idukjent Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med å ordne ett passord jeg må bruke får å komme meg inn på den eksterne hardisken via en annen datamaskin over nettverket? Vil helst slippe å lage flere brukere på den maskinen hardisken er koblet til. Martin Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Ja det er ikke no problem: sdfwer9aw3hfliwhf93w27yr9aser Der har du et godt passord. Mulig andre har bedre løsninger. Eneste ulempen med passordet over er at tastene som er plasserte midt i tastaturet er overrepresentert. Dette kan tallknusemaskiner også stilles inn (så det tar 150 år istedet for 170 år å finne passordet). [edit] Dersom tu bruker Truecrypt kan du bruke en fil i tillegg til passordet. Dersom denne fila ikke hele tiden er lagret på den eksterne disken så har du oftest god sikkerhet. Endret 20. september 2011 av geir__hk Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Ja det er ikke no problem: sdfwer9aw3hfliwhf93w27yr9aser Der har du et godt passord. Mulig andre har bedre løsninger. Eneste ulempen med passordet over er at tastene som er plasserte midt i tastaturet er overrepresentert. Dette kan tallknusemaskiner også stilles inn (så det tar 150 år istedet for 170 år å finne passordet). [edit] Dersom tu bruker Truecrypt kan du bruke en fil i tillegg til passordet. Dersom denne fila ikke hele tiden er lagret på den eksterne disken så har du oftest god sikkerhet. Tenkte litt mer på hvordan man oppretter et passord. Kan jeg gi tilatelse til en bruker på en annen datamaskin? Har funnet ut at man kan opprette en bruker på samme maskin som harddisken er koblet til, Men da blir jeg nøtt til å logge inn på maskinen for hver gang jeg starter den. Vill ha det slik at den maskinen som har harddisken koblet til seg logger direkte inn uten at jeg trenger å klikke på mitt brukernavn, Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Vel, det er jo passord til mange ting da, så det spørs jo hva du bestemmer deg for. Jeg kan godt liste opp: Innloggingspassord til PC. Kryptere filer på NTFS-partisjon. Tredjeparts programvare for å kryptere filer (Truecrypt f.ex) Innloggingspassord og det med filkryptering direkte i filsystemet går egentlig på det samme. Nå hadde jeg tenkt å foreslå at ekstern disk er formattert med NTFS og at du kan prøve å kryptere en fil som ligger på maskin1 (der du har din eksterne disk?) via maskin2. Når det er sagt så har jeg ikke testet dette selv og vet ikke om det går. Bruk av Truecrypt er jo en mulighet. Eneste ulempe er at den som skal ha tak i filene som er krypterte må ha administrator-rettigheter. Nb: Egentlig ikke en ulempe i så måte, for du kan alltids be administrator av den aktuelle maskinen sette opp slik at det er mulig likevel. Administrator må da ha kjennskap til Truecrypt eller sette seg inn i hvordan h*n gjør dette. Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Vel, det er jo passord til mange ting da, så det spørs jo hva du bestemmer deg for. Jeg kan godt liste opp: Innloggingspassord til PC. Kryptere filer på NTFS-partisjon. Tredjeparts programvare for å kryptere filer (Truecrypt f.ex) Innloggingspassord og det med filkryptering direkte i filsystemet går egentlig på det samme. Nå hadde jeg tenkt å foreslå at ekstern disk er formattert med NTFS og at du kan prøve å kryptere en fil som ligger på maskin1 (der du har din eksterne disk?) via maskin2. Når det er sagt så har jeg ikke testet dette selv og vet ikke om det går. Bruk av Truecrypt er jo en mulighet. Eneste ulempe er at den som skal ha tak i filene som er krypterte må ha administrator-rettigheter. Nb: Egentlig ikke en ulempe i så måte, for du kan alltids be administrator av den aktuelle maskinen sette opp slik at det er mulig likevel. Administrator må da ha kjennskap til Truecrypt eller sette seg inn i hvordan h*n gjør dette. Harddisken er NTFS formatert. jeg trykker på egenskaper og finner fram til tilatelser, trykker legg til, men der stopper det opp, kan ikke endre "Fra denne plasseringen" Dær står navnet på datamaskin1(den så har harddisken tilkoblet) hele tiden, Viss det hadde gått ann å skrive inn Datamaskin 2 der også bruker2 så hadde jo problemet vært løst, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå