Gå til innhold

Nettmøte: Spør Nikon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer Akam til å publisere de spørsmålene som han velger å ikke svare på? Spørsmål som er stilt flere ganger og spørsmål som er helt irrelevante er ikke så interessant, men ellers greit å vite nøyaktig hvor ærlig det besvares... mtp. f.eks. kritiske spørsmål som GCardinal nevner.

Lenke til kommentar

Vi har atter en gang hatt cache-problemer i børjan, men det skal ta seg opp nå.

Kan dere endre trådlinken fra http://www.akam.no/artikler/spor_nikon/102064 til å heller være http://www.akam.no/artikler/nikon_svarer_deg_naa/102064 , så man fra tråden kommer til riktig side? ;)

Det skal ikke ha noe å si så lenge artikkelens id-nummer er korrekt, men jeg endret det likevel. Funker det greit nå?

Lenke til kommentar

Kommer Akam til å publisere de spørsmålene som han velger å ikke svare på? Spørsmål som er stilt flere ganger og spørsmål som er helt irrelevante er ikke så interessant, men ellers greit å vite nøyaktig hvor ærlig det besvares... mtp. f.eks. kritiske spørsmål som GCardinal nevner.

Nei, de som stiller på nettmøte, uansett hvem det er, gjør det på de samme premissene, blant annet at de svarer på de spørsmålene de selv vil og de de velger å ikke svare på vil ikke bli offentliggjort.

Jeg stilte selv samsung et spørsmål som ikke ble besvart her forleden da Mobilen hadde nettmøte med dem, og selv om jeg jobber her har jeg ingen inflydelse på akkurat det.

Lenke til kommentar

Dette hadde vært spennende lesestoff. Litt kritiske spørsmål som forblir ubesvarte, sier mye om hva brukere lurer på og hva Nikon velger å ikke svare på :thumbup:

20min igjen av nettmøte og så langt er jeg ganske skuffet...

Lenke til kommentar

Takk for ingenting kan vi vel hilse Nikon-representanten å si. Utover ett par gjentakelser om at sensorstørrelsen på Nikon 1 er valgt for å gjøre optikken mest mulig kompakt, ser jeg ingen spørsmål man ikke kunne fått svar på via Google.

Jeg stilte tre spørsmål som ikke ble besvart, de publiserer jeg herved her:

- Kommer det ny firmware til Nikon D3 der valget "Top item in my menu" blir ett av alternativene man kan sette på Fn-knappen, slik det er på bla. D700 og D7000?

- Hvorfor har man droppet den mekaniske lukkeren på Nikon J1, når man ikke har klart å overkomme de begrensningene i CMOS-teknologien (rolling shutter) som gjorde mekanisk lukker nødvendig i utgangspunktet?

- Hvorfor har man valgt en proprietær tilbehørssko på Nikon V1, i stedet for en vanlig hotshoe med ekstra datakontakt i bakkant, slik som Panasonic og Olympus har valgt?

Tips til Nikon: Det er ingen vits i å ansette en "produktspesialist" når han ikke får lov til å svare på ordentlige spørsmål om nettopp produktene han skal være spesialist på - dere kan spare mye penger på å fjerne denne stillingen...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var kanskje den dårligste besvart nettmøte så lenge jeg kan huske her på akam. Rett og slett elendig...

Når det gjelder "produktspesialist":

- "Hvorfor selges ikke dette objektivet i norge?" blir besvart med "Dette er desverre et produkt som er utgått fra vårt sortiment". Det å gjenta spørsmålet er ikke det samme som å svare...

- Filming over 20min: "Hvis det stemmer; vil det da være farlig å begynne på et nytt klipp etter man har filmet de første 20 minuttene?" - ble besvart med "Veldig hyggelig å høre at du er fornøyd med kameraet!"...

- Man burdet kunne besvare Fn-ISO knappen til D7000. Det er helt basic nivå...

osv osv osv

Dersom det er enn ting jeg missliker her i verden, så må det være når selskaper behandler sine kunder som idioter.

Ingen ydmykhet, null toleranse for kritikk, svarene er som copy-paste fra pressemeldinger... deja vu indeed.

Endret av GCardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- "Hvorfor selges ikke dette objektivet i norge?" blir besvart med "Dette er desverre et produkt som er utgått fra vårt sortiment". Det å gjenta spørsmålet er ikke det samme som å svare...

At det er utgått er et fullgodt svar. Når det er utgått fra Nikons sortiment så betyr vel det at det ikke produseres lenger. I svaret ble det også opplyst om at 70-200 har tatt over for dette objektivet. At noen forhandlere (eller importører) i utlandet har et restlager, betyr ikke at noen i Norge har det.

Ellers synes jeg det generelt sett er fryktelig mye sutring i denne tråden, hovedsaklig fordi ens egne spørsmål ikke ble besvart. De har ikke tid til å svare på alt som kommer inn, så dere må tåle å bli oversett i denne omgang selv om spørsmålene dere stilte, for dere var mer interessante enn alle andres.

Når Nikon, eller en annen leverandør velger å svare på spørsmål fra forbrukerne, så synes jeg det er positivt. Alternativet er at de ikke hadde svart på noen spørsmål overhodet, og når de møter denne typen ukonstruktiv og sutrete kritikk, så blir det neppe noen neste gang. Andre leverandører vil nok også vegre seg for å svare når de ser at responsen på nettmøter er så negativ.

En annen ting er at Akam hadde tekniske problemer så vidt jeg kan forstå, og selv om de utvidet tiden betraktelig, var ikke det nok. Dette er ikke Nikon sin skyld. Så vidt jeg forstår det, så ble Nikon sittende lenger enn først avtalt for problemer som lå utenfor deres kontroll.

Så hvis dere har mer dere lurer på, hvorfor ikke sende en e-post til Nikon og spørre. Det er ikke så mye vanskeligere enn å skrive et spørsmål på et nettmøte, og sjansen for å få svar er mye større.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At det er utgått er et fullgodt svar. Når det er utgått fra Nikons sortiment så betyr vel det at det ikke produseres lenger. I svaret ble det også opplyst om at 70-200 har tatt over for dette objektivet. At noen forhandlere (eller importører) i utlandet har et restlager, betyr ikke at noen i Norge har det.

Ellers synes jeg det generelt sett er fryktelig mye sutring i denne tråden, hovedsaklig fordi ens egne spørsmål ikke ble besvart. De har ikke tid til å svare på alt som kommer inn, så dere må tåle å bli oversett i denne omgang selv om spørsmålene dere stilte, for dere var mer interessante enn alle andres.

...

bla bla bla

Problemet her heter sensur: de kjører kraftig sensur på spørsmål og det de svarer er copy-past fra pressemeldinger.

Når produsenter benytter denne muligheter kun for reklame uten å svar på noen viktig spørsmål - ja da kan de like greit la være for min del.

Sony leverte varer på nettmøte og det scorer høyt hos meg.

Og sjansene for at Nikon mister meg som kunde etter å ikke ta sine kunder på alvor er veldig stor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan vet du alle spørsmålene som kom inn? Kanskje ble de spørsmålene som ble stilt flest ganger besvart? Og kanskje det ikke engang var så mange "kritiske" spørsmål?

Særdeles ditt tidligere innlegg var latterliggjøring av noen av svarene, fremfor å komme med konstruktiv kritikk. Ditt første eksempel er godt besvart (men du misforsto), det andre eksempelet så påstår du at han svarte noe helt borti natta, når det ikke ble besvart (sikkert glemt, for det går sikkert rimelig raskt unna på slike nettmøter).

Du påstår videre at Nikon behandler sine kunder som idioter, at de ikke har ydmykhet og null toleranse for kritikk. Jeg kan ikke se tegn til dette i svarene som er gitt. I tillegg påstår du at svarene er copy-paste fra pressemeldinger, men jeg har aldri sett pressemeldinger skrevet på denne måten.

Du er nødt til å innse at ikke alle vil ha svar på nøyaktig det samme som deg. Hvis 10 personer vil ha svar på "hvilken farge kommer det nye Coolpix-kameraet i" og én person vil ha svar på "hvorfor kan man ikke filme mer enn 20 minutter", så er det klart at flertallet blir prioritert. Det er nemlig ikke bare amatører og hobbyfotografer som bruker Akam (og Nikon).

Mulig ble også mange av de enkle spørsmålene valgt på grunn av de tekniske problemene Akam hadde, slik at han skulle rekke å svare på flest mulig spørsmål før han måtte gå. Han ble jo allerede en time over avtalt tid.

Du vet ikke hele historien, og ikke jeg heller. Men jeg åpner ihvertfall muligheten for at grunnen ikke er at Nikon ikke bryr seg om kundene sine fremfor deg som påstår at det må være eneste mulighet.

En annen påstår at det hadde vært topp med "Det vet jeg ikke"-svar. Hvorfor skal han bruke tid på det når han kan besvare spørsmål som det er mulig å besvare relativt raskt?

Kanskje nettmøtet var "elendig", men kommentarene i ettertid er enda dårligere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...