Gå til innhold

Kjøpt ny dress - tips til slips, bukseseler og sko?


nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal på en formell fest til helgen og da min gamle dress var blitt litt trang var eg i dag ute og kjøpte meg ny. Ikke noen dyr eller fancy sak, men enkel dress fra Dressmann til ca 2k. Mørkegrå.

 

Tanken min var å kjøpe meg bukseseler for første gang. Etter å ha pratet litt med han på butikken var det åpenbart at han hadde lite erfaring med det, og kunne ikke fortelle så mye om eg da skulle kjøpe andre typer bukser som er mer egnet eller ikke, hvilke som passet og hvordan buksen skulle sitte med seler. Eg bestemte meg der og da for å kjøpe dressen allikevel, til tross for at den ikke har egne selefester eller at selger hadde nødvendig kunnskap. Eg håper derfor nå å få litt hjelp herifra :)

 

Spørsmål nummer en blir, er det helt feil å bruke bukseseler med klips(som var de eneste de hadde) på dressbukse som ikke er laget eller tilpasset for det? Dvs, eg tipper det vil gå, men vil det "se" stygt ut? Årsaken til at eg vil ha bukseseler er at magen kommer i veien for beltet, og eg tror at det da vil være mer komfortabelt med bukseseler. I tillegg til at det ser stilig ut og eg vil prøve noe nytt.

 

Spørsmål nummer to, eg planlegger å gå med svart eller mellomgrått slips med hvit skjorte. Er det noen føringer her på hvilke farger eg bør ha på bukseselene evnt er det ok med mønster?

 

Spørsmål nummer tre, eg trenger også nye sko. Bør eg velge brune eller svarte sko til mørkegrå dress? Eller blir det en smakssak?

 

Eg vet at eg burde, teknisk sett, gått til en mer proff dressselger enn Dressmann. Men eg har enda ikke funnet min "trivselsvekt" og vokser der med ut av(begge veier) de eg har, og dermed har eg lite lyst til å bruke mange tusen kroner på en dress som enten er for stor eller for liten om ett til to år. Hadde eg vært mer stabil ville eg investert litt mer i dyrere og bedre dresser :)

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bukseseler med klips er fy fy. Det er fullt mulig å sy på knapper på innsiden, så kan du ta i bruk det real deal. Men i mine øyne ser det desidert best ut om man bruker bukser uten beltelinje, som faktisk er konstruert for å brukes med bukseseler. Vet uansett ikke for mye om dette. Vent på Dag. :p

 

Angående slipset ville jeg vel heller prøvd noe mer spenstig, spesielt ved tanke på at det er snakk om en fest. Mellomgrått mot mørkegrått er kjedelig og sorte slips kan du legge bort til begravelser.

 

Gå for mørkebrune pensko. Cap-toes f.eks. Det er trygt og ser helt fint ut til en mørkegrå dress. Samtidig slipper du å se ut som majoriteten av Norge som kjøper billige, stygge "pensko" på Dinsko (hvor de så vidt jeg vet ikke engang har brune sko i den hylla...).

 

Og til senere anledning: Ikke kjøp "dress" på Dressmann. :nei:

 

Edit: Synes det er morsomt med spenstige farger på bukseseler, å som regel er de jo ikke synlige uansett. Ville dog valgt en litt nøytral farge dersom det er den første (ordentlige) bukseselen du kjøper.

 

Edit: Beit meg litt merke i det du sa om mangelen på kunnskap fra selgerens side. Når jeg møter på selgere som ikke vet noe særlig om det de selger pleier jeg som regel å bare gå, så fremst jeg ikke vet akkurat hva jeg skal ha. Det er etter min erfaring aldri et godt tegn dersom selgeren ikke vet hva han/hun snakker om og skal selge deg.

For øvrig er jo det du forteller Dressmann i et nøtteskall.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Selgeren var hyggelig og kunne nok om det eg spurte om til at eg var trygg på selve dressen. Vi snakker uansett ikke om spesialforhandler, og eg ved dermed også litt hva eg får(dvs ikke får). Det at vedkommende ikke kunne noe om bukseseler var ikke overraskende, men eg tenkte som så at om det ble helt feil kan eg bare bruke belte denne gang. Mao selv om bukseseler ikke bør brukes anser eg ikke dressen for å være et bomkjøp, selv om eg vet at det finnes bedre dresser å få kjøpt.

 

Når det gjelder slips var det tanken å ikke skille seg ut. Men eg kan nok muligens revurdere dette. Eg har flere pene slips(mener eg da) som ikke er kjøpt på Dressmann som eg kan bruke :)

Eg er relativt dårlig på fargekomboer. Hvilken farge bør eg sikte meg inn på om eg tar brune sko og hvit skjorte til mørkegrå dress?

 

Brune sko it is. Av butikker eg har tilgang til så kan eg nevnte Økonomisko, Dressmann, Risøe, Mani, Bianco, Eurosko og Lie Herre. Hvilke anbefales? På skofronten er det lite som endrer seg og der er eg villig til å legge litt penger i for gode og pene sko.

