Gå til innhold

Hva skal til for å gjenopplive den (relativt) døde Space-sim sjangeren?

Se for deg at et stort spillselskap skal satse stort og med mye penger på et nytt space combat-sim:  

8 stemmer

1. 1. Hvordan gjennopplives space combat-simmen?

• Ved å følge COD formelen: skriptede "lineære" oppdrag med intens action og film-lignende scener.
      0
    • Følge i fotsporene til spill som X-wing Alliance, Wing Commander og Freespace som har med noen vage rpg-elementer
    • Åpen verden alà X-serien, bare mere tilgjengelig for "massene" med masse valgmuligheter og RPG elementer.

Anbefalte innlegg

Syns jeg bare skulle fyre av en liten poll angående dette.

Jeg selv savner skikkelig de gode gamle spillene som X-wing Alliance og Freespace som det tydeligvis ikke lages noe mere av utenom noen få spill som har så lave produksjonsverdier at de når ikke de spillene opp til sokkelesten engang.

Hva må til for at denne sjangeren skal komme seg opp av sørpa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke dette en av de gamle hestene som fremdeles lever ganske bra uten å ha blitt ødelagt av konsoll?

Mulig flesteparten av spillene som kommer nå er MMO'er, og noen faller utenfor sim-begrepet men fant flere som har kommet i år, eller skal bli lansert "snart"

Så kan man jo klage over produksjonsverdier. Det skal ikke jeg legge meg opp i. Skal mye til for at jeg klager over lave produksjonsverdier, for å si det sånn. :p

Lenke til kommentar

Co-op er som bedre grafikk. Det kan gjøre et bra spill bedre, men det kan ikke gjøre et ræva spill bra. ;)

Selv synes jeg de skal følge formelen til X-Wing, TIE Fighter og de der. Historien må være bra og engasjerende, men de må ikke gjøre samme tabbe som i f.eks StarCraft 2 og la spillbarheten komme på bekostning av historien. Vi må komme til selve spillet så snart som overhodet mulig, og når vi er ferdig med ett oppdrag må vi kunne dra til neste på svært kort tid. For å ta TIE Fighter som et eksempel fortsatte historien når vi fløy rundt omkring, så vi fikk max gameplay og en bra historie på en gang.

Videre må vi ha flere forskjellige skip å fly, så det ikke blir ensformig. Igjen kan vi ta TIE Fighter som et utmerket eksempel. Vi startet med en TIE Fighter som tåler fint lite og ikke har skjold engang, men til gjengjeld har vi to wingmen. Senere får vi TIE Bombers, som går tregt og har dårlig forsvar, men til gjengjeld har bra skjold og kraftige bomber. Det gir en helt annen opplevelse. TIE Interceptor er rene jagerfly og tåler det meste i en kort stund, noe som gir mer action osv. Dette var en av grunnene til hvorfor jeg foretrekker TIE Fighter fremfor X-Wing. Jeg synes imperiet har bedre utvalg i romskip og mer variasjon. The Emperor will be pleased. :)

Hadde de noen å ta sjanser kunne de ha laget et mer action-orientert EVE, gjerne basert på StarWars. I stedet for å lage en karakter hadde vi fått velge mellom å være en pilot for imperiet eller rebellene, og vi kunne enten ha fått en lang kampanje som i X-Wing og TIE Fighter, eller fly i PvP soner. Det gir mening at det ville ha vært hektiske kamper på frontlinjen, men samtidig ville det ha vært kamper bak fiendens linjer. Da kunne vi ha møtt kjente fjes under oppdragene (tenk f.eks på LotRO), og spillere kunne ha slått seg sammen og fått styre forskjellige deler av skipene. En eller to kunne ha styrt et skip alá Millenium Falcon, mens tre eller fire hadde stått for skytingen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...