Gå til innhold

Studere programmering


aUrrang

Anbefalte innlegg

Hei! Til våren er jeg klar til å søke videre utdanning etter et år med jobbing. Jeg har fremdeles ikke bestemt meg helt, men har kommet frem til at jeg interesserer meg stort for programmering og gjerne vil studere dette.

 

Jeg har i utgangspunktet siktet meg inn på programmeringslinjen ved HiG, men har i det siste fått øynene opp for Informatikk: Programmering og nettverk ved UiO. Er det noen som har noen erfaringer rundt disse studiene? Da spesielt hvor sterkt man står i forhold til jobb etter fullført bachelor/master og ikke minst hvordan disse studiene lærer bort programmering?

Godt mulig jeg tar feil her, men jeg har fått inntrykk av at linjen hos HiG går litt mer direkte inn på programmering, mens UiO tar for seg et litt bredere spekter innenfor informasjonsteknologi (?).

 

Edit:

Hvis dere vet om andre studier enn de jeg nevnte som er verd å sjekke ut setter jeg selvfølgelig stor pris på det også!

Endret av aUrrang
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg byrja nettopp på NITH, og skal ta programmering. Utruleg nøgd med skulen så langt, og det er svært yrkesretta. I fadderuka fekk me ein del bedriftsbesøk, blant desse Google og Microsoft. Me skal óg ha nokre karrieredager, samt eit hovudprosjekt tredje år som er i bedrift. Ifølge skulen får svært mange jobb etter hovedprosjektet, eller underveis.

Verdt å kikke på om ikkje anna. Det koster forøvrig penger, men dei er godkjent av Lånekassen :) Trives utruleg godt så langt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg byrja nettopp på NITH, og skal ta programmering. Utruleg nøgd med skulen så langt, og det er svært yrkesretta. I fadderuka fekk me ein del bedriftsbesøk, blant desse Google og Microsoft. Me skal óg ha nokre karrieredager, samt eit hovudprosjekt tredje år som er i bedrift. Ifølge skulen får svært mange jobb etter hovedprosjektet, eller underveis.

Verdt å kikke på om ikkje anna. Det koster forøvrig penger, men dei er godkjent av Lånekassen :) Trives utruleg godt så langt!

 

Har vurdert NITH også ja, men tenker det er litt dumt å betale for noe jeg kan få tilnærmet gratis.. Hvordan er lærerne, bygget, atmosfæren osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vurdert NITH også ja, men tenker det er litt dumt å betale for noe jeg kan få tilnærmet gratis.. Hvordan er lærerne, bygget, atmosfæren osv?

I det offentlige kan ansatte gi generelt faen uten å risikere jobben sin særlig lett. (hører støtt og stadig om lærere som ikke "gidder" på offentlige skoler) I det private forsvinner slike lærere kjapt. Selv om jeg syns bachelor ved NITH var dyrt var det verdt å vite at lærerstaben faktisk vil lære vekk ting. Vi hadde vel en lærer som ikke var lett å lære noe fra, vedkommende var borte til neste semester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynt selv på NITH nå, og jeg støtter det steffenz sier om at NITH er en flott skole. Lærerene er flinke, engasjerte og vil lære vekk. Det er bra med hjelp å få på forumene (jeg hjelper selv en god del da jeg har en del erfaring fra før med noen av fagene som Java, Web ogMySQL) og veilederne er flinke.

 

Forøvrig hvis ikke jeg husker helt feil var det vel en ca 50-60% som hadde jobb FØR de var ferdig med studiene ved NITH. Vet også at NITH jobber hardt for å hjelpe studentene ut i jobb, de vil at vi skal lykkes og DET er engasjerende for meg som student. De fleste får også jobb om ikke under studiene så etter studiene da det er veldig stor trang etter flinke programmerere. Anbefaler på det sterkeste at du vurderer NITH, det svir kanskje litt i lommeboka, men nesten hele semesteravgiften får man lånt av skolepengerlån hos lånekassen, og alle økonomer sier jo at studielånet er det beste lånet man kan ha :)

 

Du nevnte at du lurte på hvordan de ulike skolene lærer bort programmering. Vel, ved NITH så har de en veldig grei approach i mine tanker. Programmering er jo litt som matematikk, man må jobbe med det og øve for å bli god. Det hjelper ikke bare å være i en forelesning, man må kode med når lærerene koder.

 

NITH har først to forelesningstimer, også legger i tillegg foreleserne ut oppgaver som man kan arbeide med. I Java så bruker vi en bok, "Java Programming - A back to basics approach" tror jeg den heter (for lat til å flytte meg 1 meter å sjekke), og den inneholder MASSEVIS av både korte og lengre spørsmål og oppgaver, så man kan virkelig få brynt seg der.

 

Som sagt så har vi to forelesningstimer, og etter det så er det veiledningstimer, dette er timer hvor veiledere (altså frivillige studenter som har gjennomført faget tidligere, gjerne 2. og 3. års studenter) hjelper gladlig oss freshmen (and women) med det vi sliter med. Disse er tilgjenglige og skulle du ha et spørsmål så hjelper de gladlig til. Disse veiledningstimene varer vel i ca 3-4 timer tror jeg. Itillegg så er det repeteringstimer på Fredag, igjen ledet av studenter, hvor de går igjennom ting folk lurer på i felles.

 

TL;DR: NITH er en kjempebra skole som virkelig gjør alt for at du som student skal ende opp med en bra betalt jobb som du trives med, de har flinke lærere og veiledere som hjelper deg på den veien, men det forventes at du som student vil være aktiv under forelesningene og kode med, ikke bare være passiv og sitte på Facebook - da kan du like gjerne være hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Broren min studerer ved HiG og virker svært fornøyd med utdanninga si så langt. Han lærte seg all programmeringa for høstens emne i løpet av sommeren så han skulker ganske mange forelesninger, men han har ikke klaga til meg ang. kvaliteten på lærerne. Han studerer spillprogrammering da.

 

Du bør sjekke ut forskjellige informatikkstudier også, da disse omfatter veldig mye programmering. Informatikkstudiet ved NTNU har jeg hørt er ganske bra.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra at du tenkte på programvareutvikling på HiG? Jeg går selv medieteknologi(bachelor)/GIS(års-studium) på HiG og må si jeg er veldig fornøyd med de foreleserne jeg har hatt hittil. Jeg vil anbefale deg HiG på det sterkeste da jeg selv trives utrolig godt her.

 

Om du ønsker å studere programmering er programvareutvikling på HiG et godt alternativ, ellers er jo dataingeniør også en allsidig utdanning som tar for seg mye programmering. Sistnevnte har også muligheten for dybdekunnskap i programutvikling gjennom valgfag. Begge linjene har ellers faget systemutvikling som er svært relevant for en som ønsker en framtid som programmerer.

 

Et lite utdrag fra studiets beskrivelse:

 

I studiet vektlegges praktisk oppgaveløsning, ofte gjennom programmering i forskjellige programmeringsspråk (C, C++, Java, PHP) og systemering i modelleringsspråk (UML).
Lenke til kommentar

mens UiO tar for seg et litt bredere spekter innenfor informasjonsteknologi (?).

Utdanningen på UiO blir så bred du selv velger å gjøre den. Første halvdel av studiet er ganske låst og gir deg en litt bred grunnutdannelse du bygger videre på. Første semester får du først litt matte og logikk sammen med et grunnkurs i programmering. I andre semester har du et programmeringsemne som bygger videre på det i første semester sammen med et kurs om forskjellige måter å utvikle programvare på(og exphil). 3 semester et intro kurs i hvordan OS er bygget opp(i det samme kurset vil du også lære C), enda et programmeringskurs som bygger videre på de du hadde året før og et database kurs. Etter det så velger du omtrent alle kursene selv.

Lenke til kommentar

Broren min studerer ved HiG og virker svært fornøyd med utdanninga si så langt. Han lærte seg all programmeringa for høstens emne i løpet av sommeren så han skulker ganske mange forelesninger, men han har ikke klaga til meg ang. kvaliteten på lærerne. Han studerer spillprogrammering da.

 

Du bør sjekke ut forskjellige informatikkstudier også, da disse omfatter veldig mye programmering. Informatikkstudiet ved NTNU har jeg hørt er ganske bra.

Kunne du spurt han litt mer om hvordan Spillprogrammering er på HiG? :) Tenkte å se om jeg kommer inn der til neste år på samme studie.

 

Håper det er greit jeg låner tråden din litt aUrrang :p

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar

Går Programmering og Nettverk ved UiO og kan anbefale det.

 

Det brukes mye Java, men legges opp til og lære konsepter som kan viderebrukes til andre språk du ønsker å lære deg. Selv om det er en "teknisk" utdanning gjør dette at den også vil være relevant om 20 år. (Det er også mange fag man lærer andre språk)

 

Det er en del fag det forventes å ta på starten av studiet, men det er egentlig åpent for endring og kan omrokkeres på om du ønsker det. Det er ganske fritt, og det kan kreve litt selvdisiplin for å gjennomføre det siden det er lite som er obligatorisk, men det er jo litt deilig også :p

 

Når det gjelder spesialisering er det masse fag å velge i, veldig mange flere enn du rekker å ta i løpet av en grad.

 

Når det gjelder jobb etter endt studie regnes det som veldig lett å skaffe seg uten at jeg har noen konkrete tall. Men det er bedriftspresentasjoner hver torsdag hvor det ofte blir betalt middag og 1-3 drikke-enheter for å få deg til å høre på en rekruteringstale fra bedrifter så det kan ikke være så veldig vanskelig å skaffe seg en jobb etter endt studie.

 

Prisen på 500kr i semesteret (ikke medregnet bøker og kaffe) er det ikke noe å si på.

 

Hva som passer best for akkurat deg er vanskelig å si, men er du motivert vil du nok lære deg programmering uansett hvilken skole du velger.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Eg byrja nettopp på NITH, og skal ta programmering. Utruleg nøgd med skulen så langt, og det er svært yrkesretta. I fadderuka fekk me ein del bedriftsbesøk, blant desse Google og Microsoft. Me skal óg ha nokre karrieredager, samt eit hovudprosjekt tredje år som er i bedrift. Ifølge skulen får svært mange jobb etter hovedprosjektet, eller underveis.

Verdt å kikke på om ikkje anna. Det koster forøvrig penger, men dei er godkjent av Lånekassen :) Trives utruleg godt så langt!

 

Har vurdert NITH også ja, men tenker det er litt dumt å betale for noe jeg kan få tilnærmet gratis.. Hvordan er lærerne, bygget, atmosfæren osv?

 

Til no er eg kjempenøgd. Miljøet er utruleg bra, og både lærere såvel som elever er ein herleg gjeng. Får ei følelse av å kjenne seg heime!

Bygget er óg svært greitt. Me har ikke hatt noko særleg klasseromsundervisning, men skulen har forsåvidt ganske store lokaler i Galleriet (Schweigårdsgate). Det er berre å stikke innom ein dag, og slå av ein prat med nokon i resepsjonen (inngang frå Grønland er enklast). :)

Lenke til kommentar

Tror de fleste offentlige høgskole/universitet ligger like godtsom private skolene. I norske arbeidsforhold er det temmlig vanskelig å sparke noen uansett om de jobber i offentlig eller privat sektor.

 

Ta en ekstra kikk på linjebeskrivelsen slik at du får en bedre oversikt og om du har lyst på en master kan jeg på det sterkeste anbefalse 3 åring bachelor og deretter 2 årig master slik at du får skrive både bachelor og master oppgaven.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvor man går, eller hva man velger, er ganske "same shit". Selv går jeg på HiG, informasjonssikkerhets linja. Vi har 30 studiepoeng med C++ (grunnleggende, objektorientert, algoritmiske methoder) så har vi også litt mere spesialiserte emer som programmvaresikkerhet, ethical hacking and penetration testing, eller informasjonskrigøring (foreleser er Oblt. i Hæren), Hendelseshåntering. Men også selvsagt emner som systemutvikling, programvareutvikling, operativsystemer osv.

 

Selv om linja heter Informasjonssikkerhet, så lærer vi også mye av det samma som programmvareutviklin og drift.

 

Det man betaler for på NITH, kan du heller bruke på en nedbetale studielånet ditt, for du får det samma (og kanskje bedre også) ved offentlige skoler. Tenk på det sånn, hvis det hadde vært bedre, haddei kke flere gått der? og hadde ikke da de beste lærerene vært der?

 

F.eks nå har jeg datakommunikasjon og nettverkssikkerhet, lærer vår der fra Nederland, og nåværende sjef for NISLAB (norwegian information security lab) som er en av top 3 informasjonssikkerhets labber i Europa. Dette er på lille HiG med i underkant av 3000 elever, hehe.

 

P.s. Når noen sier at lærer gir "f***" siden de jobber i det offentlige, så lurer jeg fælt på hvor de har fått den opplevelsen fra.

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Hvor man går, eller hva man velger, er ganske "same shit". Selv går jeg på HiG, informasjonssikkerhets linja. Vi har 30 studiepoeng med C++ (grunnleggende, objektorientert, algoritmiske methoder) så har vi også litt mere spesialiserte emer som programmvaresikkerhet, ethical hacking and penetration testing, eller informasjonskrigøring (foreleser er Oblt. i Hæren), Hendelseshåntering. Men også selvsagt emner som systemutvikling, programvareutvikling, operativsystemer osv.

Perhaps, men så er spørsmålet, driver bedrifter å aktivt headhunter elever ved HiG? På NITH nemlig så river de tak i maaaaange elever. (IIRC så har 60% jobb før studiene er ferdig, 80% jobb iløpet av første år. Neste uke så har vi karrieremesse hvor en 30-35 bedrifter har lyst å prate med oss). + Selv går jeg første året, og allerede så har jeg fått meg jobb med utvikling av Android applikasjoner på side av studiet, mye på grunn av at jeg har hatt en høy interesse for programmering, og at jeg har arbeidet aktivt med dette på siden, men jeg hadde aldri fått den jobben hadde det ikke vært for NITH. Jeg vet at firmaet bare sendte ut informasjon om dette på to steder - NITH og NTNU, så det må bety noe? ;)

 

Det man betaler for på NITH, kan du heller bruke på en nedbetale studielånet ditt, for du får det samma (og kanskje bedre også) ved offentlige skoler. Tenk på det sånn, hvis det hadde vært bedre, haddei kke flere gått der? og hadde ikke da de beste lærerene vært der?

~60k i året, eller ca ~180k for en bachelor er ikke så ille, studielånet er det lånet som er "best" å ha, på grunn av sine flotte ordninger og lave rente. Uansett, vi har nå 200 elever i første klasse, noe jeg synes er ganske bra, vet at noen av linjene er helt fulle, blant annet 3D Design. Hva lærerene våre angår så synes jeg alle lærerene våre er veldig flinke i fagene sine. De er oppdatert og klarer å svare på alle våre spørsmål enten umiddelbart, eller innen kort tid. De er flinke når det kommer til feedback, og vi fyller ut et spørreskjema i hvert fag om hva vi synes om faget, om foreleser o.l. En slags, lærer og fag-evaluering, jeg kjenner ikke til mange, om noen, offentlige skoler som har det.

 

Den store forskjellen på NITH og andre høyskoler, er at for det første så er NITH Norges eneste IT høyskole, og for det andre så er utdannigsløpet veldig forskjellig fra andre skoler. Som sjefen i jobben min sa - "Jeg har inntrykk av at NITH er mer yrkesrettet med realistiske use-cases og tettere arbeid med bedrifter, som da også gjør at dere er bedre forberedt på arbeidslivet" - en beskrivelse som passer bra for NITH. Siste halvåret så arbeider man aktivt i en bedrift, og dette blir da sett på som bachelor oppgaven. Og jeg vet om MANGE som har fått seg en bra jobb etter bachelor oppgaven i bedrifter, som også har vært høyt relevant for deres studievalg.

 

NITH er en relativt ny skole, den ble etablert i 2002 etter et navnskifte fra Den Polytekniske høyskolen, som var originalt lokalisert i Bergen. DPH var ettablert i 1995 som et sammarbeid mellom to høyskoler der, men de har gjort veldig store endringer på studieprogram og studieløp siden den tiden. De var mer akademiske før, nå har de blitt mer yrkesrelaterte, noe som har gjort at de har skillet seg ut og fått fler og fler studenter for hvert år som går.

 

Per min mening, om du har en genuin interesse for IT, så anbefaler jeg NITH. Miljøet passer helt ypperlig for min del ivertfall, og det er bra med kommunikasjon og vi hjelper hverandre om vi sliter i fag, alt for å få opp karaktersnittet og kunnskapsnivåene. Jeg vet for eksempel for tiden at noen sliter litt med Java, så da har en medelev laget noen filmer som forklarer konseptene med OOP bedre, og dette har hjulpet dem aktivt.

 

P.s. Når noen sier at lærer gir "f***" siden de jobber i det offentlige, så lurer jeg fælt på hvor de har fått den opplevelsen fra.

Hvor vi får det fra? Vel, jeg har gått på private skoler helt siden ungdomskolen, av den enkle grunn at jeg synes lærerene på ungdomskolen ga litt F. Dette har blitt ytterlige backet up med skrekkhistorier fra vidregende, og når jeg ser hvordan noen elever arbeider nå på NITH, som har gått på offentlige vidregående skoler, så føler jeg meg heldig da jeg har gått på private skoler, for fy pokker, mange av dem vet jo ikke hvordan man skriver akademiske tekster, med kildehenvisning og sitatbruk engang. Har også hørt litt av verdt av historier fra andre offentlige høyskoler og universitet, og alt er ikke bare bra der heller. Jeg sier ikke at NITH er løsningen på alle problemer, NITH har sine svakheter de også.

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, så drar ikke bare bedrifter til Oslo eller Trondheim for å besøke elever. På karrieredagen her (IT-dagen) så hadde vi: Accenture, Delloite, NSM, Kongsberg gruppen, Thales, EDB Ergogroup, og en hel del andre. På linja jeg går jobber folk i alt fra Forsvaret til Telenor, noen har starta egne bedrifter, mens majoriteten fokuserer på å faktisk studere (ettersom det er en 100% "jobb" det også...)

 

Å betale ~180k for en bachelorgrad er jo å doble studielånet sitt, for en utdanning man kan fint få et annet sted også. Bare her på "lille gjøvik" har vi: Programmvareutvikling, spillprogrammering, Data ingenør, Drift (nettverk), webutvikling, og Informasjonssikkerhet (hvis man skal nevne IT-studier da).

 

Ja, kan fint være enig med deg i at offentlige skoler kan være noe dritt, men nå er dette høyere utdannig som er oppe til diskusjon, ikke dine uheldige opplevelser med grunnskolen. Universiteter har alltid sliti med at de har hundrevis av elever i salene, med få forelesere per hode, men ved høyere utdanning skal ikke læreren sitte å holde deg i hånda heller.

 

 

Men for å besvare trådstarter litt mere. Du spør om HiG sin prog. linje kanskje er mere "målrettet" enn UiO sin? Både ja og nei på en måte, hehe. UiO er (no shit) et universitet, og oppbyggningen på studier er litt anderledes der enn ved høgskoler. Etter sammenligning med venner som går på universiteter kan man grovt oppsumere det sånn: høgskoler er mindre, mindre klasser, tettere oppfølgning (ikke nødvendigvis da), og flere obligatoriske emner (aka, litt mindre valgfrihet av emner).

 

Programvareutviklings linja ved hig tar for seg emner som: systemutvikling, grunnleggende og objektorrientert programmering, innføring i informasjonssikkerhet, osv. Men også emner som: IT-ledelse, Ergonomi i digitale medier, og andre emner som gir er ganske bredt spekter, kontra å bare sitte å programmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...