Lenke til kommentar

De gir seg jo ut for å være en spesialforhandler med navnet "Dressmann" spør du meg. :p

 

Angående slipset mener jeg jo ikke at du skal velge et knall rosa slips, men et f.eks. marineblått eller kanskje mosegrønt slips med noe lett mønster (striper er jo et sikkert valg) er jo ikke noe som burde skille seg nevneverdig ut. Men grått mot grått ser bare kjipt ut. Til mørkegrå dress, hvit skjorte og brune sko passer (så og si) alt.

 

Sko ville jeg selv kjøpt fra Herring Shoes eller A Fine Pair of Shoes, men regner med at du ikke har tid til å kjøpe på nett.

Jeg kan ikke huske å ha satt noe brukbart hos Økonomisko, Dressmann, Bianco eller Eurosko og de andre kjenner jeg ikke noe særlig til. Ønsker du å kjøpe skikkelig pensko må du nok se bort i fra de fleste kjedebutikker. Prøv mindre spesialbutikker eller klassiske herrebutikker, de har kanskje noe.

 

Bare let etter noe som ser ut som dette:

 

Herring-Herring%20Knightsbridge%20(oxford)-Dark%20Brown%20Calf-2675-1431-1.jpg

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Hvis du skriver hvor du bor så er det sikkert noen her som kan anbefale deg en butikk med ordentlige sko.

Sko er en investering å legger du litt tid og penger i det så vil du se bedre ut enn de fleste på festen, selv om du har en helt ok dress fra dressmann. Med rett stell så vil de også vare lenge.

Av en eller annen banal grunn så skal 90% av norske menn gå med stygge Ecco sko som dette.

188201116338.jpg

 

Som lokeland sier ville jeg også kjørt på med mørkebrune sko.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Eg blir overrasket om noen kommer med forslag om en butikk her eg bor med slike sko dere anbefaler, men gjør et forsøk :)

 

Eg bor på Bømlo. Et lite tettsted/øy utenfor Stord(mellom Haugesund og Bergen) på vestlandet. Ca 10k innbyggere. Her finner eg nok ingen detaljhandel for den type varer.

 

Av det eg har tilgang til utenom så har vi Haugesund som den største byen, og Stord. Eg vet ikke om noen slike butikker i Haugesund eller Stord, men foretrekker forslag om noen i Haugesund kontra Stord da Stord er en omvei mens i Haugesund har eg et kontor eg kan ta turen til :)

 

Eg skal ta en tur ut nå i lunsjen(på Bømlo) til en butikk eg vet har klesplagg for den litt eldre generasjonen. Eg vet de har blitt gradvis påvirket med større klesmerker de siste årene men eg kan jo se innom om de kanskje har noe av det eg er på jakt etter.

 

Ecco-sko hørtes veldig kjent ut :)

Lenke til kommentar

Glemte å skrive det, men eg kjøpte altså ikke :)

 

Eg tar turen til kontoret i morgen eller fredag, dvs Haugesund, og ser om eg finner noe i butikkene der som ikke er Ecco.

 

Fant for øvrig bukseseler uten klips. Et eksemplar, nedstøvet, i svart. Dyrere enn Dressmann sine med klips. Eg kan uansett ikke bruke uten klips nå til helgen siden eg ikke har feste for de, så eg droppet de. Så får eg heller påsydd noen knapper og så kjøper eg meg skikkelige etterpå fra nett eller fra en fagbutikk :)

 

Eg takker for alle bidrag :)

Lenke til kommentar

Ok. I dag var eg på fem skobutikker og det eneste eg ser er Ecco, Ecco og Ecco(no pun intended).

 

På den femte butikken derimot hadde de noe annet, Moods of Norway. De var ikke brune, men det var i det minste ikke Ecco sko.

 

De så slik ut, men helt svarte(med blå logo på siden):

Foto_Ole_Musken_SS11_42.jpg

 

Vil dette være akseptabelt når eg ikke finner noe annet? Alternativet blir brune Ecco sko. :ermm:

 

ECCO%20%20Cap%20Toe%20Oxford%20Tie%20Brown%20(1).jpg

ECCO_Mens_Windsor_Tie_Oxford.jpg

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Forstår. Moods of Norway skoene koster 1500, Ecco fra 700 til 1200. Om eg ikke finner noe annet til lørdag, hvilken vil være det beste av to onder?

 

Eg burde kanskje ta hintet når hun bak kassen sa at Moods of Norway skoene kunne brukes til denim også, som om det var det avgjørende når eg skulle ha pensko. Eg mener og å erindre at eg fant noen sko fra Lloyd, men de var av samme fasong som Ecco. Men ville det vært et bedre valg?

 

Eg har forståelse for at dere ikke vil anbefale det ene eller andre av dette, men eg er nødt til å ha et nytt par sko før lørdag, og kommer dermed ikke utenom. I morgen skal eg ta meg en tur til Haugesund sentrum for å ta en nødtitt, men om det ikke løser noe så blir det enten Ecco eller Moods of Norway.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...