UleDule Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Statens andel tas etter utgifter, så tror nok de 25%-ene er relativt greit. 25% er fortsatt 25% det står de tar det av revenue, såvidt jeg skjønner det så er det det som er igjen etter apple har tatt sitt. Selger du en app da for 7kr så får du på appstore 3,9kr fra apple (varierer litt avhengig av hvilket land som har kjøpt, her trekkes også moms ifra) .. og da sitter du igjen med ca 2,9kr etter de 25%. Så 1kr mindre pr salg. Nå vil riktignok det være litt mindre i overskudd siden det hadde vært 1kr mere som man måtte betale skatt av, men litt blir det jo. Spesielt hvis man selger en del Men man må først og fremst se på hva man greier å få ett godt resultat med og jobbe med det. Så får det heller være at man må ut med litt ekstra hvis man er så heldig/flink at man havner i den situasjonen Du må huske at de kun tar 25% etter du har tjent $50 000. Du må med andre ord tjene oppimot 300 000 kroner før de begynner å ta fra fortjenesten din. Epic har i tillegg en ordning som tillater bruker å betale dem en fast pris i året per utvikler, som kan være verdt det om man forventer å tjene mye. Det er med andre ord en win-win-situasjon. Epic vil at du skal utvikle for dem, og de vil at du skal gjøre det bra. Endret 1. oktober 2011 av UleDule Lenke til kommentar
Beldor Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Du må huske at de kun tar 25% etter du har tjent $50 000. Du må med andre ord tjene oppimot 300 000 kroner før de begynner å ta fra fortjenesten din. Epic har i tillegg en ordning som tillater bruker å betale dem en fast pris i året per utvikler, som kan være verdt det om man forventer å tjene mye. Det er med andre ord en win-win-situasjon. Epic vil at du skal utvikle for dem, og de vil at du skal gjøre det bra. De tar de etter man har tjent det ja, som nevnt før. Og er man kun ute etter å lage ting for morro skyld og ikke planlegger å gjøre det til ett levebrød er det jo ikke noe stress. Men skal du leve av det så må du ha mere enn det i året som inntekter til firma ditt. Finnes det fast pris hvis man driver med spill? Har bare sett 25% modellen der men mulig det er noen andre avtaler man kan gjøre med dem. Man må bare da veie fordeler og ulemper som med alle andre platformer. Lenke til kommentar
UleDule Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Jeg synes ikke egentlig den avtalen er så verst, jeg. Ser ikke helt hvordan en ikke kan "leve" på den? Enten du driver storbedrift som tjener millioner, eller du holder på for deg selv. Altså du får benytte deg av det kanskje kraftigste verktøyet på markedet kommersielt, til en femhundrelapp i året. Epic tar kun sin andel hvis du allerede tjener mye og har råd til det. Hvis du tjener 350 000 nok, så tar de kun 25% av de siste 50 000 nok (de som var over grensa). Du får 337 500,- selv, og Epic får 12 500,- (røft regna). Og ja, du kan betale dem $2500 i året per seat i stedenfor $99. Men til gjengjeld slipper du de 25 prosentene uansett hva du tjener. Så hvis du plutselig skulle begynne å tjene mye, gjør du bare om lisensen din. Unreal er vel den mest brukte editoren blant de aller største bedriftene også. Bl.a. Bioshock-, Gears of War-, Mass Effect- og Batman-spillene er laget i Unreal. Bedriftene har kjøpt opp full lisens, som koster millioner (ikke helt relevant her, men poenget er at det finnes et tredje alternativ for de aller største og). Om du kan editoren ut og inn, skal dette i tillegg være en av de mer overkommelige portalene til større spillfirmaer med tanke på jobb (har jeg hørt). Husk også at UDK er tilrettelagt for andre plattformer enn bare iPhone/iPad, som Steam og konsoll. Se bare på Dungeon Defenders, som kommer til både XBLA, PSN, Vista, Windows og Android snart. Laget av noen indie developers som henger på UDK-forumet. Når det er sagt, så er nok Unreal litt mer tilrettelagt for større spillprosjekter med lengre utviklingstid enn det vi finner i et gjennomsnittelig iPhone-spill. Til iPhone selger heller ikke 3D så fryktelig mye (i forhold til tiden det tar å lage). Som du sier er man nødt til å måle opp fordelene og ulemper etter ønske og behov (for ikke å snakke om kompetanse). Endret 2. oktober 2011 av UleDule Lenke til kommentar
Beldor Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg synes ikke egentlig den avtalen er så verst, jeg. Ser ikke helt hvordan en ikke kan "leve" på den? Enten du driver storbedrift som tjener millioner, eller du holder på for deg selv. Altså du får benytte deg av det kanskje kraftigste verktøyet på markedet kommersielt, til en femhundrelapp i året. Epic tar kun sin andel hvis du allerede tjener mye og har råd til det. Hvis du tjener 350 000 nok, så tar de kun 25% av de siste 50 000 nok (de som var over grensa). Du får 337 500,- selv, og Epic får 12 500,- (røft regna). Og ja, du kan betale dem $2500 i året per seat i stedenfor $99. Men til gjengjeld slipper du de 25 prosentene uansett hva du tjener. Så hvis du plutselig skulle begynne å tjene mye, gjør du bare om lisensen din. Unreal er vel den mest brukte editoren blant de aller største bedriftene også. Bl.a. Bioshock-, Gears of War-, Mass Effect- og Batman-spillene er laget i Unreal. Bedriftene har kjøpt opp full lisens, som koster millioner (ikke helt relevant her, men poenget er at det finnes et tredje alternativ for de aller største og). Om du kan editoren ut og inn, skal dette i tillegg være en av de mer overkommelige portalene til større spillfirmaer med tanke på jobb (har jeg hørt). Husk også at UDK er tilrettelagt for andre plattformer enn bare iPhone/iPad, som Steam og konsoll. Se bare på Dungeon Defenders, som kommer til både XBLA, PSN, Vista, Windows og Android snart. Laget av noen indie developers som henger på UDK-forumet. Når det er sagt, så er nok Unreal litt mer tilrettelagt for større spillprosjekter med lengre utviklingstid enn det vi finner i et gjennomsnittelig iPhone-spill. Til iPhone selger heller ikke 3D så fryktelig mye (i forhold til tiden det tar å lage). Som du sier er man nødt til å måle opp fordelene og ulemper etter ønske og behov (for ikke å snakke om kompetanse). ok, trodde det med 2500$ i året bare gjaldt hvis man drev med internproduksjon og ikke solgte noe ut av firmaet. Og nei, er jo ikke det at man ikke kan leve med det, sier bare at 25% er en stor del av kaka. Du har jo Unity som er en del billigere og som også er tilrettelagt for mange forskjellige platformer. Forskjellige prisvarianter her og og er ikke det biligste alternativet, men her betaler man en engangssum bare. Men Unreal motoren er rå den altså, ikke noe å si på det. Jeg er vel bare litt grådig av meg Lenke til kommentar
Djevelen Marcus Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Tatt meg en god kikk på Game Maker 8,1 og har fått tak i en Pro Verson. Skal starte der og utvikle en god del spill. Så velger vi senere når den tid nermer seg. Takk for alle svar /Trå Løst. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 (endret) ... NITH er for øvrig den eneste skolen i Norge med godkjent bachelorgrad innen spilldesign. HiBu tilbyr en ingeniørgrad innenfor simulering og spillutvikling. Jeg vet at endel av emnene der omhandler nettopp dette med design av spill. (Kanskje ikke med samme fokus som hos NITH da =)) Men det er ihvertfall mulig å utdanne seg innenfor spill flere steder. http://www.hibu.no/studietilbud/ingeniorutdanning/dataingenior/spill Endret 18. oktober 2011 av BrokenTomato Lenke til kommentar
UleDule Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Ja, det er flere studier som omfatter spill. Du kan bl.a. studere Spillprogrammering ved NTNU og Høgskolen i Gjøvik. Og som du nevner stopper det ikke her. Det spørs hva en brenner for bare. Jeg er nok mer interessert i designdelen. Dvs. psykologien, brukeropplevelsene, pacing, gameplaydesign, QA, leveldesign og den slags. Igjen, jeg vil kun anbefale en ren designlinje til spesielt interesserte. De aller fleste vil ha mye mer nytte av et fokus på programmering. Det aller meste av det en lærer om designbiten får man ikke gjennom skolen uansett. 1 Lenke til kommentar
Torsdag Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Det går også ann å gå Visuell Simulering på HiHM og deretter velge feks. spillprogrammering. Jeg har selv en bachelor med fordypning i Game Design herifra. Men tror ikke det er mulig å ta denne fordypningen lenger, og det kan man jo skjønne med tanke på hvor mye skolen ga faen i den fordypningen. Hva som er lurest å velge av skoler vel en annen ting. Det å ta spillutdanning privat ala NiTH i Norge er veldig gutsy i forhold til studielån. Du burde virkelig være sikkelig motivert for å jobbe hardt da. Hvis du skal tjene penger på å lage spill i Norge så er dette områder man må fokusere på: - Mini indiespill ol. til appstores etc. - Barnespill med statsstøtte. - Spill til bruk i skolen, mao. pedagogiske spill. AAA produksjoner er rett og slett ikke lønnsomme nok i Norge. For de fleste små spillselskapene jeg kjenner ,som ønsker å satse på spill, må nå om dagen ha mange andre tjenester for å kunne gå rundt; lage websider, flashanimasjoner, 3d arkitekthus osv. Dette er også hovedgrunnen til at jeg har hoppet over i en annen yrkesgruppe. Motivasjonen for å lage relativt uinteressente små spill fins ikke hos meg nå om dagen . Kreds til dere som faktisk prøver dere på en såpass shaky og ustabilt marked her i Norge. Det fins dog potensiale, og har noen pedagogiske prosjekter gående som jeg skal ta opp igjen om et par år når utviklingen har kommet litt lenger. Du får ha lykke til med valget av utdanning. Hvis du går for gamedesign, så ikke gjør det fordi du tror du kan tjene mye penger og spille mye hele tiden. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Hallo, vell jeg er 15 går i 10 klasse og må snart velge mine veier. Jeg har veldig stor følelse om at jeg vil bli Spill utvikler. Er interesert i data så det holder. Men har ikke veldig lyst til og gå allmenfag 3 år også over til Høyskole. Så er det noen linjer på Vidregående som kan kan gi deg denne kompetansen til og bli Utvikler innen for spill industriet? Eller er det bare en vei og gå? Jeg har tenkt på selv læring men har problemer med og finne det riktige språket og lage spill i. Noen tips? Spillbransjen er tøff. Jeg vil kun anbefale det hvis du virkelig brenner for det og er parat til å aksepere 'rovdrift' på din tid i tillegg til å bli underbetalt ifht tilsvarende jobb i andre bransjer. Jeg jobbet selv en del år i Funcom og syntes det var kjempegøy, men det passer best om du er ung og single og ikke syns det er så farlig å leve på jobben fordi du samtidig har det gøy. Men når du nærmer deg 30 år får du etterhvert andre prioriteter og jeg kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til en slik jobb i dag. Mange har bakgrunn fra demoscenen, jeg likeså, og jeg jobbet med flere som var ekstremt dyktige uten å ha en bakgrunn fra universitetet. Er du selvdreven og kan lære deg grafikprogrammering på egen hånd, kan det være nok til å få en sjanse - du må bare ha noe å kunne vise frem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå