Gå til innhold

Nikon 1 - speilløst systemkamera fra Nikon

Anbefalte innlegg

Så du tror ikke at de ble tatt på sengen av Nex og co? Og da skyndte seg til tegnebordet? I Japan har Nikon mistet store markedsandeler, som er seriøs business. Dette må de kontre, men bevisste japanesere kommer nok ikke til å betale mer for dårligere ytelse.

Jeg tror ikke de ble tatt på senga ;) Dette er steg 1 for å "dekke" marked og er posisjonert der de ønsker har størst muligheter. Det er ikke en DSLR erstatter, men rettet mot et nytt segment for Nikon. Jeg er rimelig overbevist om at dette bare er starten på veien mot flere utgaver speilløse kamera med både større og mindre(?) sensorer.

Edit:

Canon kommer også snart på banen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mindre så blir det vel Coolpix med utskiftbar optikk. Tviler på den du. Større sensorer, da må de vel strengt tatt kjøre på med en ny serie objektiver til den også. Tror du virkelig det kommer til å skje? Jeg tror du har litt for mye tiltro til en gammel gigant som har vanskelig for å svinge kjapt. Nikon har nok resurser til å komme seg igjennom mistet markedsandeler, og profitten fra DSLR-sektoren er nok god. Men å tro at å henge så langt bak er helt ok for et kameraselskap, ja da tror jeg du er litt naiv. Apple tjente enormt på å være først med Ipad, og jo lengre bak du kommer jo vanskeligere blir det med et produkt som ikke skiller seg ekstra ut positivt. Nå skiller jo Nikon seg ut negativt på så og si alle måter med dette kamereaet, noe som tyder på at de ble tatt på senga og ikke har fulgt med. Selfølgelig ville ikke Nikon komme i denne situasjonen med vilje. Det som nok har skjedd er at Nikon ville vente å se hva som skjedde i denne sektoren før de kjørte på med et produkt, men da gjelder det å ha et godt produkt når du først starter. Og det har jo helt tydelig ikke Nikon her. Jeg blir ikke overasket om Canon kommer med et bedre kamera enn dette, og kaster seg inn den nå store markedsandelen i denne sektoren, men Nikon, om de ikke klarer bedre blir frakjørt.

Dog om ikke de setter ned prisen kraftig naturligvis, for brand seller jo. Men når de ligger over samtlige, så tviler jeg på at noen gidder.

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Dog om ikke de setter ned prisen kraftig naturligvis, for brand seller jo. Men når de ligger over samtlige, så tviler jeg på at noen gidder.

Det er jo meningsløst å prise seg lavt før man vet hvordan markedet reagerer og til man har produsert nok enheter. Markedet kommer til å justere prisen ned; i god tilbud vs etterspørsels teori :)

Lenke til kommentar

Mindre så blir det vel Coolpix med utskiftbar optikk. Tviler på den du.

Tenkte mer i retning på kompaktkamera uten utskiftbar optikk (så speilløst var muligens noe uheldig valg av ord), dagens Nikon kompakt er jo skrot i forhold til Canon sine tilsvarende modeller. Tiden vil vise; håper på bra salg uansett; slik at det pushes enda mer ressurser inn i utvikling på FX-segmentet.

Lenke til kommentar

Nikon har laget en meget grafisk sammenligning som viser hvor raske 1-kameraene er. Dette med hensyn til datamengden, og der er de jo faktisk ganske gode, med hele 600 megapiksler per sekund (60fps, 10mp). De andre kameraene som sammenlignes har henholdsvis 122 mp/sek (D3x), 144 mp/sek (7D) og 38.4 mp/sek (GF3). Skuddtakten alene er fortsatt ikke nok til å selge dette kameraet til meg, men tanken på at den samme bildeprosessoren nok kommer på plass i D4 og D400 er jo litt pirrende :)

SlideforAndy.jpg

Lenke til kommentar

Her er en kommentar fra Sandy Ramirez som har prøvd Nikonen.

I think most of you are looking at this the wrong way. Nikon would not have introduced this system unless they felt there was a real market for it. Though to be honest I feel Pentax got it far more right than Nikon. After using the Q for nine days at New York Fashion Week, I can assure you that it is a little tank of a camera, not a toy. After handling the J1 today I came away feeling like I had just played with a Holga or a Fisher Price camera to be honest. While I think from the tech standpoint Nikon has it’s target well pegged, price wise they are definitely wrong. The Q at 800 while with a smaller sensor, by virtue of feature and build is worth it. It is literally the Swiss Army knife of cameras complete with a fully manual video mode. With the J1 after nearly an hour of use I knew it wasn’t meant for me, hell I couldn’t even figure out how to change ISO on the thing.

http://www.stevehuffphoto.com/2011/09/21/nikon-enters-the-game-with-the-new-mirrorless-j1-and-v1-cameras/

Som vanlig er det en del sutring om at kameraet har for liten sensor. Mer bekymringsfullt er at Nikonene ser ut til å være tilrettelagt for de som har null peiling på hva iso, lukkertid og blender er. Nikon selv skriver at V1 er et "advanced" kamera, men det er uten P, Tv, Av og M på modushjulet og det ser ut til å mangle hjul for raskt å endre f.eks. blender. 10-100mm objektivet har f.eks. skyvebryter for å endre zoom. Alt dette er ting som mer passer for mor og far som ønsker et kamera og har null forventninger til noe som helst. Fotoamatører styrer stort sett utenom slike kameraer og det helt uavhengig av sensorstørrelse. Klarer en allikevel å svelge kamelen om at sensoren er liten så sitter en allikevel igjen med et kamera som ikke er allverdens betjeningsmessigt. Synd. Kan forstå at J1 er slik, men fatter ikke at V1 har denne filosofien.

PS: Kikker dere på artikkelen til Sandy Ramirez her, http://www.adorama.com/alc/blogarticle/The-Pentax-Q-Stress-Test-Day-1 , så ser dere at liten sensor ikke bare er dumt. Det har sine fordeler også med å kunne bruke stor blenderåpning og allikevel beholde dybdeskarphet. Mange klager på at små sensorer ikke klarer høy iso. Sant nok, men behovet er ikke der. Med liten sensor kan en derimot bruke større blenderåpning og allikevel beholde dybdeskarpheten. På den måten kompenserer en ofte for svakere iso ytelse i praktiske situasjoner.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...