Wild Berries Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Hei. Har kikket litt på diverse eiendommer / hus i Tyskland. Prisene er "lave", sett med Norske øyne. Men hvor er det mest gunstig å låne pengene, og hvorfor ?. Takk for svar. W_B Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Hvor skal du bo? Hvor tjener du penger? Det er hasardiøst å måtte betjene lån i en annen valuta enn den du får inntekten i. Av nysgjerrighet: investeringsprosjekt eller fordi det er praktisk å ha bolig i Tyskland? Boomen har vært varslet siste 20 år ... Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Hvor skal du bo? Hvor tjener du penger? Det er hasardiøst å måtte betjene lån i en annen valuta enn den du får inntekten i. Av nysgjerrighet: investeringsprosjekt eller fordi det er praktisk å ha bolig i Tyskland? Boomen har vært varslet siste 20 år ... Takk for svar Hvor jeg har tenkt å bo, tja litt i Tyskland og selvsagt noe i Norge. Pr dags dato tjener jeg pengene i Norge, men det prosjektet jeg har sett på er ett Hotell. Så derfor må jeg kanskje tilbringe noe tid der ja Boomen har jeg vært med i før, så ja alt er risikofullt, men.... Takk for svar, igjen. W_B Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) La oss si at du kjøper et hotell til €500k, hvorav €400k er lån. Med dagens valutakurs har du drøye 3 millioner kroner å betale tilbake, er lånet i euro og kursen stiger til 10 må du plutselig betale tilbake 4 millioner kroner. Hvor sannsynlig det er? Ikke godt å si, men spør en islending med 100% gjeldsfinansiert hus med lån i sveitsiske franc hvor glupt det var ... Endret 20. september 2011 av Euklid Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 La oss si at du kjøper et hotell til €500k, hvorav €400k er lån. Med dagens valutakurs har du drøye 3 millioner kroner å betale tilbake, er lånet i euro og kursen stiger til 10 må du plutselig betale tilbake 4 millioner kroner. Hvor sannsynlig det er? Ikke godt å si, men spør en islending med 100% gjeldsfinansiert hus med lån i sveitsiske franc hvor glupt det var ... Ja, det var det jeg hadde i bakhodet, at valutakursene ville svinge. Derfor spør jeg her om råd og veiledning før jeg går i banken. Men bør jeg satse på AS eller enkeltmansforetak ?. Hva er minst risikofullt ?. Takk for svar. W_B Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Siden du leker med tanken på å kjøpe et hotell i Tyskland bør du nok låne i en tysk bank (m.h.t. sikkerhetsstillelse). Du bør også ha din driftskonto der siden både inntekter og utgifter er lokale i Tyskland. Også opprettelse av et AS bør skje i Tyskland og ikke i Norge. Et AS er normalt sikrere siden risikoen er maksimert til aksjkapitalen og selve firmaet og ikke din personlige økonomi. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Siden du leker med tanken på å kjøpe et hotell i Tyskland bør du nok låne i en tysk bank (m.h.t. sikkerhetsstillelse). Du bør også ha din driftskonto der siden både inntekter og utgifter er lokale i Tyskland. Også opprettelse av et AS bør skje i Tyskland og ikke i Norge. Et AS er normalt sikrere siden risikoen er maksimert til aksjkapitalen og selve firmaet og ikke din personlige økonomi. Takk for svar Har prøvd å lese andre plasser og, men det er vanskelig å finne "rett" info. Takker for alle som bidrar med svar. W_B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå