Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop har begynt å bli treigere i spill

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Asus X52JV i mars, og har vært veldig fornøyd me pc'n. I det siste så har jeg lagt merke til at laptopen er treigere og mer laggete i spill som jeg vanligvis kunne kjøre helt fint, men som nå lagger som aldri før.

Nå har det seg slik at jeg ikke har en backup ifra da laptopen var ny, ei fulgte det med noen windows cd'er. Har to partisjoner, vanlig windows (C:) og til spill og filmer (D:). Verken C eller D er i nærheten av full. Har avinstallert alt av unødige programmer, men uten noe særlig forskjell. Har tittet inn på siden av vifta, men det ser ikke ut som at det er mye skitt eller støv der, så jeg skjønner ikke helt hva som kan være problemet.

Noen som har noen tips eller forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antakelig harddisk-lag, eller så kan det være at CPU throttler hvis den blir for varm, grunnet støv/dårlig vifteytelse.

Tipper at hvis du oppgraderer til en SSD eller bytter til en helt ny harddisk burde den bli god som ny. Partisjonering er forresten ikke anbefalt, da det kan senke ytelsen til en datamaskin, siden lesehodet kanskje må hoppe over lengre avstander når det skal lese spilldata og skrive til page-filene til minnet. Hvor stor påvirkning dette kan ha på ytelsen er jeg imidlertid ikke sikker på.

Med SSD har jeg i hvert fall ingen ytelsesproblemer av typen harddisk-lag med mine maskiner, noe jeg hadde før med vanlige harddisker.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg ikke har en backup ifra da laptopen var ny, ei fulgte det med noen windows cd'er.

På Asus PCer får du beksjed rett etter oppstart og periodevis etterpå at du ta sikkerhetskopi av systemet. Dette har du tydligvis ikke gjort. I tillegg er det en skjult partisjon for å sette maskinen tilbake slik den var da du startet den. I begge tilfelle må du ta kopi av egne data samt reinstallere de programmer siom er installert i etterkant. Den første metoden bør også benyttes hvis du bytter til SSD harddisk (anbefalt minimum 60GB). Dette for at du skal kunne installere riktig versjon av operativsystemet på den nye disken.

Lenke til kommentar

Det du opplever høres veldig ut som CPU throttling. Last ned HWmonitor og kjør det i bakgrunnen mens du spiller, så burde du raskt se om det er noe galt med tempraturer. Arrandale throttler ved 100C så vidt jeg husker.

SSD er fint, men skal ikke ha noe med ytelsen i spill og gjøre, utenom loadingtid. Windows 7 tar ca 12 GB hos meg med pagefile, hibernation og backup disablet så burde være mulig å leve med en 64GB SSD med mindre har mange programmer og spill som tar mye plass.

Win7 fikk du vel med når du kjøpte PCen? I såfall kan du bare laste ned Win7 ISO fra nettet (lovlig), laste den over på CD eller minnepenn og installere en fresh Win7 uten ASUS sin crapware og bruke CD keyen som står under PCen. Krever at du installerer drivere manuellt men burde funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...