Gå til innhold

Varierende lyd på CD parabol [Løst]

Anbefalte innlegg

Lufter litt her før jeg ringer kundeservice og får ørene tutet fulle av at jeg har for dårlig signal (Ok, det er litt i grenseland, men nabon har like dårlig og han har ikke samme problemet, heller ikke min far som har marginalt bedre signalstyrke)

Jeg opplever ofte (flere ganger per time) at lydnivået på kanaler jeg ser på varierer ganske mye. Ganske irriterende når man hører på f.eks nyheter og må sitte med fjernkontrollen i hånda og styre lyd.

Jeg har den "fantastiske" HD-PVR dekoderen (bytta for 3-4 måneder siden pga at den gamle låste seg jevnlig), og resten er rett fra startpakken til CD parabol. Med 63% signalstyrke på inngang 2 og 65% på inngang 1 er jeg jo innafor "grønn sone" på signal-metret, så jeg mener det bør holde. Det skal sies at jeg hadde samme problemet med lyden (dog ikke like ofte) med den gamle dekoderen som vi måtte bytte.

Er det andre som har vært borti dette og evt kan vill-lede meg til en løsning?

Og delvis relatert til dette; om jeg nå må innse at det er signalstyrken som er problemet og ikke CD sitt utstyr, er den billige 85cm talerken fra Biltema i såpass god kvalitet at den vil gi merkbart bedre mottak enn CD sin 65cm(?) standard pakkeløsnings-parabol?

Endret av Komadyret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV'n står på 70 (max er 100, Samsung 6-series LED-LCD, 46") fast, og jeg bruker tuneren til å justere volum. Den har vel 10 "steg", og står den på 03 så må jeg gjerne opp på hvertfall 05, ofte 06 av og til 07 for å kompansere. Og etter moen minutter slår lyden andre veien igjen, og det er jo minst like "ubehagelig".

Lenke til kommentar

Endre til at tuneren står på 2 trinn under maks, og skru ned lyden på tven til behagelig. Er det like store variasjoner nå?

PS: Du får bedre kvalitet på lyden om du bruker tven til å regulere lyd og kjører høyt volum ut fra dekoder.

Et forsøk verdt. Skal ta sofa'n fatt og se om det er like ille :)

Lenke til kommentar

Alastor, ser ut som tipset ditt funker. Har sett et par ettermiddager på tv'n nå og kan ikke si jeg har lagt merke til at lyden varierer noe vidre.

Takk skal du ha.

Skal selvfølgelig følge med litt framover, men håper saken er løst (selv om jeg ikke er 100% fornøyd, det er jo utvilsomt en feil ved dekoderen at den ikke klarer gi ut stabil lyd på lavt volum)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...