Gå til innhold

Kjøp av eiendom / hus i Tyskland. Hvor er det mest gunstig å låne penger ?.

Wild Berries

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor skal du bo? Hvor tjener du penger? Det er hasardiøst å måtte betjene lån i en annen valuta enn den du får inntekten i.

Av nysgjerrighet: investeringsprosjekt eller fordi det er praktisk å ha bolig i Tyskland? Boomen har vært varslet siste 20 år ...

Takk for svar :)

Hvor jeg har tenkt å bo, tja litt i Tyskland og selvsagt noe i Norge.

Pr dags dato tjener jeg pengene i Norge, men det prosjektet jeg har sett på er ett Hotell.

Så derfor må jeg kanskje tilbringe noe tid der ja :hmm:

Boomen har jeg vært med i før, så ja alt er risikofullt, men....

Takk for svar, igjen.

W_B

Lenke til kommentar

La oss si at du kjøper et hotell til €500k, hvorav €400k er lån. Med dagens valutakurs har du drøye 3 millioner kroner å betale tilbake, er lånet i euro og kursen stiger til 10 må du plutselig betale tilbake 4 millioner kroner.

Hvor sannsynlig det er? Ikke godt å si, men spør en islending med 100% gjeldsfinansiert hus med lån i sveitsiske franc hvor glupt det var ...

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

La oss si at du kjøper et hotell til €500k, hvorav €400k er lån. Med dagens valutakurs har du drøye 3 millioner kroner å betale tilbake, er lånet i euro og kursen stiger til 10 må du plutselig betale tilbake 4 millioner kroner.

Hvor sannsynlig det er? Ikke godt å si, men spør en islending med 100% gjeldsfinansiert hus med lån i sveitsiske franc hvor glupt det var ...

Ja, det var det jeg hadde i bakhodet, at valutakursene ville svinge. Derfor spør jeg her om råd og veiledning før jeg går i banken.

Men bør jeg satse på AS eller enkeltmansforetak ?.

Hva er minst risikofullt ?.

Takk for svar.

W_B

Lenke til kommentar

Siden du leker med tanken på å kjøpe et hotell i Tyskland bør du nok låne i en tysk bank (m.h.t. sikkerhetsstillelse). Du bør også ha din driftskonto der siden både inntekter og utgifter er lokale i Tyskland.

Også opprettelse av et AS bør skje i Tyskland og ikke i Norge. Et AS er normalt sikrere siden risikoen er maksimert til aksjkapitalen og selve firmaet og ikke din personlige økonomi.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Siden du leker med tanken på å kjøpe et hotell i Tyskland bør du nok låne i en tysk bank (m.h.t. sikkerhetsstillelse). Du bør også ha din driftskonto der siden både inntekter og utgifter er lokale i Tyskland.

Også opprettelse av et AS bør skje i Tyskland og ikke i Norge. Et AS er normalt sikrere siden risikoen er maksimert til aksjkapitalen og selve firmaet og ikke din personlige økonomi.

Takk for svar :)

Har prøvd å lese andre plasser og, men det er vanskelig å finne "rett" info.

Takker for alle som bidrar med svar.

W_B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...