Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kommer klikkelyd fra maskinen - alt stopper opp

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette har pågått i over et år nå, og nå er jeg ganske så lei.

Det som skjer er at noen ganger når jeg skal inn på en disk, stopper maskinen opp og det kommer en lang lyd etterfulgt av et klikk, og akkurat idet det klikker så blir maskinen responsiv igjen.

Jeg var 100% sikker på at det var den ene disken min, for det skjedde kun hver gang jeg skulle aksessere noe på den. Noen ganger ble filer korrupte også, og jeg kunne ikke endre navn f.eks. fikk feilmelding "couldn't read from source or disk" eller noe i den duren.

Men i går fikk jeg en ny disk som jeg installerte i tillegg til den andre. I dag skjedde det samme da jeg skulle aksessere denne disken også.....så nå begynner jeg å lure på om det kanskje ikke er diskene som er problemet, men en annen komponent, CPU for eksempel?

Eller har det noe med filene på disken å gjøre, fordi jeg flyttet alle filene fra "problemdisken" til den nye..

Håper noen kan hjelpe.

I maskinen har jeg 4 disker;

SSD - OS

HDD1 (250GB) - lagring

HDD2 (1TB) - lagring ("problemdisken")

HDD3 (1TB) - lagring, den nye jeg fikk i går.

Takk!

EDIT: Lyden kommer uavhengig av hvilken disk jeg går inn på, så det elliminerer at det kan være filene som er problemet.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, det tenkte jeg ikke på. Satte den til "never" nå, så skal vi se om det hjelper. Kommer med tilbakemelding :)

HVIS det hjelper så er jo det vel og bra, men det er nok et noe dårlig tegn at data blir ødelagt etc.

Som nevnt kan det jo være SATA-kontrolleren som er litt "sliten" - men den tikkelyden kommer gjerne når en harddisk våkner opp fra dvale.

Lenke til kommentar

Jeg antar at det kan være en defekt SATA-kontroller. Du behandler vel ikke diskene dine dårlig?

Behandler de dårlig nei? Er så snill med de, så! :)

Jøss, det tenkte jeg ikke på. Satte den til "never" nå, så skal vi se om det hjelper. Kommer med tilbakemelding :)

HVIS det hjelper så er jo det vel og bra, men det er nok et noe dårlig tegn at data blir ødelagt etc.

Som nevnt kan det jo være SATA-kontrolleren som er litt "sliten" - men den tikkelyden kommer gjerne når en harddisk våkner opp fra dvale.

Ja, men det er kun på den ene disken at data har blitt ødalgt. Klikkelyden gjelder alle diskene (ikke SSD). Den mest logiske løsningen er at de våkner opp fra dvale ja, fordi det skjer alltid etter at maskinen har vært "inaktiv" en liten stund. Skal se hvordan det går i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...