Komadyret Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Lufter litt her før jeg ringer kundeservice og får ørene tutet fulle av at jeg har for dårlig signal (Ok, det er litt i grenseland, men nabon har like dårlig og han har ikke samme problemet, heller ikke min far som har marginalt bedre signalstyrke) Jeg opplever ofte (flere ganger per time) at lydnivået på kanaler jeg ser på varierer ganske mye. Ganske irriterende når man hører på f.eks nyheter og må sitte med fjernkontrollen i hånda og styre lyd. Jeg har den "fantastiske" HD-PVR dekoderen (bytta for 3-4 måneder siden pga at den gamle låste seg jevnlig), og resten er rett fra startpakken til CD parabol. Med 63% signalstyrke på inngang 2 og 65% på inngang 1 er jeg jo innafor "grønn sone" på signal-metret, så jeg mener det bør holde. Det skal sies at jeg hadde samme problemet med lyden (dog ikke like ofte) med den gamle dekoderen som vi måtte bytte. Er det andre som har vært borti dette og evt kan vill-lede meg til en løsning? Og delvis relatert til dette; om jeg nå må innse at det er signalstyrken som er problemet og ikke CD sitt utstyr, er den billige 85cm talerken fra Biltema i såpass god kvalitet at den vil gi merkbart bedre mottak enn CD sin 65cm(?) standard pakkeløsnings-parabol? Endret 27. september 2011 av Komadyret Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Jeg har akkurat samme greie, ærlig talt så trodde jeg ikke det var et problem. Har ikke samme mottaker som deg men en Force 1155. Jeg har 73% signalstyrke som er maks av hva jeg klarer å tyne ut av antenna. Har eget måleutstyr. Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Jo, det varierer nok til at det er irriterende. Med tv'n på 70% lyd er variasjonen lik variasjonen mellom 30% og 60% lyd på dekoderen. Ganske mye. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Så stor forskjell har ikke jeg. Det er merkbart men ikke enormt. Lenke til kommentar
claes Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Har du dolby digital lyd aktivert? Det påvirkes jo ikke av lydnivået på selve dekoderen så da kan man oppleve forskjell i lydnivå når man bytter mellom kanaler som har vanlig PCM lyd og de med DD, det gjelder stort sett kun HD og C+ kanalene dog Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Det har ingenting med Dolby å gjøre her ihvertfall. Jeg har ikke det største problemet med varierende lyd heller da Force har vært så forutseende å bygge inn en volumkontroll på fjernkontrollen sin. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Hva slags volum kjører du ut fra dekoderen og til tven? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Spurte egentlig trådstarter.. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Mistenkte det men jeg kunne ikke dy meg siden du la opp så godt. Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 TV'n står på 70 (max er 100, Samsung 6-series LED-LCD, 46") fast, og jeg bruker tuneren til å justere volum. Den har vel 10 "steg", og står den på 03 så må jeg gjerne opp på hvertfall 05, ofte 06 av og til 07 for å kompansere. Og etter moen minutter slår lyden andre veien igjen, og det er jo minst like "ubehagelig". Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Så den skifter mens du ser på samme kanal?? Det gjør ikke min. Problemet mitt er varierende nivå mellom sending og reklame samt forskjell mellom kanaler. Lenke til kommentar
claes Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Det er ihvertfall ingen nyhet at lyden er høyere på reklame, de skal jo sørge for at du hører det helt ut på kjøkkenet/dass når du er der i pausen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Endre til at tuneren står på 2 trinn under maks, og skru ned lyden på tven til behagelig. Er det like store variasjoner nå? PS: Du får bedre kvalitet på lyden om du bruker tven til å regulere lyd og kjører høyt volum ut fra dekoder. Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Endre til at tuneren står på 2 trinn under maks, og skru ned lyden på tven til behagelig. Er det like store variasjoner nå? PS: Du får bedre kvalitet på lyden om du bruker tven til å regulere lyd og kjører høyt volum ut fra dekoder. Et forsøk verdt. Skal ta sofa'n fatt og se om det er like ille Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 Alastor, ser ut som tipset ditt funker. Har sett et par ettermiddager på tv'n nå og kan ikke si jeg har lagt merke til at lyden varierer noe vidre. Takk skal du ha. Skal selvfølgelig følge med litt framover, men håper saken er løst (selv om jeg ikke er 100% fornøyd, det er jo utvilsomt en feil ved dekoderen at den ikke klarer gi ut stabil lyd på lavt volum) Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Har gått noen dager nå, og ingen klager fra noen i husstanden. Da får vi vel tagge denne som løst, på et vis Takker alle for gode innspill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå