FenrisC0de Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Var innblandet i en absurd men dramatisk ulykke på E6 nylig der BMW'en kolliderte i ca 60km/t. Var ikke sånn fryktelig mye igjen av froten på bilen. Har Super Plus-forsikring fra IF og det blir nå tatt en vurdering hvorvidt man kan reparere bilen eller om den skal vrakes. Jeg kjenner at etter en slik ulykke er jeg ikke sånn veldig komfortabel med at man skal drive å lappe sammen kjøretøyet. Videresalg blir jo ikke akkurat lettere og bilen vil aldri bli som den var. Hva tror dere? På nye biler, skal det mye til før reparasjon av skader går over 60% av listepris? Ellers kan jeg melde at jeg er utrolig imponert over sikkerheten i nye biler. Ingen personskader å spore! Endret 21. september 2011 av Untouchab1e Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Høres ut som bilen er vrak når front er trykket inn. Post et bilde da! Og + ingen skadet! Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Høres ut som bilen er vrak når front er trykket inn. Post et bilde da! Og + ingen skadet! Politiet tok bilder så jeg tenkte jeg selvfølgelig ikke på å ta bilder selv.. Men ja, fronten var ganske flat men det var ingen deformeringer synlig fra innsiden av bilen. Ja, jeg er svært heldig som kom ut av det uten en skramme! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Har ikke lest betingelsene på en stund, men mener å huske at grensen for kondemnering for en bil som er eldre enn 1 år / kjørt mer enn 10k er 80% av verdi. Mulig dette kan variere mellom selskapene. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Har ikke lest betingelsene på en stund, men mener å huske at grensen for kondemnering for en bil som er eldre enn 1 år / kjørt mer enn 10k er 80% av verdi. Mulig dette kan variere mellom selskapene. Hmm, det står det ingenting om på IF sine sider.. Har snakket med dem også og de sa 60%, så vi får se.. skal prøve å få tak i bilde asap. Takker for hjelp! Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Så fort airbager løses ut, så blir det DYRT å reparere. Jeg hadde en ulykke hvor jeg traff en annen bil i omtrent 40 km/t. Cirka 10-15 centimeter av fronten var deformert, og selv da var bilen på nippet til å bli kondemnert. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Så fort airbager løses ut, så blir det DYRT å reparere. Jeg hadde en ulykke hvor jeg traff en annen bil i omtrent 40 km/t. Cirka 10-15 centimeter av fronten var deformert, og selv da var bilen på nippet til å bli kondemnert. Interessant! Alt av air bag'er løste seg ut, og vil si at 15-20 cm av fronten er totalt most. Men det er jo ikke sikkert at rammen er deformert.. bilen er vel konstruert slik at det er mye "kjøtt" å ta av i fronten for å beskytte fører og motor? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Det er deformasjonssoner på bilen din som krøller seg for at du ikke skal bli rammet, og disse er det ikke bare å dra ut igjen uten at kollisjonssikkerheten er svekket.. Tror det var Fifth Gear som testa dette med to Focus´er for noen år tilbake, kan sikkert finnes på Youtube. And there it was: http://www.youtube.com/watch?v=yjxM9chAe1k Endret 23. september 2011 av Pluggen Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 23. september 2011 Forfatter Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Interessant video. Det gjør meg jo bare mer innstilt på at jeg ikke vil ha bilen reparert, men det sier vel ikke noe om hvorvidt den faktisk blir kondemnert eller ikke, men det er jo et argument man kan komme med etter å ha vurdert skaden. Til sammenlikning så ikke BMW'en min like ille som den blå focus'en, men ikke så veldig langt unna. Vinduene mine var jo intakte også. Endret 23. september 2011 av Untouchab1e Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 At alle airbager på en ny bil løser ut i en frontkollisjon skal mye til, men selv "bare" med de foran utløst blir det relativt dyrt. Ofte må det sammen med selve bagene