Gå til innhold

Hund til ungt og uerfarent samboerpar

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren skal snart kjøpe leilighet, og et av kravene til leiligheten er at det må være tillat med dyr, for nå er det på tide å realisere den livslange drømmen om ha min egen hund.

Tenkte jeg skulle begynne tidlig og finne noen potensielle hunderaser som passer oss, men blir ikke særlig klok, så hadde satt pris på litt hjelp.

Våre ønsker/krav er:

- Den må være passende for uerfarne hundeeiere (lett å dressere, godt lynne)

- Den må fungere i en mindre leilighet

- Den må kunne være alene hjemme på dagtid pga. jobb (har tenkt på muligheten for å sette opp en grind e.l.)

- Hengiven og ikke veldig selvstendig, slik som katter (har aldri likt katter ettersom de er så arrogante :p)

- Ikke ha et veldig stort behov for mosjon i hverdagen (det er dog ikke et problem å ta med hunden på langturer, trening og lek i helgene)

Ellers har jeg tenkt at en mellomstor hund passer godt. Jeg er ikke spesielt glad i veldig små hunder og veldig store hunder blir vel upraktisk i en mindre (50-80 m2) leilighet?

Drømmehunden er en schæfer (som selvfølgelig passer dårlig for oss), men den er jo av åpenbare grunner uaktuell. Har kikket litt på mops, men er bekymret for helseplagene.

Finnes det en hund for meg og min samboer..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Golden Retriever er absolutt interessant, men blir litt skremt av prisene på rundt 10k.. =/

Shetland Sheepdog kjenner jeg ikke til, men den var jo også spennende!

Edit: Jeg glemte å nevne en viktig ting:

Jeg har egentlig astma, men den har vært totalt fraværende i mange år, men det er hadde vært en fordel om rasen var allergivennlig. Det er nettopp den astmaen som har vært grunnen til at hund aldri vært aktuelt da jeg var mindre og reagerte på pelsdyr, spesielt katter. Nå er det ikke verre enn å ta en allergitablett når jeg er rundt katter, men opplever ingen problemer rundt hunder.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Puddel har jeg absolutt god erfaring med! Spenstig rase, men greier ikke helt å falle for krøllene, dessverre.

Leste litt mer om golden retriever og ser den kanskje har et litt for høyt mosjonsbehov for oss. Men det er jo uten tvil en vakker rase.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Ja, hvis du er ute etter en spesifikk rasehund så blir jo det hele ganske snevert da. Er jo så mye forskjellig på markedet at det blir litt fåfengt å komme med forslag.

Prøv heller denne: http://www.selectsmart.com/DOG/

Ellers kan jeg gå god for shiatsu som er en veldig kjælen, kompakt og ikke minst vakker hunderase.

shitzu.jpg

Endret av Balthier842
Lenke til kommentar

Jeg er ikke på jakt etter en spesifikk rase i den forstand, selv om det om selvfølgelig hadde vært deilig om jeg fant den perfekte rasen for meg. Forslag mottas jo med stor takk. Jeg er ingen ekspert.

Shiatsu er uaktuell.

Edit: Glemte å si takk for linken!

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Eurasier kanskje?

Først det du nevner om astma/allergi. Eurasieren går for å være en allergivennlig rase, er iallefall en del mennesker som reagerer på hund, som ikke reagerer på eurasier! Dog ingen garanti for dette, da! Moren min er egentlig allergisk, men hun reagerer ikke på eurasier. Men nå hadde vi papillon før da, som hun heller ikke reagerte nevneverdig på.. :p

Våre ønsker/krav er:

- Den må være passende for uerfarne hundeeiere (lett å dressere, godt lynne)

Alle eurasierene jeg har møtt har vært fantastiske hunder :) det er viktig å sosialisere den i massevis for å få en sosial hund (som alle raser, egentlig)! Selv er tispa mi kjempeglad i folk og vil hilse på alle, men har også hatt noen tilfeller der hun har oppført seg litt mer resevert, dog ingen tegn til usikkerhet/aggresjon :) når det gjelder dressur og trening er hun veldig smart og lærer fort, men faller fort ut hvis hun blir lei ;) korte økter og gode belønninger har vært nøkkelen hos oss! Eurasiere kan være litt "sære" og de blir nok aldri en "jobbehund" på samme måte som f.eks schæfer eller BC, men de lærer da kvikt nok :) min er litt for selvstendig til å terpe på en øvelse over lengre tid (det er visstnok ganske vanlig), men har hun først lært seg noe, så sitter det.. med mindre hun finner ut at hun ikke gidder akkurat da ;)

- Den må fungere i en mindre leilighet

Det gjør de fleste hunder, bare de får tilstrekkelig mosjon ute. :)

- Den må kunne være alene hjemme på dagtid pga. jobb (har tenkt på muligheten for å sette opp en grind e.l.)

Eurasiere er VELDIG knyttet til familien sin, og jeg slet litt i begynnelsen med å gå fra min. Dette går jo an å trene på selvfølgelig, jeg trente veldig korte økter i begynnelsen (type åpne døra, gå ut og gå inn igjen etter et sekund omtrent), og det har blitt bedre. De kan nok fint klare seg alene en arbeidsdag, men er man mere borte enn hjemme er det kanskje ikke riktig hund :)

- Hengiven og ikke veldig selvstendig, slik som katter (har aldri likt katter ettersom de er så arrogante )

Eurasiere knytter seg veldig til familien sin. Utrolig hengiven hund!

- Ikke ha et veldig stort behov for mosjon i hverdagen (det er dog ikke et problem å ta med hunden på langturer, trening og lek i helgene)

Så vidt jeg vet har ikke rasen noe ekstremt behov for mosjon, men daglige turer er jo selvfølgelig nødvendig. De trenger dog ikke to timer løping hver dag, men om man skulle føle for å gå en femtimers fjelltur kan de være med på det og (ikke som valp, såklart). Nå har pappa vært så smart at han har mosjonert tispa vår ganske mye som valp, og det har gitt utslag på at hun nå krever mer :p jo mer de får i oppveksten, jo mer krever de som voksen. Det blir litt som man gjør det til, men i utgangspunktet ikke en veldig storforlangende rase. Det viktigste er at de får være med dere så mye som mulig :)

bare å spørre om du lurer på mer, jeg syns iallefall det er en fantastisk rase :) også er de jo utrolig fine, da.. :love:

bella4.jpg?w=346&h=414

Bella, min eurasier :)

Endret av fnisu
Lenke til kommentar

Tusen takk for forslag!

Har aldri vært borti rasen, men den var jo ikke dum!

Kunne aldri funnet på å lage en hund være mer alene enn en vanlig arbeidsdag, så den er jo grei. :)

Og det er jo klart at jeg ønsker å bruke en god del tid på hunden min, men må vite at jeg kan dra på jobb (aldri lengre enn en vanlig arbeidsdag så klart) uten av naboene får et hylekor fra leiligheten. :p

Har et par spørsmål angående rasen:

- Hvordan er det med pelsen? Røyter den mye?

- Hvordan er helsen til rasen? Har den noen kjente plager?

- Hvor ligger prisnivået for en Eurasier fra en god oppdretter (tar ingen sjanser der!)?

Edit: fnisu: Utrolig vakker hund du hadde! Hvor gammel er den? Ser ikke så gammel ut sammenlignet med bilder jeg finner via Google.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Hehe, hylekor skal nok gå an å unngå :p bare å ta det veldig gradvis som sagt :)

Det som er så fint med eurasierpelsen (synes jeg, iallefall :p) er at den røyter i "dotter" som er veldig enkle å plukke opp, istedet for f.eks korthårshunder med de j*vla hårene som setter seg fast overalt :p de røyter fra seg et par ganger i året, Bella har hatt en røyteperiode, ble endel hår, men det var slett ikke uoverkommelig og ikke spesielt plagsomt. Litt hår blir det nok nesten uansett hunderase :) Et godt tips er en spesiell børste som kalles "furminator", har ikke prøvd den selv, men den skal visst være helt genial.

Ellers er de veldig enkle å holde fine i pelsen, Bella børstes vel 2-3 ganger i uken, og dette er mer enn nok for å holde pelsen fin.

Angående helseplager går de vel for å være en rimelig frisk rase, men "kjente" plager som kan oppstå er f.eks hofteleddsdysplasi (HD) og div. øyesykdommer. Viktig å sjekke oppdretter og foreldredyr nøye :)

Vi betalte 12000 for Bella, og det er vel rundt det prisen ligger på, iallefall hos seriøse oppdrettere. Og det er absolutt verd det, er jo en "engangsinvestering" :)

Tusen takk! Må si meg enig i at hun er vakker, hehe :) stemmer at hun ikke er så gammel, hun er 8 måneder og var ca 6 på bildet. :)

Lenke til kommentar

Nå må jeg benytte sjangsen til å reklamere for min favoritt hunderase! Dvergschnauzer

De er små og kraftige, men store i sinn, tåler mye, klarer seg med lite og er en kjempesøt hund!

Jeg er ikke verdens største fan av den frisyren de skal ha på rasen, men så er det jo ikke noe krav om det heller. Min familie har hatt to stykker, en salt og pepper og en hvit. Den hvite stelte vi pelsen på etter "reglene" (nappe og klippe, jeg ser i ettertid hvor fælt dette er for de og vil ikke anbefale å nappe), mens den grå (salt og pepper) bare skrelte vi et par ganger i året med barbermaskin :!: stakkars gutten hadde vært behandlet skikkelig stygt før han kom til oss, så det var bedre for ham å bare bli "tatt" pelsen på slik. Han hatet å bli børstet. Han så dog ut som en stor rotte, men det går seg til etter et par uker. Hvis du steller pelsen jevnlig, så røyter de ikke.

Min erfaring med denne rasen er at de er veldig lett å ha med å gjøre på alle mulige måter! De klarer seg med bare et par dobesøk i noen dager, men klarer også å være med på ganske harde turer. Ingen av våre bjeffet noe særlig heller.

post-223120-0-74212000-1316611523_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har faktisk hatt en del med en dvergschnauzer og gjøre, men hun var dog ganske gammel og sær. Jeg vet ikke om hun (ved tanke på alderen) var veldig representativ for rasen, men hvis hun var det til tross for alderen vil jeg vel si at rasen blir litt for sær for meg. Hun var et sant h***** å gå tur med (etter 50 meter ville hun nesten alltid snu), var utrolig sær, sta og lite hengiven. Men det kan vel bare være alderen?

Lenke til kommentar

Det kan være alderen eller kanskje hun hadde fått viljen sin litt for mye...

Etter min erfaring og det som står på nettet, så er det en utrolig glad, hengiven, sprek og robust hund! Jeg hadde med meg den hvite som valp i stallen der alle ville kose med henne fordi hun var så ufattelig søt, og hun ble en kjempe sosial hund! Med konsekvent trening og mye sosialisering (ikke at rasen i seg selv trenger konsekvent trening, alle hunder gjør det) så synes jeg disse tassene er de herligste man finner :love:

Må bare legge til et bilde til :new_woot:

post-223120-0-09223700-1316614781_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal skrive den på listen likevel! :)

Skulle gjerne møtt hunder av de forskjellige rasene som er på listen. Hvordan kan man egentlig få til det? Å dra rundt til oppdretter er jo et alternativ, men synes det virker litt tungvindt.

Edit: Glemte å nevne at jeg ble litt ekstra svak for rasen da jeg så bildet du postet! :p

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Bulldog er utrolige snille hunder ! Har selv bulldog og den er så snill :)

De fleste syns de er stygge men man må bli glad i hunden og bli vant med det. Jeg elsker hver eneste lille valk og flesk på hunden min , du ser at de er glade ved at rister på hele rumpa si :)

Cocker spaniel er også nydelige hunder.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...