Gå til innhold

Hovedkort - Forskjell billig vs. dyrt ?

amunds

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer litt forskjellig hovedkort.

Har alltid kjøpt blant de rimeligste før - og har vært veldig fornøyd siden jeg ikke er veldig opptatt av OC o.l.

Men jeg blir ikke helt klok på hovedkort, og lurer på om noen kan gi en god forklaring på hva som egentlig er forskjellen på billige hovedkort alla:

ASUS P8P67 og

ASUS P8H67

Og dyrere hovedkort alla:

ASUS Maximus IV Extreme B3

- bortsett fra at dyrere hovedkort har flere "plasser" til forskjellige ting... I tillegg er vel dyrere hovedkort bedre på OC enn rimelige ?

(Er klar over forskjellen på H67/P67/Z68)

Hvis jeg er fornøyd med antall porter, plasser, eller hva det nå kalles på et rimelig hovedkort - og ikke har planer om OC, er det da noe poeng for meg å gå for noe dyrere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det korte svaret er nei.

Ser også at kort fra tusenlappen og oppover støtter DDR3 1600mhz, mens de under "bare" støtter 1333 mhz.

Samtidig står det på ASUS sine sider at alle kortene støtter 1600mhz(OC).

Betyr det at man må skru opp volt'en på minnet ?

Lenke til kommentar

Forskjell på dyrt og billig er hva HKet kommer med, hva som vil være i esken og i Intel leiren, om SLi skatten er betalt eller ikke.

Er ikke 5$ USD betalt i HK prisen (Royality til Nvidia for SLi støtte per HK) i tilegg til at HK produsenten må punge ut med 30000$ for at NV skal sertifisere hovedkort modellen for SLi.

Dette driver prisen opp, og er hvorfor de billigste kortene ikke har SLi, i tilegg kan dyrere modeller ha flere PCI-E spor og NF200 for å hjelpe på.

Ellers er det features for entusiaster og kvaliteten på visse komponenter som skiller.

Blant annet kan billige hovedkort ha dårlige VRM's eller strømstyringskretsene med andre ord.

Som hos AMD kan ødelegge ditt valg for heftigere CPUer.

Lenke til kommentar

Sitter å vurderer litt forskjellig hovedkort. Har alltid kjøpt blant de rimeligste før - og har vært veldig fornøyd siden jeg ikke er veldig opptatt av OC o.l. Men jeg blir ikke helt klok på hovedkort, og lurer på om noen kan gi en god forklaring på hva som egentlig er forskjellen på billige hovedkort alla:

ASUS P8P67 og

ASUS P8H67

Forskjellen på ASUS P8P67 og ASUS P8H67 er at kun førstnevnte lar seg overklokke. Forøvrig ville jeg sett på Asus P8Z68-V PRO, Z68, Socket 1155, AT som selges for kun 1065 + frakt kr. 29,00 hos CDON. Andre nettbutikker selger dette kortet for en høyere pris, jfr. prisguiden: http://prisguide.har...P8Z68-V+PRO&n=0 Og de tar også en betydelig høyere frakt.

Kortet er også testet av hardware.no hvor det fikk god omtale: http://www.hardware....z68-v_pro/98624

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...