstmannen kommer for å vurdere listeprisen på bilen og litt sånn forskjellig. Har ikke helt klart for meg akkurat hva han skal gjøre men det er vel en slags kontroll av skadesenterets jobb tenker jeg.

 

Men jeg har ihvertfall papirer på alt, men ser ut til at jeg har mistet vognkort del 2 i flytteprosessen, og det skulle visstnok IF ha tak i.. Hvordan går jeg frem for å skaffe nytt?

 

Nytt vognkort får du ved å ta deg en tur til en trafikkstasjon (Klikk her for å finne din nærmeste) og fylle ut skjema for tap av vognkort. Husk å ta med legitimasjon.

Du får med deg et midlertidig vognkort, mens det nye blir produsert.

Lenke til kommentar

Jeg tror takstmannen kommer for å vurdere listeprisen på bilen og litt sånn forskjellig. Har ikke helt klart for meg akkurat hva han skal gjøre men det er vel en slags kontroll av skadesenterets jobb tenker jeg.

 

Men jeg har ihvertfall papirer på alt, men ser ut til at jeg har mistet vognkort del 2 i flytteprosessen, og det skulle visstnok IF ha tak i.. Hvordan går jeg frem for å skaffe nytt?

 

Nytt vognkort får du ved å ta deg en tur til en trafikkstasjon (Klikk her for å finne din nærmeste) og fylle ut skjema for tap av vognkort. Husk å ta med legitimasjon.

Du får med deg et midlertidig vognkort, mens det nye blir produsert.

 

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Skyldspørsmål har ikke noe med saken å gjøre i den sammenheng nei

Kan faktisk ha betydning, om det er kollisjon mellom to biler så vil ansvaret bli plassert hos et av forsikringselskaper. Det har også hendt at skylda har blitt delt mellom to selskaper. Som regel vil motpartens selskap betale minst mulig.

 

Nå kjenner jeg ikke til denne saken men alt er mulig.

Lenke til kommentar

Nei, men det har noe å si på hvorvidt du mister bonus eller ikke.

 

Hvis du får tilbud om en splitter ny bil, så bør du definitivt hoppe på det. Det har, som du sikkert vet, kommet en helt ny modell nå. Den har garantert en høyere verdi enn bilen som har blitt vraket.

 

Trodde egentlig at man fikk en tilsvarende bil. En 2012-modell er jo ikke tilsvarende den du har. Den er mye bedre.

Lenke til kommentar

Men skyldspørsmålet har ikke noe med hvorvidt jeg har krav på ny bil?

Jo, det vil jeg faktisk tro det har. Betingelsene i din forsikring gjelder for skader ditt forsikringsselskap skal erstatte, dvs kaskoskade med tilhørende egenandel og bonustap. For en skade som skal erstattes av motpartens ansvarsforsikring gjelder, så vidt jeg vet, kun skadeerstatningslovens bestemmelser.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår, gjelder skadeerstatningsloven du lenker til bare dersom man ikke er dekket av forsikring.

 

§ 4-2. (skadevolderens stilling når skaden er dekket ved forsikring)

 

1. I det omfanget det er på det rene at en skade kan kreves dekket av forsikring for tingskade eller annen formuesskade, kan den skadelidte bare gjøre gjeldende sitt erstatningskrav mot den ansvarlige skadevolder dersom skaden er voldt:

a) ved forsett eller grov uaktsomhet av den ansvarlige selv, eller

b) i hans yrke, ervervsvirksomhet eller dermed likestilt virksomhet.

 

Her vil jeg tro at det er bilansvarsloven som blir gjeldende.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Her vil jeg tro at det er bilansvarsloven som blir gjeldende.

Det er godt mulig, de vil nok overlappe litt i virkeområde. Jeg vil imidlertid tro (uten å vite 100%) at det menes den skadelidtes egen forsikring i den siterte paragrafen, ikke skadevolderens forsikring.

 

Bilansvarsloven §6 viser også til "vanlege skadebotreglar", som vel må bety skadeerstatningsloven.

 

Men uansett hvilken av lovene det blir rett å anvende, så har ingen av dem noen konkrete bestemmelser om ny bil ved skade over 60% av verdi, og så lenge det er motparten som har erstatningsansvaret tviler jeg (men er verken jurist, eller 100% sikker) på at slike betingelser i egen kaskodekning har noen verdi. Man kan vel velge å ta skaden på kaskodekningen, med de ulemper det medfølger, dvs egenandel og bonustap.

Lenke til kommentar

Jeg tror du skal være fornøyd med det du får fra selskapet og putte inn penger selv for å få en helt ny bil. Det skal tross alt være en gjennomsnittlig listepris, noe som er langt over innbyttepris. Det er litt leit hvis de vil reparere bilen, men det tviler jeg på vil skje, for sist jeg så en skade til 60 tusen hadde ingen airbager løst ut, og det er vel endel airbager på den bilen og de er ikke billige.

Lenke til kommentar

Tviler på at denne 60-prosentgreia er forankret i noen avtaler. Jeg kan hvertfall ikke huske å sett det skrevet i noen forsikringsavtaler jeg har lest.

 

Det handler vel mer om hva som er vanlig på bakgrunn av økonomi og tid.

Selfølgelig er den i avtalen. Den står i superkasko-delen. Dette er jo sånn ca. 98% av grunnen til at man velger å tegne superkaskoforsikring fremfor bare vanlig kasko. Resten er leiebil av korrekt størrelse.

 

Dette er fra min kontrakt med If:

1.1 Motorvogn inntil 3 år

 

Dersom

- reparasjonsomkostningene (bergings-

/transportomkostninger ansees ikke som

reparasjonskostnader) vil overstige 60 % av

motorvognens samlede kjøpesum som ny

inkludert verdien av fast montert utstyr og

- skaden inntreffer innen tre år etter at

motorvognen ble registrert som fabrikkny og

- motorvognen ikke er eller har vært leaset

betaler Selskapet hva det ville koste Selskapet

på skadedagen å anskaffe fabrikkny motorvogn av

samme merke og bilmodell og med det

fabrikkmonterte tilbehør som ble levert med

motorvognen.

Kjøpesummen skal dokumenteres med original

kjøpekontrakt fra bilforhandler. Ved privat

import skal originale tollkvitteringer inngå i

beregningsgrunnlaget.

 

Hvis ikke tilsvarende motorvogn gjenkjøpes

eller dokumentasjon etter punktet over ikke

legges frem, foretas oppgjøret etter

motorvognforsikringsvilkårenes pkt 7.3.1, første

ledd, jf motorvognforsikringsvilkårenes pkt 6.

 

Det er vel korrekt at man er tvunget til å faktisk kjøpe ny bil av tilsvarende type for at dette skal gjelde.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Tviler på at denne 60-prosentgreia er forankret i noen avtaler.

Det er et helt vanlig avtalevilkår, men som altså (slik jeg forstår det) kun gjelder for kaskoforsikring.

 

Her er et eksempel (LO Favør)

Forsikringstakeren har rett til ny bil av tilsvarende fabrikat, type, årgang, og med fabrikkmontert tilbehør dersom

- reparasjonsomkostningene vil overstige 60% av bilens nyanskaffelsesverdi på skadedagen (listepris hos forhandler uten hensyn til rabatter og spesialpris).

- bilen ikke har vært kjørt over 15 000 km og tidligere ikke har vært utsatt for skade som overstiger 10% av bilens nyanskaffelsesverdi, og

- skaden inntreffer innen ett år etter at bilen som fabrikkny var registrert på forsikringstakeren.

Selskapet har adgang til å foreta kontantoppgjør med hva det på skadedagen ville ha kostet selskapet å anskaffe en tilsvarende bil.

 

og hos Gjensidige:

For bil som har kjørt under 15.000 km og er under ett år gammel, regnet fra nyregistreringsdato, gjelder følgende bestemmelser:

Dersom bilen har gått tapt eller utgiftene til reparasjon overstiger 60 % av listepris for tilsvarende bil med tilsvarende utstyr fra importør på skadedagen, erstatter selskapet

- enten ny bil av samme eller tilsvarende merke, modell og årgang som den skadede, med det utstyr som var montert i bilen eller

- kontant det beløp selskapet må betale for tilsvarende bil

 

edit: dette besvarer også det du stiller spørsmål ved i avsnitt to og tre av innlegg #31. Tenker da på "samme eller tilsvarende merke, modell og årgang" (rart ikke km-stand er nevnt..) eller "kontant det beløp selskapet må betale for tilsvarende bil."

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Bilen blir kondemnert ble jeg nettopp fortalt. Så da må jeg bare vente på IF. Dermed kan jeg, som avtalen skildrer, få en fabrikk ny bil (2012-modell) med tilsvarende utstyr. Så blir det bare en liten drakamp i forbindelse med hva som er tilsvarende utstyr med tanke på at utstyrspakker har endret seg, osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...