Gå til innhold

Noen skipselektrikere her?


Mørbradbiff

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I "innredningen" er det da brukt plastrør og sånt inni veggene, som på land (bare med skips godkjent kabel)? Hvis det er annerledes enn på land, er jeg mere ute etter og høre hvordan det utføres på båt. :)

 

(Virker sikkert som dumme spørsmål jeg kommer med) :p

Endret av Lakshore
Lenke til kommentar

det blir også lagt i thorsman kanal hvis det er mye utstyr som skal monteres. eks mange brytere, stikk og termostat ved dør, stikk, tele og antenne under/over kontorpult. påvegg med ramme til brytere ser ikke bra ut, men har man for tynn vegg til å bruke innfelt så man bare bruke det eller kanal.

 

jeg anbefaler at du får spør et rederi om å få besøke et skip å få en omvisning. da har du mye å stille med på eksamen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg sliter litt med og forstå speed dropp, og justering av generatorer.

 

Sitter nå med denne tidligere eksamensoppgaven.

 

Hvordan ville dere løst dette?

 

OPPGAVE 3

Skipet har to like store dieselaggregat med børsteløse generatorer, -G1 og -G2. Generatorene

har merkedata S = 887,5 kVA, U= 440 V, f=60Hz, cos fi = 0,8 og rotasjonshastighet 1800 rpm.

 

Med sammenkoplede generatorer har effekt og frekvens blitt avlest til å være:

1. Ved lav last: -G1 gir 178 kW og -G2 gir 234 kW, frekvens 61,5 Hz.

2. Ved høy last: -G1 gir 533 kW og -G2 gir 476 kW, frekvens 60,5 Hz.

a) Vurder om generatorene har akseptabel lastfordeling og "Speed-droop" i forhold til NEK 420.

b) Lag en prosedyre for start, sammenkopling, test og innjustering av rett lastfordeling for

generatorene.

 

Har lest at grensen er 5% speed-dropp. Er det da +/- 5% av merkefrekvensen til generatoren det er snakk om?

 

Mitt hode funker ikke helt i dag.

Verfall dette har vert mine tanker:

 

 

Aktiv effekt P= s*cos fi = 887,5kVA *0,8= 710kW

 

Lav: (Frekvens- avlest frekvens)/Frekvens *100 = (60-61,5) / 60 *100 = -2,5% speed droop

Høy: (Frekvens- avlest frekvens)/Frekvens *100 = (60-60,5) / 60 *100 = -0,83% speed droop

 

- Vidre er jeg ikke sikker på hva jeg skal konkludere. Læreboken står det så lite om dette...

 

- Har jeg rett i at ved 100% last (710kW) så skal frekvensen være 60Hz?

- Ut i fra tabellen jeg tegnet så øker frekvensen jo mindre last det er.

 

 

 

Noen som orker og fullføre oppgaven for meg, eventuelt forklare meg litt ? :):innocent:

 

 

Er så vanskelig å forstå nye ting, når man ikke kan sjekke teorier med fasit...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det stemmer at frekvensen skal nedover jo mer last man får. Ideelt sett så har du 60 Hz på full last og 63 Hz på null.

Videre er hjelpemotorene NØDT til å gå med lik hastighet, ellers vil ikke generatorene være i fase og den ene trekke strøm for å kompensere for dette, i beste fall.

Er speed-droop lik så skal generatorene i utgangspunktet levere like mye effekt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har bestått denne eksamen og hadde ingen hjelpemidler foruten en dårlig formelsamling og NEK 410 del 1 og del 2. Jeg leste MYE i 2 måneder og følte meg relativt godt forberedt, jeg har 5.3 i snitt fra videregående og fikk 6 på teoretisk eksamen i elektrikerfaget - På denne eksamen i maritim modul fikk jeg karakter 2.

 

Med dette ønsker jeg å forberede absolutt alle som skal gå opp til denne eksamen at det ikke er noe plankekjør, oppgavene jeg fikk utdelt var veldig store og omfattende som krever MYE grunnkunskap, det er nå 100% forståelig for meg hvorfor dette faget har 1 år opplæring som VG3 på videregående skoler idag. Jeg ønsker ikke å skremme noen, men jeg følte meg godt forberedt, og jeg fikk som skrevet tidligere i dette innlegget karakter 2.

Endret av Revelar
Lenke til kommentar

Ut i fra 3dagerskurset, og eksamen jeg hadde i Stavanger. Så er jeg enig i Revelar. Kan fint si at en landelektrikere vil få problemer uten å lese/erfaring. Jeg sitter bare å venter på å få tilbakemelding på eksamen. Tror jeg står. Men tviler på at det blir toppkarakter!. Uten kurset, vil jeg vertfall ikke stått! Er så mye regler og andre ting å passe på. Som en landkrabbe ikke tenker på... Håper bare jeg får fylt ut alt det jeg ikke kan de 3 lovpålagte månedene jeg må ha for å få maritim modul.... 

Lenke til kommentar

Så da kan vi konkludere med at speed droopen her ser bra ut? :)

 

I de anleggene jeg setter opp speed droop så setter jeg 60Hz på 0% last og 58 på 100% last. Dette gjøres selvsagt likt på alle generatorer på samme nett slik at de fordeler lasten likt seg i mellom.

Det er forøvrig umulig å ha to generatorer gående på forskjellig frekvens på samme nett. u-mu-lig. De er sammenkoblet fysisk via elektrotavlen, for å si det slik.

 

Det som skjer om speed droopen er ulik er at de vil ta forskjellig prosentandel last. Dette er forøvrig ikke noe stort problem med mindre lasten blir så lav at ene generatoren kjører retureffekt på den andre. Ikke at det heller er noe stort problem, vi har vanligvis vern som kutter ut generatorer med retureffekt. Det som *kan* være problematisk er at en dieselmotor som får retureffekt på generatoren ikke gir noe pådrag og dermed ikke får drivstoffsmøring i fuel pumpene. Dette avhenger litt av type motor og type drivstoff btw.

 

Forøvrig så er speed droop bare en sekundær løsning på "mine" anlegg. Primær løsning for lastfordeling er enten lastlinje, eller simulert lastlinje vha PMS som konstant overvåker last og frekvens og sender increase/decrease til generatorene slik at de fordeler 100% likt og ligger stivt på 60hz gjennom hele lastregisteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...