AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Vet ikke om det kan kalles narkotika, men det er sterke beroligende tabletter. Han har dem ikke på resept og får tak i tablettene fra slektninger som har dem på resept fra legen. Han sier at han er lei av alkohol og synes ikke at det er morro med alkohol lenger. Han tar ikke disse tablettene så ofte hva jeg vet, men han tar dem. Har sagt til han at han kommer til å ødelegge livet sitt osv...Men han bortforklarer seg og sier at "noen tabletter en sjelden gang har aldri drept noen". Men dette kommer til å utvikle seg, er jeg redd for. Hva skal JEG gjøre for å stoppe dette? Skal jeg røske tak i han og kjefte han loddrett ut eller? Kommer aldrig til å tilgi med selv om han blir narkoman uten at jeg gjorde noe Kan tillegge at han er 20 år gammel. Postet av anonym: 4386fc279bbd07db14d28e7ea63ada42 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Lite man kan gjøre om han ikke gidder å høre på deg, men det finnes steder der du kan oppsøke hjelp. http://www.rustelefonen.no http://www.forebygging.no/ Ev så kan kanskje en anmeldelse til politiet gi han støkket som trengs. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Lite man kan gjøre om han ikke gidder å høre på deg, men det finnes steder der du kan oppsøke hjelp. http://www.rustelefonen.no http://www.forebygging.no/ Ev så kan kanskje en anmeldelse til politiet gi han støkket som trengs. Anmelder ikke en kompis til politiet. Får han greie på at jeg har anmeldt han, er vårt vennskap med all sannsynlighet over. Og han "låner" tablettene av slektninger som bruker dem lovlig. Jeg skal ta en SKIKKELIG alvorsprat med han! Det burde få han på andre tanker. TS Postet av anonym: 4386fc279bbd07db14d28e7ea63ada42 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 La han få leve livet sitt. Så lenge han ikke overdrive så er det inget problem. Du burde heller være mer bekymret over alle vennene og slektningene dine som ruser seg på alkohol. 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 La han få leve livet sitt. Så lenge han ikke overdrive så er det inget problem. Du burde heller være mer bekymret over alle vennene og slektningene dine som ruser seg på alkohol. Joda, men det har blitt mer og mer. Snart ligger han vel i ei pappeske under ei bru... Hvorfor skulle jeg være mer bekymret over vennene og slektningene mine bare for at de drikker alkohol? De drikker alkohol som folk flest, den nærmeste slektningen jeg burde være bekymret for er meg selv, for jeg drikker altfor mye. Men nå handler dette om kompisen min, han er den eneste vennen jeg har på mitt nye bosted. TS Postet av anonym: 4386fc279bbd07db14d28e7ea63ada42 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg hadde aldri latt en kompis begynne slik. Jeg hadde tatt ham skikkelig og spurt om han var helt idiot. Før man vet ordet av det begynner han å prøve andre ting. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Hvorfor skulle jeg være mer bekymret over vennene og slektningene mine bare for at de drikker alkohol? De drikker alkohol som folk flest, den nærmeste slektningen jeg burde være bekymret for er meg selv, for jeg drikker altfor mye. Med andre ord så har du ingen rett til å "belære han" før enn du selv er permanet edru. Enkelt og greit. Men nå handler dette om kompisen min, han er den eneste vennen jeg har på mitt nye bosted. Så ved andre ord: Du er bekymret for å miste din ene faste støttespille på den nye plassen, og ikke at han ruser seg? Det er en bedre grunn til bekymring enn dopet hans. Prat med han, og bare si at du er redd for å miste han. Eller i det minste skriv det ned noen plass, så du får det ut. Det kommer ikke til å skje noe med kompisen din, og han kommer ikke til å ta overdose. Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Det kommer ikke til å skje noe med kompisen din, og han kommer ikke til å ta overdose. Greit med det andre du skrev, men denne siste setningen kan du ikke si som 100% sikkert. Du har fått veldig lite informasjon om kompisen til TS, kanskje er han deprimert e.l. Da er det fort gjort. Alt begynner jo smått, kanskje røyker man vannpipe som 16-åring, så ender man opp med kokain. Jeg sier IKKE at det er typisk, men det KAN skje for alt vi vet. Jeg tror ikke du bør si noe sikkert når du vet såpass lite om hvem du snakker om. Jeg ville prøvd å overtale han til å slutte, og heller finne en sunnere vei til "glede". Kanskje oppmuntre han til å begynne å trene (hvis han ikke allerede gjør det), eller få seg en hund. Jeg har hørt det kan hjelpe mot depresjon blant annet, å ha en hund. Jeg kjenner ikke personen, så jeg aner jo ikke hva som er problemet hans, men jeg ville ihvertfall prøvd å finne ut hva det var som gjorde at han søkte etter sterke rusmidler istedenfor å leve i den virkelige verdenen. Ville også anbefalt deg, TS, å kutte ned på alkoholen selv, så du kan vise deg som et godt eksempel for han. 2 Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Du må antakeligvis legge fra deg mange av holdningene dine om du skal ha håp om å påvirke kompisen din til å endre vanene sine. Ta inn over deg at de fleste som eksperimenterer med beroligende piller eller andre droger, ikke ender opp som vrak. De fleste som begynner å eksperimentere, har forstått at man kan inkorprorere bruk av ganske sterke droger i et ellers normalt liv. Dette er, etter alt jeg har erfart, helt riktig. De fleste "beroligende piller" er enten benzodiazepiner og opiater/opioider. Jeg er generelt skeptisk til rekreasjonell bruk av slike stoffer. Jeg fraråder også mine kompiser fra å bruke dem i noen betydelig utstrekning, men dette prøver jeg å gjøre det med en viss faglig tyngde. Den uro du føler over din kamerats rusbruk, ser for meg ut til å være basert på en ekkel blanding av fordommer og manglende tro på kameraten din. Gjør litt research på Wikipedia, eller oppsøk andre kilder hvis målsetning er å spre god, sannferdig og nyansert informasjon. Innrøm overfor kompisen din at han mest sannsynlig kommer å klare seg bra, så lenge viljen er tilstede. Derfra er det gjerne lettere å yte innflytelse, spesielt hvis du er ydmyk og åpen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå