Mørbradbiff Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2011 Hvordan er det med skjult-anlegg på båter? Lenke til kommentar
Funtazz Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 I innredning(dvs. ikke tekniske rom) er alt lagt skjult. Det finnes ikke mye PR, letti og APK til sjøs I tekniske rom er det kabelbruer og rør som gjelder. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) I "innredningen" er det da brukt plastrør og sånt inni veggene, som på land (bare med skips godkjent kabel)? Hvis det er annerledes enn på land, er jeg mere ute etter og høre hvordan det utføres på båt. (Virker sikkert som dumme spørsmål jeg kommer med) Endret 31. oktober 2011 av Lakshore Lenke til kommentar
Funtazz Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) K-rør ja Edit: Bak veggplater o.s.v. er det k-rør, men fra skapet går gjerne kablene på bruer over himlingen. Når de føres nedover veggen legges de i k-rør. Endret 31. oktober 2011 av Funtazz Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 det blir også lagt i thorsman kanal hvis det er mye utstyr som skal monteres. eks mange brytere, stikk og termostat ved dør, stikk, tele og antenne under/over kontorpult. påvegg med ramme til brytere ser ikke bra ut, men har man for tynn vegg til å bruke innfelt så man bare bruke det eller kanal. jeg anbefaler at du får spør et rederi om å få besøke et skip å få en omvisning. da har du mye å stille med på eksamen. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 (endret) Fagstoff Pneumatikk (filmer, flash, etc) Fagstoff Hydralikk (flash, etc) Fagstoff Reguleringsteknikk Litt bedre forklart enn i boka Endret 3. november 2011 av Lakshore Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 Fikk vite i dag, at vi får ingen forberedelses-del til eksamen. Men vi får bruke alle hjelpemidler vi vil, bare ikke PC under eksamen. Noen som har et forslag til lure ting å ta med? (Borsett fra NEKkene og skolebøkerne) Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Jeg sliter litt med og forstå speed dropp, og justering av generatorer. Sitter nå med denne tidligere eksamensoppgaven. Hvordan ville dere løst dette? OPPGAVE 3 Skipet har to like store dieselaggregat med børsteløse generatorer, -G1 og -G2. Generatorene har merkedata S = 887,5 kVA, U= 440 V, f=60Hz, cos fi = 0,8 og rotasjonshastighet 1800 rpm. Med sammenkoplede generatorer har effekt og frekvens blitt avlest til å være: 1. Ved lav last: -G1 gir 178 kW og -G2 gir 234 kW, frekvens 61,5 Hz. 2. Ved høy last: -G1 gir 533 kW og -G2 gir 476 kW, frekvens 60,5 Hz. a) Vurder om generatorene har akseptabel lastfordeling og "Speed-droop" i forhold til NEK 420. b) Lag en prosedyre for start, sammenkopling, test og innjustering av rett lastfordeling for generatorene. Har lest at grensen er 5% speed-dropp. Er det da +/- 5% av merkefrekvensen til generatoren det er snakk om? Mitt hode funker ikke helt i dag. Verfall dette har vert mine tanker: Aktiv effekt P= s*cos fi = 887,5kVA *0,8= 710kW Lav: (Frekvens- avlest frekvens)/Frekvens *100 = (60-61,5) / 60 *100 = -2,5% speed droop Høy: (Frekvens- avlest frekvens)/Frekvens *100 = (60-60,5) / 60 *100 = -0,83% speed droop - Vidre er jeg ikke sikker på hva jeg skal konkludere. Læreboken står det så lite om dette... - Har jeg rett i at ved 100% last (710kW) så skal frekvensen være 60Hz? - Ut i fra tabellen jeg tegnet så øker frekvensen jo mindre last det er. Noen som orker og fullføre oppgaven for meg, eventuelt forklare meg litt ? Er så vanskelig å forstå nye ting, når man ikke kan sjekke teorier med fasit... Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Det stemmer at frekvensen skal nedover jo mer last man får. Ideelt sett så har du 60 Hz på full last og 63 Hz på null. Videre er hjelpemotorene NØDT til å gå med lik hastighet, ellers vil ikke generatorene være i fase og den ene trekke strøm for å kompensere for dette, i beste fall. Er speed-droop lik så skal generatorene i utgangspunktet levere like mye effekt. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Så da kan vi konkludere med at speed droopen her ser bra ut? Lenke til kommentar
Revelar Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Jeg har bestått denne eksamen og hadde ingen hjelpemidler foruten en dårlig formelsamling og NEK 410 del 1 og del 2. Jeg leste MYE i 2 måneder og følte meg relativt godt forberedt, jeg har 5.3 i snitt fra videregående og fikk 6 på teoretisk eksamen i elektrikerfaget - På denne eksamen i maritim modul fikk jeg karakter 2. Med dette ønsker jeg å forberede absolutt alle som skal gå opp til denne eksamen at det ikke er noe plankekjør, oppgavene jeg fikk utdelt var veldig store og omfattende som krever MYE grunnkunskap, det er nå 100% forståelig for meg hvorfor dette faget har 1 år opplæring som VG3 på videregående skoler idag. Jeg ønsker ikke å skremme noen, men jeg følte meg godt forberedt, og jeg fikk som skrevet tidligere i dette innlegget karakter 2. Endret 21. desember 2011 av Revelar Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 Ut i fra 3dagerskurset, og eksamen jeg hadde i Stavanger. Så er jeg enig i Revelar. Kan fint si at en landelektrikere vil få problemer uten å lese/erfaring. Jeg sitter bare å venter på å få tilbakemelding på eksamen. Tror jeg står. Men tviler på at det blir toppkarakter!. Uten kurset, vil jeg vertfall ikke stått! Er så mye regler og andre ting å passe på. Som en landkrabbe ikke tenker på... Håper bare jeg får fylt ut alt det jeg ikke kan de 3 lovpålagte månedene jeg må ha for å få maritim modul.... Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Så da kan vi konkludere med at speed droopen her ser bra ut? I de anleggene jeg setter opp speed droop så setter jeg 60Hz på 0% last og 58 på 100% last. Dette gjøres selvsagt likt på alle generatorer på samme nett slik at de fordeler lasten likt seg i mellom. Det er forøvrig umulig å ha to generatorer gående på forskjellig frekvens på samme nett. u-mu-lig. De er sammenkoblet fysisk via elektrotavlen, for å si det slik. Det som skjer om speed droopen er ulik er at de vil ta forskjellig prosentandel last. Dette er forøvrig ikke noe stort problem med mindre lasten blir så lav at ene generatoren kjører retureffekt på den andre. Ikke at det heller er noe stort problem, vi har vanligvis vern som kutter ut generatorer med retureffekt. Det som *kan* være problematisk er at en dieselmotor som får retureffekt på generatoren ikke gir noe pådrag og dermed ikke får drivstoffsmøring i fuel pumpene. Dette avhenger litt av type motor og type drivstoff btw. Forøvrig så er speed droop bare en sekundær løsning på "mine" anlegg. Primær løsning for lastfordeling er enten lastlinje, eller simulert lastlinje vha PMS som konstant overvåker last og frekvens og sender increase/decrease til generatorene slik at de fordeler 100% likt og ligger stivt på 60hz gjennom hele lastregisteret. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Da fikk jeg svar på min eksamen. Det gikk over alt forventning. Jeg fikk en 4er. Jeg som regnet med 2, kanskje 3. Takk for hjelpa. Håper kanskje noen andre finner denne tråden hjelpsom senere Endret 22. desember 2011 av Lakshore Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå