Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgt bil-kjøper krever mangler utbedret

uvitende85

Anbefalte innlegg

Hei!

Solgte nylig en 1993 BMW. Etter salg har kjøper hatt bilen på verksted, og oppdaget svetting fra bl.a toppakning og toppdekselpakning. Feilene var ukjent for meg, og jeg fortalte selger før salget at bilen var i topp teknisk stand. Med bakgrunn i dette mener kjøper bilen er mangelfull, og at jeg skal betale for reperasjon.

Har selvsagt kontrakt på salget, og bilen er "solgt som den er". Kan også nevnes at kjøper verken prøvekjørte bilen eller så under panseret før han undertegnet kontrakten og overtok bilen.

Hvordan skal jeg forholde meg i denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo veldig an på den eksakte ordlyden av kontrakten, men generelt vil jeg si at selv om du har sagt at bilen er i "topp teknisk stand" (hvertfall hvis dette ikke var noe i annonsetekst eller kontrakt, og du ikke er mekaniker, eller har skrytt på deg over snittet kunnskap om bil.)

Må det oppfattes som at såvidt deg bekjent er bilen i topp teknisk stand.

Småtteri må man regne med når man kjøper en 1993 BMW som selges "as is" jeg regner med at prisen også reflekterte dette?

Hvordan du bør forholde deg til det kommer jo også veldig an på bla, prisen kjøper betalte, prisen for utbedring av feilen og hvor lenge kjøper har hatt bilen.

Lenke til kommentar

Prisen ligger i det sjiktet som er normalt for slike biler,det finnes både billigere og dyrere biler til salgs. Prisoverslag kommer på 17800,-. Bilen ble solgt for 3 uker siden. Hvis kjøper mener jeg burde hatt kjennskap til disse feilene, burde ikke da kjøper også ha sett dette selv da han undersøkte bilen? (noe han ikke gjorde) Kjøper har jo også undersøkelsesplikt...

Lenke til kommentar

Såfremt du ikke har handlet i vond tro og holdt tilbake informasjon for kjøper så har du ditt på det tørre.

Send mail eller sms til han hvor du sier at bilen er kjøpt som den er og at dette er informasjon som er nytt for deg, samt at han ikke brukte undersøkelsesplikten sin. Så skriver du at du ikke aksepterer noe som helst krav fra han, og at denne saken nå er avsluttet i dine øyne og videre henvendelser blir ikke besvart.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Solgt som den er er ikke gyldig uansett ettersom han har to års reklamsjonrett når han kjøper ifra deg så veit du det.

Hvordan kan du si at bilen er bra teknisk uten å undersøkt bilen selv eller en mekaniker? Dette kan du få en dom på ettersom du juger at topppakningen er gåend betyr at BILEN ikke er TEKNISK bra. Igjen så juger du angående bilens tilstand.

Vist han ikke har peiling på bil så er det jo klart at han ikke veit noe om topppakning osv. Det er du som har sagt noe og du for stå for det, dette betyr eventuelt at du må BETALE for reperasjonen. Uansett så vedder jeg på at du må betale for dette ettersom bilen ikke er i teknisk stand som du sa.

Lenke til kommentar

Bilen er nylig EU-godkjent, derfor regnet jeg den for å være i topp stand. Jeg er ikke mekaniker, men vet at en gåen toppakning vil gi kjølevæske i olje/olje i kjølevæske og at bilen vil bruke store mengder kjølevæske og koke med jevne mellomrom. Bilen viste ingen tegn til dette i mitt eie.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt på jordet her, men mener å ha hørt at enkelte BMWér kan ødelegge toppakninger hvis de blir kjørt hardt/på høyt turtall når de er kalde.

Ettersom det har tatt 3 uker før kjøper har fått et verksted til å se på den kan det tenkes den er blitt kjørt hardt av ny eier. Kjøper har således tatt den på verksted når han har oppdaget noe uvanlig?

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva prisoverslaget var på?

Om han slår seg vrang og ønsker betalt mer enn prisen kan du jo bare be om å heve kjøpet, ta bilen tilbake og selge den til andre hvor du opplyser om svettingen eller skraper den.

Du finner en del informasjon

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_av_bil_fra_privatperson/etter_kjop/mangler

Det er selvfølgelig trist om han har grisekjørt og ødelagt bilen. Bevisbyrden er vanskelig, men du kan jo holde fast på at det ikke var noen feil ved EU bilen var i god stand når han overtok den. Du kjente i alle fall ikke til noen problemer.

Edit: Er vel forøvrig gratis omregistrering i 2 mnd, så det bør ikke bli en kostnad.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt på jordet her, men mener å ha hørt at enkelte BMWér kan ødelegge toppakninger hvis de blir kjørt hardt/på høyt turtall når de er kalde.

Ettersom det har tatt 3 uker før kjøper har fått et verksted til å se på den kan det tenkes den er blitt kjørt hardt av ny eier. Kjøper har således tatt den på verksted når han har oppdaget noe uvanlig?

Jeg har også hørt at toppakning på BMW kan ryke hvis de kjøres hardt før bilen har oppnådd driftstemperatur.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva prisoverslaget var på?

Om han slår seg vrang og ønsker betalt mer enn prisen kan du jo bare be om å heve kjøpet, ta bilen tilbake og selge den til andre hvor du opplyser om svettingen eller skraper den.

Du finner en del informasjon

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_av_bil_fra_privatperson/etter_kjop/mangler

Det er selvfølgelig trist om han har grisekjørt og ødelagt bilen. Bevisbyrden er vanskelig, men du kan jo holde fast på at det ikke var noen feil ved EU bilen var i god stand når han overtok den. Du kjente i alle fall ikke til noen problemer.

Edit: Er vel forøvrig gratis omregistrering i 2 mnd, så det bør ikke bli en kostnad.

Prisoverslag på 17800,-. Dette kommer fra verksted, så dette er nok reelt.

Har satt en advokat på saken, så venter til jeg hører fra advokaten hvordan jeg skal håndtere dette. Får jeg ikke medhold, vil det lønne seg for meg å heve kjøpet og få ordnet dette på egen hånd og selge bilen ved en senere anledning.

Hvis det skulle bli aktuelt å heve kjøpet, har kjøper krav på å få returnert hele salgssummen? Da bilen var inne på verksted så jeg at den hadde kjørt 1200 km siden salgstidpunkt, så det er jo snakk om en betydelig økning i kilometerstand.

Lenke til kommentar

Solgt som den er er ikke gyldig uansett ettersom han har to års reklamsjonrett når han kjøper ifra deg så veit du det.[...]

Et forbehold om at tingen er "solgt som den er" i en kjøpskontrakt er absolutt gyldig/lovlig. Et slikt forbehold begrenser hvilke mangler en kjøper kan gjøre gjeldene, men fritar ikke selger for ansvar for alle typer mangler.

Se kjøpsloven § 19 for hvilke mangler kjøper fortsatt kan gjøre gjeldene når en ting er solgt "som den er", ref. http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#19 .

Så vet du det... :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer jo veldig an på den eksakte ordlyden av kontrakten, men generelt vil jeg si at selv om du har sagt at bilen er i "topp teknisk stand" (hvertfall hvis dette ikke var noe i annonsetekst eller kontrakt, og du ikke er mekaniker, eller har skrytt på deg over snittet kunnskap om bil.)

Må det oppfattes som at såvidt deg bekjent er bilen i topp teknisk stand.

Småtteri må man regne med når man kjøper en 1993 BMW som selges "as is" jeg regner med at prisen også reflekterte dette?

Hvordan du bør forholde deg til det kommer jo også veldig an på bla, prisen kjøper betalte, prisen for utbedring av feilen og hvor lenge kjøper har hatt bilen.

Jeg ville nok pekt på bilens alder, antall kilometer (spesielt hvis det er høyt) samt bilens pris hvis den ble solgt billigere. Deretter ville jeg nok også hevdet at man kan forvente svetting av olje fra toppakning på en 18 år gammel bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tråden flyttes over i jussforumet, dette er ikke et forbrukerrettslig spørsmål (At han truer med forbrukerrådet er forresten morsomt).

Mitt råd til trådstarter er å henvise til kontrakten, at du ikke er en fagmann, at bilen er 18 år gammel og man derfor ikke kan vite om alle feil som er i den - bruktbil er risiko.

Han kan velge å ta deg til forliksrådet, dette ligger 1-2 år fram i tid - i en sak jeg mener du vil ha gode sjanser til å vinne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En 93 modell BMW får du fra 30-60k. Og med slike biler må man nesten påregne at har slike feil som kommer dukkende opp da prisen reflekterer standen. Iallefall etter 1200km.

Det er kjøpers egen feil at han ikke gikk over bilen for å se etter "svetting" o.l når han kom for å kjøpe den, og så lenge det står "kjøper har prøvd / testet bilen" i kontrakten, så er jo saken helt grei.

Skal nevnes at jeg en gang solgte en 87-modell saab til noen mange år tilbake. Gikk for 25000,-. Kjøper hadde testa den førut (men skal sies han kjørte bilen knallhardt i førstegir), og kjørte den nedover hjem 1000km~ish. En måned senere, så hadde motoren havarert (rådebank)

Men han forstod selv at han ikke ville komme noen vei, så ble ingen sak.

Lenke til kommentar

I tillegg så skriver trådstarter SVETTING fra toppdekselpakning og toppakning, og det er helt normalt med tanke på bilens alder.

Om det derimot er LEKKASJE fra toppdekselpakning og toppakning og det ikke er opplyst om det så står selger vesentlig dårligere.

Men i utgangspunktet ville jeg aldri sagt eller skrevet i kontrakten at bilen var i topp teknisk stand om man ikke har hatt en tilstandsrapport på bilen.

PKK oppfattes av veldig mange som en hvilepute, noe den selvfølgelig ikke er.

( http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=36641 )

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om en 325 cabriolet, salgspris ble 78000,-. Dette er normal pris for slike biler, noen ligger høyere, noen lavere.

I uttalelsen fra verkstedet står det:"oljesvetting mellom topp og blokk, svetting fra toppdekselpakning, oljelekkasje bakkant girkasse, oljesvetting fra servobeholder."

Kjøper krever at jeg dekker utgifter til bytte av toppakning og toppdekselpakning...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Brev sendt, og ble utlevert i dag, men ikke mottatt noen reaksjon enda. MEN, fikk brev fra Vegvesenet i dag om at bilen er begjært avskiltet pga manglende forsikring. Stolte på kjøper, så sendte med han salgsmeldingen, og den har han tydeligvis ikke levert inn. Hva gjør jeg nå? Er dette noe han kan bruke mot meg for å presse meg til å betale reperasjoner?

Lenke til kommentar

Solgt som den er er ikke gyldig uansett ettersom han har to års reklamsjonrett når han kjøper ifra deg så veit du det.

Hmm.. Hvor har du dette fra? 2 års reklamasjonsrett på en '93-modell solgt av privatperson?? Det tror jeg når jeg ser det.

Hvordan kan du si at bilen er bra teknisk uten å undersøkt bilen selv eller en mekaniker? Dette kan du få en dom på ettersom du juger at topppakningen er gåend betyr at BILEN ikke er TEKNISK bra. Igjen så juger du angående bilens tilstand.

Akkurat her har du et poeng.

Likevel, om jeg var kjøper av en 18 år gammel bil og salgs-annonsen sa 'topp teknisk stand' hadde jeg tatt dette med en bøtte salt, her har kjøper handlet i for god tro uten å engang ha åpnet panseret.

Vist han ikke har peiling på bil så er det jo klart at han ikke veit noe om topppakning osv. Det er du som har sagt noe og du for stå for det, dette betyr eventuelt at du må BETALE for reperasjonen. Uansett så vedder jeg på at du må betale for dette ettersom bilen ikke er i teknisk stand som du sa.

Kjøper burde her hatt med seg en kyndig mekaniker som kunne saumfart BMW'en grundigere. Jeg synes kjøper har vært minst like uaktsom som selger i dette tilfellet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...