Gå til innhold

dårlig kontakt mellom objektiv og kamera

Anbefalte innlegg

Ut fra siste beskrivelse fra TS er det antaglig fokuseringen som er problemet (motor eller drev).

TS har heller ikke nevnt hvilken butikk hun har handlet i. Heller ikke om det nettbutikk elelr fysisk butikk. Derfor blir det litt galt å drøfte Pixmania.

Uansett. Norsk forbukerkjøpslov gjelder og må følges av butikken (alle butikker som retter seg til det norske markedet).

Skyldes fokuseringsproblemet håndtering etc er det ikke en garanti eller reklamasjonssak. TS har ikke gitt info som kan tyde på at problemet skyldes håndtering/uhell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS har heller ikke nevnt hvilken butikk hun har handlet i. Heller ikke om det nettbutikk elelr fysisk butikk. Derfor blir det litt galt å drøfte Pixmania.

Tjah - når TS nevner at butikken prøver seg med at "varen er solgt gjennom Frankrike", så er det som regel Pixmania i 10 av 11 tilfeller*).

(..) Årsaken er at gjennom butikk så er den solgt fra frankrike , og da gjerlder ikke grantien så lenge (..)

..Og om TS etterhvert har nevnt hvilken konkret butikk det er snakk om, kommer vel mer an på hvor grundig man leser tråden.

Skal forøke å ringe pixmania igjen i dag jeg :)

*) ..Eller var det 11 av 10?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ut fra siste beskrivelse fra TS er det antaglig fokuseringen som er problemet (motor eller drev).

Uansett. Norsk forbukerkjøpslov gjelder og må følges av butikken (alle butikker som retter seg til det norske markedet).

Skyldes fokuseringsproblemet håndtering etc er det ikke en garanti eller reklamasjonssak. TS har ikke gitt info som kan tyde på at problemet skyldes håndtering/uhell.

Hei

Dette skyldes ikke håndtering/uhell, men kan fortelle deg at den er kjøpt fra Pixmania, og det skal ikke være enkelt, snakket med dem igjen i dag, så deres forslag nå er at jeg sender den til service, ved en tamron verksted for analyse av skaden. Har lett litt på nettet og kan bare finne dette i tyskland, så da tenker jeg at det kanskje bare er å glemme hele saken, dette objetivet er jo ikke akkurat så dyrt, så det blir vel mer utgifter med å finne ut av det.

Men takk for alle tips og forslag.

Solgunn

Lenke til kommentar

Det blir opp til deg om du orker og bruke tid på dette, Pixmania satser på at mange ikke gidder og bruke tid på dette samt at Norsk rettsvesen ikke tar tak i dette, så de bare driver på med og gi faen i kundene sine.

Ta og let på nettet hva andre har gjort i tilsvarende situasjoner eventuell se på forbrukerportalen hvilken prosedyrer du kan gjøre for videreføre dette.

Om ikke annet så legg inn en brukererfaring av Pixmania i Produktguiden>riktig vare så andre kanskje unngår og gå i samme felle.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vel, lærdommen alle bør ta til seg er å *aldri* handle fra møkkabutikken Pixmania. jada, jeg vet at noen mener å ha positive erfaringer, men det er nok de som aldri har hatt noen garanti-/reklamasjonssak.

Men Solgun, ikke gi deg så lett, da "vinner" jo Pixmania frem og vil bare fortsette med den bedritne praksisen sin! De satser jo på at kundene deres tenker og handler akkurat som du er i ferd med å gjøre. Ta i det minste kontakt med forbrukerrådet, det kan jo hende de kan ta saken videre for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, lærdommen alle bør ta til seg er å *aldri* handle fra møkkabutikken Pixmania. jada, jeg vet at noen mener å ha positive erfaringer, men det er nok de som aldri har hatt noen garanti-/reklamasjonssak.

Men Solgun, ikke gi deg så lett, da "vinner" jo Pixmania frem og vil bare fortsette med den bedritne praksisen sin! De satser jo på at kundene deres tenker og handler akkurat som du er i ferd med å gjøre. Ta i det minste kontakt med forbrukerrådet, det kan jo hende de kan ta saken videre for deg.

Ja sant, skal gjøre et forsøk i morgen å ringe til kamerateknikk as å høre hva en slik "sjekk" koster, for det er jo litt vurderinssak da, for om det nå ikke er en fabrikasjons feil som Pixmania vil dekke som de sier, så vil dette gå av egen pengbok, og da må jeg nesten sjekke hva dette koster før jeg legger meg ut på dette. En annen ting er jo at dette i utgangspunktet ikke var en dyr linse, og jeg innbilte meg jo at dette kanskje var lett å fikse :whistle:

Lenke til kommentar

Det behøver slett ikke å være en "fabrikasjonsfeil" for at dette skal dekkes etter norsk lov om reklamasjonsrett. Det er en ordbruk som Pixmania bruker for å forsøke å vri seg unna sitt ansvar. Garanti er en ting, men den norske reklamasjonsretten som gjelder for varer som er ment å vare i 2 år eller mer er ufravikelig og ikke noe som en leverandør kan avtale seg bort i fra. Så ikke bry deg om uttrykket "fabrikasjonsfeil", det holder at en vare går i stykker og at du ikke kan lastes for dette pga uforsiktig bruk etc så skal reparasjon dekkes kostnadsfritt for deg, dvs at forhandler også plikter å dekke dine utgifter til for eksempel porto.

Se også her for en forklaring på forskjellen mellom garanti (som er frivillig) og reklamasjonsrett (som er lovpålagt).

Lykke til - og ikke gi deg selv om dette er en "billig" vare!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pixmania ja, jeg søkte for å finne billigste leverandør da jeg skulle ha meg et E-PL2 kamera og Pixmania kom opp som billigste.

Da jeg begynte å legge inn bestillingen min hos dem skjedde det flere ting som fikk varselsklokkene til å ringe. Rabatten forsvant plutselig når man gikk til neste trinn, så jeg måtte tilbake å hente en rabattkode for så å legge den inn igjen. De prøvde å prakke på meg en slags forsikring til flere hundre kroner for at jeg skulle ha full returrett de første 14 dagene. Og det kom opp en henvisning til de Franske forbruker rettighetene som er mye dårligere enn de vi har i Norge. Da Googla jeg dem og fikk opp mye info om misfornøyde kunder og at forbrukerombudet hadde vært inne i bildet.

De fikk ikke noe salg til meg da, jeg kjøpte fra Japan Foto istedet :)

Lenke til kommentar

Har et tamron AF 70-300 mm tele-macro objektiv,hvor jeg nå bare får beskjed om at kommunikasjon mellom kamera og objetiv ikke fungerer, og at jeg bør rense objetivkontaktene. Dette har jeg gjort, gud vet hvor mange ganger,men den vil ikke.

Om jeg klikker objetivet av og på masse ganger etter hverandre kan den funke litt... Får jo tatt bilde, men må slå kameraet av og på for å se dette, og kvaliteten kan jo også diskuteres :( Har forsøk samme objetiv på et annet kamera og det samme er det samme.

Sende dette inn for reprasjon, vil det lønnes seg ? dette er jo for såvidt et billig objektiv.

Noen lure ideer, forslag ?

Solgunn

Ligger det innenfor reklalamasjon/garanti tiden? Ja da er det bare å få nytt..skal være 2-5år vel på brunevarer,og mener uten å si dette sikkert att det går under det.Men ikke sikker.;)

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Men det står i førstepost til TS og i emnetittel "dårlig kontakt mellom objektiv og kamera"

Så vidt jeg vet kommer da ikke denne meldingen opp på displayet hvis det er ødelagt fokus eller blender ring. Så må nok være noe mer en bare eventuelt fokus som er ikke på stell her :hmm:

Lenke til kommentar

TS nevner ikke om objektivet har fungert før med kameraet, man får denne meldingen hvis objektivet er av en eldre utgave uten riktig software.

Ja da er det bare å få nytt

Problemet er at Pixmania ikke er "bare" :)

Objektivet har fungert helt normalt ,og har ligget i kamerabagen i lang tid, så når jeg nå tok det frem igjen, funket det ikke som det skal. Har for sikker heltsskyld testet den på en jeg kjenner sitt kamera, og får opp samme error melding der, så det kan ikke være at 4 forskjellige kameraer tar så feil.

Har forsøkt ringe til kamerateknikk, men fikk ikke noe svar, skal forsøke igjen til uka.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

men dette er vel strengt tatt ikke noe du skal ta deg bryet med?

du har garanti, som andre før meg har påpekt. det er ikke du som skal bevise at det er feil på objektivet gjennom å sende det til all slags mulige tester.

det du skal er å returnere det til piximania, og så skal de fikse det for deg.

ha paragrafene klar når du snakker med piximania, tror de skal stå for returfrakt også når det er snakk om garanti (men er ikke 100% sikker på det)

nevn gjerne at du har fått hjelp av forbrukerombudet for å få klarhet regler rundt dette.

Lenke til kommentar

men dette er vel strengt tatt ikke noe du skal ta deg bryet med?

du har garanti, som andre før meg har påpekt. det er ikke du som skal bevise at det er feil på objektivet gjennom å sende det til all slags mulige tester.

det du skal er å returnere det til piximania, og så skal de fikse det for deg.

ha paragrafene klar når du snakker med piximania, tror de skal stå for returfrakt også når det er snakk om garanti (men er ikke 100% sikker på det)

nevn gjerne at du har fått hjelp av forbrukerombudet for å få klarhet regler rundt dette.

Skal sjekke litt rundt det med forbrukerombudet.

Har snakket 2 ganger med Pixmania og det de sier er at jeg må sende det først til verksted, for der å få bevist at det er en produksjonsfeil, før de i det hele tatt tar imot produktet. Og visst det er fremgangsmåten, nytter det jo ikke å bare sende den til dem, for så få den i retur igjen.

Er dette vanlig ved garanti bruk ? Har aldri behøvd å benytte den før.

Lenke til kommentar

Skal sjekke litt rundt det med forbrukerombudet.

Har snakket 2 ganger med Pixmania og det de sier er at jeg må sende det først til verksted, for der å få bevist at det er en produksjonsfeil, før de i det hele tatt tar imot produktet. Og visst det er fremgangsmåten, nytter det jo ikke å bare sende den til dem, for så få den i retur igjen.

Er dette vanlig ved garanti bruk ? Har aldri behøvd å benytte den før.

Det er muligens vanlig Pixmania praksis. Men det er ikke vanlig praksis.

Lenke til kommentar

Alle ganger jeg har hatt behov for og benytte meg av reklamasjonsretten ved kjøp fra nettbutikker har jeg fått tilsendt returlapp samt fraktdokument "mail" som gjør at jeg bare behøver og levere varen til posthuset, vederlagsfritt selvfølgelig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...