byttes ratt, slepekontakt/clockspring, dashbord, setebelter/snelle, styresentral, frontrute, og sensorer. (Har alle bager løst ut blir det fort i tillegg nytt taktrekk, innvendig deksler på A/B-stolper, seter, dørtrekk, og enda flere sensorer) . Mye dyre deler og mye jobb. Men det er vanskelig å si om bilen blir kondemnert uten å se den, og ikke minst akkurat hva slags BMW er dette snakk om? Har man feks bil med xenon-lys, parksensorer, turbo (intercooler), AC/klima (som alle i dag), automatgir, og gjerne litt snacks som adaptiv fartsholder, samt aluminium-panser, så er prisen pr CM inntrykking i front ganske høy, selv før det går så langt som strukturelle skader og/eller skader på hjuloppheng. På den annen side så koster jo også en slik bil mer, så det skal mer til før den blir kondemnert på "60%-regelen". Vedrørende sikkerhet så er det ikke bra å skjøte en rammevange som vi så på filmen (det var jo heller ikke fagmessig riktig utført), men jeg kan trøste deg med at nye gode biler som Mercedes, BMW, Audi, og mange fler, har bjelke med fremre vangetupper (absorbasjon-soner/ krasjboks) som er boltet fast. Man skal trykke inn ganske mye før skadene forplanter seg bak disse. Det kan selvsagt skje, og skjer rett som det er, men det er langt i fra noen selvfølge selv om airbager har løst ut, og bilen ser stygg ut i front. Lykke til uansett hva det blir til, og det aller viktigste er tross alt at du er like hel. 1 Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 (endret) At alle airbager på en ny bil løser ut i en frontkollisjon skal mye til, men selv "bare" med de foran utløst blir det relativt dyrt. Ofte må det sammen med selve bagene byttes ratt, slepekontakt/clockspring, dashbord, setebelter/snelle, styresentral, frontrute, og sensorer. (Har alle bager løst ut blir det fort i tillegg nytt taktrekk, innvendig deksler på A/B-stolper, seter, dørtrekk, og enda flere sensorer) . Mye dyre deler og mye jobb. Men det er vanskelig å si om bilen blir kondemnert uten å se den, og ikke minst akkurat hva slags BMW er dette snakk om? Har man feks bil med xenon-lys, parksensorer, turbo (intercooler), AC/klima (som alle i dag), automatgir, og gjerne litt snacks som adaptiv fartsholder, samt aluminium-panser, så er prisen pr CM inntrykking i front ganske høy, selv før det går så langt som strukturelle skader og/eller skader på hjuloppheng. På den annen side så koster jo også en slik bil mer, så det skal mer til før den blir kondemnert på "60%-regelen". Vedrørende sikkerhet så er det ikke bra å skjøte en rammevange som vi så på filmen (det var jo heller ikke fagmessig riktig utført), men jeg kan trøste deg med at nye gode biler som Mercedes, BMW, Audi, og mange fler, har bjelke med fremre vangetupper (absorbasjon-soner/ krasjboks) som er boltet fast. Man skal trykke inn ganske mye før skadene forplanter seg bak disse. Det kan selvsagt skje, og skjer rett som det er, men det er langt i fra noen selvfølge selv om airbager har løst ut, og bilen ser stygg ut i front. Lykke til uansett hva det blir til, og det aller viktigste er tross alt at du er like hel. Takk for grundig og innsiktsfullt svar. Det er snakk om en BMW 116d 2010-modell med en del utstyr (parkeringsensor foran og bak, bi-xenon lykter, navigasjon osv). Listeprisen på tilsvarende bil ligger vel på ca 210-230,000 så 60% av dette havner jo på rundt 130,000,.-. Er jo som sagt vanskelig å si noe uten bilder. Men jeg vet ihvertfall at alt av airbager foran i bilen (både fra rattet og i sidene) slo ut. Men det var ingen synlige deformeringer inne i bilen, og iDrive'en ringte opp Politiet, så den delen av elektronikken fungerte ihvertfall! Svaret kommer i løpet av neste uke tenker jeg, så blir spennende. Beroligende å vite at om den i værste fall skulle bli reparert, så er den ikke nødvendigvis vesentlig degradert på noen måte. Men ja, det viktigste er likevel at ingen er skadet, mye takket være en god og sikker bil! Endret 24. september 2011 av Untouchab1e Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Vil nok tro at det havner veldig greit som "kondemnering" i forhold til 60%-regelen siden det nok er mye rart der nedi som må rettes opp etter en såpass heftig smell. Du får penger til å kjøpe deg helt ny bil av tilsvarende type med tilsvarende utstyr, som er en utrolig grei sak, siden du i praksis da har hatt gratis bil. (Heldigvis for deg at du har If da, siden If er ganske greie på skadebehandling) Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 25. september 2011 Forfatter Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Vil nok tro at det havner veldig greit som "kondemnering" i forhold til 60%-regelen siden det nok er mye rart der nedi som må rettes opp etter en såpass heftig smell. Du får penger til å kjøpe deg helt ny bil av tilsvarende type med tilsvarende utstyr, som er en utrolig grei sak, siden du i praksis da har hatt gratis bil. (Heldigvis for deg at du har If da, siden If er ganske greie på skadebehandling) Høres betryggende ut. Og dette har ikke noe med hvorvidt jeg blir stilt som ansvarlig for skaden eller ikke, sant? Jeg mister 30% i bonus og betaler egenandelen min og det er det? Får håpe det ordner seg uten for mye problemer, men hører flere som sier at IF er greie på slikt, så da satser vi på det. Med tanke på at det kostet ca 30,000 da de måtte bytte en xenon-lykt og forskjermen etter at noen bumpet borti bilen er det vanskelig å se for meg at det blir mindre enn 130,000 når fronten er most. Endret 25. september 2011 av Untouchab1e Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Ja Untouchab1e, ut fra det du forteller om bilen, verdien, og om skaden, så vil jeg også gjette at du får ny. BMW-1 har ikke de aller dyreste delene, men det er dyrt nok, en forholdsvis avansert bil, og det skal ikke så veldig mye til å komme opp i 130.000. Spesielt ikke på merkeverksted. Skyldspørsmål har ikke noe med saken å gjøre i den sammenheng nei. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Nei, det er uavhengig av hvem sin feil det er. 60%-regelen gjelder uansett. Så snart du har trykt inn metallet på bilen, så blir det dyrt. Det er et skall rundt fronden og baken på bilen som er av plast som er ment å smelle unna på småkollisjoner, og selv disse koster fort 10 000kr å fikse. Så snart man smeller forbi dette og inn i metallet kan skadene ligge i ramma hele veien til andre enden av bilen, og da er det ikke så lett å bare fikse det. Du har vel uansett ødelagt støtfanger, alle lykter, panser, forskjermer, hjul, sikkert frotruta (10k), forstillingen, alt av hjuloppheng foran. Hele dashbordet på innsiden vil nok måtte byttes (trykket fra airbaggene), setene må byttes (airbagger), hele opplegget for setebelte (strammere), ratt, osv. Bare interiøret koster nok fort rundt 50 000kr. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 25. september 2011 Forfatter Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Ja Untouchab1e, ut fra det du forteller om bilen, verdien, og om skaden, så vil jeg også gjette at du får ny. BMW-1 har ikke de aller dyreste delene, men det er dyrt nok, en forholdsvis avansert bil, og det skal ikke så veldig mye til å komme opp i 130.000. Spesielt ikke på merkeverksted. Skyldspørsmål har ikke noe med saken å gjøre i den sammenheng nei. Interessant! Nå husker jeg ikke om airbag'ene i setet utløste seg når jeg tenker meg om, og det var vel ingen deformeringer jeg kunne se inne i bilen og frontruten så fin ut. Jeg aner ikke om rammen er påvirket heller, men men.. parkeringsensor, lyktene, og mye annet tok sikkert kvelden. Så at iDriven meldte om en del systemer som var skadet, men rakk ikke notere meg ned hva det var! Man får et litt annet syn på livet og ikke minst bilkjøring etter en slik ulykke. Var noe litt annet med en ukontrollert krasj enn de mye mer kontrollerte forholdene som var under stridskjørekurset i Forsvaret. Benytter muligheten til å lære mye om bilkonstruksjon og sikkerhet, så det er lærerikt å lese svarene dere kommer med. Hvordan er BMW-1 serien skrudd sammen sammenliknet med de dyrere modeller? Er det store forskjeller utenom det innlysende (motor, teknologi, osv)? 2012-modellen er jo en helt ny bil basert på 3-serien, så er vel en del forskjeller der, men den eldre modellen har jo ikke endret seg sånn kjempemye siden 2005. Endret 25. september 2011 av Untouchab1e Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Jeg kan forestille meg at det var en lærerik erfaring, som godt kan endre litt perspektiver ja. Grunnen til at jeg nevnte frontrute tidligere, under oppramsing av typiske deler å skifte etter en krasj med utløste airbager, var bare at det på mange biler er vanlig å få sprekk i frontruten som følgeskade av passasjer-airbagen. (Har man så en rute med regnsensor, HUD, duggsensor, og what not, så blir det alene fort en Kr 10.000 + sak, som GXI nevnte). Men jeg tør ikke si om dette er vanlig på 1-serie eller ikke, og det er slett ikke sikkert det er aktuelt i ditt tilfelle. De forskjellige modeller er jo litt forskjellig designet, og de større har generelt mer krimskrams bak grill og fanger, men det bygger tilsynelatende mye på samme lest rent strukturelt. De har alle en tverrbjelke, og 10-15 cm lange absorberende forlengelser av ramme-vanger som er skrudd fast i selve rammen, og ment å gi etter ved lett til middels kollisjon. Ser feks ut som dette; Denne bjelken sitter festet i tuppen av de to vangene som du ser stikker frem på denne bildet, og danner hovedstrukturen; Men det er selvsagt mer omfattende enn som så, og fanger, frontplate i tynt stål eller hard plast, sammen med skjermer, innerskjermer, panser, 3 radiatorer, er alle med på å absorbere. Det på bildene er de harde delene av selve karosseriet. Moderne sikkerhet handler mye om detaljene, og mens en bjelke som den på bilde 1 ved første øyekast ser lik ut på en litt eldre modell, så kan man se små forskjeller hvis man ser litt nøyere. Feks nye bukler og vinkler som får dem til å gi etter på en litt annen måte, eller denslags ting. Cluet er jo å finne den perfekte balansen mellom å absorbere G-krefter, men holde person-avdelingen mest mulig intakt. Dette er motsetninger, og som ekstreme eksempler kan man se på en gammel VW Bolble, eller Citroen 2CV, disse var særdeles gode på å absorbere G-krefter, men det var jo ingenting igjen av bil eller cupe etterpå. I andre enden av skalaen hadde man amerikanske biler på 60-70 tallet, som var ekstremt harde og solide og ikke absorberte noe som helst. Så da var bilen like hel, men de inni døde. Så det gjelder å finne den perfekte kombinasjon, og det blir man stadig bedre på, i tillegg selvsagt til mye aktiv sikkerhet som feks airbager, og pyrotekniske beltestrammere, osv. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Spennende lesing! Tusen takk for at du tok deg tiden til å skrive så detaljert! Skal ringe skadeverkstedet i morgen å høre hva slags pris de ser for seg. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Ringte takstmannen på skadesenteret i dag og han sa at uten at han kunne love noe før i morgen, så blir nok bilen kondemnert! Dermed ringte jeg IF og de sa at de vil isåfall sende sin takstmann for å vurdere verdien på bilen osv, også sender IF meg et tilbud. Jeg snakket med min mann i BMW som sa følgende: Det pleier å bli slik at det settes opp ett biltilbud basert på den bilen du hadde. Så kommer de med ett tilbud til deg, noe du ikke skal godta med en gang!Det er IF som skal godkjenne en kjøpesum som de dekker, og alt over den summen dekker du selv dersom du ønsker mer utstyr… . Så jeg ser for meg en drakamp mellom meg og IF, men nå har jeg fått ut detaljert liste over alt utstyr som var på bilen samt et tilbud fra BMW på en bil de mener har tilsvarende utstyrsnivå. Men er det slik at IF kjøper bilen direkte fra forhandler, eller gir IF meg penger? :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå