gArd- Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Hei! Jeg prøvde legge inn Win 98 på min gamle pc med en gammel 12x cd-spiller, men jeg fikk stadig feilmeldinger i løpet av installasjonen så jeg antok at den ikke var helt god. I tilleg har jeg en Yamaha SCSI 8x4x24x CD-RW spiller.. Hvordan konfigurerer jeg den slik at jeg kan installere Win 98 med cd fra den?? Har satt 12x cd-spilleren som slave, men det hjalp ikke.. Fant ikke ut hvordan jeg skulle sette SCSI brennern som master heller.. Tenkte kanskje jeg må gjøre noe spesielt siden det er SCSI.. Noen som vet hva jeg må gjøre?? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Tør jeg spørre hvorfor Win98?`? Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Sett jumper på brenneren til master, kobl ut andre cd-rom enheter sett boot sequence (håper det er slik det staves) i bios til cd-rom/SCSI, kjør i win98, boot Lenke til kommentar
gArd- Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Fordi det er min gamle pc og jeg bruker en harddisk på 2 gb som er fra en enda eldre pc.. Lenke til kommentar
gArd- Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Sett jumper på brenneren til master, kobl ut andre cd-rom enheter (evt. sett de til slave) sett boot sequence (håper det er slik det staves) i bios til cd-rom, kjør i win98, boot Men det står ikke forklart på brenneren hvor jumperne skal være.. sikker på det ikke er annerledes med SCSI?? Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Sett jumper på brenneren til master, kobl ut andre cd-rom enheter (evt. sett de til slave) sett boot sequence (håper det er slik det staves) i bios til cd-rom, kjør i win98, boot Men det står ikke forklart på brenneren hvor jumperne skal være.. sikker på det ikke er annerledes med SCSI?? Så ikke det var SCSI før nå, er litt trett, gjesp Som jeg rettet inlegget mitt til, prøv å kobl ut vanlige cd-rom, sett i bios enten cd-rom eller scsi som boot sequence Lenke til kommentar
gArd- Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Sett jumper på brenneren til master, kobl ut andre cd-rom enheter (evt. sett de til slave) sett boot sequence (håper det er slik det staves) i bios til cd-rom, kjør i win98, boot Men det står ikke forklart på brenneren hvor jumperne skal være.. sikker på det ikke er annerledes med SCSI?? Så ikke det var SCSI før nå, er litt trett, gjesp Som jeg rettet inlegget mitt til, prøv å kobl ut vanlige cd-rom, sett i bios enten cd-rom eller scsi som boot sequence har prøvd... tror kanskje jeg skal prøve med en annen cd-spiller når jeg kommer hjem.. så kan jeg heller bytte når jeg har lagt inn win 98.. Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Når det gjelder SCSI, er det ikke noe som heter slave eller master. Man må derimot gi SCSI-enheter et ID-nummer (0-7 eller 0-15). Lavest ID nummer tilsvarer høyeste prioritet. I tillegg må den siste enheten på kabelen termineres. Hvis du bare har en CD-ROM tilkoblet SCSI-kortet må altså både gi den et ID-nummer og terminere den. Hvis det ikke hjelper kan også problemet være Windows 98. Det er ikke så sikkert at Windows 98 vil la seg installere fra en SCSI CD-ROM. Jeg tror ikke at tidligere windowsversjoner, spesielt 9x serien. Lenke til kommentar
gArd- Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Når det gjelder SCSI, er det ikke noe som heter slave eller master. Man må derimot gi SCSI-enheter et ID-nummer (0-7 eller 0-15). Lavest ID nummer tilsvarer høyeste prioritet. I tillegg må den siste enheten på kabelen termineres. Hvis du bare har en CD-ROM tilkoblet SCSI-kortet må altså både gi den et ID-nummer og terminere den. Hvis det ikke hjelper kan også problemet være Windows 98. Det er ikke så sikkert at Windows 98 vil la seg installere fra en SCSI CD-ROM. Jeg tror ikke at tidligere windowsversjoner, spesielt 9x serien. Ok jeg skjønnte det meste av det.. Jeg har en gammel 12x IDE cd-rom på den og en 3 år gammel SCSI CD-RW... skal cd-spilleren stå som slave da og SCSI brenneren som jeg skal installere fra skal stå som hva?? hva mener du med terminere?! Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Når det gjelder SCSI, er det ikke noe som heter slave eller master. Man må derimot gi SCSI-enheter et ID-nummer (0-7 eller 0-15). Lavest ID nummer tilsvarer høyeste prioritet. I tillegg må den siste enheten på kabelen termineres. Hvis du bare har en CD-ROM tilkoblet SCSI-kortet må altså både gi den et ID-nummer og terminere den. Hvis det ikke hjelper kan også problemet være Windows 98. Det er ikke så sikkert at Windows 98 vil la seg installere fra en SCSI CD-ROM. Jeg tror ikke at tidligere windowsversjoner, spesielt 9x serien. Ok jeg skjønnte det meste av det.. Jeg har en gammel 12x IDE cd-rom på den og en 3 år gammel SCSI CD-RW... skal cd-spilleren stå som slave da og SCSI brenneren som jeg skal installere fra skal stå som hva?? hva mener du med terminere?! Har du en hammer, Terminator :wink: Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Hvis du sier at du ikke klarte å installere Ein 98 fra IDE CD-ROMen fordi den ikke var helt god, ser jeg egentlig ikke noe vits i å installere den. For å sette opp SCSI CD-ROMen bør du ha manualen. Der står det både hvordan du setter ID-nummer og hvordan du terminerer. Prosedyern for det er som regel å flytte noen jumpere. Hvis du bare skal ha en SCSI CD-ROM på SCSI-kontrolleren kan du foreksempel sette ID-nummeret til 0. Mitt oppsett ser foreksempel slik ut IDE harddisk - Primary master SCSI harddisk - på enden av en 68 pin terminert kabel - ID 0 SCSI CD-RW - på enden av en 50 pn kabel - ID 3, Terminert SCSI DVD-ROM - samme 50 pin kabel som brenneren - ID 4 Lenke til kommentar
Zuluzion Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Bruk cd-rom'n til å installere. Problem løst.. SCSI->Win98 Legge inn driver når du kommer inn i win98 tipper at scsi er på scsi kontroller Lenke til kommentar
gArd- Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 hmm ok skal prøve når jeg kommer hjem... se hva som skjer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå