Gå til innhold

Må man ha inntekt for et lite lån?

spetwols

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om man må ha en fast inntekt for et lite lån til en 18åring? Det er snakk om 10 000 kroner som jeg skal bruke og trenger til en reise. Jeg skal i jobb når jeg kommer tilbake og litt penger har jeg uansett. Jeg bare lurer. Det er ikke snakk om så veldig mye penger kun 10 000...

jeg har ikke noe jobb nå men skal begynne når jeg kommer tilbake i oktober. takk for svar!

btw eller er det i hele tatt noen måter jeg kan låne penger på. kreditt kort får jeg det uten inntekt? er det noen måte.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikkje har betalingsanmerkninger så er det ikkje så vanskelig å få innvilga eit lån. Men du kan risikere at du må vise til korleis du planlegg å betale tilbake lånet (jobb, lommepenger, utdanningsstipend, osv).

Ofte på slike smålån så er løysninga at banken gir deg lån utan at du har inntekt men til ei høg rente. På den måten er banken(utlåneren) sikkra å ha fortjeneste sjølv om ikkje alle lånetakerane klarer å betale tilbake lånet.

Du vil også kunne få lavare rente dersom du har noke av verdi som du kan sette som sikkerheit for lånet.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva du har tenkt å gjøre hvis du av en eller annen grunn IKKE har jobb når du kommer tilbake. Å ta opp forbrukslån til forbruk er første skritt mot et gjeldshelvete. Hvis du ikke har klart å spare opp 10.000 før nå, hvorfor skal det være så lett for deg å betale det tilbake senere?

Den beste løsningen er å tjene inn pengene på forhånd. På plassen etterpå kommer lån fra familie (foreldre, besteforeldre). Best på ikke-anbefalt listen er å bruke et kredittkort, fra f.eks skandiabanken, ettersom de såvidt jeg vet har lavest rente.

http://www.finansportalen.no/Bank/Kredittkort

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er særlig smart å starte jobbkarrieren i minus med forbrukslån. Med mindre det er en reise du MÅ foreta vil jeg heller anbefale å kutte ut den reisen og dra på tur når du har spart opp penger.

Det er lett å havne i luksusfellen om man låner til ting man strengt tatt ikke har råd til.

Jeg vet ikke hvor lett det er for en 18-åring uten intekt å få lån, men det burde ikke være lett IMHO.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror alle med konto i Skandiabanken får innvilget lån så lenge de ikke har betalingsanmerkninger. Ellers finnes det banker som f.eks DnB og Nordea som gir lån og kredittkort til unge og studenter.

Hvis det er kontokreditt du snakker om, så er effektiv rente i Skandiabanken faktisk høyere enn for Skandiabankens eget kredittkort. Denne har også 50 dagers rentefrihet DERSOM du betaler tilbake innen disse 50 dagene.

Liste over rimelige kredittkort.

Men jeg må si meg enig med dem over, å bruke penger du ikke har ville jeg vært skeptisk til, særlig når du ikke har inntekt engang. Det blir noe annet med bil- og boliglån. Kredittkortgjeld og forbrukslån er de dyreste låneformene du finner. Skal du reise på ferie bør du ha spart opp pengene på forhånd. Om du MÅ låne penger, sørg for å ikke låne mer enn du faktisk må. Dessuten ville jeg rådført meg med foreldre, kanskje de kan være behjelpelige, kanskje med utlån av (deler av) totalkostnaden? Men husk at gjeld er gjeld, uansett hvem du skylder.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...