Gå til innhold

Hvor mye er det normalt at en PC "bråker"


Maria1990

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hatt min bærbare PC i litt over ett år nå, men bare brukt den til å notere med under undervisning; ikke mye i det hele tatt!

Jeg har også unngått å sette den på fanget, og la den komme nær stoff på andre måter.

 

Men likevel merker jeg at min pc støyer mer enn andre pcer når jeg bruker den på lesesalen, og det er litt irriterende...

Jeg har litt større pc enn de 10/15 tommers små typene som mange studenter ellers bruker.

 

Så jeg lurer på; hvor mye skla egentlig en pc som jeg har brukt på overnevnte måte bråke?

Og; er det noe jeg kan gjlre for å eliminere denne bråken? Takker på forhånd;)

 

PS! Jeg har veldig lite peil på pc, så beklager hvis formuleringene er uklare, eller jeg har skrevet noe feil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter her med en 3-4 år gammel Lenovo T61, med 14" skjerm og 7200 rpm snurredisk. Jeg røyker, og det er masse aske stadig rundt maskinen, og det er ikke spesielt rent runt meg. Jeg har heller aldri rengjort maskinen innvendig. Tar bare å slar av den av og til, og snur den og rister den så de eldste brødsmulene og slikt løsner fra tastaturet. Så kan det også hende at jeg vakser skjermen, og bruker de fuktige fillene enda til enn siste touch over det synlige. Så går det minst et halvtår til neste gang.

 

Slik har den fungert, og er nesten lydløs!

 

Men, veldig ofte setter jeg den på defragmentering når jeg skal avslutte. Defragmenteringsprogrammet jobber så med sitt, til den er ferdig og slår av maskinen. Det er viktig med stadig defragmentering for at maskinen skal jobbe lettest mulig. Hører med det samme om jeg har droppet det.

 

PS: Har også en RÅ spillbærbar som får litt mer kjærlig omsorg :D

... og den støyer ... !

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er normalt at PC-er støyer litt når de arbeider hardt, f.eks. med videoavspilling eller 3D-tegning/spill.

 

Det er stor forskjell på støynivået på bærbare. De billigere 15" som selges støyer ofte mer fordi de har billige, gamle deler, og egne skjermkort som lager mye varme og har egen vifte.

 

De bærbare som vanligvis støyer minst er de som har Intel GMA-skjermkort innebygget i hovedkortet og de svakeste prosessorene (ULV - Ultra Low Voltage). De blir mindre varme, og bruker mindre strøm.

 

Et eksempel på en slik maskin er Dell Latitude E5420 eller Macbook Air 11" eller 13" versjonene.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du noen ganger har rensket maskinen for tull og rask.

Installer først CCleanerog lær deg det programmet. Før du begynner med ta vare på alle dine åpne sider, og slikt som behøver cookies.

For så vidt er det greit å ta en sikkerhetskopi av alt nå, og gjøre det til en vane.

- Det er ting som er sikkert, og det er at harddisken eller noe annet kommer til å ryke før eller siden. Det kan like gjerne skje i kveld, eller om tre år. Du vet altså aldri når det skjer.

 

Med CCeaner kan du også sjekke hvilket programmer som er oppe og kjører, og du kan enkelt slå de av, for så etter omstart slå de på, om de likevel skulle vært påslått. Bare å teste det.

Du for også en enkel registerrens, som også vil hjelpe deg.

 

Jeg vil anbefale Defraggler som defragmenteringsprogram. Den er enkel og gratis, og kan justeres til å gjøre din maskin mest mulig lettgående.

 

Prøv dette, og se hva som skjer. Om ikke, så skriver du her igjen om maskinen enda føles som en bråkebøtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...